Accenture Song w raporcie Life Trends 2025 zidentyfikowało pięć globalnych makrotrendów, które znacząco wpłyną na interakcje ludzi z technologią oraz zmodyfikują listę wyzwań i szans dla biznesu.
1. Cost of Hesitations (Cena niepewności)
Zaufanie do technologii cyfrowych znajduje się pod coraz większą presją z powodu rosnącej liczby oszustw internetowych, które zacierają granice między prawdziwymi a fałszywymi treściami. Rozwój GenAI dodatkowo skomplikował sytuację i przyczynił się do spadku zaufania konsumentów do cyfrowych platform.
Zobacz również
- Ponad połowa osób ankietowanych w ramach badania Accenture Song ma wątpliwości co do autentyczność treści w internecie.
- 33 proc. respondentów deklaruje, iż w ciągu ostatniego roku miało do czynienia z deepfake’ami lub innymi scamami w sieci, a spadek zaufania konsumentów do marek niewątpliwie wpływa na interakcje między nimi.
Aby odbudować zaufanie wśród klientów, firmy muszą wzmocnić wiarygodność na poziomie komunikacji, transakcji i oferty.
2. The Parent Trap (Rodzicielski dylemat)
Rodzice starają się wspierać swoje dzieci (często wbrew ich woli) w budowaniu zdrowej relacji z technologią cyfrową. Nieograniczony dostęp do internetu i mediów społecznościowych przyczynia się do występowania skrajnych zachowań wśród młodych ludzi oraz naraża ich na szereg innych zagrożeń. Świadomi tego rodzice liczą na wprowadzenie rządowych regulacji i mechanizmów ochronnych, które pomogą ograniczyć ryzyka w tym obszarze.
- Badanie Accenture Song wskazuje, że osoby w wieku 18-24 lata ponad dwukrotnie częściej potwierdzają wpływ mediów społecznościowych na ich tożsamość, niż osoby powyżej 55 roku życia. Tymczasem dwie trzecie Zetek i Millenialsów przyznaje, że spędza w internecie więcej czasu, niż by tego chciało (odpowiednio 67 proc. i 64 proc.).
W obliczu zmagań młodych ludzi z negatywnymi skutkami korzystania z internetu i mediów społecznościowych konieczne jest wypracowanie skutecznych rozwiązań, które pomogą znaleźć równowagę pomiędzy korzyściami a szkodliwym wpływem technologii cyfrowych.
#PolecajkiNM cz. 32: czego szukaliśmy w Google’u, Kryzysometr 2024/25, rynek dóbr luksusowych w Polsce
3. Impatience Economy (Gospodarka „tu i teraz”)
W wielu kulturach funkcjonuje pogląd, że edukacja, ciężka praca i determinacja są kluczem do upragnionej przyszłości. Jednak zeszłoroczny trend „Dekada dekonstrukcji” (Decade of decontruction) pokazał, że priorytety i cele konsumentów zmieniają się. Obecnie 75 proc. klientów oczekuje szybszej reakcji firm na swoje potrzeby.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Ponad połowa ankietowanych w badaniu Accenture Song woli uzyskać szybkie odpowiedzi i wskazówki od ręki, szukając informacji wśród innych użytkowników sieci, nawet z tak istotnych obszarów, jak zdrowie i cele finansowe. Co ciekawe influencerzy, którzy wcześniej doradzali głównie na temat stylu, podróży i muzyki, zaczynają wypowiadać się na tematy fundamentalne, takie jak zdrowie, dobrobyt i szczęście.
Gdy firmy nie spełniają oczekiwań, konsumenci zwracają się ku cyfrowej społeczności, co tworzy dodatkową presję na marki do działania w celu zachowania lojalności klientów.
4. The Dignity of Work (Jakość pracy)
Pojęcie jakości pracy zmienia się pod wpływem presji biznesowej, postępu technologicznego i dynamiki rynkowej. Wraz z pojawieniem się narzędzi generatywnej AI w firmach i co za tym idzie, nowymi sposobami interakcji pracowników z technologią, konieczne jest zdefiniowanie pojęcia jakościowej pracy.
- Większość ankietowanych uważa, że narzędzia GenAI są przydatne, zwiększają efektywność (44 proc.) i poprawiają jakość pracy (38 proc.).
- Część osób jednak ma wrażenie, że sztuczna inteligencja ogranicza kreatywność (14 proc.), sprawia że praca staje się rutynowa (15 proc.) lub zwiększa niepewność co do przyszłości zatrudnienia (11 proc.).
Liderzy muszą wzmacniać motywację i sprawczość pracowników, ponieważ są to kluczowe elementy zapewniające wysoką jakość realizowanej pracy.
5. Social Rewilding (Powrót do autentycznych doświadczeń)
Ludzie coraz częściej poszukują głębi, autentyczności, bogactwa doznań i pragną bardziej świadomych i pełnych znaczenia relacji z otaczającym światem. Odczuwając potrzebę bliskości z naturą i innymi ludźmi, starają się znaleźć równowagę pomiędzy czasem spędzonym online a korzystaniem z życia offline.
- 42 proc. ankietowanych w badaniu Accenture Song przypisało swoje najprzyjemniejsze doświadczenie z minionego tygodnia czynnościom wykonanym offline, podczas gdy tylko 15 proc. wskazało na doświadczenia cyfrowe.
Ta informacja powinna skłonić firmy do przemyślenia swoich strategii i dostosowania ich do rosnącej potrzeby konsumentów związanej z przeżywaniem autentycznych i angażujących doświadczeń w świecie rzeczywistym.
Pełny raport Accenture Life Trends 2025:
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko