Marki na przełomie 2019/2020: Amica

Marki na przełomie 2019/2020: Amica
Jakie najciekawsze akcje przeprowadziła w 2019 roku marka Amica? Które kanały komunikacji marketingowej były dla niej najważniejsze? Jak zmieni się to w 2020 roku?
O autorze
3 min czytania 2019-12-23

Pozostałe podsumowania roku 2019 przeczytasz tu >

O roku 2019 dla marki Amica opowiada Paweł Rydz, dyrektor ds. marketingu Grupy Amica.

Największy sukces dla marki Amica w 2019 roku

Największym sukcesem marki Amica w 2019 roku było wdrożenie nowych linii produktowych X-Type oraz Q-Type na rynku polskim. Skutecznie zachęciliśmy naszych partnerów handlowych do przyjęcia naszych nowych produktów do oferty. Wyniki sprzedaży i opinie konsumentów o nowych produktach, ich funkcjonalnościach takich jak OpenUp (dotykowe otwieranie piekarnika), touchless (bezdotykowe sterowanie okapem), a w przypadku sprzętu grzejnego także o całym systemie BakingPro (nowa konstrukcja piekarnika, która gwarantuje precyzyjną dystrybucję ciepła i stabilną temperaturę wewnątrz dużej komory) potwierdziły, że wyprzedzająca debiuty nasza komunikacja produktowa była trafiona. Nowe urządzenia zostały bardzo dobrze przyjęte przez użytkowników.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Najtrudniejsze wyzwanie dla marki Amica w 2019 roku

Ze względu na specyfikę naszej branży, najtrudniejszym wyzwaniem jest obecnie obrona naszej pozycji na rynkach europejskich, z której jesteśmy oczywiście bardzo dumni. Amica dominuje na rynkach europejskich, zwłaszcza jeśli chodzi o duże AGD – w niektórzy konkurencjach jesteśmy na tym poziomie, co nasza konkurencja, w innych wspinamy się z drugiego lub trzeciego miejsca na podium – pozycja lidera jest zmienna, wszystko zależy od wyników kwartalnych oraz półrocznych. Niewątpliwie w bardzo ścisłej czołówce mieścimy się na rynku polskim, mamy olbrzymią rozpoznawalność. Konkurencja jest bardzo aktywna, to się nie zmienia i nie zmieni, więc utrzymanie pozycji właściwie jest wyzwaniem ciągłym, a nie tylko na ten czy kolejny rok. Realizujemy konsekwentnie nasze strategie, obecnie Hit 2023, i w tej konsekwencji, w pozyskiwaniu nowych rynków i brandów, dywersyfikacji geograficznej i produktowe, w innowacjach i wdrażaniu kolejnych użytecznych funkcji jest nasza siła. Cały czas się rozwijamy.

3 najciekawsze akcje z 2019 roku

Od strony produktowej bez wątpienia najciekawsze było wprowadzenie na rynek linii technologicznych i produktowych Amica X-Type i Q-Type, która jest owocem naszego ponad 70-letniego doświadczenia w branży AGD. Znamy oczekiwania konsumentów wobec sprzętu, dlatego rozbudowaliśmy ofertę o produkty, które są odpowiedzią na ich potrzeb.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

