Niedawno w sieci zadebiutowała nowa odsłona strony głównej Pracuj.pl. Od dłuższego czasu liczba waszych unikalnych użytkowników oscyluje wokół 3 mln miesięcznie, a na rynku pojawiają się różnorodne inne serwisy z ofertami. Wprowadzenie nowej strony głównej to wasza próba zawalczenia o nowych odbiorców?
W skrócie: nowy design ma dać jeszcze więcej możliwości obecnym użytkownikom i przyciągnąć do nas nowe osoby. Jesteśmy chyba najbardziej „szerokozasięgowym” serwisem z ofertami pracy w Polsce, jeśli rozumieć ten termin jako różnorodność użytkowników. Wśród kandydatów obecnych na Pracuj.pl są przede wszystkim specjaliści, ale także pracownicy fizyczni, menedżerowie, studenci czy eksperci IT. Na stronie średnio dostępnych jest ok. 40-50 000 ofert zatrudnienia. Tworząc serwis w nowej odsłonie, chcieliśmy więc zidentyfikować, co jest dziś ważne i uniwersalne dla jak najbardziej szerokiego grona odbiorców. Jednocześnie chcieliśmy, by serwis mógł dla każdego z nich odgrywać inną, dopasowaną do potrzeb danej osoby rolę.
Zobacz również
Do jakich wniosków doszliście, przyglądając się rynkowi i oczekiwaniom osób szukających pracy?
Procesowi szukania pracy przyglądaliśmy się z szerszej perspektywy. W Polsce i na świecie wiele tzw. job boardów – czyli serwisów z ofertami pracy – wciąż opiera się na klasycznym UX i UI, z dominującą rolą wyszukiwarki ofert i prezentacją ogłoszeń o pracę w formie mało dynamicznych list. Do niedawna podobny był także design strony głównej Pracuj.pl. Tymczasem użytkownicy na co dzień korzystają z bardziej dopasowanych do nich, czytelnych i wygodnych serwisów, takich jak choćby Netflix czy Spotify. Priorytetem przy ich designie nie jest ilość prezentowanych na stronie głównej treści, ale ich dopasowanie. Obsługa takich serwisów jest bardziej intuicyjna, napędzają one aktywność użytkowników poprzez gromadzenie bardziej spersonalizowanych treści, opartych na naszych zainteresowaniach i historii aktywności. Myślenie o job boardach w podobny sposób nadal nie jest standardem, ale zdecydowaliśmy się na taki krok.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Porównujecie nową stronę główną Pracuj.pl do Netflixa i Spotify? Podobne przykłady można usłyszeć w różnych miejscach. Nie zawsze mają jednak one pokrycie w rzeczywistości.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Oczywiście przy takich porównaniach trzeba zachować umiar. Nowe Pracuj.pl nie jest przełożeniem 1:1 języka designu wspomnianych serwisów, ale przenosi część ich rozwiązań do specyfiki działania job boardu. Tworząc nową stronę główną Pracuj.pl chcieliśmy uciec do przodu, dostarczając narzędzie dopasowane do nowo wykształconych w ostatnich latach oczekiwań odbiorców.
Poprzednia odsłona Pracuj.pl dobrze spełniała swoją podstawową rolę narzędzia agregacji ofert pracy, na polskim „podwórku” gwarantowała wysoki poziom. Jednocześnie jednak z czasem wyczuwaliśmy rosnący rozdźwięk między serwisem a bardzo zyskującą na popularności aplikacją mobilną Pracuj.pl. Między 2017, a 2018 rokiem liczba CV wysyłanych za pomocą aplikacji wzrósł aż o 70%. To nam dawało coraz silniej do myślenia. Dla naszej aplikacji charakterystyczne były m.in. personalizacja treści, uproszczony i przejrzysty wygląd, wygoda korzystania z ofert na urządzeniach mobilnych i szybki proces aplikacji o pracę. To jedne z założeń, które chcieliśmy przenieść do serwisu Pracuj.pl.
Jakie jest więc „nowe” Pracuj.pl? W oficjalnych materiałach prasowych mówicie sporo o personalizacji i rozwiązaniach mobile.
Rzeczywiście postawiliśmy na personalizację, modułowość oraz nowy, bardziej przejrzysty design. Oferty, podzielone na intuicyjne moduły, można teraz przewijać w poziomym, czytelnym i responsywnym układzie. Ze zmian szczególnie mocno skorzystają zalogowani użytkownicy. Już na stronie głównej zobaczą oferty dopasowane do ich preferencji i zachowań na portalu. Tuż po wejściu na Pracuj.pl mają także dostęp do historii swojej aktywności, zapisanych ogłoszeń oraz ofert, na które aplikowali. Wraz z nowym designem wprowadziliśmy też nową wersję wyszukiwarki, wykorzystującą m.in. mechanizm autocomplete.
