>>> Narzędziownia PR-owca (cz. 1)
>>> Narzędziownia PR-owca (cz. 2)
>>> Narzędziownia social media managera (cz. 1)
>>> Narzędziownia content managera
Sprawdziliśmy, z jakich programów i narzędzi korzystają w codziennej pracy Marcin Janczewski, współzałożyciel sklepu drtusz.pl, Marek Lubacz, e-commerce specialist, Coffeedesk, Sandra Szydlik, PPC team leader w x-kom.
Zobacz również
Najczęściej używane narzędzia to:
- reklama internetowa: Google Ads, Menadżer reklam Facebooka, Facebook Business Manager, Go.pl
- analiza statystyk WWW: Google Analytics
- analiza i optymalizacja stron WWW: Google Optimize, Google Search Console
- analiza zachowania użytkowników: HotJar
- analiza trendów w wyszukiwaniach: Google Trends
- monitoring mediów i internetu: Brand24, SentiOne, Sotrender
- SEM: SEMSTORM, Google Keyword Planer, Positionly
- raporty i statystyki dotyczące sprzedaży: TrendWatch
- komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna: Microsoft Outlook, Skype, Messenger, Slack, Expert Sender, Freshmail, Deskpro
- raportowanie, analiza i wizualizacja danych: Microsoft Excel, Google Sheets, Google Data Studio
- organizacja pracy i zarządzanie zadaniami, projektami: Asana
- edycja i tworzenie dokumentów: Google docs
- przygotowywanie grafik: Photoshop
- pobieranie zdjęć: Unsplash
- tworzenie landing page: Landingi.pl
- notatnik: Google Keep
Marcin Janczewski
współzałożyciel sklepu drtusz.pl
- Google Analytics – zaplanowanie fajnej kampanii to pierwszy krok do sukcesu. Później trzeba jeszcze zweryfikować jej efekty i wyciągnąć wnioski. W tej roli świetnie sprawdza się zestaw rozbudowanych funkcjonalności Google Analytics. Szczegółowa analiza ruchu w serwisie czy sprawdzanie efektywności kampanii z różnych kanałów – to tylko dwie z obszernej listy możliwości oferowanych przez dzieło programistów Google’a. Na tym jednak nie koniec. Analytics posiada właściwie nieograniczone możliwości, dlatego wciąż odkrywamy je na nowo.
- Google Optimize – testy A/B powinny stanowić stały element każdego serwisu. Dzięki testom A/B jesteśmy w stanie określić, które z naszych nowych rozwiązań sprawdza się lepiej. Googlowskie narzędzie pozwala przeprowadzić je szybko i wygodnie. Proste rozwiązania często bywają najlepsze.
- Google Search Console – wyszukiwarka Google’a to dla każdego w branży e-commerce niezwykle cenne źródło ruchu. Darmowa usługa Search Console pozwala na monitoring pozycji naszego sklepu w wynikach organicznych i pracę na jego optymalizacją.
- HotJar – budowa funkcjonalnej strony sklepu internetowego wymaga obserwacji zachowań klientów. Z pomocą HotJar analizujemy miejsca, w których odwiedzający napotykają trudności. Narzędzie tworzy też mapę cieplną witryny i sprawdza, w których momentach najczęściej dochodzi do przerwania procesu zakupów. W skrócie, HotJar pomaga zrozumieć, które elementy wymagają z naszej strony poprawy.
- Positionly – praca nad SEO powinna być ciągła i konsekwentna. Positionly wykorzystujemy do bieżącego monitoringu SEO. Dostępność kilku usług w obszarze jednego interfejsu również działa na plus tego narzędzia.
- Facebook Business Manager – skuteczne wdrażanie kampanii w social media wymaga dobrego narzędzia. Posty sponsorowane, targetowanie grup odbiorców, część akcji remarketingowych, pozyskiwanie nowych użytkowników, reklama mobilna oparta na geolokalizacji i wiele innych działań koordynujemy za pomocą Facebook Business Managera.
- Google Ads – w dobie wszechobecnych reklam Google Ads zdaje się być jedną z najbardziej subtelnych form dotarcia do klientów. Korzystamy z tej usługi od lat i nie planujemy od niej odchodzić. Wręcz przeciwnie – dostrzegamy w niej spory potencjał.
- Go.pl – personalizacja i remarketing są ważnym elementem naszej strategii sprzedaży, dlatego chętnie korzystamy z funkcjonalności Go.pl. Dzięki nim możemy ponownie dotrzeć do naszych klientów.
- Freshmail – skuteczne kampania mailingowa wymaga dobrego przygotowania, a następnie wdrożenia. W całym procesie przydaje się FreshMail. Za jego pomocą tworzymy spersonalizowane newslettery trafiające do konkretnych odbiorców.
