Czym jest single customer profile?
Single customer profile odpowiada na potrzebę uszeregowania klientów. W ramach jednego profilu konsumenta znajdują się jego pełne dane, zebrane z różnych źródeł. Na single customer profile składają się między innymi dane behawioralne, transakcyjne i te dotyczące aktywności klienta w multichannel. Profil obejmuje również takie informacje jak imię, nazwisko, czy dane geograficzne.
Dane transakcyjne dotyczą głównie tego, co klient kupił (jaki produkt, z której kategorii, o jakich cechach, za ile, kiedy dokonał tego zakupu).
Zobacz również
Dane behawioralne zawierają m.in. informacje o zachowaniu klienta w sklepie internetowym (np. w co klika, co go interesuje, w jaki sposób dokonuje zakupów, czy porzucił koszyk i na jakim etapie), sposobie, w jaki dokonał płatności za zakupy, a także o tym, czy jest to klient powracający, czy nie. Mogą to być także dane dotyczące konkretnych upodobań konsumenta, jego stylu życia itp.
Na dane dotyczące aktywności w multichannel składają się informacje m.in. o tym, czy klient korzysta z programów lojalnościowych, w jakim kanale dokonuje zakupów, ogólnie z których kanałów korzysta (np. e-mail, SMS, mobile, social media) i w jaki sposób, jakie metody kontaktu preferuje.
Dane te pozyskiwane są z różnych źródeł, w tym ze sklepów stacjonarnych (np. proximity marketing, karty lojalnościowe), sklepów internetowych, aplikacji mobilnych, systemów CRM, czy narzędzi martechowych wykorzystywanych przez firmę.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
W skrócie, single customer profile to wszystkie informacje o kliencie, jakie firma jest w stanie pozyskać, zebrane w jednym miejscu, w ramach jednego profilu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jak zbudować single customer profile?
Single customer profile często tworzone są przy pomocy platform do automatyzacji marketingu, dzięki którym proces stworzenia i wdrożenia takich profili nie jest skomplikowany i czasochłonny. W ramach tego typu platform w prosty sposób można załadować różne bazy danych i na ich podstawie tworzyć relacje, powiązania pomiędzy konkretnymi elementami, jak np. ID produktu, ID klienta, ID sklepu stacjonarnego, ID karty lojalnościowej cena, data zakupu, akcja wykonana przez klienta w danym kanale itd. Następnie tak stworzone relacje można wykorzystywać np. przy tworzeniu komunikacji z klientem lub definiowaniu działań marketingowych.
Jakie są korzyści dla sklepów e-commerce z wdrożenia single customer profile?
Dzięki single customer profile można połączyć i uporządkować w jednym miejscu wszystkie dane o konsumencie, pozyskane zarówno ze świata online, jak i offline. Pozwala to stworzenie pełnego obrazu konsumenta i na lepsze profilowanie klienta, a co za tym idzie, na prowadzenie lepszych kampanii marketingowych, tworzenie bardziej spersonalizowanych ofert i dopasowanych komunikatów. Wszystko to wpływa z jednej strony na polepszenie customer experience i zwiększenie zadowolenia konsumenta, a z drugiej przekłada się na znaczący wzrost sprzedaży. Dlatego też wprowadzenie single customer profile obecnie powinno być jednym z priorytetów sklepów internetowych.
Więcej na temat single customer profile i tego, jak zwiększyć dzięki niemu sprzedaż w e-commerce dowiecie się na stronie expertsender.pl
Artykuł powstał we współpracy z ExpertSender.