Pozostałe podsumowania roku 2021 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2021 dla BNP Paribas opowiada Dariusz Maciołek, dyrektor zarządzający pionu komunikacji, marketingu, zaangażowania społecznego w Banku BNP Paribas.
Największy sukces w 2021 roku
To dosyć trudne pytanie, bo ciężko mi podać pojedynczy projekt, kampanię czy działanie. Zawsze w naszych działaniach myślimy długoterminowo, a zatem postaram się odpowiedzieć właśnie z tej perspektywy. Według mnie największym sukcesem naszej marki jest droga, którą przebyliśmy od 2018 roku, budując konsekwentnie nasz brand. Udowodniliśmy, że jesteśmy marką odpowiedzialną i zaangażowaną społecznie oraz że nie jest to komunikacyjna „otoczka”, ale realne działanie. O sukcesie mogą świadczyć choćby nasze wyniki biznesowe, brandowe i szereg wyróżnień, które otrzymaliśmy, jak srebrne Effie w kategorii longterm czy nagroda Bank of the Year 2021 in Poland przyznana przez magazyn The Banker, należący do Financial Times.
Najtrudniejsze wyzwanie w 2021 roku
Myślę, że najtrudniejszym wyzwaniem, z którym się stale mierzymy, jest stawianie sobie poprzeczki wciąż i wciąż wyżej. A także poszukiwanie wyróżników, dzięki którym pozostaniemy liderem odpowiedzialnej komunikacji. Dla nas budowa marki to „infinite game” i nigdy nie uznamy, że cel został już na zawsze osiągnięty. 🙂
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
3 najciekawsze akcje w 2021 roku
To akurat proste pytanie. 🙂 Dla mnie 3 akcje top of mind w tym roku to:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- „Gdzie są nasze Patronki” – program skierowany do szkół, które nie mają jeszcze żadnego imienia. Zachęcaliśmy je do wybrania patronek, aby zwrócić uwagę na potrzebę doceniania wybitnych kobiet i pokazywania dzieciom i młodzieży różnorodnych wzorców.
- „Świat Cię potrzebuje” – inicjatywa, w której pokazywaliśmy, że działania każdego z nas mają ogromny wpływ na stan naszej planety i jej mieszkańców, a także, jak odpowiedzialny wybór zrównoważonych produktów i usług wpływa na realizację Agendy 2030.
- „Misja edukacja” – interdyscyplinarny projekt obejmujący szereg działań edukacyjnych z zakresu finansów, ekologii, bezpieczeństwa, przedsiębiorczości czy psychologii.
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
Efekty naszych działań nigdy nie zaskakują, ale czasami potrafią nas zaskoczyć reakcje części społeczeństwa na nasze akcje. I tak np. w tym roku ogromnym zaskoczeniem była dla mnie reakcja na uruchomienie projektu „Gdzie są nasze patronki?”. W naszym odczuciu była to czysto edukacyjna i całkowicie niekontrowersyjna aktywacja, zachęcająca szkoły, które nie posiadają żadnego imienia do przyjmowania nazw patronek. Z dużym zaskoczeniem odebraliśmy komentarze w stylu „Francuski bank chce Polaków nas uczyć historii”, „Francuski bank wspiera aborcję” i inne w podobnym stylu. Skrajną sytuacją była odmowa jednego z e-dzienniczków wysłania płatnego mailu do szkół z informacją o tej akcji. To nam pokazało, jak bardzo potrzebne są takie akcje i ciągła edukacja dotycząca równości i różnorodności.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
Według mnie patrzenie na komunikację marketingową przez pryzmat kanałów jest w dzisiejszym świecie trochę oldscholowe. 🙂 Najważniejsze jest, aby wiedzieć dlaczego chcemy się komunikować, a następnie – co i komu chcemy przekazać. Ta wiedza jest podstawą, a kanały są, ważnym oczywiście, ale jednak dopełnieniem, konsekwencją celu i targetu.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2022 roku
W 2022 roku dalej będziemy myśleć przez pryzmat contentu oraz zmiany, którą chcemy współtworzyć jako Bank Zmieniającego się Świata
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Myślę, że jeszcze większe znaczenie będzie miała autentyczność i zgodność z wartościami naszej marki. Jako marketerzy i agencje chyba zbyt często podążamy za trendami dla samego bycia „trendy”, a to jest prosta droga różnego rodzaju #washingu. Kluczowe natomiast jest bycie porządną marką, będącą partnerem dla konsumenta, budującą relację na wspólnych wartościach. Recepta wydaje się dosyć prosta – „robić a dopiero potem mówić”. I mieć obsesję na punkcie klienta oraz wspólnych wartości.
Budżet na działania digitalowe
Adekwatny do celów, które chcemy osiągnąć. Będziemy wybierać kanały tak, aby dotrzeć do odpowiednich grup docelowych z odpowiednim przekazem i na pewno digital będzie jednym z kluczowych mediów. 🙂
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Patrząc na liczbę nagród branżowych przyznanych na koniec roku oraz liczbę Dyrektorów Marketingu Roku można mieć poczucie, że kondycja naszej branży marketingowej jest świetna. Ale będąc poważnym, wydaje się jednak, że mamy sporo do zrobienia i wyjścia poza bańkę próżności linkedinowej. Ostatnie dwa lata, ze względu na pandemię, były bardzo trudne, zarówno dla marketerów, jak i dla agencji. Uważam, że musimy wrócić do podstaw, czyli dobrych insightów i kreatywności, które tworzą efektywność. W mojej ocenie, aby to osiągnąć, musimy mieć ciekawość, odwagę i konsekwencję w naszym DNA
3 najważniejsze cele i plany na 2022 rok
Być marką lubianą przez klientów, którzy będą korzystali z naszych produktów i usług ze względu na to, jacy jesteśmy i jak działamy, a jednocześnie nieustannie dbać o zrównoważony rozwój m.in. w kontekście ekologii, równości czy różnorodności. Innymi słowy to konsekwentne realizowanie tego, co założyliśmy sobie jeszcze w 2018 roku. 🙂