Autorzy raport „Światowy i polski rynek słodyczy czekoladowych” powołują się na prognozy Euromonitor dla Global Data, według których globalna wartość sprzedaży czekoladowych słodyczy ma jeszcze w 2025 r. przekroczyć 124 miliardy euro. Stanowiłoby to wzrost o niemal 20 % w porównaniu z obecnymi poziomami.
Zobacz również
W ujęciu kategorii produktów dane przedstawiają się następująco:
- tabliczki czekolady utrzymują dominującą pozycję w globalnej sprzedaży,
- batony i wafle zajmują drugie miejsce, korzystając z trendu convenience – czyli wygodnych, szybkich przekąsek,
- praliny działają w segmencie premium – konsumenci kupują je częściej jako produkty prezentowe lub dzielone.
Te dane pokazują, że choć rynek się rozwija – to struktura rynku i udział poszczególnych kategorii mają znaczenie dla strategii producentów.
Polska scena: wartość vs ilość
Wartość rynkowa
W Polsce branża czekoladowych słodyczy reprezentuje ok. 60% wartości całego rynku słodyczy. W najnowszym raporcie E.Wedel porównano dane za okres styczeń-lipiec lat 2023-2024 z okresem 2024-2025. Jak się okazuje, wartość wzrosła z 11,74 mld zł do 12,878 mld zł – to wzrost o około 10 punktów procentowych.
Trudny temat, łatwy ban. Jak w sieci pisać i mówić o wrażliwych treściach cz. 1 [PORADNIK]
Ten wzrost wartości świadczy o tym, że konsumenci wydają dziś więcej na produkty czekoladowe, co sugeruje nadmierny wzrost cen lub przesunięcia w ich strukturze.
Słuchaj podcastu NowyMarketing

Konsumpcja czekolady spada
Paradoksalnie, mimo wzrostu wartości rynku, dane ilościowe pokazują spadek konsumpcji czekolady. Raport „Światowy i polski rynek słodyczy czekoladowych” wskazuje, że w analizowanym okresie ilość sprzedanych czekolad zmniejszyła się z 221,2 tys. ton do 208,8 tys. ton, co daje spadek o 5,3 %.
Autorzy publikacji twierdzą, że „wzrost wartości rynku o 1,14 mld zł przy spadku wolumenu o 12,4 tys. ton odzwierciedla proces dostosowywania struktury cenowej do rosnących kosztów surowców i produkcji”.
To oznacza, że konsumenci kupują mniej, ale płacą więcej – zjawisko typowe dla rynków, które mają do czynienia z presją kosztową i inflacją.
Koszty surowców i ich wpływ na rynek czekoladowy
Kluczowym wnioskiem z raportu są dramatyczne wzrosty cen surowców:
- kakao – od 2023 r. podrożało o około 230 %. W raporcie podkreślono, że nawet po spadku cen z rekordowych poziomów, ceny pozostają „na bardzo wysokim poziomie”,
- jaja – w 2025 roku ceny surowców jajecznych wzrosły o niemal 30 punktów procentowych względem poprzedniego roku, co dodatkowo podnosi koszty produkcji składników pomocniczych.
Raport E.Wedel wskazuje, że wzrost cen surowców często wynika nie tylko ze zmniejszonej podaży (np. niekorzystne warunki klimatyczne na plantacjach kakao, epidemie w sektorze drobiarskim), ale i ze spekulacji giełdowych oraz decyzji zakupowych krajów producentów.
Zauważno także, że region Afryki Zachodniej (w tym głównie Wybrzeże Kości Słoniowej i Ghana), odpowiadający za ~60% światowej produkcji kakao, wprowadził podwyżki cen skupu, co dodatkowo powiększyło presję kosztową.
Segmentacja demograficzna, czyli co wybierają konsumenci
Dane raportu „Światowy i polski rynek słodyczy czekoladowych” zawierają też ciekawą segmentację wiekową:
- w grupie 16–44 lata aż co drugi młodszy konsument oczekuje nowych doświadczeń smakowych. To wynik o ~20 punktów procentowych wyższy niż w grupie powyżej 55 lat.
- W tej samej młodszej grupie większy odsetek konsumentów zwraca uwagę na cenę (61%) w porównaniu z grupą 55+ (46%).
- Konsumenci powyżej 55 lat preferują tradycję: 75% wybiera klasyczne tabliczki czekolady, a 44% produkty typu chałwa.
- Wartość skojarzeń marki Wedel także została uwzględniona: według badań Kantar, 47% konsumentów wskazuje, że Wedel kojarzy im się ze „smakiem prawdziwej czekolady”.

Te dane pokazują, że rynek ma wewnętrzne dychotomie – młodsi klienci chcą eksperymentów, starsi wolą klasykę i bezpieczeństwo znanych smaków.
Zdjęcie główne: Depositphotos