Bardzo ważne podczas projektowania było dla nas właśnie podejście mobile first. Ponad połowa naszych użytkowników korzysta z portalu w wersji mobile. Wraz z redesignem strony głównej serwisu Pracuj.pl zostały wprowadzone zmiany, które znacznie poprawiają doświadczenia użytkowników korzystających z portalu na urządzeniach mobilnych m.in. poprzez nowe, dolne menu nawigacji.
Użytkownicy chcą w szybki i prosty sposób otrzymać informacje o ofertach pracy dopasowanych do ich preferencji. Gdy kandydat szuka pracy w budownictwie, na konkretnym, inżynieryjnym stanowisku, nie chce marnować czasu na przeglądanie ogłoszeń z obsługi klienta. Dlatego tak ważne jest dla nas, by jeśli takich właśnie ofert szuka, serwis reagował na jego aktywność i oferował mu dopasowane propozycje.
Jak na zmiany zareagowali użytkownicy? Nowy design może dla części z nich wydawać się trudną zmianą, będą się musieli „nauczyć” serwisu.
Oczywiście na większe podsumowania jest jeszcze za wcześnie. Natomiast testy wersji beta nowej strony głównej, przeprowadzane wśród użytkowników, przekonały nas, że przygotowany redesign podążył w dobrym kierunku. Strona główna jest ponad 3-krotnie szybsza od poprzedniej wersji. Osoby, które odwiedziły ją na komputerach, składały CV o 6% częściej niż wcześniej, a na urządzeniach mobilnych – o blisko 18%.
Mimo wszystko, przygotowaliśmy dla użytkowników prosty i czytelny tutorial, który wyświetla się po uruchomieniu strony głównej serwisu. Stale monitorujemy aktywność użytkowników i zgodnie z nimi będziemy wprowadzać kolejne moduły i rozwiązania, oparte na pozytywnych reakcjach użytkowników. W najbliższych miesiącach sporo uwagi poświęcimy także użytkownikom niezalogowanym, w których przypadku personalizacja jest oczywiście nieco bardziej utrudniona i ograniczona.
Istotna jest też perspektywa pracodawców – jakie nowe możliwości otrzymują i co stało za wdrożeniem właśnie tych funkcji?
Nowa strona główna Pracuj.pl daje dodatkowe możliwości dla pracodawców pośrednio i bezpośrednio. Już sam design, personalizacja i większa aktywność kandydatów, dzięki bardziej dopasowanym propozycjom pracy, ma docelowo np. znacząco wesprzeć otrzymywaną ilość i trafność CV, otrzymywanych przez pracodawców. W stronę zaszyliśmy też bardziej bezpośrednie, nowe narzędzia promocji. Jednym z nich jest specjalna sekcja „Oferty dnia”, funkcjonująca w układzie karuzeli. Znajdują się w niej wyróżnione ogłoszenia sugerowane użytkownikowi. Innym działem, w którym mogą zaprezentować się pracodawcy, jest „Aplikuj do…”. W tej sekcji przy logo wybranej firmy pojawia się lista ofert, które zamieścił na Pracuj.pl. To dobre rozwiązanie m.in. dla pracodawców o silnej marce.
Cofnijmy się na chwilę w czasie. Wspominałeś o tym, że szukaliście wspólnych cech, które ważne były dla użytkowników z bardzo różnorodnych grup. W jaki sposób to sprawdzaliście? Jakie cechy zidentyfikowaliście na poziomie prac nad stroną?
Na etapie prac koncepcyjnych stało się dla nas jasne, że kluczowe dla użytkowników będą trzy sprawy: personalizacja treści dla każdego użytkownika, szybki i sprawny dostęp do ofert pracy i łatwość korzystania z serwisu na urządzeniach mobilnych.
Nie wzięliśmy tych obserwacji z kosmosu. Przygotowanie nowej strony głównej poprzedziły serie warsztatów wewnętrznych oraz jakościowych testów offline i online, w które zaangażowanych było łącznie 70 użytkowników. Przydatne były dla nas też badania ilościowe przeprowadzane na kilku tysiącach użytkowników Pracuj.pl, w których pojawiały się pytania o preferowane przez nich formy rekrutacji. Już na etapie realizacji ponownie zapytaliśmy o zdanie użytkowników, m.in. podczas wydarzeń Pracuj.pl takich jak Pracuj Surf czy Festiwal Pracy JOBICON. Na ostatnim stadium prac bardzo ważne dla nas były także testy A/B podczas wdrożenia, dotyczące m.in. szybkości strony, konwersji użytkowników na przesyłane CV czy aktywności na stronie głównej. Szerzej o etapie prac nad stroną główną piszę w materiale Pracuj.pl.
