„Muzeum Patriarchatu”: fikcyjna wizja świata bez nierówności

„Muzeum Patriarchatu”: fikcyjna wizja świata bez nierówności
Czy patriarchat powinien trafić do muzeum? Francuska organizacja En Avant Toute(s) wraz z agencją Artefact 3000 stworzyły fikcyjne „Muzeum Patriarchatu” – kampanię, która skłania do refleksji nad nierównościami płciowymi i przemianami społecznymi.
O autorze
1 min czytania 2025-03-06

Jean-Christophe Royer i Margaux Ferrand z Artefact 3000 oraz organizacja En Avant Toute(s) stworzyły projekt pod nazwą „Muzeum Patriarchatu”, który, wykorzystując fikcję i siłę reklamy, kwestionuje miejsce patriarchatu w naszym społeczeństwie i zachęca do bardziej egalitarnej przyszłości.

W przestrzeni publicznej, na dworcach kolejowych, oraz w social mediach pojawiły się kreacje dotyczące różnych aspektów nierównouprawnienia. Artyści wykorzystali m.in. materiały dotyczące zjawiska „manspreadingu” w metrze, feministyczne hasła z lat 2010., a także retro obrazy gospodyń domowych z lat 50. XX wieku.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Na każdym plakacie znajduje się kod QR, który po zeskanowaniu przenosi użytkowników na stronę internetową fikcyjnego Muzeum Patriarchatu. „To muzeum jeszcze nie istnieje. Przekaż darowiznę dziś, a jutro będzie ona istnieć” – głosi hasło nawołujące do wsparcia stowarzyszenia En Avant Toute(s).

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kampania „Muzeum Patriarchatu”, która została stworzona na potrzeby konkursu „Futurs Désirables”, dotyka również tematu przemocy seksualnej. „A co, gdyby przemoc na tle seksualnym była już tylko wspomnieniem? Przeszłością, do której nie musimy wracać?” – pytają autorzy i pomysłodawcy akcji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Choć Muzeum Patriarchatu to dziś twór jedynie wirtualny, to 28 lutego 2025 roku w paryskim ośrodku Ground Control stowarzyszenie En Avant Toute(s) zorganizowało wieczór immersyjny. Jego uczestnicy mogli bardziej dosłownie przekonać się, jak mógłby wyglądać świat, gdyby patriarchat i nierówności płciowe odeszły do historii.

Zdjęcia: En Avant Toute(s)

PS #NameTheBias: kampania, która przekonuje, że uprzedzenia i luki płacowe zaczynają się od pochodzenia