- Google Sheets – arkusz kalkulacyjny online bardzo się przydaje, gdyż może z niego korzystać równolegle kilku użytkowników. Nawet jego najprostsze funkcje znacząco ułatwiają porządkowanie i wymianę informacji.
- Google Keep – najlepszy podręczny notatnik do zapisywania pomysłów „do szuflady” i dzielenia się nimi z innymi. Prosty w obsłudze i darmowy.
- SentiOne – w przypadku śledzenia wzmianek na nasz temat czy zapytań technicznych opieramy się na tym narzędziu. Dzięki Sentione jesteśmy w stanie szybko reagować, gdy ktoś wywołuje DrTusza do odpowiedzi, a także pomagać nieznającym nas jeszcze internautom w sprawach związanych z tonerami czy tuszami.
- Sotrender – działania w mediach społecznościowych wymagają dokładnej analizy. Narzędzia i raporty Sotrendera pozwalają nam na śledzenie efektów naszych działań w różnych kanałach social media.
- Slack – komunikator niezastąpiony w komunikacji wewnętrznej. Odciąża osobiste skrzynki e-mailowe i pozwala na szybką wymianę informacji. Możliwość tworzenia różnych wątków sprawia, że wymieniamy się za jego pomocą pomysłami, jak i obiadowym menu.
- Deskpro – w branży e-commerce szybkie odpowiadanie na e-maila to podstawa, dlatego korzystamy z Deskpro. Sprawne narzędzie do obsługi poczty ułatwia nam automatyczne delegowanie maili do odpowiednich działów, w zależności od tematu i treści.
- Asana – im więcej ludzi w zespole, tym więcej zadań do delegowania. Asana jest webową aplikacją służącą do zarządzania pracą całego działu. Dzięki niej wszystkie zadania są skoordynowane i przypisane do właściwych osób.
- Autorskie narzędzia do monitorowania ruchu i zachowań użytkowników – czasem dostarczane przez developerów, gotowe rozwiązania nie wystarczą. Wówczas korzystamy z naszych autorskich narzędzi, stworzonych specjalnie na potrzeby DrTusza.
Marek Lubacz
e-commerce specialist, Coffeedesk
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Asana – proste narzędzie, które wspomaga działanie w zespole, a także stanowi swoisty notatnik, w którym lądują wszystkie, lepsze i gorsze, pomysły na zdobycie szturmem kawowego rynku 🙂 Przy odrobinie organizacji i zaangażowania całej ekipy stworzyliśmy system, pozwalający na bardzo sprawne zarządzanie zadaniami i wspólną pracę nad projektami, bez chaosu. Jeśli Twoja firma nie używa jeszcze narzędzia do zarządzania taskami, to czas najwyższy! Jak już nabierzecie wprawy w obsłudze, to długie rozmowy przez e-mail i odkopywanie informacji z różnych kanałów będą tylko rzewnym wspomnieniem.
- Slack – komunikator o bardzo wielu obliczach. Od oficjalnego kanału kontaktu z osobami pracującymi zdalnie, po czysto praktyczne i trywialne czynności jak biurowe ploteczki i zbieranie zamówień na lunch 🙂 Idealne rozwiązanie dla każdej firmy, w której część osób pracuje zdalnie, a nawet dla tych, które są po prostu rozsiane po kilku biurach i szukają sposobu na usprawnienie komunikacji.
- Google Analytics – codzienny poranny przegląd wyników, najlepiej z filiżanką kawy w ręku, pozwala dobrze zacząć dzień, a czasem bardzo skutecznie podnieść ciśnienie 🙂
- Google docs – pakiet biurowy Google’a – prosty, skuteczny, pozwala na wygodną pracę w zespole. Najczęściej używam Google Sheets. Nie jest aż tak rozbudowany jak MS Excel, ale po dorzuceniu kilku dodatków (polecam Powertools) pozwala na sprawną pracę przy obrabianiu danych i raportów. Dodatkowym atutem jest to, że pliki przechowywane są w chmurze, przez co zawsze i wszędzie masz dostęp do ważnych dokumentów.
- Google Data Studio – świetne narzędzie do raportowania i przedstawiania istotnych danych. Banalne w obsłudze – po połączeniu z kontem Google Analytics i konfiguracji interesujących KPI, możesz przygotować comiesięczny raport w zaledwie kilka sekund. Zaoszczędzony czas wykorzystasz na zaparzenie dobrej kawy 🙂
- Expert Sender – oprogramowanie do e-mail marketingu, które bardzo szybko zdobyło moje uznanie i zaufanie. Wzorowy wręcz support, ogromne możliwości segmentowania klientów (przydatne nie tylko przy newsletterach), wysoka dostarczalność i niezawodność. Polecam!
