#NMInsights: Top blogów w e-commerce 2023 (ruch organiczny)

#NMInsights: Top blogów w e-commerce 2023 (ruch organiczny)
Zespół Elephate w raporcie „Ranking blogów w e-commerce” przeanalizował setki sklepów podzielonych na 19 branż, aby wyłonić blogi, które zdobywają najwięcej bezpłatnego ruchu organicznego z wyszukiwarki Google. Poniżej znajdziesz analizę w pigułce, która pozwoli Ci zaczerpnąć inspirację od liderów w swojej branży.
O autorze
19 min czytania 2024-04-02

>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.

Ranking blogów, które w poszczególnych branżach pozyskują największy ruch organiczny

  • Artykuły gospodarstwa domowego: garneczki.pl
  • Biżuteria i zegarki: sklepjubilerski.com
  • Dom i ogród: homebook.pl
  • Elektronika i technologia: komputronik.pl
  • Hobby i zainteresowania: militaria.pl
  • Jedzenie i catering: winnicalidla.pl
  • Kosmetyki i uroda: superpharm.pl
  • Książki i wydawnictwa: skupszop.pl
  • Moda: lancerto.com
  • Motoryzacja: intercars.pl
  • Podróże: r.pl
  • Przemysł, artykuły techniczne i biurowe: ebmia.pl
  • Rodzina i dzieci: leonkameleon.pl
  • Sport i rekreacja: decathlon.pl
  • Suplementy i odżywki: budujMase.pl
  • Sztuka, rozrywka i prezenty: murrano.pl
  • Zakupy, ogłoszenia i marketplace: morele.net
  • Zdrowie: wapteka.pl
  • Zwierzęta: fera.pl

Przegląd i charakterystyka najlepszych blogów

Artykuły gospodarstwa domowego

Według analizy przeprowadzonej w ramach raportu blog z największym ruchem organicznym w kategorii artykuły gospodarstwa domowego posiada sklep internetowy garneczki.pl. Sekcja contentowa marki została podzielona na 10 głównych kategorii, gdzie publikowane są przepisy kulinarne, a także treści dotyczące artykułów gospodarstwa domowego. Wpisy są stricte powiązane z ofertą marki, która w swoim asortymencie posiada właśnie różnego rodzaju produkty do wyposażenia wewnętrznych i zewnętrznych przestrzeni gospodarstwa domowego.

fot. garneczki.pl

Zwróć na to uwagę:

  • Tytuły publikacji przygotowano w zgodzie z dobrymi praktykami content marketingowymi.
  • Sekcja contentowa wartościuje ruch na stronie, poprzez umieszczanie linków do produktów i kategorii. 
  • Title, meta description i H1 są spójne, zawierają te same słowa kluczowe, które targetuje wpis. 
  • Artykuły zawierają grafiki, choć niektóre mają tylko zdjęcie główne – zwłaszcza te krótsze. 
Insight: Regularne publikowanie nowych artykułów jest kluczowe dla sukcesu contentu. Strony często aktualizowane są bowiem lepiej oceniane przez wyszukiwarki, co pomaga przyciągać nowych czytelników i budować autorytet w branży. Aby ułatwić użytkownikom nawigację, warto na początku tekstu zaimplementować spis treści. Ważne jest również dodawanie atrybutów alt do obrazów – nie tylko ułatwia to ich zrozumienie osobom z ograniczeniami wzroku, ale i poprawia pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

LinkedIn logo
Dziękujemy 90 000 fanom na LinkedInie. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Biżuteria i zegarki

W tym przypadku prym wiedzie Lisiewski Group. Serwis sklepjubilerski.com oferuje bogatą sekcję porad ekspertów, dostarczając informacji dla osób zainteresowanych zakupem biżuterii. Artykuły poruszają tematy od kamieni szlachetnych, przez metale, po procesy produkcyjne jubilerskie, a także zawierają ciekawostki z branży, które mogą zainteresować użytkowników na różnych etapach lejka zakupowego. Content podzielono na kategorie takie jak usługi jubilerskie, skup złota, wyceny, biżuteria, diamenty, kruszce i kamienie szlachetne, co ułatwia nawigację po serwisie według indywidualnych zainteresowań użytkowników.

fot. sklepjubilerski.com

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Zwróć na to uwagę:

  • Artykuły dotyczą często wyszukiwanych zagadnień w kontekście wyboru biżuterii adekwatnej do sezonu czy stroju. 
  • Wpisy są zwięzłe, zwykle z kilkoma nagłówkami i krótkimi akapitami, koncentrując się na bezpośrednich odpowiedziach na pytania użytkowników.
  • Wpisy zostały dostosowane do fraz wyszukiwanych przez użytkowników, blogu.
  • Niewykorzystany potencjał pozostaje w linkach wewnętrznych – brakuje większej liczby odnośników do produktów i kategorii. 
  • Grafiki są optymalizowane pod kątem szybkości ładowania, lecz warto rozważyć ich konwersję na format WebP dla lepszej wydajności. 
  • Obrazy zawierają alt teksty z frazami kluczowymi, co wspiera SEO.
Insight: W artykułach warto zwiększyć liczbę linków wewnętrznych do kategorii i produktów, co może podnieść ich widoczność w Google. Blog generuje ponad 90% ruchu organicznego, więc skierowanie części tej uwagi na podstrony produktów i kategorii byłoby korzystne. Obecnie serwis nie oferuje paginacji ani listy artykułów z miniaturami, zamiast tego korzysta z jednej podstrony z linkami do wszystkich wpisów. To rozwiązanie nie jest przyjazne użytkownikom i może utrudniać nawigację oraz wybieranie interesujących treści z listy 200 pozycji.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Dom i ogród

