Zdjęcie royalty free z Fotolia
Tylko niecałe 50 spośród 1800 praktyk wymienianych w tym raporcie w latach 2002-2013 dotyczy świata mediów i reklamy. Czy naprawdę nie mamy czasu na bycie odpowiedzialnymi?
Zobacz również
Tak naprawdę, bardzo często nasze działania związane z budowaniem marki pracodawcy, komunikacją wewnętrzną czy z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi odpowiadają CSR-owemu podejściu do zarządzania. Jeśli jednak chcemy mówić o tym, że nasza firma jest autentycznie odpowiedzialna, warto, aby tego rodzaju działania nie polegały tylko na akcyjnych „strzałach”, ale były częścią planu rozwoju agencji marketingowej, reklamowej, PR-owej czy całej firmy, w której strukturach funkcjonuje dział marketingu. Czasem działania, które prowadzimy już teraz, mogą stać się podstawą do bardziej zintegrowanego podejścia do zrównoważonego rozwoju w firmie, bądź pracy nad określonym obszarem, który przy okazji pomaga rozwiązywać też wyzwania organizacji, w której jesteśmy zatrudnieni.
Ucz się i pracuj – dojdziesz do celu
Spośród praktyk wymienianych w raportach Forum Odpowiedzialnego Biznesu pojawiają się działania realizowane przez Dentsu Aegis i wcześniej Aegis Media. Działania tej organizacji dotyczą zarówno kwestii środowiskowych, takich jak wdrażanie rozwiązań ekologicznych w biurze, jak również obszaru pracowniczego, wpisujące się m.in. w obszar wolontariatu kompetencji. W jego ramach prowadzono warsztaty dla uczestników obozu „MediaLab”. Ta agencja w ostatnim z opublikowanych raportów chwali się również wdrożeniem innowacyjnych praktyk rekrutacyjnych, pozwalających na poznanie atmosfery i życia codziennego. Były nimi projekt Isobar Explorer, w ramach którego specjalny łazik pomagał odkrywać różne zakątki codzienności agencyjnej oraz konkurs „Zostań gwiazdą stażystów”, którego celem było nie tylko ograniczenie liczby aplikacji, ale też ciekawsze i skuteczniejsze „wyłuskanie” najbardziej wartościowych kandydatów dla organizacji.
Działalność w obszarze pracowników to tak naprawdę jeden z najważniejszych trendów zrównoważonego rozwoju, jaki powinny uwzględniać firmy działające w sektorze mediów i marketingu. Jego dotyczył też projekt Mind Progress Academy, który znajdzie się w publikowanym w tym roku raporcie. Był to cykl dedykowanych i dopasowanych do potrzeb pracowników Mind Progress warsztatów i praktycznych seminariów podnoszących ich wiedzę oraz kompetencje marketingowe, prowadzony przez wewnętrznych i zewnętrznych trenerów. Dbanie o przyszłe zasoby jest też stale podejmowanym wyzwaniem przez agencję PR 24/7, której Program „PR Start” zyskał srebro w międzynarodowym konkursie Magellan. Zakładał on cykl praktycznych warsztatów dla studentów, myślących nad karierą w tym sektorze komunikacji marketingowej.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Działaj z myślą o innych
Codzienność funkcjonowania wielu działów marketingu i agencji to także wsparcie lokalnych działań i projektów społecznych. Wśród rozwiązań, które znalazły się w raportach FOB możemy przeczytać o akcji organizowanej przez gdańskie Studio 102. Podczas drugiej edycji akcji, z której zysk przekazano na rzecz Gdańskiej Fundacji Innowacji Społecznych, prowadzącej m.in. domy dziecka, udało się pozyskać 50 000 złotych i wypracować mediowy ekwiwalent o wysokości 381 000 zł – także dzięki pozyskaniu 14 patronatów oraz 34 partnerów i sponsorów projektu, w który zaangażowali się lokalni sportowcy i artyści promujący kalendarz-cegiełkę. Z kolei śląska Agencja PR Pan Pikto poprzez projekt szkoleniowy, składający się z 10 warsztatów, wspierała kompetencje NGOsów z Mysłowic, których ukoronowaniem był Mysłowicki Dzień Organizacji Pozarządowych. Coraz więcej lokalnych inicjatyw zyskuje zainteresowanie zespołów marketingowych. Część wspiera je na zasadzie czysto filantropijnej, część firm poświęca część zasobów nieodpłatnie, zaś część przedsiębiorców łączy angażowanie społeczne z możliwością wolontariatu kompetencyjnego skierowanego do pracowników. W tej ostatniej opcji większa część nakładu jest jednak pożytkowana z czasu wolnego pracownika i zawsze opiera się na dobrowolności i wsparciu. Być może właśnie drobne działania i inicjatywy z zakresu odpowiedzialności są receptą dla branży marketingowej. Niczym kropla drążąca skałę powoli pokażą, że wdrożenie działań z zakresu zrównoważonego rozwoju po prostu się opłaca. Bo na odpowiedzialnym wizerunku zyskujemy wszyscy – firma, pracownicy i problem, jaki niemal przy okazji pomagamy rozwiązać.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Adam Piwek
Head of Public Relations w agencji marketingu zintegrowanego Mind Progress Group.
Entuzjasta skutecznego employer brandingu i efektywnej społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).