Kim jest senior w polskiej sieci?

Jakie strony odwiedzają najchętniej babcie, a które serwisy interesują dziadków? Z okazji obchodzonych właśnie w Polsce i w Bułgarii świąt seniorów – Gemius prezentuje profil społeczno-demograficzny najstarszych użytkowników sieci w tych krajach.
O autorze
2 min czytania 2013-01-22

grafika: fotolia.pl

Liczba seniorów korzystających z internetu systematycznie rośnie. Użytkownicy w wieku 55+ stanowią obecnie 10,3% całej polskiej i 10,6% bułgarskiej widowni internetowej. Chociaż w przestrzeni wirtualnej nadal dominują młodzi, dynamiczny wzrost udziału starszych to widoczny efekt starzenia się społeczeństwa.

Polscy e-seniorzy

Jak pokazują najnowsze wyniki badania Megapanel PBI/Gemius za listopad 2012 roku, z polskiej sieci korzysta obecnie ponad 2 mln internautów w wieku 55+. To o prawie 150 tys. więcej niż rok temu i niemal pół miliona więcej niż przed dwoma laty. Zdecydowanie silniejszą grupą surfujących po sieci seniorów są mężczyźni (1,3 mln). Liczba kobiet w wieku 55+ wynosi natomiast ponad 700 tys.

Najwyższy odsetek użytkowników w grupie celowej 55+ odnotowuje portal internetowa- dbemerytura.pl (seniorzy stanowią blisko 36% jego użytkowników). Na drugim miejscu znalazła się witryna bron.pl (33% widowni), na trzecim prywatneoferty.com (28% widowni).

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z kolei, surfujące kobiety w wieku 55+ chętnie odwiedzają serwisy z informacjami nt. opieki zdrowotnej, strony z ogłoszeniami z kategorii nieruchomości oraz portale zakupowe. Najwyższy odsetek Polek w tym wieku znajdziemy na stronie nfz.gov.pl (seniorki stanowią niemal 14% widowni internetowej tego portalu), homebroker.pl (13% widowni) oraz limango.pl (13% widowni).

Analiza czasu, jaki internauci w tej grupie wiekowej poświęcają na aktywność w sieci również przynosi ciekawe wnioski. Kobiety w wieku 55+ najwięcej czasu spędzają na stronie kurnik.pl (średni czas na użytkownika: 24 godzin i 30 minut) oraz tvn.player.pl (średni czas: 20 godzin i 20 minut). Mężczyźni z kolei najdłużej przebywają na stronie rmfon.pl (średni czas 38 godzin i 24 minuty) oraz moje.polskieradio.pl (średni czas: 32 godziny i 11 minut).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Bułgarscy e-seniorzy

W przeciwieństwie do polskich seniorów, wśród widowni internetowej Bułgarii w wieku 55+ nieznacznie przeważają kobiety (185 tys.) Męskie grono użytkowników w analizowanej grupie liczy niemal 177 tys.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Największą liczbę bułgarskich seniorów znajdziemy na serwisie informacyjnym bułgarskiego tygodnika 168chasa.bg (mężczyźni w tym wieku stanowią ponad 17% widowni internetowej tej witryny), stronie poświęconej rolnictwu bgfermer.bg (15% widowni) oraz portalu informacyjno-biznesowym lev.bg (13% widowni)

Kobiety z kolei najchętniej odwiedzają serwisy poświęcone zdrowiu, portale o tematyce podróżniczej i popularno-naukowej oraz witryny informacyjne. Największy odsetek internautek w wieku 55+ notują portale: geo-bg.bg (dopasowanie: 12%), zdravnitza.com (12% widowni) oraz netinfocompany.bg (12% widowni).

Większy udział seniorów w widowni internetowej to widoczny znak czasu. Rozwój technologii sprawia, że dla wielu to właśnie sieć stała się pierwszym źródłem informacji i najszybszym kanałem komunikacji. Po etapie lęku przed nowościami, również ludzie starsi powoli przekonują się do tej formy „bycia na bieżąco”.