Serwis homebook.pl dysponuje sekcją contentową w formie artykułów na blogu o aranżacji wnętrz i przestrzeni przydomowej, obejmującą techniczne i estetyczne aspekty podzielone na 40 kategorii. Strona główna bloga wyróżnia kategorie i promuje najnowsze wpisy pod nagłówkiem „Trendy, nowości i porady”. Wiele publikacji to materiały sponsorowane, z wyraźnie oznaczoną współpracą z partnerami już w liście artykułów i na początku tekstu, co zapewnia transparentność.

fot. homebook.pl

Zwróć na to uwagę:

  • Serwis stawia na zróżnicowany content, oferując poradniki produktowe, wskazówki do aranżacji i inspiracje, zarówno w formie obszernych baz wiedzy, jak i krótkich zestawień. 
  • Blog jest regularnie aktualizowany, a teksty zawierają daty publikacji i edycji.
  • Skutecznie wykorzystuje swój potencjał sprzedażowy. W treści wplecione zostały interaktywne sekcje produktowe i linki wewnętrzne do ofert, co przyczynia się do monetyzacji ruchu. 
  • Większość artykułów jest dobrze zoptymalizowana pod SEO, zawiera naturalnie wplecione słowa kluczowe i tworzy razem przemyślane klastry tematyczne pasujące do różnych intencji użytkownika.
Insight: Nadanie blogowi ludzkiego oblicza poprawiłoby SEO i wizerunek PR-owy. Kluczowe jest ujawnienie autorów materiałów, szczególnie w kontekście artykułów technicznych i wyborów redakcji, co zwiększa zaufanie czytelników przez możliwość poznania zespołu. Wartość dodana płynie również z kolaboracji z niezależnymi branżowymi ekspertami, co nie tylko wzbogaca treści, ale również buduje pozytywny wizerunek marki jako autentycznie zaangażowanej. Takie podejście nie tylko wspiera pozycjonowanie, ale również przyczynia się do budowania lojalnej społeczności, która będzie wracać i polecać treści.

Elektronika i technologia

Serwis komputronik.pl posiada aż trzy sekcje contentowe. Blog Gaming z newsami, rankingami i poradnikami o grach wideo. Nano, gdzie znajdują się recenzje sprzętu, artykuły o filmach, serialach i tematach technicznych oraz sekcja Doradzamy zawierająca poradniki i rankingi dotyczące doboru sprzętu elektronicznego według różnych kryteriów.

fot. www.komputronik.pl

Zwróć na to uwagę:

  • Sekcje contentowe serwisu oferują szeroki zakres tematów: od elektroniki po gry wideo, media, rozrywkę i technologie, generując ruch z różnorodnych fraz kluczowych. 
  • Publikacje oferują nie tylko odpowiedzi, ale również wyjaśnienia pokrewnych zagadnień. 
  • Na blogach wsparcie sprzedaży jest efektywnie integrowane z tekstem, poprzez umieszczanie sekcji produktowych w treści artykułów, które są ściśle związane z tematyką i potrzebami odbiorcy. 
  • Strategia content marketingowa skupia się na SEO, wybierając tematy zgodnie z popularnymi frazami kluczowymi. 
  • Tytuły wpisów są dostosowywane do wymogów wyszukiwarek, co może zwiększać CTR. 
  • Intensywne, kontekstowe linkowanie wewnątrz i między sekcjami oraz boxy produktowe wspierają nawigację i zaangażowanie.
Insight: Sekcje contentowe cieszą się dużym zainteresowaniem, ale brakuje opcji komentowania pod artykułami, które głównie są recenzjami i poradnikami. Umożliwienie czytelnikom pozostawiania komentarzy pozwoliłoby na interakcję z redakcją, budując relacje i zwiększając zaangażowanie. Komentarze dodatkowo generują treści od użytkowników (UGC), które mogą pozytywnie wpłynąć na SEO.

Hobby i zainteresowania

Serwis Militaria.pl dysponuje sekcją poradnikową, skierowaną do miłośników legalnej broni, odzieży i akcesoriów taktycznych, jak również fanów outdooru, survivalu i sportu. Content podzielony jest na 16 kategorii, każda ściśle odpowiadająca swojej tematyce.

fot. www.militaria.pl

Zwróć na to uwagę:

  • Treści na serwisie często poruszają uniwersalne, poradnikowe i edukacyjne kwestie z branży militarnej, oferując użytkownikom długoterminowo przydatne wskazówki.
  • Często treści wzbogacają materiały wideo, infografiki oraz GIF-y, co stanowi atrakcyjną alternatywę dla tradycyjnych form contentu.
  • Nawiązania do asortymentu są wplecione w treść na dwa sposoby: przez linki produktowe zakotwiczone w słowach kluczowych oraz przez rotatory produktowe w tekście lub na końcu artykułu – zgodne z tematem publikacji. 
  • Artykuły często celują w popularne słowa kluczowe, ale unikanie fraz jak „infografika” w tytułach zwiększyłoby zainteresowanie i potencjał SEO. 
  • Tytuły i opisy czasem są za długie i nie wyświetlają się w całości w wynikach wyszukiwania, co może obniżać CTR.
Insight: Przy publikowaniu artykułów o nowych technologiach lub trendach kluczowe jest dodawanie dat publikacji, aby czytelnicy mogli ocenić aktualność treści. Daty te wpływają na ocenę treści przez algorytmy Google, co może przyczynić się również do lepszego pozycjonowania. Warto też uprościć strukturę kategorii, czyniąc sekcję contentową bardziej przystępną, np. dodając kategorie jak strzelectwo, samoobrona, outdoor, odzież, zamiast używać zbyt szczegółowych nazw, co może ograniczać zakres tematyczny wpisów.

