Playbook NM!

Playbook NM!

Playbook NM!

Prowadzisz akcje z influencerami? Dołącz do gry i podziel się wskazówkami oraz przykładami ciekawych działań.

SPRAWDZAM SZCZEGÓŁY

Niestereotypowi seniorzy w kampaniach reklamowych [PRZEGLĄD]

Niestereotypowi seniorzy w kampaniach reklamowych [PRZEGLĄD]
Mniej więcej po sześćdziesiątce wkraczamy w etap, który bywa nazywany jesienią życia. Ta nie musi być jednak szara i depresyjna, ale może być pełna barw i słońca. Z okazji Dnia Babci i Dziadka przyjrzyjmy się kreatywnym kampaniom i spotom reklamowym, które zrywają z powszechnymi stereotypami na temat starości, a także inspirują do pełniejszego, bardziej świadomego życia. 
O autorze
3 min czytania 2025-01-21

Zamiast ograniczać się do tradycyjnych ról, twórcy coraz częściej pokazują, że seniorzy są pełni energii, pasji i ciekawości, gotowi na eksplorowanie nowych możliwości, ale też na dzielenie się swoim doświadczeniem i życiową nauką. Takie podejście nie tylko zmienia sposób postrzegania osób starszych, ale daje im również poczucie wartości i przynależności, a także stanowi inspirację dla młodszych pokoleń. 

Młodość to stan ducha

Wiele kampanii reklamowych przypomina nam, że młodość to nie tylko kwestia metryki, ale przede wszystkim stanu ducha. Seniorzy również mają prawo do odrobiny szaleństwa, a jeśli dopisuje im zdrowie, nic nie stoi na przeszkodzie, by ich życie było energiczne i intensywne. I nie ma, że nie wypada! Takie przesłanie płynie ze spotu reklamowego Taco Bell, który hasłem „Live more” i przekorną historią o przebojowych seniorach, zrywa z wieloma stereotypami.

„Auto igła, babcia tylko do kościoła jeździła” – w taki sposób prywatni sprzedawcy samochodów często zachęcają potencjalnych klientów do zakupu. Może i babcia, może tylko do kościoła, ale co to tak naprawdę oznacza? A co, jeśli seniorka jest fanką brawurowej jazdy, jak bohaterka spotu reklamowego Volkswagena Golfa 3?

Niemiecka marka motoryzacyjna szczególnie upodobała sobie koncept seniorek, które za kółkiem prezentują energię godną pozazdroszczenia przez niejednego millenialsa. W bardzo podobnym spocie, opatrzonym hasłem „Bring back the energy”, przedstawia historię kolejnej mistrzyni kierownicy.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

W nieco spokojniejsze, ale wciąż inspirujące tony uderza IKEA. Szwedzka marka prezentuje opowieść o dziadku i ławce, którą zamienia na składane krzesełko. Dzięki temu zyskuje nieco na mobilności i otwierają się przed nim nowe perspektywy. Park, w którym przesiadywał, zamienia na plażę, las i wiele innych destynacji. Podróżując ze swoim krzesełkiem, odkrywa świat i przeżywa wspaniałe przygody. Ten spot dobitnie pokazuje, że ogranicza nas jedynie wyobraźnia.

O tym, co w życiu ważne

Seniorzy są symbolem doświadczenia, którym bardzo często dzielą się ze swoimi dziećmi czy wnukami. Nie chodzi tylko o historie z młodości opowiadane przy ciastku i herbacie. Dziadkowie i babcie często obdarzają nas swoją życiową mądrością w sposób mniej oczywisty, a ta objawia się troską, poświęceniem i bezwarunkową miłością. Przykład? Opowieść o dziadku i wnuczku ze spotu marki Wideroe, w którym możemy doświadczyć odrobinę prawdziwej „magii”.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Pomysłowości nie można również odmówić bohaterowi spotu EDEKA. Kreatywny senior zdecydował się w nieco kontrowersyjny sposób przypomnieć rodzinie, co w życiu jest naprawdę ważne. Aby zebrać wszystkich przy stole i spędzić wspólnie czas, uknuł pewną intrygę…

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

A teraz klasyk, który zna chyba każdy. Świąteczna reklama Allegro sprzed lat (dacie wiarę, że już ponad ośmiu?) przedstawiająca historię dziadka, który dla swojej wnuczki zdecydował się nauczyć języka angielskiego. Tu nie ma co pisać, to trzeba zobaczyć, pewnie po raz kolejny, i znów poczuć to ciepełko na sercu czy w lekko zwilżonych oczach.

Ty też możesz być inspiracją

To, czy życie seniorów będzie radosne i pełne ciepła, zależy też od młodszych pokoleń. Wystarczy, że podarujemy dziadkom i babciom coś najcenniejszego – swój czas. Jest wiele seniorek i seniorów, którzy nie mają swoich dzieci czy wnuków albo regularny kontakt z nimi bywa z różnych powodów utrudniony. Wówczas do ich życia może wtargnąć samotność i przygnębienie, z którymi jesień życia zamienia się w tę deszczową i chłodną porę.

Istnieją jednak akcje i wolontariaty, które skupiają się na pomocy osobom starszym, oferując im opiekę, wspólnie spędzony czas, bliską rozmowę. Każdy z nas może się do takich inicjatyw zaangażować. Jak zachęcać innych do pomocy seniorom? Można w tak uroczy i zabawny sposób, jak ludzie z „Wiekowe zajawkowe!”, którzy stworzyli fantastyczny spot z sympatyczną seniorką w roli głównej – idealną towarzyszką dla fanów stylu vintage.

„Last but not least” – świeża kampania społeczna z ubiegłego roku, która zdobyła potrójną koronę podczas ostatniej gali ogólnopolskiego konkursu niezależnej kreacji Kreatura. Nagroda dla kampani społecznej/CSR, kampanii niskobudżetowej oraz wyjątkowe Grand Prix Konkursu Kreatura 2024 trafiło do twórców projektu „Co za różnica? Ty”.

To wzruszająca kampania, która powstała dla Stowarzyszenia mali bracia Ubogich, aby promować i rozwijać Program „Obecność” oraz walkę z samotnością wśród osób starszych w całej Polsce. Spoty reklamowe i nośniki outdoorowe rozmieszczone w pięciu największych miastach kraju ukazywały nam różne oblicza seniorów i seniorek. To mniej radosne i to z uśmiechem na twarzy. Co wpłynęło na tę różnicę? Ty, czyli drugi człowiek, który swoją obecnością może poprawić komfort życia osób w kryzysie samotności.

Uwaga! Nie dla osób bez chusteczek pod ręką:

Z okazji Dnia Babci i Dziadka życzę wszystkim seniorkom i seniorom, aby ich życie było pełne uśmiechu, obecności drugiego człowieka i życzliwości. A całej reszcie – mnóstwa inspiracji do tego, by zmieniać życie ludzi potrzebujących na lepsze!

PS PCK: Samotność seniorów w Polsce – problem nie tylko od święta [BADANIE]

PS2 „Spraw, aby seniorzy wolni od dyskryminacji istnieli naprawdę”: Fundacja Projekt Starsi z kampanią społeczną AI przeciwko dyskryminacji seniorów