fot. publicrelations.pl
Casey Neistat to youtuber, który posiada ogromne zasięgi. Obecnie jego kanał subskrybuje ponad 12 milionów użytkowników. Twórca odwiedził Polskę w grudniu 2018 roku w ramach akcji 100 x 100, organizowanej przez Polską Fundację Narodową w związku z 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości.
Zobacz również
Youtuber pojawił się w Centrum Expo XXI. Na miejscu zainteresowane osoby mogły zadać mu dowolne pytanie. Ponadto, swoją podróż udokumentował w mediach społecznościowych. Na kanale YouTube opublikował film z podróży do Polski, a na Instagramie umieścił jeden post wraz ze zdjęciem.
Ile Polska Fundacja Narodowa zapłaciła za wizytę youtubera?
PFN to organizacja, która powstała z inicjatywy 17 prezesów spółek Skarbu Państwa, są to m.in. Totalizator Sportowy, Polskie Koleje Państwowe, PKN Orlen czy PGNiG. Firmy przekazują część swoich środków finansowych do wspólnego budżetu fundacji.
Rok po wizycie Caseya Neistata w Polsce, Kamil Świątek, użytkownik Twittera powiązany z branżą IT, wysłał wniosek do PFN z prośbą o ujawnienie kosztów włączenia się do akcji 100 x 100 znanego youtubera. Wówczas nie udało mu się uzyskać odpowiedzi.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Sprawa trafiła do sądu. Po 4 latach i dwóch przegranych przez PFN procesach, Kamil Świątek uzyskał oficjalną odpowiedź. Wizyta Caseya Neistata w Polsce kosztowała 1 173 894,96 złotych. Co więcej, na inne aktywności podejmowane z osobami reprezentującymi biznes czy przestrzeń internetową, PFN wydała w ramach programu 100 x 100 łącznie 12 milionów złotych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Drodzy! Po 1567 dniach, 2 procesach sądowych, które @Fundacja_PFN przegrała w Naczelnym Sądzie Administracyjnym, dostałem odpowiedź na mój wniosek o dostęp do IP. Całkowity koszt wizyty @Casey w Polsce w 2018 roku to 1173894,96 zł. @Jan_Kunert @Patryk_1234567 @K_Izdebski pic.twitter.com/DWVPyNQSSD — Kamil 'RioT’ Świątek (@RioT_PL) March 23, 2023
To jednak nie pierwsza kontrowersyjna sytuacja związana z Polską Fundacją Narodową. W 2019 roku, serwis Onet.pl poinformował, że fundacja zapłaciła 5,5 miliona dolarów firmie White House Writers Group, która odpowiadała za promocję Polski w przestrzeni internetowej, m.in. za pośrednictwem tworzenia profili społecznościowych. Ta sama firma opłacała Edmundowi Janningerowi, ówczesnemu doradcy Antoniego Macierowicza, zakwaterowanie w hotelu czy loty.
PS Mel Gibson w spocie PFN z okazji 100-lecia niepodległości
Polska Fundacja Narodowa zaprosiła do wzięcia udziału w spocie „Celebrate 100 years of Poland regaining independence” światowej sławy aktora i reżysera – Mela Gibsona. W krótkim filmie wolność została porównana do domu, czyli miejsca bezpiecznego i rodzinnego. Mel Gibson był jednym z wielu zagranicznych gości, których PFN zaprosiła do współpracy.
PS 2 Jean Reno w spocie PFN opowiada o Bożym Narodzeniu w Polsce
Znany francuski aktor Jean Reno pojawił się w spocie Polskiej Fundacji Narodowej, w którym wcielił się w rolę dziadka opowiadającego wnuczce o polskich tradycjach świątecznych. Świąteczny klip promował Polskę jako kraj pełen rodzinnego ciepła, bogactwa kulturowego oraz atrakcyjnego pod względem turystycznym.