Jak pokazują statystyki Spotify, rap to najchętniej słuchany gatunek muzyczny w Polsce. Ostatnią piosenką, która pobiła rekord odsłuchań na platformie, był ostatni singiel Maty Kiss cam (Podryw Roku). W dniu premiery użytkownicy Spotify przesłuchali go 701 519 razy. Według serwisu popularność tego młodego artysty odzwierciedla niesamowitą zmianę, jaką muzyka hip hop przeszła przez ostatnie lata. Według statystyk – w przeciągu pięciu lat popularność rapu wśród polskich słuchaczy wzrosła o ponad 100%.
Ewolucja rapu w liczbach
Historia rapu to dekady pełne niezwykłej muzyki, kultowych tekstów, historii i trendów, które wpłynęły na naszą kulturę. Od pewnego czasu dużą częścią tej historii jest także streaming, dzięki któremu rap świetnie się rozwija.
Zobacz również
W 2017 roku rap stanowił jedynie 11% globalnie słuchanej muzyki na Spotify. Znaczący wzrost (aż o 39%) nastąpił rok później, gdy magazyn Rolling Stone, po raz pierwszy w historii, ogłosił, że w 2017 roku rap zdominował wszystkie inne gatunki, jeśli chodzi o sprzedaż i liczbę odsłuchań na platformach streamingowych. Dziś rap stanowi 23% wszystkich gatunków muzycznych słuchanych przez Polaków.
Wraz z rosnącą popularnością rapu wzrosła również liczba odtworzeń piosenek największych artystów tego gatunku. Najbardziej spektakularny wynik osiągnął Kizo, którego popularność wzrosła 140 tysięcy razy od 2017 roku oraz producent muzyczny Magiera, którego liczba odsłuchań w tym samym okresie wzrosła 170 tysięcy razy. Wzrost popularności na Spotify zauważyły również kultowe postacie sceny rapowej: liczba odsłuchań O.S.T.R. na Spotify wzrosła o 50%, a TEDE – o 56%.
Siłę muzyki rap oddaje również zestawienie najchętniej słuchanych artystów na Spotify w ciągu ostatnich pięciu lat – wszyscy reprezentują bardzo różne style tego gatunku. Co ciekawe, ranking zdecydowanie zdominowało młode pokolenie raperów, którzy pięć lat temu dopiero zaczynali swoją karierę muzyczną:
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
- Taco Hemingway
- Quebonafide
- Bedoes
- Lanek
- Tymek
- White 2115
- Żabson
- Mata
- Young Igi
- PRO8L3M
Najchętniej słuchanym rapowym kawałkiem ostatnich pięciu lat był za to „Język ciała” Tymka & Big Scythe.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
„Czy to już pop, czy jeszcze rap?”
Pytanie zadane przez Young Leosię, jedną z najpopularniejszych didżejek i raperek młodego pokolenia, świetnie oddaje bogatą różnorodność współczesnej muzyki rap. Z tego względu Spotify odświeża jedną z ukochanych playlist polskich słuchaczy, tak aby jeszcze lepiej oddawała złożoną naturę tego gatunku. Z odświeżoną nazwą i świetnym, żywym designem RAP GENERACJA pozostaje ulubioną rapową playlistą zarówno dla fanów, jak i artystów. To jednocześnie lista z najnowszymi i najpopularniejszymi utworami, dzięki której dowiesz się, co aktualnie króluje w polskim rapie.
RAP GENERACJA to playlista numer jeden na polskim Spotify, która dzięki swojej popularności obecnie znajduje się na globalnej liście TOP 10 playlist rapowych. W przeciągu trzech ostatnich lat lista ta ugruntowała sobie pozycję najczęściej słuchanej playlisty w Polsce (została polubiona przez 248 tysięcy użytkowników), notując 240% wzrost w przeciągu ostatnich trzech lat.
Spotify stworzył siedem nowych playlist, aby jeszcze lepiej oddać różnorodność rapu – jedna z nich, „Młody rap”, zbiera w jednym miejscu nowe wydawnictwa od raperów rozpoczynających swoje kariery. Pozostałe poświęcone są legendarnym artystom i piosenkom kształtującym brzmienie polskiego rapu przez lata – „Polski Rap 2000.”, „Polski Rap 2010.” czy „Rap historie”.
Kampania „Czym jest rap?”
– Polski rap jest niezwykle różnorodny, wielobarwny i trudny do zdefiniowania, lecz właśnie w tym tkwi jego wyjątkowość. Spotify chce wraz z artystami odpowiedzieć na pytanie „Czym jest rap?” – usłyszeć wiele opinii, pokazać, jak bogaty jest to gatunek, a przede wszystkim cieszyć się rapem we wszystkich jego brzmieniach. To właśnie robimy na Spotify – mówi Mateusz Smółka, Spotify Music Team Lead w Polsce i Europie Wschodnie.
Aby na nowo zdefiniować polski rap i podkreślić jego różnorodność, Spotify rozpoczyna swoją największą jak dotąd kampanię w Polsce – „Czym jest rap?”. Najpopularniejsza platforma streamingowa zaprosiła 13 polskich raperów, aby podzielili się opinią, czym jest dla nich muzyka, którą tworzą. W filmie promującym kampanię wystąpią m.in. Żabson, Białas, Kizo, Paluch, OIO (Oki, Young Igi, Otsochodzi), Sokół, Young Leosia, Lanek, White 2115, Dziarma i Malik Montana. Artyści zapytają swoją publiczność o ich własną definicję rapu poprzez kreacje Spotify na YouTubie, Facebooku, Instagramie, TikToku i Snapchacie.
W wielu polskich miastach pojawią się też murale przedstawiające poszczególnych bohaterów filmu. Wypatrywać ich można na ulicach Warszawy, Gdańska, Poznania, Krakowa i Katowic.