Nike kontynuuje starania o zmniejszenie swojego negatywnego wpływu na środowisko. Firma prowadzi testy rozmaitych rozwiązań, które mają na celu przedłużenie żywotność odzieży i obuwia. Do programu Nike Refurbished oraz Nike Recycling & Donation dołącza teraz zrobotyzowany system Bot Initiated Longevity (BILL).
Robot BILL działa obecnie w salonie Nike Town London, gdzie kupujący za darmo mogą pozostawić swoje używane obuwie, aby po około 45 minutach odebrać produkty, które wyglądają jak nowe.
Zobacz również
Robot w pierwszej kolejności dokonuje oceny stanu sneakersów i tworzy trójwymiarowy cyfrowy model buta, który wskazuje szczegółowe obszary wymagające naprawy. Do czyszczenia zostają wykorzystane środki piorące na bazie wody.
Nike podkreśla, że BILL dostosowuje swoje działanie do potrzeb klienta – kupujący sami mogą wybrać „łatki” do naprawy zużytych elementów na cholewce buta. Na koniec obsługa sklepu dodaje nowe wkładki i sznurowadła wykonane z materiałów pochodzących z recyklingu.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Obecnie BILL jest w stanie przedłużyć żywotność takich modeli jak Air Force 1, Air Jordan 1, Space Hippie 01 i Nike Dunks.
Wizja projektowania o obiegu zamkniętym obejmuje produkty, które są wytwarzane z zamiarem ponownego wykorzystania, przerobienia, odkrycia i pokochania jako czegoś zupełnie nowego. Wydłużenie żywotności produktu jest kluczowym elementem tej cyrkularnej przyszłości, a nadanie produktowi drugiego życia zmniejsza jego wpływ na środowisko – przekonuje Nike.
Testy nowego rozwiązania potrwają do końca września. Po tym czasie Nike oceni, czy BILL zagości w pozostałych sklepach stacjonarnych marki.
PS
Chcąc ograniczyć generowanie ogromnych ilości odpadów, Nike zamieniło swoje tradycyjne pudełka na One Box. Zmniejszają one ilość śmieci aż o 51%, jeśli chodzi o pojedyncze zamówienie online.
PS 2
Nike otwiera Centrum Technologiczne w Gdańsku, które będzie odpowiadało m.in. za kluczowe usługi technologicznych, opracowanie innowacji i rozwój strategii direct-to-consumer.
fot.: Alex Kurunis, about.nike.com