Specjaliści optivo, eksperci ds. e-mail marketingu i wielokanałowości, dzielą się 8 poradami, jak stworzyć najlepszą kampanię powitalną.
Zobacz również
Kampanie powitalne są jednym z najbardziej obiecujących rozwiązań w dziedzinie e-mail marketingu, ponieważ w łatwy sposób przybliżają potencjalnym klientom oferowane przez nas produkty i usługi. Co więcej, tego rodzaju kampanie są jak dotąd wykorzystywane przez relatywnie niską liczbę firm, co stwarza obiecujące możliwości ich wykorzystania w działaniach marketingowych.
1. Czas
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Kampania powitalna powinna zostać uruchomiona automatycznie, natychmiast po potwierdzeniu przez użytkownika subskrypcji. Jeśli zależy ci na bardziej osobistej formie kontaktu, pierwsza wiadomość może zostać wysłana nieco później. Nada jej to wrażenie personalnej odpowiedzi, która nie została wysłana przez automat. Rozłożenie kampanii w czasie jest rekomendowane także w przypadku, kiedy nie chcesz wysyłać trzech pierwszych e-maili (link aktywacyjny, potwierdzenie subskrypcji, powitanie) w krótkich odstępach czasu.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
2. Design
Nowi subskrybenci powinni móc od razu, już w wiadomości powitalnej, zorientować się, jak będą wyglądały wysyłane przez ciebie newslettery. Na tym etapie komunikacji powinieneś użyć nazwy nadawcy, która będzie wykorzystywana także w kolejnych, regularnych wysyłkach. Zadbaj o budowanie rozpoznawalności twojej marki – ważną rolę odgrywają tu: atrakcyjny wizualnie nagłówek z odpowiednio umieszczonym logo, schemat kolorystyczny wiadomości oraz spójna, powtarzająca się struktura.
3. Temat
Skuteczność użycia w temacie wiadomości takich słów aktywizujących jak „Witaj!” czy „Dziękujemy!”, została już wielokrotnie udowodniona. Dzięki nim wzbudzasz u odbiorcy wrażenie przyjaznego i pomocnego podejścia z twojej strony, a co za tym idzie, zainteresowanie twoją marką.
4. Wyświetlanie się e-maila
Począwszy od e-maili powitalnych, bardzo ważne jest zadbanie o prawidłowe dostarczanie i wyświetlanie się wszystkich wysyłanych przez ciebie newsletterów. Powinny one zostać zoptymalizowane pod kątem urządzeń końcowych i prawidłowo się wyświetlać w każdej przeglądarce, programie pocztowym czy urządzeniu mobilnym. Korzystając z profesjonalnego narzędzia do e-mail marketingu, masz wiele możliwości wykonania testów doręczania i wyświetlania się wysyłanych przez ciebie newsletterów. Dla uzyskania bardziej szczegółowych danych, skorzystaj z usług Litmus albo Return Path.
5. Oczekiwania
Od samego początku powinieneś komunikować, jakiej treści mogą się spodziewać twoi subskrybenci w regularnych newsletterach, a także, jak często będzie miała miejsce ich wysyłka. Jeżeli oczekują oni otrzymywania wyjątkowych, ekskluzywnych ofert, przeznaczonych specjalnie dla nich, potwierdź tę informację w kampanii powitalnej. Jej zadaniem jest bowiem wspierać decyzję subskrybentów o zapisie na newsletter i podtrzymać ich pozytywne nastawienie wobec firmy i jej produktów. Niemniej jednak, równie istotne jest zawarcie w wiadomości komunikatu o możliwości rezygnacji z subskrypcji w każdej chwili. Dobrym rozwiązaniem jest także zamieszczenie dodatkowej informacji na temat bezpieczeństwa przechowywania oraz przetwarzania przez ciebie danych osobowych subskrybentów.