Jedzenie i caterning

Winnica Lidla posiada obszerną sekcję contentową na swoim blogu, będącym platformą z alkoholami, która umożliwia użytkownikom rezerwację wybranych trunków do odbioru w sklepie Lidl. Dzięki temu marka wykorzystuje Winnicę Lidla do realizacji szerszych celów biznesowych, jak sprzedaż komplementarnych produktów, licząc na to, że klienci dokonają dodatkowych zakupów podczas odbioru alkoholu.

fot. www.winnicalidla.pl

Zwróć na to uwagę:

  • Treści na blogu kierowane są głównie do nowicjuszy w świecie degustacji alkoholi, poruszając tematy od teoretycznych, jak „Kieliszki do degustacji whisky”, po praktyczne, np. „Whisky na wesele – jak wybrać?”. 
  • Obok wspierania sprzedaży, blog edukuje odbiorców na różne tematy, wzbudzając zainteresowanie nie tylko zakupem, ale też zdobywaniem wiedzy. 
  • Każdy artykuł zamyka sekcja z powiązanymi tekstami, zachęcająca do dalszego odkrywania bloga i zwiększająca zaangażowanie czytelników.
  • Blog wspomaga sprzedaż produktów poprzez system rezerwacji online i odbioru w sklepie, co zachęca do dodatkowych zakupów podczas odbioru. 
  • Artykuły z największym ruchem organicznym często zaczynają się od kluczowych fraz, zwłaszcza tych związanych z koktajlami. 
  • Na blogu, tytuły H1 i meta są spójne, a teksty podzielone za pomocą nagłówków H2, z wewnętrznym linkowaniem prowadzącym do produktów.
Insight: Wpisów z przepisami jest wiele, dlatego warto aktualizować starsze artykuły, by poprawić ich widoczność w wyszukiwarkach. Odświeżone treści mogą być promowane w social mediach i newsletterach. Z perspektywy UX dobrym rozwiązaniem jest dodanie spisu treści na początku wpisu, co ułatwia nawigację i jest korzystne zarówno dla czytelników, jak i algorytmów wyszukiwarek.

Kosmetyki i uroda

Na blogu superpharm.pl znajdują się artykuły poradnikowe i inspiracyjne z zakresu urody i zdrowia, obejmujące praktyczne porady zasilane ekspercką wiedzą i linki do tematycznie powiązanych produktów. Podzielone zostały na 7 głównych kategorii: pielęgnacja, zdrowie, uroda, kosmetyki, pielęgnacja włosów, perfumy i pielęgnacja twarzy. Przyklejony na górze strony pasek nawigacji, umożliwia szybki dostęp do poszczególnych sekcji. Wpisy mają widoczną datę publikacji i są regularnie aktualizowane. Odnalezienie interesujących użytkownika tematów ułatwia wewnętrzna wyszukiwarka i rekomendacje polecanych publikacji.

fot. www.superpharm.pl

Zwróć na to uwagę:

  • Blog koncentruje się na aktualnych trendach i nowinkach z branży beauty, oferując recenzje produktów, porady dotyczące użytkowania kosmetyków i akcesoriów. 
  • Co miesiąc pojawiają się nowe wpisy w atrakcyjnych formatach – od rankingów i poradników po szczegółowe analizy z infografikami. 
  • Publikacje zawierają naturalnie wpasowane w treść linki wewnętrzne i listy produktów, które ułatwiają przejście na stronę produktu lub dodanie go do koszyka.
  • Linki w starszych artykułach mających nawet 2-3 lata są nadal aktualne, co sprawia, że treści pozostają użyteczne. 
  • Artykuły są zoptymalizowane pod kątem SEO, zawierają słowa kluczowe w tytułach, wstępach i nagłówkach i odpowiadają na oczekiwania użytkowników. 
  • Zmiana formatu obrazów na WebP i dodanie atrybutów alt mogłoby poprawić szybkość ładowania witryny.
Insight: Lepsza kategoryzacja artykułów mogłaby wpłynąć na poprawę atrakcyjności i użyteczności bloga, ponieważ obecna jest niejasna i niepełna. Optymalnym rozwiązaniem byłoby zredukowanie liczby głównych kategorii i wprowadzenie podkategorii, np. makijaż czy pielęgnacja ciała. Użycie tagów, dostępnych nie tylko przez wyszukiwarkę, również ułatwiłoby nawigację. Natomiast udoskonalenie bloga pod kątem UX i klarowna hierarchii pomogłyby użytkownikom w szybszym znajdowaniu interesujących treści i mogłyby zachęcić ich do dłuższego przebywania na stronie. Cennych wskazówek w tym zakresie dostarczą testy użyteczności przeprowadzone z udziałem docelowej grupy odbiorców.

