Kto obecnie najczęściej korzysta z reklam na LinkedIn? Jak duże jest zainteresowanie firm reklamą w tym serwisie?
W chwili obecnej są to największe firmy w Polsce, z branży takich jak: automotive, finanse, IT. Aczkolwiek obserwujemy również, iż mniejsze firmy z wielu rozmaitych branż także przekonują się do tego portalu i zaczynają być na nim obecne – czy to w formie reklam, czy w formie świadomej stałej komunikacji za pośrednictwem profilu firmowego.
Zobacz również
Jeśli chodzi o zainteresowanie reklamą na tym portalu, to w moim odczuciu ono dynamicznie wzrasta. Głównym atutem portalu Linkedin jest ściśle sprecyzowana grupa odbiorców, do której niewątpliwie zaliczają się osoby będące na średnich oraz wyższych szczeblach zarządzania w firmach.
Kto powinien reklamować się w LinkedIn? Dla jakich firm to medium jest odpowiednie?
Na LinkedIn przede wszystkim powinny się reklamować firmy, które mają w swojej ofercie produkty i usługi skierowane do innych firm, czyli działające w obszarze B2B. Z drugiej zaś strony jest to również dobre miejsce dla przedsiębiorstw wszelkiego typu, także B2C, które chcą dotrzeć ze swoją reklamą do dobrze wykształconych i zarabiających profesjonalistów.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Dlaczego warto prowadzić działania reklamowe na LinkedIn? Jakie są plusy i korzyści z wykorzystania LinkedIn, jaka jest jego przewaga w stosunku do innych serwisów społecznościowych? Jak kształtuje się koszt reklamy w porównaniu do innych serwisów SM?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Tak jak już wcześniej mówiłem, dużym atutem i jednocześnie przewagą portalu LinkedIn nad innymi portalami społecznościowymi jest przede wszystkim jego bardzo jasno sprecyzowana baza użytkowników. Są to w większości profesjonaliści, osoby zarządzający firmami, dyrektorzy, managerowie, przedsiębiorcy. Jeśli więc firmy chcą właśnie dotrzeć do tej grupy, LinkedIn jest do tego najlepszym miejscem.
Jeśli chodzi o koszt reklamy to wszystko zależy od tego, jak precyzyjnie jest zdefiniowana nasza grupa docelowa i ilu opcji targetowania użyjemy, planując naszą reklamę. Jeśli porównujemy reklamę na Linkedin z reklamą w innych portalach społecznościowych, to Linkedin w niektórych przypadkach jest droższy, ale w niektórych przypadkach może spokojnie z nimi konkurować także ceną.
Jakie działania na LinkedIn macie w swojej ofercie?
Jeśli chodzi o promocję marek na LinkedIn to mamy szeroką ofertę dla firm w tym zakresie. Od przygotowania strategii obecności marki na portalu, poprzez prowadzenie profilu firmowego na LinkedIn w imieniu firmy, kampanii reklamowych, przeprowadzania szkoleń dla działów rekrutacji (jak wykorzystać LinkedIn w rekrutacji) i dla działów sprzedaży (jak wykorzystać LinkedIn w sprzedaży), publikację ofert pracy, aż po standaryzację profili osobowych pracowników danej firmy w serwisie. Naszym zdaniem LinkedIn ma bardzo duży potencjał i mocno wierzymy w to medium.
W jaki sposób profile pracowników wpływają na samą markę? Dlaczego ich standaryzacja jest ważna?
Jest bardzo ważna, ponieważ musimy traktować indywidualny profil naszego pracownika na LinkedIn jako oddzielny kanał komunikacji, na który mogą trafić nasi potencjalni klienci lub kandydaci, którzy chcą pracować w naszej firmie. Standaryzacja profili naszych pracowników na LinkedIn jest zatem równie ważna, jak zachowanie spójności identyfikacyjnej firmy w komunikacji marketingowej zgodnie z zasadami zapisanymi w księdze znaku. Dlatego ważne jest, żeby profile naszych pracowników miały to samo cover photo w tle, zgodnie z CI naszej firmy, zdjęcia zrobione w trakcie wspólnej sesji zdjęciowej, ale również podobne opisy zawierające słowa kluczowe najistotniejsze w naszej branży, które doskonale będą się indeksować w Google i tym samym przyciągać nam potencjalnych klientów. Ponadto mamy możliwość umieszczenia na naszym profilu na LinkedIn interaktywnych materiałów w postaci filmów wideo, prezentacji pdf, dzięki którym możemy m.in. zaprezentować naszą ofertę handlową firmy. Im więcej podobnych do siebie profili na LinkedIn naszych pracowników, zgodnie z najlepszymi standardami, tym lepiej dla firmy. Tutaj zadziała „efekt skali”.
Jakie błędy najczęściej popełniają firmy, jeśli chodzi o prowadzenie profilu firmowego na LinkedIn?
Najczęstszym błędem w mojej opinii jest ogólny brak strategii komunikacji marki na LinkedIn, a także nieregularna komunikacja, brak odpowiedzi na pozostawione komentarze, nieużywanie hashtagów, używanie nie obrandowanych logiem firmy grafik lub używanie grafik w niewłaściwym rozmiarze.
Generalnie odnoszę wrażenie, że polskie profile firmowe na LinkedIn dopiero zaczynają dostrzegać ogromny potencjał tego portalu.
Które marki wg Ciebie są przykładem prowadzenia dobrych działań na LinkedIn?
Jest ich wiele, głównie są to największe światowe koncerny, marki z branży finansowej, nowych technologii, FMCG, automotive. Gdybym miał wskazać konkretne brandy, to na świecie niewątpliwie byłyby to m.in.: Hays, L’oreal, Salesforce i Unilever, a w Polsce m.in.: Comarch, Grupa Eurocash, Grupa Żywiec, PwC, KMPG, Devire.
Czy w najbliższej przyszłości LinkedIn jeszcze bardziej zyska na znaczeniu?
Moim zdaniem tak. Linkedin jest bardzo „sprecyzowanym” medium skoncentrowanym na konkretnej grupie użytkowników-profesjonalistów. Już teraz na rynku social media na świecie obserwujemy specjalizację mediów społecznościowych i koncentrowanie się na danej grupie użytkowników. Dla przykładu GitHub skierowany jest do programistów, Behance do grafików, Instagram do branży fashion a Pinterest do kobiet. Taki trend będzie powodował, że takie portale jak Linkedin będą zyskiwać na znaczeniu.
O rozmówcy:
Krystian Dryniak
Prezes Zarządu/CEO, Social Media London Style