6. Wartość dodana
Od samego początku, zaskocz swoich nowych klientów użytecznymi informacjami i atrakcyjnymi ofertami – w e-mailu powitalnym warto od razu udostępnić kupony promocyjne, listę bestsellerów, możliwość zarządzania profilem klienta poprzez centrum preferencji oraz linki do portali społecznościowych. Warto również zawrzeć informacje o oferowanym przez ciebie serwisie oraz wsparciu technicznym, indywidualnych programach dla klientów, opcjach zamówienia i przesyłki. Wszelkie informacje, które pomogą w zbudowaniu lojalności klienta, warto zakomunikować w kampaniach powitalnych.
7. Przejrzystość
Im jaśniej, tym lepiej. Twój newsletter powinien w prosty sposób dostarczać odpowiedzi na najważniejsze pytania subskrybentów. Na pierwsze z nich: „Co powinienem teraz zrobić?”, powinni móc sobie odpowiedzieć od razu, tuż po otwarciu maila powitalnego. W odpowiedzi na następne pytanie: „Co teraz?”, pomoże ciąg konkretnych „call to action” zawartych w wiadomości. Na kolejne: „Jakie ma to dla mnie znaczenie?”, może znaleźć odpowiedź poprzez wskazanie na bezpośrednie korzyści, które płyną z konkretnych ofert i usług. W sytuacji, kiedy poruszasz w newsletterze wiele różnych tematów, najlepszym rozwiązaniem jest seria e-maili, które składają się na jedną, wieloetapową, rozłożoną w czasie kampanię powitalną. Takie rozwiązanie jest zdecydowanie efektywniejsze niż jeden e-mail z przytłaczającą ilością informacji.
8. Testy
Nawet przy e-mailach powitalnych nie można zapomnieć o regularnym testowaniu kampanii, a każda wprowadzana zmiana powinna być najpierw sprawdzana na małej grupie odbiorców. Co więcej, należy pamiętać, że rozwiązania, które sprawdzają się obecnie – w konkretnych okolicznościach – mogą okazać się zupełnie nieefektywne za 6-9 miesięcy. W bieżącym testowaniu oraz analizowaniu efektywności prowadzonych przez ciebie działań, mogą pomóc profesjonalne narzędzia do e-mail marketingu. Ich rozbudowany panel przejrzystych raportów dostępnych w czasie rzeczywistym umożliwi redagowanie i optymalizowanie działań na bieżąco.
Pamiętaj, że pierwsze tygodnie po zapisaniu się na newsletter są najlepszym momentem na zaprezentowanie marki oraz rozpoczęcie dialogu z nowym klientem.
Z pomocą odpowiedniego narzędzia do e-mail marketingu, seria e-maili powitalnych zostaje ustawiona raz, a następnie, bez twojego udziału, regularnie wysyłana zgodnie z ustawionymi parametrami wysyłki (takimi jak np. dopasowanie treści i formy do konkretnych akcji subskrybentów, odstęp czasowy pomiędzy poszczególnymi e-mailami, dokładny termin wysyłki kolejnych wiadomości itd.). Nasze doświadczenie pokazuje, że szczególnie skuteczne okazują się wieloetapowe kampanie ustawione na okres maksymalnie 30 dni. Po tym czasie, subskrybent powinien trafić do grupy odbiorców, którzy otrzymują regularne newslettery.
Marek Włodarczyk
Dyrektor Sprzedaży w optivo, gdzie przeszedł z firmy Axivas Poland (wcześniej Tectum Poland).
Do jego obowiązków należy kreowanie działań sprzedażowych i marketingowych na rynku polskim oraz zarządzanie polskim oddziałem, w bliskiej współpracy z centralą optivo w Berlinie.
Swoją karierę zaczynał w Call Center Poland jako Account and Sales Executive, a w 2009 r. awansował na stanowisko Business Development Manager. Kierował działem Multilingual i działem sprzedaży międzynarodowej.