Książki i wydawnictwa

Blog Skupszop, działający w niestandardowej księgarni zajmującej się skupem i sprzedażą używanych książek, oferuje treści dla miłośników literatury. Na blogu znajdują się porady, jak wybrać książkę, omówienia gatunków literackich i ich charakterystyki. Materiały zostały podzielone na kategorie: recenzje, artykuły, książki i czytanie, co ułatwia nawigację i umożliwia użytkownikom dostosowanie wyboru treści do indywidualnych preferencji.

fot. www.superpharm.pl

Zwróć na to uwagę:

  • Tematyka bloga koncentruje się na zawartości evergreen, jak rankingi książek, co zapewnia długotrwały ruch i umożliwia aktualizacje przyciągające nowych czytelników.
  • Na blogu zaktualizowano treści ostatnio 24 marca 2023 roku, dodając 10 wpisów naraz. Sugeruje to potrzebę bardziej regularnego publikowania. 
  • Blog osiąga wysoki ruch organiczny dzięki strategicznemu wykorzystaniu kluczowych fraz, często osiągając pozycję zero w wynikach wyszukiwania.
  • Linkowanie wewnętrzne, często związane z rankingami książek czy klasykami literatury, jest realizowane w sposób naturalny poprzez wplecenie nazwisk autorów w treść.
  • Artykuły charakteryzują się dobrze zorganizowaną strukturą nagłówków. Opisy meta są dostosowane do treści i zawierają poszukiwane przez użytkowników słowa kluczowe. 
  • Warto jednak skrócić zbyt długie meta description, by lepiej wyświetlały się w wyszukiwarce i mogły przyczynić się do zwiększenia CTR.
  • Linkowanie wewnętrzne jest efektywnie wykonane z odpowiednimi anchor tekstami. 
Insight: Zaleca się dokładne przeanalizowanie i uporządkowanie kategorii na blogu, aby ułatwić czytelnikom dostęp do interesujących ich treści. Należy zoptymalizować istniejące materiały evergreen, aby generowały ruch na dłuższy czas, wykorzystując kluczowe frazy i aktualizując treści. Odświeżone artykuły można promować w newsletterze i mediach społecznościowych. Ważna jest regularność publikacji, dlatego zalecamy wprowadzenie i przestrzeganie harmonogramu. Takie działanie pozwoli zwiększyć wartość strony dla algorytmów Google. Natomiast rozważenie serii wywiadów z postaciami ze świata literatury może wzbogacić blog i otworzyć nowe możliwości dla działań digital PR.

Moda

Blog modowy na lancerto.com zawiera artykuły o modzie i stylu życia, podzielone na 6 kategorii: ikony mody, porady, stylizacje, trendy, lifestyle i wydarzenia, oraz podróże. W sekcji „ikony mody” omawiane są stylizacje sław, „porady” oferują rozwiązania modowych dylematów użytkowników, „stylizacje” zawierają praktyczne porady stylistów, „trendy” prezentują aktualne nurty modowe, „lifestyle i wydarzenia” dotyczą szeroko pojętego stylu życia, a „podróże” dostarczają inspiracji i porad związanych z podróżowaniem. Na stronie głównej wyróżniono najnowsze i popularne teksty z każdej kategorii, a nowe treści publikowane są regularnie, nawet kilkanaście razy miesięcznie.

fot. www.lancerto.com

Zwróć na to uwagę:

  • Blog porusza tematy od ogólnych, jak: dlaczego trzeba prać nowe ubrania, po szczegółowe, związane z aktualnymi trendami, np. pomysły na halloweenowe stroje.
  • Artykuły odpowiadają na pytania użytkowników. 
  • Tytuły często mają formę pytań, zachęcając do szukania w nich rozwiązań i zwiększając szansę na przeczytanie wpisów w całości.
  • Sekcja contentowa efektywnie kieruje użytkowników do oferty marki dwoma metodami. Pierwsza to umieszczanie w treściach linków sprzedażowych z odpowiednimi anchor tekstami, które są zintegrowane z tematem artykułu i łatwe do zidentyfikowania dzięki podkreśleniu. Druga metoda to zamieszczanie na końcu artykułów listingów produktów, które są związane z tematem.
  • Artykuły na blogu są zoptymalizowane pod kątem SEO, celując w popularne frazy kluczowe, które nawiązują do treści. 
  • Publikacje wzbogaca unikalna grafika marki w formacie JPG, która nie wpływa negatywnie na prędkość ładowania strony.
Insight: Opisy meta większości artykułów są za długie, co może ograniczać widoczność CTA w wynikach wyszukiwania i zmniejszać szansę na kliknięcie. Przy optymalizacji tytułu i meta description najlepiej kierować się długością w pikselach umieszczając frazy kluczowe na początku. Jeśli tytuł jest zbyt długi, warto usunąć zbędne dodatki, np. „| blog lancerto.com”. Atrybuty alt dla grafik powinny być związane z ich treścią i zawierać kluczowe słowa, ułatwiając Google zrozumienie kontekstu grafiki i wspierając pozycjonowanie strony.

Motoryzacja

Blog serwisu Inter Cars to bogate źródło wiedzy o motoryzacji, z podziałem na 5 głównych sekcji. Wśród nich pojawia się: poradnik kierowcy z około 500 artykułami zawierającymi wskazówki dla zmotoryzowanych, sekcja video z filmami z kanału Motolab na YouTube, rankingi i testy produktów motoryzacyjnych, porady „zrób to sam” dotyczące pielęgnacji aut i prostych napraw oraz kategoria o nowych trendach w motoryzacji. Strona główna serwisu podkreśla najświeższe teksty, a publikacje pojawiają się regularnie, czasami kilka razy dziennie. Na górze strony umieszczona jest wyszukiwarka, ułatwiająca nawigację po artykułach.

fot. www.intercars.com

Zwróć na to uwagę:

