Playbook NM!

Playbook NM!

Playbook NM!

Prowadzisz akcje z influencerami? Dołącz do gry i podziel się wskazówkami oraz przykładami ciekawych działań.

SPRAWDZAM SZCZEGÓŁY

Marki na przełomie 2024/2025: Motorola

Marki na przełomie 2024/2025: Motorola
Jaki największy sukces odniosła Motorola w 2024 roku? Z jakimi wyzwaniami musiała się mierzyć marka? Z jakich kanałów komunikacji marketingowej najczęściej korzystała Motorola? Sprawdź.
O autorze
4 min czytania 2025-01-27

Więcej podsumowań 2024 roku znajdziesz TUTAJ >>

O tym, jaki był 2024 rok dla Motoroli opowiada Anna Staszyńska, Head of Marketing w Motorola.

Największy sukces marki w 2024 roku 

Osiągnięcie 18,4% (według danych IDC za Q2/2024) udziałów w rynku smartfonów – po raz pierwszy w historii obecności marki w Polsce. Bezdyskusyjnie to nasz największy sukces w 2024 roku. Oczywiście nie zatrzymujemy się, stawiamy na kontynuowanie rozwoju, zwiększanie zarówno sprzedaży, jak i budowanie świadomości marki Motorola wśród konsumentów. Ważne dla nas jest budowanie lojalności oraz utrzymanie relacji z użytkownikami naszych smartfonów, tak aby do nas wracali i mieli zaufanie do brandu.

Najtrudniejsze wyzwanie w 2024 roku

Przebicie się do świadomości młodego pokolenia, a więc najbardziej aktywnych użytkowników smartfonów. Duża część naszych działań w digitalu budowała świadomość, a celem było zaprezentowanie się jako marka oferująca coraz więcej smartfonów z segmentu premium. Dla nas to nie był jednorazowy challenge na rok 2024 i będziemy takie działania kontynuować również w tym roku. Jeśli chodzi o pozostałych konsumentów, mocno pracujemy nad tym, aby Motorola nie kojarzyła się wyłącznie sentymentalnie, ale była odbierana jako marka nowoczesna oraz innowacyjna.  

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Trzy najciekawsze akcje w 2024 roku

Nasza współpraca z Cinema City w ramach projektu „W kinie doświadczaj, nie nagrywaj”. Zachęcamy w niej widzów, żeby na czas seansu odłożyli swoją komórkę. Twarzą tej kampanii jest Janusz Chabior.

W sierpniu, przy okazji premiery smartfona motorola edge 50 neo, zrobiliśmy bardzo udany eksperyment z Fake OOH – partnerem i jednocześnie tłem dla akcji była łódzka Manufaktura. Dwa zrealizowane wtedy materiały wideo łącznie zostały obejrzane ponad 1,3 mln razy (Instagram oraz TikTok).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

@motorola.polska Czy wiesz, z czego zbudowana jest @Manufaktura, Łódź? Wczoraj dołożyliśmy do niej swoją cegiełkę. 😉 Nowa motorola edge 50 neo to więcej niż telefon, po prostu dzieło sztuki. #hellosmARTphone 🎨 #motorolaedge #smartphone #manufaktura ♬ original sound – Motorola Polska
NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Jesienią oraz w okresie przedświątecznym, po raz pierwszy zorganizowaliśmy Roadshow – w pewnym sensie tournée marki Motorola po największych galeriach handlowych w Polsce. Nasza mobilna strefa nie tylko promowała produkty, ale budowała też relacje z konsumentami, a dodatkowo swój wkład do akcji mogli wnieść partnerzy handlowi.

Akcja z najmocniej zaskakującymi efektami

W naszym przypadku najciekawszą, ale też bardzo efektywną jeśli chodzi o dotarcie akcją był projekt „W kinie doświadczaj, nie nagrywaj” z Januszem Chabiorem, przekonywującym z dużego ekranu gości Cinema City do tego, aby skupili się podczas seansu na filmie, a nie na smartfonie. Film można wciąż zobaczyć na 377 ekranach w 41 kinach sieci. Projekt okazał się na tyle udany i dobrze przyjęty, że rozważamy jego przedłużenie poza wstępnie zaplanowane ramy czasowe. Na potrzeby kampanii stworzone zostały trzy spoty, które do dziś obejrzało w kinach sieci ponad 6,7 mln widzów. W każdym z nich staramy się w pierwszej kolejności edukować, ale nie zabrakło tam także obecności naszej marki.

Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2024 roku

Stawialiśmy mocno na digital. Aby budować świadomość marki, aktywnie zaangażowaliśmy się w rozwijanie naszych SoMe oraz działania z mediami online. W bardziej tradycyjnych kanałach, przez cały rok byliśmy obecni w telewizji z billboardami sponsorskimi. Dużą rolę miał również influencer marketing – tu mamy dobrze odbierane, często długoletnie aktywności z naszymi ambasadorami. Jako, że jesteśmy marką, która sprzedaż realizuje w ogromnej części przez partnerów i musi dotrzeć do konsumenta, aby dać mu feeling produktu – część naszej komunikacji obejmowała również akcje w punktach sprzedaży. W czerwcu udało nam się bardzo skutecznie połączyć DOOH z kampanią mobilną, realizując wspólnie z AMS kampanię dla nowych smartfonów z serii edge. CTR tej akcji był 77% wyższy niż standard Google.

 Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2025 roku

Będziemy realizować podobną strategię jak w ubiegłym roku, ale mamy w planach zwiększyć nasz fokus na SoMe. Generalnie nasza strategia była efektywna. Dobrze wpłynęła zarówno na pozycjonowanie marki, jak i na sprzedaż. Myślimy też o większym nacisku na krótkie formaty wideo w stylu YouTube Shorts. Obserwujemy nowe trendy i tu szczególnie interesujący wydaje się potencjał Instagram Threads. Będziemy oczywiście starali się działać kreatywnie w przestrzeni publicznej, a więc nieco bardziej tradycyjnie – OOH oraz DOOH. Konsumenci wciąż lubią być zaskakiwani tymi formatami, szczególnie, jeśli połączy się je z jednoczesną aktywnością w sferze cyfrowej.

Jaką część budżetu marketingowego stanowiły w 2024 roku wydatki na działania digitalowe? Czy zmieni się to w 2025 roku?

Digital i SoMe w naszym budżecie mediowym za 2024 rok stanowiły około 45% wydatków. Z racji tego, że stawialiśmy mocno na budowanie świadomości marki, pozostałe 55% stanowiły wydatki na bardziej tradycyjne media, w tym telewizję. W obecnym roku planujemy zwiększyć nakłady na działania digitalowe, ale planujemy także szerzej wyjść do ludzi (pojawić się choćby w przestrzeniach miejskich, zaskakując konsumentów, by dać im możliwość poznania naszych produktów z bliska).

Kto odpowiadał w 2024 roku za działania marketingowe marki? Czy zmieni się to w 2025 roku?

Mamy dział marketingu Motorola składający się z siedmiu osób. Jest on wspierany przez zespół terenowy odpowiedzialny za szkolenia oraz ekspozycję w punktach sprzedaży. Z resztą, z myślą o wyzwaniach na 2025 rok, wzmocniliśmy nasz dział marketingu pod koniec ubiegłego roku. Wewnętrznie tworzymy strategię ramową, realizujemy działania z partnerami, m.in. sklepami oraz operatorami komórkowymi. Zewnętrznie korzystamy ze wsparcia agencji, których aktywności mamy dość ściśle podzielone obszarami. Za SoMe oraz influencerów odpowiada Tigers, obsługa PR to domena agencji Rumour, zakup mediów realizuje dla nas Assembly, a jeśli chodzi o aktywności eventowe to współpracujemy z Active oraz SalesUP. 

Wpływ rozwoju AI na działania marketingowe marki

Staramy się tu działać racjonalnie i korzystamy z narzędzi AI głównie na etapie projektowania naszych kampanii. Jedną z najbardziej docenianych przez nas funkcjonalności sztucznej inteligencji jest jej zdolność do tworzenia zwięzłych podsumowań. Możemy dzięki temu skupić się podczas burzy mózgów na aktywności kreatywnej, zamiast na notowaniu czy nagrywaniu. Narzędzia AI wykorzystujemy też przy tworzeniu wstępnych wizualizacji, do analizy oraz researchu na potrzeby naszych marketingowych projektów. Lokalnie nie korzystaliśmy jeszcze z narzędzi AI, które zastępują twórców czy aktorów, ale eksperymentalnie opublikowaliśmy w naszych polskich kanałach materiały stworzone przy wykorzystaniu generatywnej AI. Chodzi o kampanię „Styled With Moto”, oryginalnie zaprojektowaną i emitowaną we Francji. 

Trzy najważniejsze cele i plany marki na 2025 rok

Oczywiście, umacnianie naszej pozycji na polskim rynku to cel najważniejszy. Stała obecność w TOP 3 najpopularniejszych wśród konsumentów marek smartfonowych jest dla nas priorytetem. Chcemy też, aby Motorola, jako marka, nabrała zupełnie nowego znaczenia dla młodego pokolenia, a nie kojarzyła się z nostalgią. Naszą aktualną tożsamość budujemy wokół serii edge oraz razr – smartfonów premium, designerskich, kolorowych i wpisujących się w najnowsze technologiczne trendy. Trzeci cel to rozwijanie oferty B2B. Tu blisko współpracujemy z Lenovo.

PS Marki na przełomie 2024/2025: Mohito