Jak coraz młodsze pokolenia, które zaczynają być traktowane jako grupy docelowe, wpływają na rynek mediów, reklamy?
Już dwu-, trzylatki oglądają reklamy. Są w stanie rozpoznać bohaterów swoich bajek na produktach. Nawet jeśli dziecko nie dokonuje zakupu, jasno wskazuje rodzicom, jakie produkty wybrać.
Innym trendem, który można było zaobserwować w ostatnim czasie jest wzrost zainteresowania YouTubem. Znaczna część budżetów reklamowych, które dotąd pochłaniała telewizja naziemna trafiło do Internetu. Zarabiają m.in. twórcy klipów z recenzjami i instrukcjami gier i zabaw. Widać wysyp kanałów prowadzonych przez młodsze dzieci i całe rodziny. To moda, która przyszła z Zachodu. Przykładowo w Wielkiej Brytanii 30% dzieci w wieku 6-17 lat marzy o zrobieniu kariery na YouTube.
Zobacz również
Jak konsumują one media?
Dzieci mają dostęp do Internetu i z niego korzystają. Jeśli oglądają YouTube, algorytm serwisu podpowiada im filmy o podobnej tematyce, nagrane przez innych producentów. Użytkownicy prowadzeni w konkretnych kierunkach, a to pozwala serwisowi dobrać do nich reklamę i taką precyzyjnie stargetowaną ofertę przedstawić reklamodawcy.
Takie oglądanie skutkuje zakupami. Internet pozwala starszym dzieciom zrobić dokładny przegląd skierowanej do nich oferty produktów i poprosić o nie rodziców. Chodzi o listy do Świętego Mikołaja, czy prezenty na Dzień Dziecka, lub urodziny. Dziecko potrafi wysłać rodzicom link do sklepu, w którym można kupić zabawkę.
Prowadzi Pani dobrze działający kanał na YouTube. Jak zatem komunikować, żeby dotrzeć do najmłodszych odbiorców?
Należy śledzić trendy wśród zainteresowań dzieci. Jeśli dla danej grupy wiekowej interesujące są dzisiaj Slimy, to trzeba nagrywać filmy z najciekawszymi pomysłami na te Slimy. Jeśli moda na Fidget Spinner minęła, to stracimy widzów, jeśli będziemy o tym nagrywać filmy. Mody można przewidywać. Często trafiają do nas z rocznym opóźnieniem względem Zachodu. Wynika to z tego, że dystrybutorzy sprawdzają jak produkt się przyjmie w USA, a po roku wprowadzają je na rynki Europejskie.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
Co jest najtrudniejsze w komunikacji z tą grupą?
Trzeba się zwracać do młodych ludzi zrozumiałym językiem. Nie pouczać i nie instruować. Ale wzbudzić zainteresowanie i radość z zabawy daną zabawką. Dzieci doceniają, że potrafię w ciekawy sposób pokazać im pomysł na zabawę. Czasem sprowadzam zabawki, których nie ma w Polsce i tak pokazuję nadchodzące trendy. Widzami tych filmów są też pracownicy sklepów, którzy muszą poznać działanie zabawki albo gry i jest to dla nich instrukcja.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Jakimi kryteriami kieruje się współczesna mama, kupując produkty dla dzieci?
Na rynku jest bardzo dużo gadżetów do opieki i pielęgnacji dzieci. Nie wszystkie są funkcjonalne. Nie wszystkie są potrzebne. W każdym sezonie robimy przegląd najciekawszych nowości na rynku i razem z najważniejszymi ekspertami i dziennikarzami w branży przyznajemy im tytuł Nagrody Rodziców. Produkty z tym znaczkiem są dobrej jakości, mają ciekawe wzornictwo i ułatwiają życie rodzicom.
Jakie działania najlepiej sprawdzają się w Państwa branży?
Bardzo często zwracają się do mnie firmy z prośbą o przygotowanie strategii promocji nowego produktu. Nad każdym produktem pracuje się inaczej. Najlepsze efekty daje zdywersyfikowana promocja, która zawiera z działania Social Mediach, reklamy, event i współpracę z gwiazdą, która zarekomenduje produkt, a często weźmie udział w jego tworzeniu.
Jakie widzi Pani trendy w komunikacji marketingowej do dzieci? Co zawładnie sercami dzieci w 2018 roku?
Najwięcej premier na rynku jest przed Dniem Dziecka i Świętami Bożego Narodzenia. W konkursie Zabawka Roku staramy się przewidzieć te trendy. Bo tego od nas oczekują rodzice. Producenci zgłaszają potencjalne hity, ale to jury ekspertów znających rynek od podszewki przyznaje nagrody. Nagrodzone zabawki trafiają później na pierwsze miejsca w rankingach prezentów w prasie, TV i Internecie. Rok 2018 to wielki powrót gier planszowych. Zastosowanie nowoczesnych technologii pozwala na stworzenie zabawek działających równocześnie na wiele zmysłów dzieci. Zabawki mogą mieć wiele faktur, wydawać dźwięki, świecić i wchodzić w interakcję z dzieckiem np.: za pomocą aplikacji na telefon.
O rozmówcy:
Magdalena Kordaszewska – Redaktor Naczelna serwisu zabawkowicz.pl, wyborrodzicow.pl, YouTuberka, influencerka, organizator konkursu Zabawka Roku i Nagroda Rodziców ekspert ds. zabawek i artykułów dla dzieci (Pytanie na śniadanie TVP2, Dzień Dobry TVN i inne media). Absolwentka: Wydziału Zarządzania UW; Psychologii Pozytywnej w edukacji i wychowaniu, Uniwersytet SWPS; Kursu dla Terapeutów Integracji Sensorycznej 1st. PSTiS; Terapii Ręki; wychowawca; trener w zakresie motywacji zakupowych i technik sprzedaży.