  • Artykuły odpowiadają na konkretne problemy użytkowników, np. jak sprawdzić klocki hamulcowe czy wymienić akumulator. 
  • Treści adresowane są do różnych grup: od mechaników, przez pasjonatów motoryzacji, po zwykłych kierowców. 
  • Artykuły, często przekraczające 10 tys. znaków, zapewniają kompleksowe omówienie tematów.
  • W artykułach wykorzystano naturalne sposoby na kierowanie ruchu do oferowanych produktów, stosując linki wewnętrzne i listingi produktowe. 
  • Blog zajmuje czołowe miejsce w wynikach wyszukiwania na frazy z miesięcznym zainteresowaniem powyżej 1000 użytkowników, takie jak „opis kontrolek na desce rozdzielczej” czy „ładowanie akumulatora”. 
  • Struktura nagłówków jest prawidłowa, z uwzględnieniem słów kluczowych w nagłówkach niższego rzędu (H2, H3).
Insight: Blog zawiera artykuły o podobnych tematach, co może prowadzić do kanibalizacji treści. Zaleca się konsolidację takich materiałów w jeden lub stosowanie technicznych metod zapobiegających temu zjawisku. Ponadto wskazanie autorów artykułów może wzmacniać ekspercki charakter bloga i zwiększać zaufanie użytkownika. Sugerujemy tworzenie profilów autorów z krótkim bio, linkami do ich publikacji i mediów społecznościowych.

Podróże

Blog turystyczny w obrębie serwisu r.pl oferuje bogactwo treści dla entuzjastów podróży, podzielone na sześć kategorii: zainspiruj się, atrakcje na świecie, bogactwa natury, rozmowy w podróży, podróże ze smakiem i inne. Dodatkowo dostępna jest wyszukiwarka w formie pop-upu. Nowe treści publikowane są co kilka dni, a na stronie głównej prezentowane są trzy najświeższe wpisy oraz wybrane artykuły z każdej kategorii. Sekcja Filmowy Świat Rainbow, prezentująca wideoblog marki i stanowi dodatkowe źródło treści, mimo że nie jest wymieniona bezpośrednio w głównym menu.

fot. www.r.pl

Zwróć na to uwagę:

  • Artykuły skierowane do czytelników na różnych etapach planowania podróży, pokrywają tematy od wyboru kierunku, przez przygotowanie się i organizację wyjazdu, aż po porady na miejscu. 
  • Wpisy wyróżniają się atrakcyjną wizualnie i przejrzystą strukturą urozmaiconą zdjęciami (5-10 na wpis) – zwiększa to ich atrakcyjność i ułatwia przyswajanie treści.
  • Blog skutecznie kieruje ruch na strony ofertowe, wykorzystując na końcu każdego artykułu przewijane listingi produktowe z rekomendowanymi wycieczkami odpowiadającymi tematowi wpisu.
  • Linkowanie wewnętrzne do ofert wycieczek zostało wprowadzone z treści w sposób kontekstowy i subtelny, co nie wpływa negatywnie na komfort czytelnika.
  • Artykuły na blogu r.pl skupiają się na popularnych frazach kluczowych, dzięki czemu zajmują wysokie pozycje w wyszukiwarkach dla kierunków takich jak Malta, Cypr, czy Sardynia oraz zapytań typu „Rzym atrakcje”.
  • Każdy wpis zawiera spis treści i tagi, co ułatwia nawigację i wspiera SEO.
Insight: Blog Rainbow zawiera dużo zdjęć, które przy ilości 5-10 na wpis i wadze 200-300 kB każde, mogą obciążać stronę. Zaleca się kompresję grafik do maksymalnie 100 kB. Ważne jest również dodanie autorów artykułów i dostarczenie pełniejszych informacji o nich, np. poprzez stworzenie podstron z bio. Warto także lepiej wyeksponować wyszukiwarkę bloga, aby ułatwić użytkownikom nawigację. Obecnie jej dostępność może być nieintuicyjna.

Przemysł, artykuły techniczne i biurowe

Serwis ebmia.pl dysponuje bazą wiedzy, która obejmuje artykuły z poradami, sekcję FAQ z odpowiedziami na najczęściej pojawiające się pytania, słownik terminów oraz kalkulatory online do obliczeń różnych wartości. Tematyka publikacji koncentruje się na automatyce, mechanice przemysłowej oraz obróbce metalu i innych materiałów.

fot. www.ebmia.pl

Zwróć na to uwagę:

  • Teksty mają szeroki zakres tematyczny i jest on tożsamy z ofertą sklepu i oscyluje wokół często wyszukiwanych przez użytkowników zagadnień. 
  • Artykuły pojawiają się kilka razy w miesiącu. 
  • Baza wiedzy wspiera sprzedaż na kilka sposobów. Pierwszy z nich to sekcja z produktami powiązanymi z tematem artykułu umieszczoną po prawej stronie ekranu. Drugą metodą jest segment prezentujący ofertę umieszczony bezpośrednio pod treścią wpisu. Trzecia praktyka to grafiki pojawiające się między akapitami, które zachęcają do odwiedzenia sklepu i zakupu towarów nawiązujących do omawianego zagadnienia.
  • Publikacje mają spójne tytuły, H1, adresy URL oraz posiadają unikalne opisy meta.
  • Chaos wprowadza jednak struktura śródtytułów, gdyż ceny i nazwy produktów również są oznaczane jako H2. 
Insight: Z punktu widzenia SEO warto wdrożyć kontekstowe linkowanie do kluczowych kategorii i produktów bezpośrednio z treści, co ułatwi nawigację i poprawi widoczność w Google. W obszarze content marketingu sugerujemy oznaczenie autorów tekstów, zwiększy to ich wiarygodność i wzmocni ekspercki wizerunek marki. Mając na uwadze duże zainteresowanie sekcją contentową, kluczowe jest pełne wykorzystanie jej potencjału.

