>>> Wywiad ukazał się w Playbooku #4: Sport i Marketing.
Marcin Małecki: Współpraca realme z Industrią Kielce opiera się na wspólnych wartościach – zgodnie ze słowami Francisa Wonga łączy was „nieustająca potrzeba rozwoju i dążenie do perfekcji”, a marka wierzy „w skuteczność przenikania się świata sportu oraz nowych technologii”. Jak te wartości i wizja marki realme są obecne w waszej komunikacji w Polsce? W jaki sposób zamierzacie je eksponować polskim odbiorcom?
Justyna Kościuk: Nasza współpraca z Industrią Kielce to coś więcej niż zwykły sponsoring – to partnerstwo, które opiera się na wspólnych wartościach. Zespół, podobnie jak realme, stale dąży do bycia lepszym, co idealnie rezonuje z naszą filozofią „Make it real”. W naszej komunikacji te wartości są obecne na każdym kroku. Pokazujemy, jak sportowcy korzystają z naszych urządzeń, które pomagają im w codziennych wyzwaniach, zarówno na boisku, jak i poza nim.
Zależy nam na tym, aby polscy odbiorcy widzieli, że technologia i sport mogą iść w parze, wspierając się nawzajem. Wykorzystujemy kanały social media do budowania autentycznych relacji z fanami i angażując ich w różnego rodzaju aktywacje, które łączą sport z cyfrowym światem.
Czy zakładacie, że wasze zaangażowanie w sporty takie jak piłka ręczna bezpośrednio przełoży się na wyniki sprzedażowe? Jak mierzycie efektywność tych sponsoringów – czy patrzycie głównie na wzrost sprzedaży, czy raczej na wskaźniki wizerunkowe i zaangażowanie (np. rozpoznawalność marki, ruch w social media)?
Nasze zaangażowanie w sponsoring sportowy, w tym w piłkę ręczną, nie ma na celu tylko i wyłącznie krótkoterminowego wzrostu sprzedaży. Mierzymy efektywność tych działań przede wszystkim poprzez wskaźniki wizerunkowe i zaangażowanie odbiorców. Kluczowe dla nas są: wzrost rozpoznawalności marki, dotarcie do nowych grup konsumentów oraz zwiększenie ruchu na naszych profilach w mediach społecznościowych. Naturalnie, wierzymy, że ostatecznie pozytywny wizerunek marki i silne zaangażowanie przełożą się na wyniki sprzedażowe, jednak jest to długofalowy proces. Najważniejsze, aby nasz marketing był spójny z wartościami młodych odbiorców – jeśli czują, że brand ich rozumie, to jest to najlepsza droga do sukcesu.
Jaką rolę odgrywa wsparcie sportów zimowych w strategii marketingowej realme? Czy współpraca ze skokami narciarskimi ma na celu podkreślenie konkretnych cech waszych produktów (np. zaawansowanych aparatów w smartfonach) czy raczej bardziej szeroką obecność marki w świadomości konsumentów?
Wsparcie sportów zimowych, a w szczególności skoków narciarskich, ma na celu zbudowanie szerokiej obecności marki w świadomości konsumentów. To nie tylko podkreślanie konkretnych cech produktów, ale przede wszystkim zakorzenienie realme w świadomości Polaków jako partnera najważniejszych wydarzeń. Zależy nam na tym, by marka była synonimem dynamiki, pasji i innowacji, które są nieodłącznymi elementami sportów zimowych. Oczywiście, podczas niektórych aktywacji możemy pokazywać, jak zaawansowane aparaty w naszych smartfonach radzą sobie z przybliżeniem dzięki zoomowi lub ujęciami w trudnych, dynamicznych warunkach za pomoc stabilizacji, ale jest to tylko jeden z elementów szerszej strategii.
realme zostało oficjalnym sponsorem Getafe CF. Jakie były główne motywacje wyboru tego właśnie klubu i ligi?
