– Świadomość zagrożenia i dramatycznych skutków picia alkoholu w czasie ciąży jest niestety nadal bardzo mała – ciągle pokutuje przekonanie, że jeden kieliszek nie zaszkodzi dziecku. A to nieprawda. Skutki oddziaływania alkoholu na układ nerwowy i narządy wewnętrzne dzidziusia mogą się okazać dramatyczne. Wiemy to doskonale, bo wśród naszych podopiecznych są dzieci obarczone FAS – mówi Jolanta Bobińska, założycielka i prezes Fundacji „Dom w Łodzi”.
Czym jest FAS?
Zobacz również
FAS, czyli płodowy zespół alkoholowy, to jedno z najcięższych zaburzeń neurorozwojowych. Alkohol spożywany w czasie ciąży uszkadza układ nerwowy i narządy wewnętrzne płodu. Dzieci z FAS zwykle przychodzą na świat przedwcześnie, z niską masą urodzeniową, wadami serca i wzroku, z wyraźnymi dysmorfiami twarzy. Efekty uszkodzeń układu nerwowego dają się we znaki na każdym etapie – od zaburzeń naturalnych odruchów, po opóźnienie rozwoju, które uniemożliwi samodzielne dorosłe życie.
Wśród podopiecznych domu dziecka dla dzieci chorych Fundacji „Dom w Łodzi” są maluchy, które w wyniku FAS urodziły się z zagrażającą życiu wadą serca, bez odruchu ssania i odruchu moro. To dzieci, które na skutek działania alkoholu w życiu płodowym, były skazane na ciężkie operacje, wielomiesięczne pobyty w szpitalach, karmienie za pomocą sondy. To dzieci, które – pomimo codziennej rehabilitacji i intensywnego leczenia – być może nigdy nie będą w stanie żyć samodzielne.
– FAS nie jest chorobą, bo nie można jej wyleczyć. To tragiczny wyrok na całe życie. Dlatego musimy wszyscy głośno przypominać: nie pij w ciąży. Bardzo liczymy na zaangażowanie społeczne. Cieszymy się, że w akcję włączają się influencerzy i osoby znane. Razem możemy zmienić los dzieci – mówi Jolanta Bobińska.
#PrzeglądTygodnia [05.11-12.11.24]: kampanie z okazji Movember, suszonki miesiąca, mindfulness w reklamach
Na czym będzie polegać kampania?
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kampania FASOFF rusza 9 września – w Światowym Dniu FAS. Organizatorzy chcą w działania zaangażować społeczność internetową – tradycyjnie chodzi o wstawienie na swoim profilu zdjęcia z odwróconym kieliszkiem i komentarzem: nie pij w ciąży / ciąża bez alkoholu.
Powstanie też spot – a nawet jego kilka wersji – z udziałem influencerów i znanych blogerów. W akcję włączyli się:
- Ola Iwacz, psycholog dziecięcy
- Ola Radomska, ambasadorka ubiegłorocznej kampanii
- Magdalena Kostyszyn, blogerka
- Wiola Wołoszyn, neurologopeda
- Maciej Mazurek, rysownik
- Karolina Bielawska, Miss Polonia 2019
Beneficjentem kampanii jest Fundacja Dom w Łodzi oraz jej podopieczni, patronem jest Kompania Piwowarska, wiodący polski producent piwa, który wspiera działania związane z odpowiedzialnym spożyciem alkoholu. Za pomysł kreatywny odpowiada MOSQI.TO.