fot. pexels.com
Zarządzanie strategiczne
U podstaw silnych marek stoją oczywiście dopracowane niemal do perfekcji produkty i usługi. Jednak bez odpowiedniej strategii komunikacji nawet najbardziej rewolucyjne rozwiązanie zginie w gąszczu konkurencji. Zbudowanie silnej marki wymaga opanowania do perfekcji procesu strategicznego zarządzania. Odpowiednie planowanie i wdrażanie działań marketingowych pozwala na zbudowanie marki, jej ocenę i zarządzanie tak, by zmaksymalizować jej wartość. Proces ten podzielić można na cztery etapy. W pierwszym należy zdefiniować i ustanowić pozycjonowanie marki. Następnie planujemy i wdrażamy działania marketingowe. W kolejnym kroku mierzy się i interpretuje wyniki osiągnięte przez markę, a na koniec podtrzymuje i rozwija jej wartość poprzez odpowiednie pozycjonowanie. Prawidłowe przeprowadzenie całego procesu pozwala na stworzenie silnej marki, posiadającej rzesze lojalnych odbiorców.
Zobacz również
Świadomość i przywiązanie
Wyzwaniem przy tworzeniu silnej marki jest odpowiednie zaszczepienie jej w świadomości klientów. Tworząc strategię marketingową trzeba wskazać na cechy charakterystyczne naszej marki i podkreślić, co wyróżnia ją na tle konkurencji. Określenie odpowiedniej grupy docelowej pozwala na wybranie najlepszej formy i kanałów komunikacji naszej marki. Tym samym nie tylko zyskujemy nowych klientów, ale i przywiązujemy ich do marki, budując tym samym przewagę konkurencyjną. W przypadku naprawdę silnych marek, takich jak na przykład iPhone czy Ferrari można mówić już nawet nie o fanach, a o wyznawcach. Jak powinna wyglądać strategia marketingowa, która pozwoli na zbudowanie silnej marki?
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
www.pixabay.com
Kilka prostych pytań
Tworząc taką strategię, należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Po pierwsze – do kogo kierujemy nasz przekaz? Dobry przekaz powinien pozwolić odbiorcy na szybkie ustalenie, czy nasza marka odpowiada na jego potrzeby. Wspomniany już iPhone ma przemawiać do miłośników nowinek i gadżeciarzy, chcących podkreślić swoją wyjątkowość na tle użytkowników innych smartphonów. Stąd na przykład hasło “Powitaj przyszłość”, reklamujące nowy model iPhone X. Drugie pytanie – jaka jest moja marka? Wybierz cechy, które wyróżniają Twoją markę i komunikuj je. Pierwsze skojarzenia z iPhonem? Nowoczesny, prestiżowy, niezawodny – podkreślanie tych cech w przekazie powoduje, że staje się on pożądany wśród odbiorców z określonej grupy docelowej. Jeżeli odpowiednio dobierzemy i zakomunikujemy cechy marki, będziemy mogli odpowiedzieć również na trzecie – z punktu widzenia sprzedaży chyba najważniejsze – pytanie. Czy moja marka wzbudza emocje? Nijakość marki to szybka droga do porażki. Nie bez powodu mówi się, że “emocje sprzedają”. Na podstawie tych pytań możemy opracować strategię komunikacji, która pozwoli na zbudowanie silnej, wyróżniającej się na tle konkurencji i odpowiednio zaszczepionej w świadomości konsumentów marki.
Słuchaj podcastu NowyMarketing