Konkurs na najlepszy fanpage NGO został ogłoszony 22.04.2013 roku podczas I Konferencji Social Media Dla NGO organizowane przez Fundację Peritia, przez prelegenta, Tomasza Smykowskiego z Agencji Social Media Websoul.
– Codziennie na Facebooku znajomi udostępniają sobie nawzajem informacje o poszukiwaniu dawcy krwi albo o psiaku, który szuka nowego domu. Wielkim wyzwaniem stojącym przed organizacjami pozarządowymi jest wykorzystanie tego potencjału, utrzymanie kontaktu, a jednocześnie zachęcanie do realnego działania – mówi Tomasz Smykowski – Zdecydowaliśmy się na organizację konkursu, aby zaktywizować organizacje pozarządowe do działania w social media, przekazać wiedzę, która jest potrzebna na start, wskazać dobre praktyki oraz przykłady organizacji, od których można uczyć się obecności w social media.
Zobacz również
W trakcie konkursu uczestnicy mogli zapoznać się z codziennie publikowanymi poradami dotyczącymi prowadzenia konta NGO na Facebooku oraz zgłaszać swoje fanpage.
– Zaskoczył nas pozytywny odzew ze strony niemal wszystkich środowisk NGO dla idei i misji konkursu, co pokazuje, że organizacje pozarządowe rozpoznają potrzebę obecności w social media i korzyści z tego płynące – mówi Tomasz Smykowski. Do konkursu zgłosiło się 50 organizacji pozarządowych z całego kraju. Spośród nich wyłoniono 5, które najlepiej zastosowały przedstawione porady, aby stworzyć fanpage wspierający misję organizacji, przyciągający wolontariuszy i darczyńców.
Kryteria konkursu obejmowały między innymi: poprawną konfigurację fanpage’a (ustawienie Cover Photo, krótkiego adresu URL, opisu, adresu strony WWW), umieszczenie na stronie fundacji widgetu kierującego na fanpage, korzystanie z zakładek w celu umieszczenia dodatkowych informacji a także systematyczne prowadzenie fanpage’a, dobre angażowanie fanów ciekawymi treściami, które jednocześnie wspierają misję organizacji.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
– Najczęstszy błąd jaki zaobserwowałem to brak systematycznego prowadzenia fanpage’a. Każda organizacja powinna mieć w swoich szeregach jedną osobę, młodą duchem, która otwiera NGO okno na świat. Osoba taka – jak zauważa Tomasz Smykowski – musi mieć zapewniony czas i przydzielone kompetencje, aby prowadzić fanpage’a. Powinna zostać obdarzona zaufaniem i wsparciem od całej organizacji włącznie z najważniejszymi osobami. Wsparcie to jest potrzebne, aby przez social media wzmocnić misję organizacji i otworzyć jej drzwi dla młodego pokolenia.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Komisja konkursowa złożona z Anieli Zator i Tomasza Smykowskiego z Websoul wybrała 5 najlepszych fanpage’y, których prowadzący otrzymają nagrody rzeczowe:
- 1 miejsce: Fundacja Happy Feet
- 2 miejsce: Wrocław Guitar Festival (Wrocławskie Towarzystwo Gitarowe)
- 3 miejsce: Fundacja Dzieci Niczyje
- 4 miejsce: Stowarzyszenie Klub Mamuśki
- 5 miejsce: Wielkopolska Jednostka Towarzystwa Pomocy Głuchoniewidomym
Komisja przyznała dodatkowe wyróżnienia trzem dobrze obiecującym fanpage’om:
- 6 miejsce: Sportteam Zdrowy Styl
- 7 miejsce: Pro-Run Wrocław
- 8 miejsce: Stowarzyszenie „ToMyRazem”
Konkurs odbył się pod honorowym patronatem prezydenta Radomia, Andrzeja Kosztowniaka.
Patronat nad akcją objęły również: Radio Pryzmat, Opolskie Organizacje Pozarządowe, Lubuskie Organizacje Pozarządowe, Forum Lubelskich Organizacji Pozarządowych, Gdyńska Rada Organizacji Pozarządowych, Organizacja Pozarządowa Bielsko Biała, Instytut Edukacji Społecznej, Centrum Organizacji Pozarządowych Elbląg, Chorzowska Inicjatywa Samorządowa, Rabczańskie Wieści Pozarządowe, Federacja Organizacji Pozarządowych Miasta Białystok, Fundacja Wspierania Organizacji Pozarządowych Umbrella, Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych Ostróda, Pozarządowy Ośrodek Kariery, oraz Pozarządowa Małopolska.
Pomocy udzieliły również: Wrocławskie Centrum Wspierania Organizacji Pozarządowych Sektor 3, Warszawa Samorządowa, Centrum Organizacji Pozarządowych w Zabrzu, „Promujemy organizacje pozarządowej z Bielsko-Białej” oraz Centrum Edukacji Nieformalnej „Trampolina”.