Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]

Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Od 1999 roku listopad to miesiąc profilaktyki tzw. męskich nowotworów. Podobnie, jak Pink October kobiety, tak Movember (w Polsce zwany Wąsopadem) jest okazją do zachęcenia mężczyzn do wykonania badań profilaktycznych w kierunku raka prostaty i jąder.
O autorze
4 min czytania 2024-11-07

Sprawdź, jakie akcje przygotowały polskie marki i influencerzy z okazji Movember. Zapisz się na badania i zadbaj o swoje zdrowie (nie tylko w listopadzie).

Akcje zachęcające do profilaktyki w kierunku raka piersi podczas Różowego Października znajdziesz TUTAJ >>

Mosznowładcy – „Robimy TO dla jaj”

Jak co roku, z okazji Wąsopada ogólnopolską akcję prowadzą Mosznowładcy. W ramach 11. edycji kampanii „Robimy TO dla jaj” mężczyźni z całej Polski mogą zrobić bezpłatne badania USG jąder i testy PSA. Harmonogram akcji dostępny jest TUTAJ, a działaniom jak zawsze towarzyszy sesja zdjęciowa. Tym razem jej uczestnicy przebrali się w stroje magnatów. Nieodłącznym elementem zdjęć są bujne wąsy prezentowane przez modeli. Co ważne, tegoroczna edycja „Robimy TO dla jaj” dotyczy również zdrowia psychicznego mężczyzn.

Głównym partnerem akcji jest Nationale-Nederlanden.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Fundacja Kochasz Dopilnuj – „BadajJAJKA”

Fundacja Kochasz Dopilnuj, znana m.in. z kampanii „Pomacaj się”, z okazji Movember 2024 ruszyła z akcją „BadajJAJKA”. W sesji fotograficznej opublikowanej w mediach społecznościowych wystąpili m.in. Damian Bąbol – lektor, Emanuele Guidi – szef kuchni we włoskiej restauracji Va Bene, czy Grzegorz „Gabor” Jędrzejewski – bramkarz Reprezentacji Artystów Polskich. Przekaz jest posty: badaj się i żyj, bo wcześnie wykryty nowotwór jąder czy prostaty daje szansę na całkowite wyleczenie. Akcja „BadajJAJKA” prowadzona jest w social mediach, telewizji, a także jako działania outdoorowe, na stacjach warszawskiego metra.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

PZU Zdrowie – „#dlaKOLEGIpytam”

Listopadowa odsłona akcji PZU Zdrowie „Dla Kolegi Pytam” obejmuje reinterpretację dobrze znanych dzieł sztuki, takich jak Dawid Michała Anioła i „Krzyk” Edvarda Muncha. Dzięki temu zabiegowi uwaga obserwatorów zostaje zwrócona na kwestie związane z profilaktyką i regularnymi wizytami lekarskimi. Działania odbywają się z udziałem twórców internetowych, m.in. Adama Ptaka, Dawida Tymńskiego, czy Karola Majchrzaka i Piotra Karwali z modowej grupy Dandycore.

Zwrotnik Raka – „Zapuść wąsy”

„Zapuść wąsy!” – zachęcają pomysłodawcy akcji organizowanej w przez portal onkologiczny Zwrotnik Raka. Na stronie internetowej zwrotnikraka.pl można znaleźć m.in. dokładną instrukcję samobadania jąder, a także dowiedzieć się więcej na temat nowotworów jąder i prostaty.

fot. Julia Patoka, „Movember”

Stowarzyszenie „Masz Jaja Idź Na Badania” – Movember

Golenie bród i zapuszczanie wąsów to tylko wstęp do obchodów Wąsopada przez stowarzyszenie „Masz Jaja Idź Na Badania”. Na linkedinowym profilu znaleźć można m.in. treści promujące inicjatywę, stworzone we współpracy z Dorotą Wellmann i Marcinem Prokopem.

Komisja Europejska – „Movember/Wąsopad”

Do obchodów Wąsopada przyłączyła się również Komisja Europejska, która na swoim profilu na Instagramie zachęca do podniesienia świadomości społecznej na temat problemów zdrowotnych mężczyzn: raka prostaty, raka jąder, zdrowia psychicznego i zapobiegania samobójstwom. Działania w mediach społecznościowych są elementem szeroko zakrojonej akcji Europe’s Beating Cancer Plan.

