Konkurs Innovation 2020: Dawid Pożoga (Zalando)

Konkurs Innovation 2020: Dawid Pożoga (Zalando)
– Dla mnie innowacje powinny mieć cel, który również zawiera zmianę przyzwyczajeń oraz edukację konsumentów – przy okazji zbliżającego się konkursu Innovation 2020 rozmawiamy z przewodniczącym grupy Innowacyjny Biznes, Dawidem Pożogą, marketing lead PL/CZ, Zalando.
O autorze
2 min czytania 2020-02-24

Wszyscy stawiają dzisiaj na innowacyjne rozwiązania. Jak zdefiniuje Pan innowację w biznesie?

Innowacyjne rozwiązania w biznesie to dla mnie te, które rozwiązują problemy istotne z punktu widzenia konsumenta. Z perspektywy Zalando, zanim wprowadzimy udoskonalenia, kluczowe jest dla nas zdefiniowanie potrzeb oraz usprawnianie procesów przynoszących konsumentom realną wartość, a nie jedynie efekt WOW.

Jak wykorzystuje/kreuje Pan innowację w swojej pracy?

Osobiście traktuję kreowanie innowacji jako proces, który następuje poprzez codzienną obserwację rynku, inspirowanie się i czerpanie z innych kategorii oraz odmiennych modeli biznesowych. Staram się mieć otwartą głowę, wychodzić ze strefy komfortu, zadawać pytania czy innowacyjne rozwiązanie wprowadzone przez markę z innej kategorii może być zreplikowane dla naszych konsumentów. Pozostawanie „głodnym” i nienasyconym mimo bycia liderem w konkretnym segmencie, a także wymiana myśli i dyskusje z zespołem oraz partnerami stymulują do nowatorskiego działania.

Czym jest w dzisiejszych, przesyconych rynkowo czasach innowacyjna usługa lub produkt?

Z jednej strony może to być usługa lub produkt, który sprawdził się w jednej kategorii, a jednocześnie został zaadoptowany do zupełnie innej, realnie odpowiadając na potrzeby klienta. Z drugiej strony może to być całkowicie nowe rozwiązanie, powstałe poprzez zrozumienie potrzeb konsumentów i do tej pory niewykorzystane.

Firmy starają się być odpowiedzialne społecznie, a zwrot CSR nie traci na popularności. Czy innowacje zawsze są odpowiedzią na społeczne wyzwania?

Dla mnie innowacje powinny mieć cel, który również zawiera zmianę przyzwyczajeń oraz edukację konsumentów. Dla Zalando w najbliższych latach takim celem jest zrównoważona strategia „do.More”. Ma ona na celu zwiększenie świadomości na temat zagadnienia zrównoważonego rozwoju wśród naszych konsumentów, pokazanie, że odpowiedzialna moda może być inspirująca i niekoniecznie droga. Jako Zalando, zaczynamy od siebie, podchodzimy do zagadnienia kompleksowo, a klientowi dajemy wybór w myśl naszego hasła „free to be”.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czy bardziej otwarte podejście do konsumenta, jak chociażby bezpłatna wysyłka czy 100-dniowy zwrot jak w przypadku Zalando, można nazwać innowacyjną obsługą klienta?

Jako Zalando, byliśmy jednym z liderów wprowadzenia tego rozwiązania na rynku, więc można nazwać to innowacją. Teraz aktualizacje, które wprowadzamy, mają pomagać chociażby w lepszym rekomendowaniu klientom produktów, zachęcaniu konsumentów do eksperymentowania z modą, a także zwiększeniu wygody korzystania z platformy. To pozwoli na spełnienie naszej ambicji, czyli stanie się „Starting Point for Fashion” dla polskich konsumentów.

Co jest najistotniejsze w innowacji? Na co będzie Pan zwracał uwagę przy ocenianiu zgłoszeń w konkursie Innovation 2020?

Podążając, za maksymą jednego z najbardziej kreatywnych piłkarzy naszych czasów, legendarnego Johana Cruyffa, która mówi, że: „Jakość bez rezultatów jest bezcelowa, a wyniki bez jakości są nużące”, będę szukał rozwiązań, które przyniosły konkretny rezultat, zmieniły status quo, albo ustanowiły nowe standardy na rynku i realnie zbudowały przewagę konkurencyjną konkretnej marki.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Zgłoszenia do konkursu Innovation trwają do 28 lutego. Więcej informacji dostępnych jest na stronie www.innovation.sar.org.pl.