Które kanały komunikacji są dla was najistotniejsze i przeznaczacie na nie największe budżety?
Liczy się dla nas zarówno offline, jak i online – oba te kanały spełniają dla nas nieco inne role. W telewizji, radiu, czy prasie budujemy świadomość i wizerunek naszych nowych produktów, których z roku na rok przybywa. SEAT jest obecnie w fazie największej w swojej historii ofensywy produktowej – w zeszłym roku wprowadziliśmy naszego pierwszego SUV-a – model Ateca – w tym roku na rynku pojawiły się: Leon po faceliftingu, nowa generacja kultowej Ibizy, a wkrótce odsłonimy „małego” SUV-a o nazwie Arona. Używamy mediów offline’owych, aby pokazać te produkty klientom. Jednocześnie chcemy być blisko nich, budować chęć poznania naszych samochodów, zapraszać do świata SEAT-a – w tym celu używamy narzędzi online’owych. Przykładem jest nasza strona www, poprzez którą zarówno wywołujemy emocje i pokazujemy charakter marki, jak i odpowiadamy na bardziej racjonalne potrzeby klientów – mówimy o cenach i atrakcyjnym finansowaniu. Każdy internauta zobaczy tu, że jego wymarzone auto nie tylko zapewnia niezwykłe doznania, ale jest też na wyciągnięcie ręki.
Jak bardzo istotne są dla Was nowe technologie, w tym coraz popularniejsze AR i VR? Planujecie ich wykorzystanie w swoich przyszłych działaniach?
Jesteśmy entuzjastami nowych technologii, gdyż technologia jest jedną z kluczowych wartości marki SEAT. Z VR korzystaliśmy wielokrotnie, m.in. pokazując nowego Leona X-Perience w ramach jednej z akcji ambientowych lub całkiem ostatnio zapraszając gości targów Poznań Motor Show do wirtualnej wizyty w słonecznej Barcelonie. Nowe technologie pozwalają zbliżyć się do marki i jej produktów, a także pokazać je w zupełnie nowy, angażujący sposób.
Zobacz również
Które ze zrealizowanych kampanii uważacie za najbardziej udane i wyróżniające się?
Każda nasza kolejna kampania jest coraz większa i wyróżniająca się na rynku. Z pewnością najbardziej pamiętne dla konsumentów są kampanie wizerunkowe, gdzie mocno zaznaczona jest obecność auta – w sercu naszych spotów jest zawsze samochód, staramy się tak pokazywać SEAT-a, aby konsument niemal czuł, że siedzi w środku fantastycznego samochodu. Dlatego też bardzo lubimy unikalne, a jednocześnie adekwatne akcje niestandardowe. Taką akcją były m.in. Niecodzienne Jazdy Próbne, które przeprowadziliśmy przy okazji wprowadzenia na rynek Leona CUPRA – zaskoczyliśmy wówczas naszych klientów, zabierając ich na tor, gdzie mogli wypróbować pełnię możliwości najlepszego, naszym zdaniem, hot-hatcha na rynku. Jesteśmy pewni, że uczestnicy pamiętają tę akcję również dobrze, jak my.
Jakie plany macie na najbliższy czas, na czym będziecie chcieli się skupić?
Obecnie pracujemy nad komunikacją naszych najważniejszych produktów, które jednocześnie są naszymi nowościami. To Leon, który właśnie przeszedł facelifting; nowa, piąta już generacja Ibizy, a także dalsza komunikacja modelu Ateca, który w tym roku właśnie wchodzi w kolejne stadium swojej ewolucji – w bardzo SEAT-owym duchu – i dołącza do grona aut o sportowym charakterze, jaki zapewnia wersja wyposażenia FR (czyli Formula Racing). Mogę również zdradzić, że na 2018 rok zapowiadana jest odsłona modelu Ateca w wyczekiwanej wersji CUPRA.
Na co obecnie powinni zwracać uwagę marketerzy, jakie trendy obserwować?
Rynek motoryzacyjny wkracza obecnie w zupełnie nową erę – przed nami dynamiczny rozwój zjawisk takich, jak urbanizacja, digitalizacja oraz elektryfikacja aut, łącznie z ewolucją w stronę samochodów autonomicznych. SEAT nie chce podążać za tymi trendami, lecz wyznacza ich kierunki. To dlatego jesteśmy pionierem w zakresie tzw. connectivity w motoryzacji. Wiemy, że dzisiejsi kierowcy chcą być nieustannie online, a przyjemność z jazdy jest dla nich zaledwie początkiem przygody z motoryzacją – liczy się również bliskość ze znajomymi poprzez media społecznościowe, intuicyjne sterowanie bogatym zestawem multimedialnym, wyróżniający się na drodze design. Auta stają się mikrokosmosami, w których funkcjonują kierowcy. Na te potrzeby odpowiada SEAT.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Jak zmieniły się działania marketingowe w branży motoryzacyjnej na przestrzeni ostatnich lat a jak sam konsument?
Konsument stał się bez wątpienia znacznie bardziej świadomy – zarówno własnych potrzeb, jak i produktów, które na nie odpowiadają. Obecnie konsumenci wyszukują informacje na temat aut w internecie – są zainteresowani opiniami dziennikarzy oraz innych użytkowników. W salonie dealerskim pojawiają się często dopiero wtedy, gdy dokonają już preselekcji swojego wymarzonego auta i chcą upewnić się, że jest to właściwy wybór. Ponadto dzisiejszy konsument chce, aby auto nie tylko było środkiem transportu pomiędzy punktem A i B, ale świadczyło też o nim samym, pozwoliło wyróżnić się na drodze. Mamy tu więc również aspekt lifestyle’owy w motoryzacji, w który SEAT idealnie się wpasowuje. Nasze auta nadają bowiem codziennej jeździe charakteru i emocji; są dla kierowcy niemal drugą odzieżą, świadectwem jego barwnej i nietuzinkowej osobowości.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jakich wyzwań może spodziewać się branża motoryzacyjna w najbliższym czasie?
Są to z pewnością wyzwania związane właśnie z trendami, o jakich już wspominałem. Ciekawostką jest również sposób nabywania auta – w Europie Zachodniej obecnie konsument nie chce już kupować samochodu na własność, ale użytkuje go na zasadzie „abonamentu”. Pozwala to na niezwykle atrakcyjne sfinansowanie nowego auta, a jednocześnie możliwość wymiany na kolejny, nowy model po trzech lub czterech latach. Dzięki temu konsument jeździ cały czas nowym samochodem. Podobne rozwiązanie – Moc Niskich Rat – oferujemy już w Polsce, choć niestety w naszym kraju kierowcy wciąż przywiązani są mocno do idei posiadania. Tym niemniej wierzymy głęboko, że naszymi atrakcyjnymi programami przekonamy Polaków, że zawsze stać ich na nowy, fantastycznie wyglądający i wyposażony w nowinki technologiczne samochód.
O rozmówcy:
Maciej Sip
Marketing Director, SEAT