Rodzina i dzieci

Blog leonkameleon.pl zawiera około 150 artykułów związanych z różnymi świętami, przyjęciami i imprezami okolicznościowymi, przykładowymi propozycjami życzeń, prezentów, zabaw oraz atrakcji. Większość treści koncentruje się na prezentowaniu oferty sklepu. Link do bloga umieszczono jedynie w stopce strony, co może wskazywać na niski priorytet promocji tej sekcji przez autorów serwisu. Artykuły zebrane na jednej stronie nie są uporządkowane chronologicznie i brakuje im tagów czy kategorii. Może to sugerować, że cenny ruch na stronie może pochodzić głównie z wyszukiwarek.

fot. www.leonkameleon.pl

Zwróć na to uwagę:

  • Strona oferuje interesujące artykuły, ale znalezienie ich bez Google jest trudne, głównie z powodu braku kategoryzacji i ograniczonej wyszukiwarki. 
  • Nawigacja wymagająca przeglądania licznych stron z publikacjami, jest mało intuicyjna. 
  • We wpisach występują zbyt długie akapity o małej interlinii, brakuje w nich wyróżnień i efektywnego wykorzystania nagłówków, co powoduje, że trudno się je czyta. 
  • Teksty na stronie wyraźnie skupiają się na sprzedaży, co widać zarówno po wyborze tematów, jak i używanych słowach kluczowych. 
  • Brakuje jednak różnorodności w metodach promocji, takich jak slidery czy liczne linki wewnętrzne
  • Treści na stronie są przesycone słowami kluczowymi, głównie o charakterze sprzedażowym, które przeważają nad frazami informacyjnymi stosowanymi w content marketingu. 
  • Brakuje meta opisów, a adresy URL bywają mało przyjemne i „niedokończone”.
Insight: Blog zyskałby na atrakcyjności przez wprowadzenie większej różnorodności tematów i form prezentacji, takich jak materiały wideo, komentarze ekspertów czy wywiady z influencerami. Ważne jest również poprawienie jego aspektów wizualnych dla lepszych doświadczeń użytkownika ze stroną i budowania profesjonalnego wizerunku marki. Należy poprawić oznaczanie zdjęć pobranych z internetu, szczególnie w kontekście praw autorskich – oznaczenie „źródło: Pinterest” nie jest wystarczające. Warto włączyć bloga do mapy witryny i opracować przemyślaną strukturę adresów URL. Umożliwi to rozwój sekcji contentowej, generowanie cennego ruchu i wsparcie stron ofertowych pod kątem SEO.

Sport i rekreacja

Decathlon zawiera sekcje contentowe pod postacią bloga sportowego, bloga na subdomenie oraz bloga w serwisie Decathlon GO. Marka oferuje produkty sportowe dla osób o różnym poziomie zaawansowania w danym sporcie. Publikowane treści zostały podzielone według dyscyplin sportowych, aby ułatwić klientom dostęp do informacji z ich obszarów zainteresowań. 

fot. www.decathlon.pl

Zwróć na to uwagę:

  • Artykuły często formułowane są jako pytania, które użytkownicy mogą wpisywać w wyszukiwarki, co pozwala na precyzyjne odpowiadanie na ich zapytania i spełnianie intencji wyszukiwania. 
  • Treści mają charakter informacyjny i edukacyjny, a produkty marki są prezentowane subtelnie, głównie poprzez linkowanie wewnętrzne.
  • Artykuły efektywnie wspomagają sprzedaż poprzez linkowanie w nich produktów marki w kontekście dyskutowanych tematów i intencji odbiorców. 
  • Blog skupia się na celach niesprzedażowych, zamiast linków do produktów promuje inne treści na blogu, co przyczynia się do budowania zaufania i wspiera cele PR oraz promocję różnorodnych aspektów działalności marki.
  • Opisy meta są generowane automatycznie, warto byłoby tworzyć indywidualne meta descriptions dla każdego artykułu.
Insight: Blog sportowy na głównej domenie i blog na subdomenie oferują podobne treści. Aby skonsolidować ruch i wzmocnić pozycję określonego adresu URL, zalecamy połączenie obu blogów w jedną sekcję contentową.

Suplementy i odżywki

Serwis BudujMase.pl posiada sekcję contentową w formie artykułów na blogu skierowanych do entuzjastów zdrowego trybu życia i kształtowania sylwetki. Treści podzielone są na 8 kategorii, w tym praktyczne porady treningowe, informacje o odżywianiu, ćwiczenia, kalkulatory, sporty walki, informacje o sterydach z perspektywy edukacyjnej, sylwetki znanych sportowców oraz porady zdrowotne. Strona główna prezentuje najnowsze artykuły i wyróżnia 3 najpopularniejsze wpisy, a wyszukiwarka u góry ułatwia odnalezienie konkretnych treści.

fot. www.budujmase.pl

Zwróć na to uwagę:

  • Miesięcznie publikowane jest kilka do kilkunastu tekstów głównie w kategoriach treningów i diet. 
  • Każdy artykuł zawiera datę publikacji, a aktualizacje są wyraźnie oznaczone – podnosi to autentyczność i wiarygodność treści.
  • Publikacje często zawierają linki do produktów i usług, umieszczone w anchor tekstach, przyciskach CTA oraz grafikach, które naturalnie wpisują się w kontekst publikacji i nie sprawiając wrażenia nachalnych. 
  • Treści są dostosowane do popularnych słów kluczowych wyszukiwanych przez użytkowników w wyszukiwarce. Przekłada się to na znaczny miesięczny ruch i wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. 
  • Artykuły zawierają prawidłowo zbudowane nagłówki i spis treści, co ułatwia nawigację czytelnikom i robotom Google.
  • Linkowanie wewnętrzne jest często stosowane i wdrażane na różne sposoby.
Insight: Potencjał w zwiększeniu ruchu organicznego bloga opiera się na optymalizacji starszych artykułów, które wymagają wzbogacenia o grafiki, materiały wideo, linkowanie wewnętrzne i poprawy nagłówków. Ponadto warto skorygować długość znaczników title, często wystarczy usunięcie frazy „BudujMase.pl” z końca każdego meta tytułu. Dzięki temu będą one bardziej przystępne zarówno dla użytkowników desktopowych, jak i mobilnych w wynikach wyszukiwania.

