„Nie mieszasz, jesteś w porządku”: kampania, która pokazuje, dlaczego warto segregować bioodpady

„Nie mieszasz, jesteś w porządku”: kampania, która pokazuje, dlaczego warto segregować bioodpady
„Nie mieszasz, jesteś w porządku" – tak brzmi hasło kampanii społecznej, której celem jest uporządkowanie wiedzy o segregacji bioodpadów kuchennych. Zamiast straszenia konsekwencjami, organizatorzy postawili na budowanie poczucia sprawczości i dumy. W ramach akcji powstał również spot o charakterze paradokumentalnym.
O autorze
2 min czytania 2025-06-10

Jednym z najbardziej zaskakujących wniosków z raportu Zmieszani w kwestii bioodpadów” jest to, że tylko 45% Polek i Polaków wie, że segregacja bioodpadów jest obowiązkowa, choć przepisy obowiązują w całym kraju od stycznia 2021 roku.

Ponadto, 71% mieszkanek i mieszkańców miast wojewódzkich deklaruje segregację bioodpadów kuchennych, ale niemal połowa robi to tylko od czasu do czasu. 18% przyznaje, że czasem wrzuca je do odpadów zmieszanych. 40% badanych w ogóle nie wie, co dzieje się z bioodpadami po ich odbiorze.

Zmiana podejścia zamiast moralizowania

To właśnie raport Zmieszani w kwestii bioodpadów” stał się inspiracją do powstania kampanii „Nie mieszasz, jesteś w porządku”. Jej twórcy postanowili całkowicie odwrócić powszechną praktykę towarzyszącą edukacji ekologicznej. Zamiast koncentrować się na negatywnych skutkach i dalekiej przyszłości, skupili się na pozytywnych konsekwencjach codziennych wyborów i budowaniu poczucia dumy wśród osób, które segregują bio.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

40% Polek i Polaków nie wie, co dzieje się z posegregowanymi bioodpadami. Trudno zatem dziwić się niechęci do działania. To wprost prowadzi do obierania drogi na skróty, czyli wyrzucania resztek kuchennych do pojemnika na odpady zmieszane. Ten powszechny problem stał się punktem wyjścia dla hasła kampanii „Nie mieszasz, jesteś w porządku”. Celem było podkreślenie, że dzięki segregacji jest się w porządku nie tylko w sensie dosłownym, ale też metaforycznie: z samym sobą, zasadami i środowiskiem.

– Nie chcieliśmy straszyć, moralizować, łączyć bioodpadów z szerszymi problemami ekologicznymi. Chcieliśmy skupić się wyłącznie na odpadach kuchennych i pokazać jak dużo dobra można zrobić tylko tym, że wrzuci się je do właściwego kosza – wyjaśniają organizatorzy kampanii.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Prawidłowo wysegregowane bioodpady kuchenne to nie śmieci, lecz cenny surowiec. Mogą stać się źródłem biogazu dostarczającego odnawialną energię, naturalnym nawozem dla rolników czy po prostu kompostem przydatnym w ogródkach. Problem w tym, że zaledwie 35% Polek i Polaków wie o możliwości przetwarzania bioodpadów na nawóz, a inne odpowiedzi (energia, biopaliwo, biogaz) pojawiały się u najwyżej 1–2 proc. badanych.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Wiemy, że odpadów kuchennych jest w Polsce ponad 10 razy więcej, niż zbieramy ich selektywnie. Jeśli uda nam się poprawić te statystyki, odciąży to budżety gminne, sprawi, że więcej gleb będzie nawożonych ekologicznie i pozwoli wyprodukować dodatkową zieloną energię – mówi Michał Paca z Bioodpady.pl.

Od paradokumentu po influencerów

Kampania wykorzystuje różnorodne kanały dotarcia do odbiorców. Centralnym elementem jest spot wideo w konwencji paradokumentu. Odejście od tradycyjnego formatu reklamowego i wykorzystanie tej stylistyki pozwoliło wprowadzić świeżość i humor, ale też uświadomić, że problemy z segregacją są bliskie każdemu z nas. Spot jest emitowany w internecie i promowany w mediach społecznościowych.

Istotną częścią kampanii są także plakaty autorstwa ilustratora Karola Banacha, które będzie można zobaczyć w przestrzeni miejskiej na słupach, przystankach oraz na ekranach w komunikacji miejskiej w Warszawie. Artysta, który jest znany ze swojej nietypowej kreski, stworzył serię, która ma na celu wprowadzić odbiorców w dobry nastrój, a jednocześnie w prosty i jasny sposób zachęcić do segregacji. Zaplanowano także współprace z influencerkami i influencerami, specjalizującymi się w tematyce ekologicznej i zero waste.

Zdjęcia: Karol Banach

Więcej informacji o akcji na stronie.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS „A moRZe bez plastiku?”: segreguj śmieci i zadbaj o Bałtyk