„Amica for others” to z kolei nowa kampania społeczna, która zachęca do otwierania się na innych ludzi, samotnych i sąsiadów, a także na obcokrajowców mieszkających obok nas. Jest to działanie stricte społeczne, ale spójne z wizerunkiem bliskiej i przyjaznej marki. Dzięki współpracy z Instytutem Socjologii UAM w Poznaniu, przeprowadziliśmy badania, które ukazywały relacje w sąsiedztwie w trzech miastach: Poznaniu, Warszawie i Wronkach. Badanie miało na celu wskazać naukowe zagadnienia relacji społecznych w danym miejscu zamieszkania oraz ich wpływ na budowanie tożsamości mieszkańców i tożsamości marki.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Do najciekawszych akcji zaliczyłbym również naszą współpracę z Federacją Polskich Banków Żywności i rozpoczęcie kampanii „Przechowuję, nie marnuję!”. Jej zadaniem jest zwrócenie uwagi na nieprawidłowe przechowywanie jedzenia, co jest głównym powodem, dla którego około 9 milionów ton żywności rocznie marnuje się i trafia do kosza. Jest to z jednej strony nawiązanie do globalnego trendu „zero waste”, a jednocześnie do tego, jak wpisują się weń rozwiązania oferowane w lodówkach Amica, takich jak filtr FreshOn, który pozwala dłużej przechowywać warzywa i owoce, zachowując ich świeżość. Edukujemy też użytkowników sprzętu AGD, i to już tych najmłodszych, jak powinni postępować z żywnością, żeby wspierać wspomniany trend i w pełni wykorzystywać możliwości, jakie daje nasz sprzęt chłodniczy.

Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami

Wszystkie potwierdziły, że wybraliśmy dobrą komunikację i odpowiednie środki dotarcia do użytkowników naszych sprzętów. Nie mówimy o zaskoczeniach, bo świadomie dobieramy przekaz, ale oczywiście pozytywne jest to, że realizujemy strategię komunikacyjną i okazujemy się dla odbiorców naszej informacji autentyczni.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2019 roku

Będzie niebanalnie! Działania niestandardowe i kampania radiowa – świetnie dobudowały nam zasięgi we wiosennej kampanii wdrożenia X-Type. Uzupełnienie o nośniki OOH/DOOH, czyli o reklamę zewnętrzną dopasowaną do kontekstu miejsca i czasu, przyniosło bardzo dobre rezultaty konwersji zmierzonej na zbudowanych landing pageach – nie mamy wątpliwości, że satysfakcjonujące liczby odsłon naszych stron są bezpośrednim skutkiem działań marketingowych prowadzonych poza Internetem. To bardzo cenna synergia.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku

Nie planujemy radykalnych zmian. Chcemy skupić się na głównych źródłach komunikacji – internet i telewizja, oraz budować zasięgi, wykorzystując do tego radio, reklamy zewnętrzne, prasę i różnego rodzaju eventy. Dotychczas takie działania sprawdzały się znakomicie.

Najbardziej obiecujące trendy marketingowe

Real time marketing, czyli RTM. Wydaje mi się, że coraz istotniejsze będzie dla marek błyskotliwe reagowanie w czasie rzeczywistym na określone zdarzenia.

Budżet na działania digitalowe

Działania digitalowe pochłaniają większe nakłady i coraz bardziej zbliżają się do odwiecznego punktu odniesienia, czyli nakładów na reklamę telewizyjną. Rok 2020 to kolejny krok w tym kierunku, jednak nie będziemy dzielić się danymi.

Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce

Moim zdaniem branża ma się dobrze. Nie spodziewamy się jednak wielkich nowości w najbliższym czasie. Następuje kolejne urealnienie w podejściu do zasięgów deklarowanych zarówno przez telewizję, jak i kanały online.

3 najważniejsze cele i plany na 2020 rok

Przede wszystkim chcemy skupić się na kontynuacji planu digitalizacji, zarówno obszaru produkcji, jak i wsparcia konsumenta i komunikacji online. Kolejnym zaplanowanym krokiem są działania komunikacyjne na przestrzeni całego roku dla dwóch istotnych kategorii produktowych. Chcemy zaznaczyć naszą obecność i pozycję w tych segmentach, w szczególności w zakresie wsparcia sprzedażowego. Ostatnim ważnym celem będzie przeprowadzenie badań, poprzez które chcemy jeszcze lepiej poznać potrzeby użytkowników naszych sprzętów i tak, jak to było przy poprzedniej ich edycji, poszukać we wnioskach z tych badań inspiracji do zaoferowania nowych, użytecznych rozwiązań.