Sztuka, rozrywka i prezenty

Sekcja contentowa serwisu murrano.pl skupia się na blogu prezentowym, na którym publikowane są treści dotyczące podarunków na różne okazje. Wpisy przybierają zwykle formę poradników dla osób szukających idealnego upominku, zawierają porady dotyczące wyboru biżuterii na specjalne momenty, gotowe życzenia oraz inspiracje i aktualności związane z trendami biżuteryjnymi.

fot. www.murrano.pl

Zwróć na to uwagę:

  • Publikacje są bezpośrednio powiązane z działalnością marki i zawierają odpowiedzi na pytania użytkowników o doborze prezentów na różne okazje. 
  • Artykuły mają charakter ponadczasowy, a ogólne tytuły targetują szerokie grono odbiorców i unikają odniesień do konkretnych dat, aby wydłużyć aktualność treści. 
  • W artykułach znajdują się sekcje z produktami związanymi z omawianym tematem. Ułatwia to użytkownikom szukającym inspiracji na prezenty przejście bezpośrednio z bloga do składania zamówienia. 
  • Linki do kategorii produktowych są kontekstowo wplecione w treść, co sprzyja przenoszeniu ruchu z bloga do sklepu internetowego. 
  • Blog koncentruje się na frazach kluczowych z wysokim wolumenem wyszukiwania.
  • Brakuje natomiast regularności publikacji i odpowiednio ustawionych nagłówków H1. 
  • Linki wewnętrzne zawierają rozszerzenie „.aspx”, co może negatywnie wpływać na czas wczytywania strony.
  • Grafiki są wyposażone w atrybuty alt, które odpowiadają tytułom i zawierają frazy kluczowe.
Insight: Mimo dużej widoczności sekcji contentowej istotne jest dokładniejsze zbadanie aspektów technicznych bloga. Oprócz wcześniej wspomnianych kwestii z nagłówkami H1 i linkami wewnętrznymi uwagi wymagają także dane strukturalne. Obecnie markup typu Product jest nadmiernie powielany na każdej podstronie zawierającej sekcję z asortymentem. Publikacje na blogu mogłyby zostać uzupełnione o dane strukturalne typu BlogPosting lub Article.

Zakupy, ogłoszenia i marketplace

Serwis Morele.net dysponuje trzema kluczowymi sekcjami contentowymi: Wiadomości, Home.Morele i Scroll.Morele. Wiadomości stanowią największą sekcję i zawierają artykuły podzielone na osiemnaście tematycznych kategorii. Home.Morele to blog skoncentrowany na wnętrzach, ogrodach i balkonach z poradnikami i tekstami opisującymi trendy. Natomiast Scroll.Morele prezentuje treści związane z technologią i rozrywką w formie poradników, recenzji i artykułów redakcyjnych.

fot. www.morele.net

Zwróć na to uwagę:

  • Sekcje contentowe serwisu obejmują zróżnicowane treści, pokrywają szeroki zakres tematów i fraz kluczowych. 
  • Tytuły artykułów są często sformułowane jako pytania, co pomaga w dotarciu do potencjalnych odbiorców i zachęca do czytania. Artykuły są kompleksowe, odpowiadają na główne zapytania i rozwijają tematy pokrewne. 
  • Autorzy piszący otwarcie o testowanych produktach pomagają czytelnikom podjąć świadome decyzje zakupowe. 
  • Blog wspiera sprzedaż poprzez linkowanie wewnętrzne do polecanych produktów za pomocą belki informacyjnej oraz kontekstowych linków.
  • Tematy artykułów dobierane są na podstawie słów kluczowych, które użytkownicy często wyszukują. Publikacje w obrębie trzech blogów nie konkurują ze sobą, ponieważ poruszają wiele różnych tematów. 
  • Połączenie konsekwentnego linkowania wewnętrznego w treści wpisów z sekcjami sugerowanych artykułów zwiększa zaangażowanie czytelników.
Insight: Warto nadal wzmacniać zaufania do marki poprzez efektywnie wykorzystanie kampanii digital PR, które mogą dodatkowo pomóc w zwiększaniu wiarygodność i świadomość wśród potencjalnych klientów. Z perspektywy SEO i wsparcia sprzedaży ważne jest rozwijanie linkowania wewnętrznego. Tymczasem dobrym rozwiązaniem UX byłoby dodanie na blogu wiadomości belki z wyróżnionymi tekstami, by kierować ruch na kluczowe dla marki wpisy.