- Photoshop – nie jest to esencja pracy specjalisty e-commerce, ale są takie momenty, gdy trzeba wziąć sprawy w swoje ręce i coś „narysować”. Może nie jest do tego od razu potrzebny cały pakiet Adobe, ale warto poświęcić trochę czasu na opanowanie podstaw Photoshopa, aby potem można było samemu nanieść proste zmiany w grafice do newslettera czy na bannerze.
- Unsplash – strona, na której znajdziecie całkiem sporą kolekcję zupełnie darmowych i całkiem niezłych zdjęć stockowych. Tak, można ich używać komercyjnie 🙂
- Hotjar – cóż powiedzieć, w wolnych chwilach jeden ogląda filmy ze szczeniaczkami, a ja oglądam zapisy wizyt na stronie 🙂 Dodatkowo używane do ustawiania dziesiątek heatmap przy każdej z wprowadzanych lub planowanych zmian na stronie.
- Landingi.pl – „Stwórzmy taką prostą stronkę…”, tak zaczyna się wiele dyskusji w działach marketingu. Rzadko kiedy cokolwiek z tego wychodzi, bo stworzenie strony, choćby najprostszego one-pagera, wymaga minimalnie kilku godzin pracy grafika i programisty. Na szczęście ktoś wpadł na pomysł, aby to ułatwić i umożliwić każdemu postawienie landing page’a bez pomocy specjalistów.
Sandra Szydlik
PPC Team Leader, x-kom
Na co dzień zajmuję się koordynowaniem i analizowaniem zadań wdrażanych przez cały dział PPC w x-kom. Dlatego tak ważne w mojej pracy są narzędzia, które pozwalają odkrywać mi nowe możliwości reklamy internetowej, zanim inni zdążą o nich usłyszeć.
- Google Ads – jest to jedno z pierwszych narzędzi, z którym miałam styczność w naszej firmie, dlatego darzę je szczególną sympatią. Każde logowanie do konta traktuję jak nową przygodę z analizą danych i tworzeniem kampanii. Atutem Google Ads jest ciągły rozwój tego systemu, który pozwala tworzyć różnorodne rozwiązania w niemal nieskończonych ilościach.
- Menedżer reklam Facebooka – daje szerokie możliwości targetowania kampanii, co pozwala nam na realizowanie konkretnych celów. Tutaj mogę zaplanować wszystkie działania, od miejsca po czas, w którym chcemy wdrożyć daną kampanię.
- Google Analytics – kolejny niezbędnik w mojej pracy. Z jego pomocą analizuję wszystkie wdrożone działania i wyciągam wnioski na przyszłość. Pozwala mi to na przygotowanie skutecznej strategii na kolejne kwartały.
- Brand24 – jedno z najcenniejszych źródeł pozwalających analizować informacje rozproszone w internecie i wyciągać wnioski z naszych działań. To w konsekwencji pozwala na stworzenie jeszcze lepiej dopasowanej oferty dla naszych klientów.
- Google Keyword Planer – nie wiem, czy komukolwiek trzeba jeszcze przedstawiać to narzędzie. Wspomnę tylko, że dzięki niemu wyszukuję najlepsze propozycje słów kluczowych do kampanii oraz sprawdzam ich skuteczność i prognozy.
- TradeWatch – dostarcza mi dużą ilość informacji na temat sprzedaży dla każdej kategorii Allegro, które w późniejszym etapie służą mi do tworzenia efektywnych strategii sprzedażowych.
- Microsoft Outlook, Skype, Messenger – komunikatory codziennego użytku. Dzięki nim mogę szybko skontaktować się z zespołem, zorganizować spotkanie, czy zweryfikować plan zadań.
- Google Trends – narzędzie pełne ciekawostek i inspiracji. Dzięki niemu mogę sprawdzić, czego najczęściej szukają internauci. Wyniki są czasami bardzo zaskakujące, co pozwala mi na tworzenie niestandardowych rozwiązań.
- SEMSTORM – wiedza o tym, co robi konkurencja jest w biznesie kluczowa. SEMSTORM daje możliwość uzyskania takich informacji oraz analizowanie aktualnych trendów.
- Microsoft Excel – czym byłoby życie bez raportów? Jedno z najczęściej wykorzystywanych przeze mnie narzędzi do tworzenia zaawansowanych zestawień danych. Pozwala szybko analizować wyniki oraz udostępniać je innym członkom mojego zespołu.
- Smartfon – ułatwia mi śledzenie wdrożonych kampanii. Dzięki dodatkowym aplikacjom, takim jak Google Ads oraz Analytics mogę na bieżąco analizować dane i dynamicznie manewrować działaniami. Pozwala to w pełni wykorzystywać potencjał każdej akcji.
- Notes – niezbędnik, w którym zapisuję wszystkie swoje pomysły. Towarzyszy mi na każdym spotkaniu oraz wyjeździe, więc już niedługo chyba zabraknie w nim miejsca.