Louis Vuitton ponownie na pierwszym miejscu w rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ

Louis Vuitton ponownie na pierwszym miejscu w rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ
Louis Vuitton już 14. rok z rzędu utrzymuje 1. miejsce w rankingu najcenniejszych marek luksusowych BrandZ. Ikoniczne wyroby skórzane i wyjątkowa kreatywność widoczna w całej gamie produktów i w relacjach z konsumentami pozwalają zachować równowagę między tradycją a nowoczesnością.
O autorze
2 min czytania 2019-07-18

W porównaniu do ubiegłego roku sektor dóbr luksusowych odnotował większy wzrost niż pozostałe kategorie w rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ Top 100 za rok 2019, opublikowanym przez WPP i Kantar. Łączna wartość marek z tej kategorii wzrosła o 29%, zyskując ponad 38 mld dol. i osiągając poziom 171,3 mld USD.

Kategoria dóbr luksusowych odnotowała wyjątkowy wzrost dzięki przesunięciu istniejącego napięcia między ekskluzywnością a dostępnością, co jest związane z atrakcyjnością dla dwóch różnych grup odbiorców. Starsi, tradycyjni konsumenci chcą poczuć więź z coraz bardziej młodzieńczym i włączającym duchem towarów z luksusowej półki. Z kolei młodsi klienci aspirują do marki luksusowej, nawet jeśli stać ich tylko na symboliczny zakup niewielkiego produktu.

W rankingu dominują marki francuskie – jest ich aż sześć w pierwszej dziesiątce. Louis Vuitton, Chanel (nr 2, wartość: 37,0 mld dol.) i Hermès (nr 3, wartość: 31,0 mld dol.) znajdują się w pierwszej trójce światowego rankingu marek luksusowych, a równocześnie są to trzy najcenniejsze marki z Francji.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najszybciej rosnącą marką okazał się Dior (nr 8), którego wartość wzrosła o 29% do poziomu 4,66 mld dol. Do dobrych wyników marki przyczyniły się szczególnie wyniki w Chinach i USA, a Dior kontynuował niezwykłe sukcesy swojej oferty kosmetyków i perfum na całym świecie.

Mimo spowolnienia wzrostu gospodarczego w Chinach tamtejsi konsumenci nadal są motorem wzrostu kategorii. Kilka marek, w tym Saint Laurent/Yves Saint Laurent, Chanel i Gucci, osiągnęło wzrost dzięki skutecznemu odwołaniu się do młodszych pokoleń chińskich konsumentów poprzez platformy społecznościowe, takie jak WeChat i Instagram.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Liczba osób, które są w stanie kupować produkty luksusowe jest nadal ograniczona, natomiast media społecznościowe poszerzają możliwość docenienia marek luksusowych, ponieważ marki te wzmacniają i doskonalą swoją obecność w tych mediach, a ponadto wprowadzają innowacyjne sklepy w świecie realnym. Marki luksusowe są liderami, jeśli chodzi o dostarczanie konsumentom wyjątkowych doświadczeń, zarówno online, jak i offline. Jednak pomimo imponującego wzrostu kategorii, wyniki rankingu BrandZ można interpretować jako ostrzeżenie, że poleganie wyłącznie na samym dziedzictwie marki w celu utrzymania sukcesu nie jest rozsądną strategią. Marki luksusowe muszą odpowiadać na zmieniające się potrzeby młodszej grupy konsumentów i angażować się w kontakt z tymi konsumentami w sposób, który będzie dla nich znaczący – powiedziała Elspeth Cheung, dyrektor ds. global brandZ valuations w firmie Kantar.

PS

Wyniki sprzedaży 100 największych firm z sektora dóbr luksusowych wyniosły w minionym roku obrotowym 247 mld dolarów, o blisko 11 % więcej niż rok wcześniej. Jest to m.in. spowodowane tym, że producenci dóbr luksusowych zaczęli elastycznie podchodzić do zmieniających się trendów konsumenckich.

PS2

Jakie wydarzenia w 2018 roku najbardziej wpłynęły na marketing w branży marek luksusowych? Z jakimi problemami i zagadnieniami będzie się ona mierzyć w 2019 roku oraz jakie technologie i trendy będą miały istotny wpływ na marketing w tej branży w Polsce w 2019 roku?

PS3

Dzisiaj Chanel, Dior, Prada czy Lexus to nadal marki, które świadczą o statusie materialnym oraz wysokiej pozycji w hierarchii. Trzeba się jednak zastanowić nad tym, czy marka prestiżowa to tak naprawdę ten sam bajecznie drogi i niedostępny dla ogółu brand, tak jak do tej pory o nim myśleliśmy?

PS4

Obecnie trudno zdefiniować luksus. Choć zawiera w sobie pewną stałość, musi reagować na potrzeby dynamicznie zmieniającego się społeczeństwa. Marki luksusowe stanęły więc przed pytaniem: jak zachować swoją tożsamość, a jednocześnie przyciągać nowe pokolenia konsumentów? Odpowiedzią stała się sztuka.