Zdrowie

Serwis wapteka.pl dysponuje sekcją contentową w formie bloga, który stanowi kompendium wiedzy na tematy okołozdrowotne. Zostały na nim uwzględnione kategorie dotyczące choroby, ciąży, informacje dla pacjentów, zdrowego trybu życia, czy kosmetyków. Strona oferuje również specjalne sekcje, w tym jedną we współpracy z marką. Na stronie głównej wyróżnione zostały najnowsze porady z różnych kategorii, prezentowane w formie karuzeli. Daty publikacji nie są jednak podawane, co utrudnia śledzenie aktualności treści.

fot. www.wapteka.pl

Zwróć na to uwagę:

  • Struktura i tematyka tekstów została dostosowana do potrzeb czytelników – mogą zapoznać się z obszernymi opracowaniami danego zagadnienia, bądź krótkimi notkami.
  • Blog skutecznie wspomaga sprzedaż za pomocą listingów produktowych umieszczonych między rozdziałami artykułów oraz poprzez spójne z tematyką wpisów nawiązania i linki do oferty w tekście.
  • W sekcji contentowej zachowana jest spójność znaczników title, meta description i H1, chociaż meta tytuły i opisy często są dłuższe niż zalecane. 
  • We wpisach wdrożono prawidłową strukturę nagłówków z wykorzystaniem śródtytułów H2 i H3 oraz spis treści, które ułatwiają czytelnikowi nawigację. 
  • W treściach zastosowano linkowanie wewnętrzne do wpisów i produktów. Jednak niekiedy te same anchor teksty prowadzą do różnych URL-i, co może powodować problem kanibalizacji.
Insight: Warto lepiej uporządkować artykuły w ramach kategorii, zwłaszcza w sekcji informacje dla pacjenta, gdzie pojawiają się ogólne treści z różnych dziedzin. Z perspektywy SEO przydatne byłoby podawanie autora każdej publikacji. Taki zabieg pozwoli zwiększyć wiarygodności bloga i budowanie zaufania do marki. Poprawy wymaga również dobór linków do anchor tekstów i optymalizacja meta title oraz meta description.

Zwierzęta

Blog serwisu fera.pl to obszerny zbiór różnych tekstów wspierających sprzedaż i budujących wizerunek marki. Link do bloga został umieszczony obok kategorii produktowych w sklepie, po jego kliknięciu czytelnik ma do dyspozycji boczne menu nawigacyjne z najnowszymi artykułami, aby jeszcze ułatwić dostęp do interesujących treści. Baza materiałów zawiera aktualności, informacje o firmie oraz materiały skoncentrowane na zwierzętach domowych jak psy, koty, gryzonie i króliki.

fot. www.fera.pl

Zwróć na to uwagę:

  • Artykuły blogowe są logicznie skonstruowane i odpowiadają na konkretne zapytania. Często mają charakter evergreenowy, co zapewnia ich długotrwałą aktualność i możliwość ciągłego pozyskiwania ruchu organicznego. 
  • Autorzy serwisu zachęcają do interakcji poprzez sekcje komentarzy – pod popularnymi artykułami toczą się ciekawe dyskusje, a przedstawiciele sklepu odpowiadają na pytania użytkowników.
  • Lokowanie produktów w artykułach na blogu jest subtelne, ogranicza się głównie do kilku naturalnie wprowadzonych w treść linków wewnętrznych. 
  • Obecność informacyjnych słów kluczowych sprawia, że treści nie wydają się być jedynie narzędziem promocyjnym – mimo że blog spełnia również cele sprzedażowe.
  • Konwersję wspierają też CTA dopasowane do kontekstu, jak „zobacz ofertę ubranek dla psów”. Pod tekstem często znajduje się również lista gotowych do dodania do koszyka produktów związanych z tematem wpisu.
  • Nagłówki na stronie są poprawnie zintegrowane z kodem, jednak ich formatowanie nie zawsze jest czytelne. Nie wpływa to negatywnie na SEO, ale może zmniejszać przyjazność tekstu. 
  • Adresy URL bywają jednak zbyt długie i niepotrzebnie zawierają pełne tytuły wpisów. 
  • Uwzględnione w strukturze strony menu okruszkowe ułatwia nawigację i wspiera linkowanie wewnętrzne serwisu.
Insight: Choć sekcja contentowa może służyć za wzór dla wielu serwisów, warto jeszcze przeanalizować teksty poruszające podobne tematy. Pomoże to uniknąć problemu kanibalizacji w wynikach wyszukiwania. Przykładem są artykuły o karmieniu królików, które, mimo iż nie stanowią klasycznego przykładu kanibalizacji, to jednak targetują podobne frazy kluczowe. Ich podlinkowanie lub utworzenie klastra tematycznego mogłoby pomóc, ale najlepszym rozwiązaniem wydaje się połączenie treści w jedną obszerniejszą publikację, by stworzyć bogatszą bazę wiedzy na temat diety królików.

Podsumowanie

Jak widać nawet na blogach liderów, które już generują dużo wartościowego ruchu, znajdują się elementy warte dopracowania i ulepszenia. Dlatego właśnie nie należy poprzestawać na raz przyjętej strategii i stale analizować stopień skuteczności realizowanych na blogu działań SEO i content marketingowych. 

Regularne publikowanie artykułów blogowych dobrze zoptymalizowanych pod SEO i wartościowych dla użytkowników pozwoli nie tylko zwiększać widoczność w wyszukiwarce, ale i budować świadomość marki oraz zaufanie do niej. Za pomocą takich treści można bowiem przeprowadzić użytkownika przez całą ścieżkę zakupową i doprowadzić go do konwersji, a następnie zachęcić do powrotu i ponownych zakupów. W ten sposób blog realizuje nie tylko cele wizerunkowe, ale i wspiera sprzedaż.

Aby poznać więcej taktyk i insightów, jak sklepy internetowe wykorzystują content marketing do zdobywania ruchu organicznego, kliknij grafikę i pobierz raport „Ranking blogów w e-commerce objęty patronatem przez NowyMarketing.

Zdjęcie główne: Freepik

>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.