Wybór Getafe CF jako partnera w Hiszpanii był podyktowany chęcią budowania autentycznego, lokalnego zaangażowania. Zależało nam na wejściu w świat La Liga, która cieszy się ogromną popularnością (w końcu to jedna z najlepszych lig piłkarskich świata!), i na pokazaniu, że realme wspiera zespoły, które podobnie jak my, dążą do osiągnięcia sukcesu. To partnerstwo pozwoliło nam dotrzeć do hiszpańskich fanów i pokazać, że jesteśmy blisko ich pasji.
Czy doświadczenia z rynku hiszpańskiego mają znaczenie także w Polsce? Czy planujecie analogiczne inicjatywy lub kampanie w naszym kraju, aby budować świadomość realme wśród polskich konsumentów?
Doświadczenia z rynku hiszpańskiego są dla nas bardzo cenne i stanowią inspirację. Oczywiście, każdy rynek ma swoją specyfikę, ale widzimy, że trafione partnerstwa, takie jak to z Getafe, mają pozytywny oddźwięk lokalnie – również w Polsce. Przecież ogromna liczba fanów śledzi zmagania ligi hiszpańskiej. Mamy na uwadze potencjał współpracy z polskimi klubami i organizacjami, by budować markę jeszcze bliżej lokalnych fanów.
Jakie elementy technologii realme chcecie podkreślić, wykorzystując partnerstwo z zespołem Aston Martin Aramco F1, i jak zamierzacie przekuć tę elitarną otoczkę na atrakcyjny przekaz dla polskich klientów?
Partnerstwo z Aston Martin Aramco F1 Team to dla nas manifestacja technologicznej doskonałości i innowacji. Wykorzystujemy je, aby pokazać, że nasze smartfony są szybkie, wydajne i niezawodne – cechy, które są kluczowe w świecie For- muły 1 i które stanowią DNA zespołu Aston Martin Aramco F1. Zamierzamy przekuć tę elitarną otoczkę na atrakcyjny przekaz dla polskich klientów, pokazując, że motywacja, która napędza bolidy F1, jest obecna także w urządzeniach realme. Chcemy pokazać, że każdy, kto marzy o prędkości i najnowszych technologiach, może je mieć w swojej kieszeni. Wraz z paryską premierą serii GT 7 zapowiedzieliśmy, że nasza współpraca ze światem wyścigów będzie kontynuowana przez 3 kolejne lata – do 2027 roku.
W ramach partnerstwa realme i Aston Martin F1 powstał limitowany smartfon realme GT 7 Dream Edition, inspirowany motoryzacyjnym designem zespołu. Jakie przesłanie marketingowe chcecie przekazać poprzez ten współbrandowany model? Czy chcecie uwypuklić w nim konkretne cechy, które korespondują z duchem F1, i jak to przekłada się na wizerunek całej marki?
Chcemy pokazać, że technologia i design mogą iść w parze z duchem sportów motorowych. Ten model to symbol luksusu, szybkości i precyzji – cech, które są kluczowe dla serii GT od realme. Chcemy, aby użytkownicy poczuli, że posiadając ten smartfon, mają w ręku kawałek świata F1. Podkreślamy w nim wydajność i innowacyjność, które są DNA naszej marki.
realme kieruje swoje produkty głównie do młodych odbiorców, a sponsoring sportowy może pomóc dotrzeć do tej grupy. Czy młody segment jest kluczowy również w Polsce? Jak angażujecie młodych konsumentów? Czy macie plany na aktywacje (np. konkursy, wydarzenia), które przyciągną młode pokolenie do marki?
Młody odbiorca jest dla nas kluczowy również w Polsce. Angażujemy go poprzez autentyczne i kreatywne aktywacje, które wykraczają poza tradycyjną reklamę.
Przykładem jest partnerstwo z Red Bull Dance Your Style Poland 2025, które pozwala nam być blisko młodych ludzi i wspierać ich pasje. To inicjatywy, które łączą technologię ze stylem życia i rozrywką. W przypadku współpracy z Red Bull zaprosiliśmy naszych odbiorców do pokazania swoich możliwości tanecznych na TikToku oraz Instagramie. Połączyliśmy młodzieżowy oraz uliczny klimat, w artystycznym duchu synergii technologii i muzyki. Podobnie w przypadku naszej współpracy ze SnowFest. Wspieraliśmy młodych w zimowych zmaganiach sportowych – wszystko „w sosie” dobrej zabawy i użyteczności nowoczesnej technologii.
