I okazało się, że fascynujące tematy przestały być codziennością. Co teraz z Tobą będzie? Prześledź nasz przykład pisania ciekawego tekstu o siewie pietruszki.
Nie jesteś sam
Nie każdy architekt projektuje ultranowoczesne centra kongresowe i filharmonie, powalające na kolana światowych krytyków. Sporo z nich robi projekty powtarzalnych domów jednorodzinnych. Podobnie jest z copywriterami. Raz trafia się temat, dla którego jesteś gotów zrezygnować z przerwy obiadowej – taki jest zajmujący i tak świetnie Ci się go opisuje. Palce same śmigają po klawiaturze, zapominasz o całym świecie… Na pewno znasz to uczucie, ale umówmy się – jest ono raczej rzadkie. Klienci są różni, a wśród nich może trafić się producent nasion, który chciałby, aby i na jego stronie pojawił się doskonały content. Pamiętaj jednak: jest gdzieś na świecie copywriter, który pisze o inflacji w Tuvalu. Nie jesteś więc z tym sam.
Zobacz również
Research is king
To najnudniejsza część pracy nad nudnym tematem. Research. Nie da się ciekawie opisać tematu, którego się nie rozumie. Dlatego przysiądź do tego zadania wyjątkowo solidnie i rozwiewaj wątpliwości, pytając specjalistów. Z pomocą przyjdą Ci użytkownicy forów internetowych, którzy posługują się żywym językiem, a nie naukowymi formułkami. Weźmy się za tę pietruszkę. Można o niej poczytać nie tylko na stronach dla rolników – sporo dzisiaj blogów zielarskich czy stron o zdrowym odżywianiu. A może czeka Cię seria opisów SEO do bawełnianych koszulek w rozmiarze XXL? Poszukaj w sieci opinii na temat odzieży producenta, dowiedz się też czegoś o samej marce i jej historii. Niech z pozoru nudny temat stanie Ci się bliski.
Opowiedz historię
Storytelling trzyma się mocno. Skoro zaczęliśmy od szkoły, wróćmy do niej na chwilę. Z pewnością wiesz, że ciekawe ujęcie tematu zależy przede wszystkim od tego, kto opowiada. Historia może być litanią dat, a może być fascynującą podróżą przez życie w dawnych czasach, poznawaniem obyczajów, potraw i mody. Podobnie jest z każdym innym zadaniem. Jeśli dostałeś zlecenie na temat, od którego z nudów automatycznie ziewasz, zacznij od znalezienia ciekawostki. Da się! Wiedziałeś, że dla starożytnych Greków pietruszka była świętą rośliną? A jeśli nie chcesz odpływać myślami tak daleko, napisz po prostu, że pietruszka jest jednym z najłatwiejszych w uprawie warzyw.
Uruchom wyobraźnię
Jesteś copywriterem, więc wyobraźnię masz wyćwiczoną. Kiedy piszesz artykuł o pietruszce, przypomnij sobie zapach świeżej, wiosennej ziemi, oczekiwanie na pierwsze kiełki, listki, moment, kiedy nastaje upragniony koniec zimy. Pomoże Ci to wczuć się w temat. Nawet w tekstach, w których ciężko o polot i poetyckie opisy, można pozwolić sobie na niewielki luz. Ważne, by znać umiar i nie stworzyć parodii. Jeśli więc zaczynasz artykuł o sadzeniu pietruszki, nie przenoś czytelnika do słonecznej Italii, ale opisz w barwny sposób warunki, jakich potrzebują nasiona, by wykiełkować.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Przykład:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Przełom marca i kwietnia, kiedy czekamy z niecierpliwością na nadejście prawdziwej wiosny, to właściwy okres na posadzenie pietruszki korzeniowej. Zadbaj o odpowiednią ziemię: lekką i próchniczą. Mokra i kwaśna nie przysłuży się Twoim warzywom. Kiedy doczekasz się już pierwszego wzrostu, pamiętaj o tym, by regularnie pozbywać się chwastów. Ważne jest też spulchnianie ziemi, żeby młoda pietruszka miała dobry dostęp do powietrza.
Brzmi lepiej niż:
Pietruszkę korzeniową sadzi się na przełomie pierwszego i drugiego kwartału, w lekkiej glebie próchniczej. Regularne odchwaszczanie i spulchnianie gleby, będące czynnością mającą na celu rozluźnienie jej struktury, to niezbędne wymogi przynoszących satysfakcję zbiorów…
…prawda?
Wyjaśniaj to, co może być niejasne dla laika – nadasz tekstowi płynności i lekkości. Nie szalej jednak, jeśli nie piszesz dla dzieci. Nie ma potrzeby informować dorosłych ludzi o tym, że z pietruszki jadamy zarówno korzeń, jak i nać.
Potraktuj nieciekawe tematy jak wyzwanie i ćwiczenie swojej wyobraźni, języka, pióra. Tam, gdzie jest to możliwe, stawiaj na plastyczne opisy, odwoływanie się do miłych skojarzeń. Nie zapominaj o konkretach, ale jeśli tylko możesz, pozwalaj sobie na luz i pisz z uśmiechem!