Wśród nowości na odświeżonej stronie Pracuj.pl znalazł się system rekomendacji. Czy to oznacza , że sięgacie po algorytmy? Jak bardzo są rozbudowane i jak pracują dla użytkowników?
W Grupie Pracuj od dawna korzystamy z możliwości jakie otwierają przed nami nowe technologie. Zespoły odpowiadające za wprowadzanie nowych funkcjonalności i technologii do serwisów Grupy, liczą ponad 100 osób. Obecnie funkcjonują w podziale na 2 działy: Technologii – odpowiedzialny za rozwój technologiczny całej Grupy Pracuj, w tym wspieranie wewnętrznych systemów i procesów oraz Dział Strategii i rozwoju Produktu – zajmujący się rozwijaniem produktów dla pracodawców i użytkowników poprzez bliższą współpracę Product Ownerów z zespołami deweloperskimi. W takiej strukturze możliwy jest dynamiczny rozwój produktów dla klientów zewnętrznych oraz odpowiednie wsparcie dla klientów wewnętrznych. W zespole została wydzielona również specjalna komórka ds. Big Data i sztucznej inteligencji, skupiająca się wyłącznie na usprawnianiu zarządzania danymi przez algorytmy.
Na stronie głównej Pracuj.pl opieramy się jednak w szczególnym stopniu na aktywności kandydatów, schematach ich działań, podobieństwach zachowań osób o podobnym profilu. Dlatego tak często zachęcamy użytkowników, żeby uzupełniali swoje profile i przeglądali kolejne oferty – każde z ich działań to kolejna „lekcja” dla mechanizmów wbudowanych w stronę, pozwalająca lepiej nauczyć się ich preferencji i potrzeb w zakresie szukania nowej pracy.
Jednocześnie jednak chcę jeszcze raz obalić jeden mit – algorytmy w żadnym stopniu nie ingerują w proces wyboru CV przez pracodawców ani nie blokują jego dotarcia do rekrutera. Rozwiązania AI na Pracuj.pl mają pomagać spotkać się obu stronom, a nie to spotkanie utrudniać. Wciąż też mówimy o automatyzacji w dość wczesnych stadiach rozwoju.
Czego możemy oczekiwać w najbliższych miesiącach i latach, jeśli chodzi o rozwój serwisu?
Przed nami w najbliższym czasie są m.in. zmiana designu strony dla osób niezalogowanych, tak by mogły one jeszcze wygodniej korzystać z jej funkcji. Wśród planowanych przez nas nowości są m.in. lepsza lokalizacja ofert i wprowadzenie opartych na niej rozwiązań, pracujemy także nad nową usługą dedykowaną dla wchodzących na rynek pracy studentów i absolwentów. Wkrótce ruszymy z testami modułów z treściami już na powszechnie działającej nowej stronie głównej – tak, by móc zoptymalizować prezentowane treści. Będziemy także dalej monitorować konwersję użytkowników (czyli liczbę osób faktycznie aplikujących na oferty) oraz wpływ nowej strony głównej na ogólne wyniki Pracuj.pl.
Na rozwój Pracuj.pl ma duży wpływ rozwój całego ekosystemu, jaki wokół serwisu budujemy jako Grupa Pracuj. Serwis zintegrowany jest z eRecruiterem, naszym narzędziem SaaS wspierającym zarządzanie rekrutacją. Do studentów docieramy przez Festiwal Pracy JOBICON, w ostatniej edycji wzięło udział 14 000 osób. Ważne doświadczenia zbieramy na Ukrainie, gdzie prowadzimy serwis Rabota.ua. W ostatnich miesiącach ruszył też fundusz Pracuj Ventures, który inwestuje w startupy HRtech i EDUtech. Wszystkie te doświadczenia – podobnie jak było to w przypadku aplikacji mobilnej, są dla nas inspiracją do myślenia o tym, jakie Pracuj.pl ma być w przyszłości.
O rozmówcy:
Mariusz Kuźniewicz
senior product strategy manager w Grupie Pracuj
Bio: Mariusz Kuźniewicz dołączył do zespołu Grupy Pracuj w marcu 2011 roku. Przez osiem lat w organizacji pełnił szereg ról, zaczynając od stanowiska specjalisty od e-marketingu, awansując aż do obecnej pozycji Senior Product Strategy Managera. W obecnej roli odpowiada za planowanie strategii i wizji rozwoju serwisu Pracuj.pl w obszarze B2C. Ukończył socjologię na Uniwersytecie Warszawskim, studia podyplomowe z Online Marketingu w Szkole Głównej Handlowej oraz z User Experience Designu na Uniwersytecie SWPS.
Materiał powstał przy współpracy z Grupą Pracuj.