Rynek smartfonów jest bardzo konkurencyjny, a wiele firm korzysta ze sponsorowania sportu czy eventów. Co wyróżnia podejście marketingowe realme na tle innych marek?
Nasze podejście wyróżnia się autentycznością i odwagą do robienia rzeczy inaczej. Nie idziemy utartymi ścieżkami – szukamy partnerów, którzy, podobnie jak my, mają ducha innowacji i dążenia do doskonałości. Jesteśmy blisko młodych ludzi i chcemy wspierać ich pasje. To nie tylko sponsorowanie, ale przede wszystkim tworzenie realnych, angażujących projektów, które rezonują z naszą grupą docelową.
Jak ważny jest dla Was marketing sportowy i sponsoring na tle wszystkich pozostałych działań?
Marketing sportowy i sponsoring są dla nas bardzo ważnym elementem strategii, ponieważ pozwalają na budowanie silnych, emocjonalnych więzi z konsumentami. To narzędzie, które pozwala nam opowiadać historie, przekazywać wartości i pokazywać, że technologia jest integralną częścią współczesnego świata.
W jakim kierunku będzie rozwijać się sponsoring sportowy w najbliższych latach? Czego możemy się spodziewać? Czy są jakieś wiodące trendy?
Wierzę, że w nadchodzących latach sponsoring sportowy będzie ewoluował w kierunku głębszego zaangażowania i personalizacji. Będziemy świadkami jeszcze większego łączenia świata sportu z nowymi technologiami, takimi jak AI, VR czy AR. Marki będą dążyć do tworzenia unikalnych doświadczeń dla fanów, wykraczając poza tradycyjne nośniki. Obserwujemy te trendy, m.in. na globalnym rynku, śledząc działania wiodących marek technologicznych, a także innowacyjne projekty, które powstają w świecie sportu. Chcemy być na czele tej zmiany.
Dos, czyli trzy rzeczy, o których trzeba koniecznie pamiętać planując działania sponsoringowe to…
- Dopasowanie wartości → Upewnij się, że partnerstwo jest spójne z DNA marki.
- Autentyczność → Bądź blisko fanów i wchodź w interakcje z nimi.
- Aktywacje → Sponsoring to nie tylko logo na koszulce. Konieczne jest tworzenie unikalnych aktywacji i inicjatyw, które angażują oraz zaskakują odbiorców.
Don’ts czyli trzy rzeczy, których absolutnie powinno się unikać to…
- Brak strategii → Unikaj przypadkowych partnerstw, które nie są w synergii do marki.
- Powierzchowność → Nie skupiaj się tylko na logo, ale na budowaniu relacji.
- Brak zaangażowania → Nie pozostawiaj partnerstwa samemu sobie. Wkładaj energię w budowanie emocji.
O rozmówczyni:

Justyna Kościuk
Communications Director w realme
Liderka marketingu z wieloletnim doświadczeniem w PR i strategii komunikacji marek lifestyle’owych. Swoje umiejętności rozwijała w branży modowej i zegarkowej, pracując dla takich marek jak Tatuum, Vistula, Wólczanka oraz marek z grupy Swatch (Swatch, Certina). Specjalizuje się w budowaniu wizerunku, kampaniach zintegrowanych i współpracy z mediami oraz influencerami. Od 2020 roku odpowiada za rozwój i pozycjonowanie marki realme na polskim rynku, skutecznie łącząc świat nowoczesnych technologii z potrzebami młodego pokolenia.
Wywiad ukazał się w Playbooku #4: Sport i Marketing. 208 stron pełnych inspiracji: kampanii, trendów, opinii ekspertów, wywiadów i praktycznych wskazówek. W środku także wyniki plebiscytu NowegoMarketingu na największy polski sportowy sukces marketingowy 25-lecia. Pobierz i dołącz do gry.
Artykuł powstały we współpracy z realme.
