Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2019 dla marki Amica opowiada Paweł Rydz, dyrektor ds. marketingu Grupy Amica.
Największy sukces dla marki Amica w 2019 roku
Największym sukcesem marki Amica w 2019 roku było wdrożenie nowych linii produktowych X-Type oraz Q-Type na rynku polskim. Skutecznie zachęciliśmy naszych partnerów handlowych do przyjęcia naszych nowych produktów do oferty. Wyniki sprzedaży i opinie konsumentów o nowych produktach, ich funkcjonalnościach takich jak OpenUp (dotykowe otwieranie piekarnika), touchless (bezdotykowe sterowanie okapem), a w przypadku sprzętu grzejnego także o całym systemie BakingPro (nowa konstrukcja piekarnika, która gwarantuje precyzyjną dystrybucję ciepła i stabilną temperaturę wewnątrz dużej komory) potwierdziły, że wyprzedzająca debiuty nasza komunikacja produktowa była trafiona. Nowe urządzenia zostały bardzo dobrze przyjęte przez użytkowników.
Najtrudniejsze wyzwanie dla marki Amica w 2019 roku
Ze względu na specyfikę naszej branży, najtrudniejszym wyzwaniem jest obecnie obrona naszej pozycji na rynkach europejskich, z której jesteśmy oczywiście bardzo dumni. Amica dominuje na rynkach europejskich, zwłaszcza jeśli chodzi o duże AGD – w niektórzy konkurencjach jesteśmy na tym poziomie, co nasza konkurencja, w innych wspinamy się z drugiego lub trzeciego miejsca na podium – pozycja lidera jest zmienna, wszystko zależy od wyników kwartalnych oraz półrocznych. Niewątpliwie w bardzo ścisłej czołówce mieścimy się na rynku polskim, mamy olbrzymią rozpoznawalność. Konkurencja jest bardzo aktywna, to się nie zmienia i nie zmieni, więc utrzymanie pozycji właściwie jest wyzwaniem ciągłym, a nie tylko na ten czy kolejny rok. Realizujemy konsekwentnie nasze strategie, obecnie Hit 2023, i w tej konsekwencji, w pozyskiwaniu nowych rynków i brandów, dywersyfikacji geograficznej i produktowe, w innowacjach i wdrażaniu kolejnych użytecznych funkcji jest nasza siła. Cały czas się rozwijamy.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
3 najciekawsze akcje z 2019 roku
Od strony produktowej bez wątpienia najciekawsze było wprowadzenie na rynek linii technologicznych i produktowych Amica X-Type i Q-Type, która jest owocem naszego ponad 70-letniego doświadczenia w branży AGD. Znamy oczekiwania konsumentów wobec sprzętu, dlatego rozbudowaliśmy ofertę o produkty, które są odpowiedzią na ich potrzeb.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
„Amica for others” to z kolei nowa kampania społeczna, która zachęca do otwierania się na innych ludzi, samotnych i sąsiadów, a także na obcokrajowców mieszkających obok nas. Jest to działanie stricte społeczne, ale spójne z wizerunkiem bliskiej i przyjaznej marki. Dzięki współpracy z Instytutem Socjologii UAM w Poznaniu, przeprowadziliśmy badania, które ukazywały relacje w sąsiedztwie w trzech miastach: Poznaniu, Warszawie i Wronkach. Badanie miało na celu wskazać naukowe zagadnienia relacji społecznych w danym miejscu zamieszkania oraz ich wpływ na budowanie tożsamości mieszkańców i tożsamości marki.
Do najciekawszych akcji zaliczyłbym również naszą współpracę z Federacją Polskich Banków Żywności i rozpoczęcie kampanii „Przechowuję, nie marnuję!”. Jej zadaniem jest zwrócenie uwagi na nieprawidłowe przechowywanie jedzenia, co jest głównym powodem, dla którego około 9 milionów ton żywności rocznie marnuje się i trafia do kosza. Jest to z jednej strony nawiązanie do globalnego trendu „zero waste”, a jednocześnie do tego, jak wpisują się weń rozwiązania oferowane w lodówkach Amica, takich jak filtr FreshOn, który pozwala dłużej przechowywać warzywa i owoce, zachowując ich świeżość. Edukujemy też użytkowników sprzętu AGD, i to już tych najmłodszych, jak powinni postępować z żywnością, żeby wspierać wspomniany trend i w pełni wykorzystywać możliwości, jakie daje nasz sprzęt chłodniczy.
Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami
Wszystkie potwierdziły, że wybraliśmy dobrą komunikację i odpowiednie środki dotarcia do użytkowników naszych sprzętów. Nie mówimy o zaskoczeniach, bo świadomie dobieramy przekaz, ale oczywiście pozytywne jest to, że realizujemy strategię komunikacyjną i okazujemy się dla odbiorców naszej informacji autentyczni.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku
Będzie niebanalnie! Działania niestandardowe i kampania radiowa – świetnie dobudowały nam zasięgi we wiosennej kampanii wdrożenia X-Type. Uzupełnienie o nośniki OOH/DOOH, czyli o reklamę zewnętrzną dopasowaną do kontekstu miejsca i czasu, przyniosło bardzo dobre rezultaty konwersji zmierzonej na zbudowanych landing pageach – nie mamy wątpliwości, że satysfakcjonujące liczby odsłon naszych stron są bezpośrednim skutkiem działań marketingowych prowadzonych poza Internetem. To bardzo cenna synergia.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku
Nie planujemy radykalnych zmian. Chcemy skupić się na głównych źródłach komunikacji – internet i telewizja, oraz budować zasięgi, wykorzystując do tego radio, reklamy zewnętrzne, prasę i różnego rodzaju eventy. Dotychczas takie działania sprawdzały się znakomicie.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Real time marketing, czyli RTM. Wydaje mi się, że coraz istotniejsze będzie dla marek błyskotliwe reagowanie w czasie rzeczywistym na określone zdarzenia.
Budżet na działania digitalowe
Działania digitalowe pochłaniają większe nakłady i coraz bardziej zbliżają się do odwiecznego punktu odniesienia, czyli nakładów na reklamę telewizyjną. Rok 2020 to kolejny krok w tym kierunku, jednak nie będziemy dzielić się danymi.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Moim zdaniem branża ma się dobrze. Nie spodziewamy się jednak wielkich nowości w najbliższym czasie. Następuje kolejne urealnienie w podejściu do zasięgów deklarowanych zarówno przez telewizję, jak i kanały online.
3 najważniejsze cele i plany na 2020 rok
Przede wszystkim chcemy skupić się na kontynuacji planu digitalizacji, zarówno obszaru produkcji, jak i wsparcia konsumenta i komunikacji online. Kolejnym zaplanowanym krokiem są działania komunikacyjne na przestrzeni całego roku dla dwóch istotnych kategorii produktowych. Chcemy zaznaczyć naszą obecność i pozycję w tych segmentach, w szczególności w zakresie wsparcia sprzedażowego. Ostatnim ważnym celem będzie przeprowadzenie badań, poprzez które chcemy jeszcze lepiej poznać potrzeby użytkowników naszych sprzętów i tak, jak to było przy poprzedniej ich edycji, poszukać we wnioskach z tych badań inspiracji do zaoferowania nowych, użytecznych rozwiązań.