>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights
Podczas Walnego Zgromadzenia Członków SAR, który stanowił podsumowanie działalności zarządu za 2023 rok, szczególny nacisk położono na rozwój usług reklamowych w oparciu o programy generatywnej sztucznej inteligencji.
Zobacz również
W związku z dynamicznie rozwijającą się sztuczną inteligencją, SAR powołało cztery specjalne grupy robocze:
- Uwarunkowania prawne i bezpieczeństwo – opracowanie Q&A na temat aspektów prawnych AI oraz podejście do klasyfikacji ryzyka.
- Standardy agencyjne – opracowanie polityki odpowiedzialnego wykorzystania narzędzi GenAI, formularza oceny ryzyk oraz wewnętrznych wytycznych dla agencji.
- Standardy dla klientów – dokument zawierający wytyczne i porady dla klientów dotyczące wykorzystania GenAI.
- AI Supported Work – przegląd narzędzi AI oraz kryteriów oceny, co przekłada się na wzrost konkurencyjności agencji.
Dzięki działaniom grup powstał szereg narzędzi i zasobów, które pomogą agencjom i klientom wdrożyć AI w sposób odpowiedzialny i efektywny. Wśród powstałych dokumentów znalazły się:
- FAQ, którego celem jest popularyzowanie wiedzy i budowanie świadomości branży reklamowej w kontekście wykorzystywania rozwiązań sztucznej inteligencji. Nie jest to jednak porada prawna. Przypomnijmy, że aktualnie w Polsce nie ma powszechnie obowiązujących regulacji prawych dotyczących bezpośrednio genAI. SAR zaleca, by każdą sprawę oceniać indywidualnie.
- GenAI cheatsheet SAR, czyli onepager z najważniejszymi obszarami we współpracy na linii klient-agencja.
- Metodologia researchu i oceniania narzędzi AI, czyli przewodnik po procesie researchu narzędzi AI, opisujący kolejne kroki jakie należy wykonać, by znaleźć odpowiednie dla celów biznesowych i narzędzia.
- Arkusz researchu narzędzi AI, czyli plik wspierający research narzędzi AI, według rekomendowanej metodologii, przygotowanej przez zespół grupy roboczej. W Arkuszu znajdują się gotowe podpowiedzi, które pozwalają na ocenę narzędzi pod kątem 11 kryteriów użytkowych, technicznych i prawnych.
- Przykładowa kwalifikacja usług Agencji wg ryzyka i obszarów wykorzystania genAI w pracy dla klienta, który posiada politykę AI. Dokument zawiera przykładową klasyfikację projektów, jakie prowadzi Agencja i w których wykorzystuje gen AI. Podane są również przykłady minimalizacji takich ryzyk.
- Przykładowy generalny podział narzędzi genAI, z jakich może korzystać agencja. W dokumencie dokonano przykładowego podziału, przyjęto ogólne kryteria, jakie mogą być najbardziej istotne dla agencji przy wyborze narzędzi AI.
- Przykładowa polityka korzystania z narzędzi Generative AI, która określa przejrzyste zasady wykorzystania narzędzi Generative AI w agencji marketingowej, efiniuje kluczowe pojęcia, opisuje role pracowników i przełożonych oraz procedury uzyskiwania zgód na użycie AI. Zawiera także wytyczne dotyczące odpowiedzialnego stosowania narzędzi, oznaczania i archiwizacji wytworów oraz dokumentowania procesów twórczych. Przewiduje regularne szkolenia pracowników i monitorowanie efektywności wykorzystania AI, a także aktualizację polityki zgodnie z obowiązującymi przepisami i rozwojem technologicznym.
Integralną część polityki stanowią wymienione w niej załączniki, między innymi:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Formularz oceny ryzyka dla projektów wykorzystujących Generative AI, stworzony z myślą o Opiekunach Projektów, aby zapewnić, że każdy projekt spełnia wymagania prawne, etyczne, kontraktowe, jak również określone przez wewnętrzną Politykę agencji.
- Zezwolenia na stosowanie rozwiązań Generative AI (lista klientów), czyli dokument, który przedstawia przykładową listę klientów agencji wraz z poziomem zezwoleń na korzystanie z narzędzi Generative AI. Lista określa, w jakim zakresie i na jakich warunkach można wykorzystywać narzędzia AI.
- Sposób opisywania i archiwizowania projektów utworzonych za pomocą narzędzi Generative AI, czyli dokument, który określa zasady opisywania i archiwizowania projektów stworzonych przy użyciu narzędzi Generative AI. Zawiera wytyczne dotyczące formatowania tytułów plików, umieszczania odpowiednich opisów w dokumentach oraz przechowywania wersji ostatecznych i pierwotnych wytworów.
Grupy działały pod kierownictwem prezesa WebTalk Michała Dunina. Z ramienia SAR za projekt odpowiadał Michał Kazimierczak – Managing Director w Heart&Brain Warsaw. Opracowaniem prawnym zajął się partner zarządzający SKP Ślusarek Kubiak Pieczyk Maciej Kubiak. Nad tematem pochylili się: Dorota Pindel, Research & Development Director w WebTalk, Małgorzata Majcher – Chief Strategy&Innovation Officer w DDB, Dagmara Gadomska – General Manager w Publicis Worldwide, Daniel Szulc – Head of Analytics, Data Scientist w Loyalty Point, Łukasz Gumowski – Creative & Strategy Partner w Plej, Kacper Skocki – Chief Operating Officer w Vision&People, Łukasz Borek – General Manager w LiquidThread.
źródło: SAR oraz mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko
PS #NMInsights: „Warsaw Principles” – zasady wykorzystania sztucznej inteligencji w PR
Związek Firm Public Relations przyjął „Warsaw Principles”, czyli zasady wykorzystania sztucznej inteligencji w PR, opracowane przez Międzynarodową Organizację Konsultantów do Spraw Komunikacji (ICCO). Stanowią one pomoc przy organizowaniu procesów oraz rozwiązywaniu dylematów etycznych, jakie pojawiają się podczas wykorzystywania przez PR-owców rozwiązań AI.