YOPE – „Wanna Talk”

O czym panowie powinni rozmawiać, a wciąż się wstydzą? To pytanie stało się punktem wyjścia do specjalnego odcinka cyklu „Wanna Talk” firmy YOPE. Jego gośćmi są Jacek Maciejewski z fundacji Rak’n’Roll i Jankes, dziennikarz radia ESKA.

Plus – „Balls Challenge”

„Zbadaj swoje piłki!” – w humorystycznej rolce opublikowanej na Facebooku marki Plus zachęca siatkarz Plus Ligi. Akcja pod hasłem „Balls Challenge” to próba namówienia mężczyzn w Polsce nie tylko do aktywności fizycznej, ale przede wszystkim do samobadania jąder z okazji Movember.

Indykpol AZS Olsztyn – „#BadajJAJKA”

„Kibicu – nie bój się, zadbaj o swoje zdrowie i #BadajJAJKA” – zachęcają zawodnicy drużyny Indykpol AZS Olsztyn, którzy dokładnie 1 listopada 2024 roku rozpoczęli akcję Movember meczem przeciwko GKS Katowice. W social mediach teamu pojawiły się zdjęcia zawodników dumnie prezentujących zarost – symbol Wąsopada.

AMW Arka Gdynia – „ArkaDlaJaj”

9 listopada 2024 roku „Przyjdź na mecz i zbadaj się!”. O jaki mecz chodzi? O spotkanie AMW Arki Gdynia z Zastalem Zielona Góra w gdańskiej Polsat Plus Arenie. Na miejscu dostępna będzie bezpłatna analiza masy ciała, badanie PSA i profilaktyka raka jąder. Więcej o akcji znajdziesz na profilu zespołu na X.

Gillette – „The Moustache Is Calling”

Movember to akcja ogólnoświatowa, więc do jej obchodów przyłączyły się marki z różnych krajów. Jest wśród nich m.in. Gillette, która w mediach społecznościowych opublikowała zabawny post nawiązujący do zapuszczania przez mężczyzn wąsów będących symbolem Wąsopada. Akcja „The Moustache Is Calling” wykorzystuje dobrze znany motyw maszynki do golenia. Tym razem jednak Gillette przekonuje, że czasami warto zapuścić wąsy.

Fundacja na rzecz Walki z Rakiem Jądra – „Ball Alarm”

W Holandii, w pierwszy poniedziałek miesiąca o godzinie 12:00 zaczynają wyć syreny alarmowe oraz wysyłane są alarmy SMS. Jak się okazuje, to tylko test narodowego systemu alarmowego.

W związku z Wąsopadem, organizatorzy kampanii „Ball Alarm” wpadli na pomysł, by połączyć ten znany przez wszystkich moment z przypomnieniem o konieczności wykonania comiesięcznego badania jąder.

Wystawa edukacyjna „Nie czekaj aż poczujesz. Sprawdź TO”

Kilkunastu parlamentarzystów angażujących się na rzecz diagnostyki onkologicznej i zdrowia mężczyzn, eksperci kliniczni oraz pacjent chorujący na raka prostaty użyczyli swojego wizerunku na potrzeby stworzonej przy pomocy narzędzi sztucznej inteligencji wystawy edukacyjnej „Nie czekaj aż poczujesz. Sprawdź TO”. Celem wystawy, której twórcą i organizatorem jest Fundacja Zdrowego Postępu, jest zachęcenie mężczyzn do regularnych badań i korzystania z nowoczesnych onkologicznych metod diagnostycznych oraz przełamywanie tabu związanego z nowotworami urologicznymi, stanowiącymi aż ¼ wszystkich nowotworów występujących u mężczyzn.

– Każda fotografia przedstawia wygenerowaną przez AI interpretację sylwetek bohaterów i bohaterek wystawy na tle abstrakcyjnych kompozycji, które przypominają kolorowe tusze w wodzie. Tło zdjęć jest celowo abstrakcyjne i delikatnie otacza parlamentarzystów i ekspertów, aby oddać ulotność i pozorną niewinność pierwszych objawów nowotworów, które mogą wydawać się niegroźne, a nawet łatwe do zbagatelizowania. Tak jak kolorowe tusze rozprzestrzeniają się w wodzie, tworząc piękne i ulotne wzory, tak samo wczesne symptomy chorób nowotworowych są najczęściej ignorowane, zwłaszcza przez mężczyzn – wyjaśnia koncepcję wystawy „Nie czekaj aż poczujesz. Sprawdź TO” Joanna Bogdanowicz-Antos, Prezes Fundacji Zdrowego Postępu.

PS Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]