MAGDALENA URBANIAK: Branża rolna potrzebuje osób, które wyjdą poza schematy

MAGDALENA URBANIAK: Branża rolna potrzebuje osób, które wyjdą poza schematy
Jak różnią się odbiorcy w branżach nietypowych od pozostałych „typowych” branż? Czy „kupują” wszechobecny marketingowy „bullshit” czy są bardziej wymagający? O tym rozmawiamy z Magdaleną Urbaniak – założycielką agencji MaxTractor.
O autorze
3 min czytania 2023-07-12

Kiedy myślimy o branżach niszowych to nasze pierwsze skojarzenie idzie w kierunku myślenia o tym, że są to dziedziny biznesu, które trudno jest reklamować, bo np. wydają się nieatrakcyjne. Ich funkcjonowanie wiąże się także ze specjalistycznymi produktami oraz wąskim, ale konkretnym obszarem działania. 

Na niszowe branże warto jednak spojrzeć z drugiej strony. To one sprawiają, że nasza pozycja na rynku może wzrosnąć. Jedną z nietypowych branż, która od jakiegoś czasu zyskuje na znaczeniu jest rolnictwo. Popularność przyniósł jej chociażby jeden ze znanych telewizyjnych programów czy obecność influencerów z tej branży w mediach społecznościowych (szczególnie na TikToku). 

W najnowszym odcinku podcastu NowyMarketing PODCAST mieliśmy okazję porozmawiać z Magdaleną Urbaniak, m.in. o tym, czy branżę rolną można w ogóle nadal nazywać „niszową”.

– Myślę, że ona dla wielu osób nadal będzie bardzo niszowa. Chociaż kiedy ja funkcjonuję w tej branży i widzę jak ona jest ogromna to uśmiecham się pod nosem, że my nazywamy to niszą i dla wielu branżą egzotyczną. Mam wrażenie, że to jest drugi świat, o którym my w mieście bardzo mało wiemy, a on jest wielki, prężnie działający i branża rolna swoją wielkością przykrywa wiele innych branż – mówi Magdalena Urbaniak.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Jak różnią się odbiorcy nietypowych branż od tych bardziej „typowych”? Czy są to odbiorcy bardziej wymagający?

– W mojej ocenie tak. Bardzo często kupując coś w branży rolniczej są to rzeczy, które są potrzebne, np. do tego, żeby zwierzęta były zdrowe. To są zakupy wysokiego ryzyka, nawet jeżeli mówimy chociażby o ubraniach roboczych. My musimy zmniejszać prawdopodobieństwo tego, że te produkty „nawalą”. Ciężar zakupów po stronie rolników jest po prostu dużo większy – komentuje Magdalena Urbaniak.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Jak zmieniają się oczekiwania klientów wobec nietypowych branż?

– Myślę, że wymagają zrozumienia ich problemów. Bardzo szybko wyczuwa się to, czy firma gra na siebie (oczywiście, że tak, bo po to zakładamy biznes), ale na tym poziomie komunikacji, kontaktu z odbiorcą możemy pokazać, że rozumiemy ich bolączki. Wydaje mi się, że firmy, które dzisiaj potrafią odczytać te potrzeby i wychodzą z pozycji „pomożemy Wam, bo to rozumiemy” to te, które najlepiej trafią do odpowiedniej grupy – komentuje Magdalena Urbaniak.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jakie czynniki powinno się wziąć pod uwagę przy opracowywaniu strategii marketingowej dla nietypowej branży?

– Zrozumienie co lubią, czego się boją, czego szukają i czego potrzebują nasi odbiorcy. Zrozumienie i znalezienie, gdzie się poruszają, gdzie się komunikują. Zastanowienie się, co możemy im komunikować i jakimi kanałami. Rozpatrzenie co z naszych dotychczasowych działań miało sens oraz skalowanie tego. Odpuszczenie tego, co nie działa, nawet jeśli dużo w to zainwestowaliśmy. Kolejny punkt to testowanie. Wszystkie działania mierzmy też tak często, jak się da – wskazuje Magdalena Urbaniak.

Najlepsze przykłady skutecznych działań lub kampanii marketingowych w branży rolnej to…

– Jak myślę o osobach odważnych, prących do przodu to mam na myśli chociażby markę Kramp, w której marketingiem zajmuje się Monika Leksowska. Bardzo podobał mi się ich projekt „Doceniamy Twoją rolę”, czyli kampania celująca bardziej w docenienie rolników, ale też pokazywanie marki od ludzkiej strony. Myślę, że fajnie zostały określone w niej cele i realizacja jest bardzo przyjemna dla oka. To dobry przykład tego, jak prowadzić kampanię nastawioną nie tylko na sprzedaż. Chciałabym też „przywołać do tablicy” Pawła Talbierza z firmy Corteva Agriscience, który od dawna prowadzi podcast E-pole, w którym znajdziemy wywiady, wskazówki od różnych rolników, bardzo przydatne. Myślę też o Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka i Marcinie Wężu, który prowadzi wiele działań w social mediach dla dużej organizacji, która jest „poważna” i pokazuje ją od innej strony, daje ludziom się wypowiedzieć – mówi Magdalena Urbaniak.

PS MICHAŁ KASPRZYK: Firmy powinny zacząć tworzyć podcasty rozrywkowe

Jaki potencjał marketingowy niosą podcasty biznesowe? Jak przygotować się jako biznes do rozpoczęcia tworzenia podcastu? Jakie są przykłady firm, które osiągnęły sukces dzięki prowadzeniu podcastu? O tym rozmawiamy z Michałem Kasprzykiem – producentem podcastów i showrunnerem w Cleverhearted Show.

PS 2 Łukasz Matyński i Paweł Świerczewski (Media Choice): Analityka internetowa nie przechodzi rewolucji, ale cały czas ewoluuje

Czy istnieje przepis na skuteczną kampanię? Czy nieodłącznym elementem każdej kampanii powinny być twarde dane? Na jakim etapie uwzględnić analitykę w budowaniu strategii marki? Na te i inne pytania dotyczące analityki internetowej odpowiadają Łukasz Matyński i Paweł Świerczewski z Media Choice.