Playbook NM!

Playbook NM!

Playbook NM!

Prowadzisz akcje z influencerami? Dołącz do gry i podziel się wskazówkami oraz przykładami ciekawych działań.

SPRAWDZAM SZCZEGÓŁY

#NMInsights Mediapanel: „Polski internet w IV kwartale 2024 r.” [RAPORT]

#NMInsights Mediapanel: „Polski internet w IV kwartale 2024 r.” [RAPORT]
Raport „Polski internet w IV kwartale 2024 r.” zawiera przegląd rynku polskiego opisujący internautów w wieku 7-75 lat, korzystających z komputerów, tabletów oraz smartfonów.
O autorze
3 min czytania 2025-01-24

>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.

Analizę oparto na danych z badania Mediapanel, realizowanego na zlecenie PBI przez firmę badawczą Gemius. Dane za czwarty kwartał wyliczono jako średnią z trzech ostatnich miesięcy 2024 roku.

Użytkownicy internetu a urządzenia

Według wyników badania Mediapanel w IV kwartale 2024 z internetem łączyło się średnio 29,7 mln realnych użytkowników miesięcznie i 26,1 mln RU dziennie. Za pośrednictwem komputerów osobistych – średnio 24,4 RU miesięcznie i 11,4 mln RU dziennie, telefonów komórkowych – średnio 26,8 RU miesięcznie i 24,9 mln RU dziennie, a tabletów – średnio 1,3 mln RU miesięcznie i 0,7 mln RU dziennie.

Urządzenia mobilne dominowały we wszystkich grupach wiekowych, szczególnie wśród internautów z generacji Y (93%) i Z (94%). Nawet wśród internautów ze starszego pokolenia Baby Boomers (BB) niemal tyle samo osób korzystało z urządzeń mobilnych (90%) co z komputerów osobistych. Za pomocą urządzeń mobilnych łączyło się z internetem 91% kobiet i 90% mężczyzn, a za pomocą komputerów osobistych – 80% kobiet i 84% mężczyzn.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Czas spędzany w internecie

W IV kwartale 2024 r. przeciętny internauta spędził w sieci średnio 3 godziny i 35 minut każdego dnia, z czego na telefonie komórkowym 2 godziny i 49 minut, na komputerze osobistym 1 godzinę i 59 minut, a na tablecie 1 godzinę i 31 minut. Najwięcej czasu spędzanego w internecie pochodziło z połączeń realizowanych za pośrednictwem telefonów komórkowych, które stanowiły aż 75% całkowitego czasu online. Dla porównania korzystanie z komputerów osobistych zajmowało tylko 24% udziału czasu, a tabletów – zaledwie 1%.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

Średnio dziennie najwięcej czasu w internecie spędzali najmłodsi internauci, a szczególnie osoby z pokolenia Z, które poświęcały na aktywności online aż 4 godziny i 12 minut. Kobiety poświęcały więcej czasu na korzystanie z internetu: średnio 3 godziny i 39 minuty dziennie, podczas gdy dla mężczyzn ta średnia wynosiła 3 godziny i 32 minuty. Więcej czasu w internecie spędzały też osoby z gospodarstw z dziećmi (3 godziny 52 minuty dziennie w gospodarstwie z jednym dzieckiem oraz 4 godziny 1 minutę dziennie w gospodarstwach z dwojgiem i większą liczbą dzieci).

Najbardziej popularne organizacje, domeny i aplikacje

W IV kwartale 2024 r. pięcioma grupami medialnymi, które odnotowały największą średnią miesięczną liczbę użytkowników, były: Grupa Google (29,1 mln RU), Grupa Meta Platforms (26,4 mln RU), Grupa Allegro (21,7 mln RU), Grupa Polsat-Interia (20,8 mln RU) oraz Grupa RAS Polska (20,7 mln RU). Pokazuje to, że mimo przewagi globalnych koncernów, rodzimi wydawcy mają stosunkowo silną pozycję.

W przypadku domen pięcioma, które odnotowały największą średnią miesięczną liczbę użytkowników, były kolejno:

  • google.com (27,2 mln RU),
  • youtube.com (20 mln RU),
  • facebook.com (19,4 mln RU),
  • onet.pl (16,3 mln RU)
  • i wp.pl (15,5 mln RU).

Z kolei pięć najbardziej popularnych w kwartale aplikacji to:

  • Google (24,4 mln RU),
  • Facebook (21,5 mln RU),
  • Messenger (20,6 mln RU),
  • YouTube (18,8 mln RU)
  • i Gmail (18,1 mln RU).

Najbardziej popularne kategorie funkcjonalne i tematyczne

Największe zaangażowanie (to wyrażone czasem spędzanym w serwisie) w IV kwartale 2024 r. wygenerowały dwie kategorie funkcjonalne serwisów www i aplikacji: Społeczności i Streaming, a największy zasięg kategoria Usługi. W porównaniu z 4. kwartałem 2023 największy wzrost liczby użytkowników nastąpił w kategoriach „Erotyka” (o 430 tys. RU), „Kultura i rozrywka” (330 tys. RU) oraz „Edukacja” (280 tys. RU). Największe spadki wystąpiły w kategoriach „Budownictwo i wnętrza” (-1,5 mln RU) oraz „Nauka i technologia” (- 1 mln RU).

Wśród kategorii tematycznych w IV kwartale 2024 r. wyróżniła się Kultura i rozrywka, charakteryzująca się wysokim średnim czasem dziennym na użytkownika. Połowę całkowitego czasu tej kategorii przypadało na podkategorię obejmującą gry i serwisy o grach. Miesięczny zasięg tej subkategorii osiągnął 71%, co świadczy o jej dużej popularności. Choć największym zainteresowaniem cieszyła się wśród najmłodszego pokolenia, także starsi użytkownicy chętnie korzystają z aplikacji związanych z grami, które dominują w tej kategorii.

Raport „Polski internet w kwartale…” został opracowany przez firmę Polskie Badania Internetu. Prezentuje kwartalną analizę polskiego rynku internetowego, opartą na danych z badania Mediapanel. Analiza obejmuje użytkowników w wieku 7-75 lat korzystających z komputerów, tabletów i smartfonów. Raport szczegółowo analizuje użycie różnych urządzeń, czas spędzony online, popularność domen i aplikacji mobilnych, a także preferencje użytkowników w zależności od wieku i płci. Prezentowane są również trendy w poszczególnych grupach właścicielskich, domenach i aplikacjach oraz w kategoriach tematycznych i funkcjonalnych serwisów i aplikacji.

PS „Rok w wyszukiwarce”: czego Polki i Polacy szukali w 2024 roku w Google