Nie pij w ciąży! Ruszyła kampania społeczna FASOFF

O tym wciąż trzeba przypominać i mówić głośno: NIE PIJ W CIĄŻY. Nawet mała ilość alkoholu może być przyczyną FAS – jednego z najcięższych zaburzeń neurorozwojowych. Dlatego po raz drugi Fundacja „Dom w Łodzi” przy wsparciu Kompanii Piwowarskiej rusza z kampanią społeczną FASOFF.
O autorze
1 min czytania 2020-09-08

– Świadomość zagrożenia i dramatycznych skutków picia alkoholu w czasie ciąży jest niestety nadal bardzo mała – ciągle pokutuje przekonanie, że jeden kieliszek nie zaszkodzi dziecku. A to nieprawda. Skutki oddziaływania alkoholu na układ nerwowy i narządy wewnętrzne dzidziusia mogą się okazać dramatyczne. Wiemy to doskonale, bo wśród naszych podopiecznych są dzieci obarczone FAS – mówi Jolanta Bobińska, założycielka i prezes Fundacji „Dom w Łodzi”.

Czym jest FAS?

FAS, czyli płodowy zespół alkoholowy, to jedno z najcięższych zaburzeń neurorozwojowych. Alkohol spożywany w czasie ciąży uszkadza układ nerwowy i narządy wewnętrzne płodu. Dzieci z FAS zwykle przychodzą na świat przedwcześnie, z niską masą urodzeniową, wadami serca i wzroku, z wyraźnymi dysmorfiami twarzy. Efekty uszkodzeń układu nerwowego dają się we znaki na każdym etapie – od zaburzeń naturalnych odruchów, po opóźnienie rozwoju, które uniemożliwi samodzielne dorosłe życie.

Wśród podopiecznych domu dziecka dla dzieci chorych Fundacji „Dom w Łodzi” są maluchy, które w wyniku FAS urodziły się z zagrażającą życiu wadą serca, bez odruchu ssania i odruchu moro. To dzieci, które na skutek działania alkoholu w życiu płodowym, były skazane na ciężkie operacje, wielomiesięczne pobyty w szpitalach, karmienie za pomocą sondy. To dzieci, które – pomimo codziennej rehabilitacji i intensywnego leczenia – być może nigdy nie będą w stanie żyć samodzielne.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

– FAS nie jest chorobą, bo nie można jej wyleczyć. To tragiczny wyrok na całe życie. Dlatego musimy wszyscy głośno przypominać: nie pij w ciąży. Bardzo liczymy na zaangażowanie społeczne. Cieszymy się, że w akcję włączają się influencerzy i osoby znane. Razem możemy zmienić los dzieci – mówi Jolanta Bobińska.

Na czym będzie polegać kampania?

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Kampania FASOFF rusza 9 września – w Światowym Dniu FAS. Organizatorzy chcą w działania zaangażować społeczność internetową – tradycyjnie chodzi o wstawienie na swoim profilu zdjęcia z odwróconym kieliszkiem i komentarzem: nie pij w ciąży / ciąża bez alkoholu.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Powstanie też spot – a nawet jego kilka wersji – z udziałem influencerów i znanych blogerów. W akcję włączyli się:

  • Ola Iwacz, psycholog dziecięcy
  • Ola Radomska, ambasadorka ubiegłorocznej kampanii
  • Magdalena Kostyszyn, blogerka
  • Wiola Wołoszyn, neurologopeda
  • Maciej Mazurek, rysownik
  • Karolina Bielawska, Miss Polonia 2019

Beneficjentem kampanii jest Fundacja Dom w Łodzi oraz jej podopieczni, patronem jest Kompania Piwowarska, wiodący polski producent piwa, który wspiera działania związane z odpowiedzialnym spożyciem alkoholu. Za pomysł kreatywny odpowiada MOSQI.TO.