>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights
Apple utrzymuje pierwszą pozycję już trzeci rok z rzędu. Poza nią, w czołówce znalazły się: Google, Microsoft i Amazon. Po rocznej nieobecności do pierwszej dziesiątki powrócił Facebook, natomiast po raz pierwszy w Top10 pojawiła się marka Oracle.
Zobacz również
Jak marki wspierają ochronę zdrowia psychicznego w Polsce [PRZEGLĄD]
Tegoroczny ranking BrandZ podkreśla odporność najlepszych marek na zawirowania rynkowe. Całkowita wartość Global Top 100 skoczyła aż o 20%, osiągając 8,3 bln USD, co zbliża ją do najwyższego w historii BrandZ pułapu 8,7 bln USD osiągniętego w 2022 roku. Od początku istnienia rankingu BrandZ, czyli od roku 2006, wartość marek należących do Global Top 100 zwiększyła się o 474%. Próg wejścia do pierwszej setki marek świata wzrósł o 354% – z 4 do 19 mld USD.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
– Marka Apple, z wyceną na poziomie 1 biliona dolarów, wykazała się niezwykła odpornością w obliczu trudnych warunków rynkowych. Udowodniła, że warto za nią płacić cenę premium, wskazując jednocześnie, że marki, które odpowiadają na potrzeby konsumentów w znaczący dla nich i wyróżniający sposób są najlepiej przygotowane na wyzwania współczesnej gospodarki. Dane BrandZ 2024 pokazują, że silne marki nadal mają się dobrze pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej na całym świecie. Zwłaszcza marki inwestujące w sztuczną inteligencję, dzięki czemu zapewniają wyższy poziom doświadczeń swoim klientom. To one odnotowują najwyższe zyski. Skuteczny marketing może jednak przybierać wiele form – mogą to być świetne treści, innowacje, skuteczna strategia medialna, przemyślane ceny i wiele innych elementów. Co najważniejsze, inwestycje w skuteczny marketing pomagają zwiększyć pozytywne nastawienie konsumentów wobec marek i stymulują wzrost wartości, zapewniając znaczną wartość finansową, która wspiera trwały sukces biznesowy. Kryzys to nie jest dobry czas na obcinanie budżetów marketingowych, bo długofalowe konsekwencje dla marki będą trudne do odrobienia – wyjaśnia Dorota Cudna-Sławińska, CCO & Board Member Kantar Polska.
Ranking czołowych marek wskazuje na dużą rolę AI i wartości dla konsumenta
Miejsce w pierwszej piątce utrzymał McDonald’s. Sukces marki wynika z nieustannych innowacji, w tym także z wykorzystania sztucznej inteligencji do tworzenia dynamicznych tablic menu czy przewidywania zamówień. Rodzącą się potęgę AI w życiu codziennym ilustruje również marka NVIDIA, która w rankingu za 2024 rok awansowała aż o 18 pozycji na miejsce nr 6, a wartość tej marki wzrosła aż o 178%.
Obok marki NVIDIA, również Adobe oraz AMD doskonale wykorzystują sztuczną inteligencję, co pozwoliło im osiągnąć imponujący wzrost i zapewnić sobie miejsce w pierwszej dwudziestce najdynamiczniej rosnących uczestników rankingu. Wartość tych dwóch marek wzrosła odpowiednio o 66% i 53%. Ci dwaj gracze, obok Instagrama, Facebooka i Ubera, które na nowo notują wzrost, doskonale pokazują, jak innowacje technologiczne mogą zwiększyć zaangażowanie konsumentów i przyspieszyć wzrost.
Historie sukcesu w poszczególnych kategoriach
W ramach badania BrandZ, sporządzono ranking marek w 13 kategoriach, odnotowując zauważalne zmiany w poszczególnych sektorach.
- Alkohol: Corona stała się najcenniejszą marką piwa. Konsekwentne przyspieszanie wzrostu na całym świecie i aktywność na rozwijających się rynkach, takich jak Brazylia, Chiny i Republika Południowej Afryki, przy jednoczesnym utrzymaniu swojej mocnej pozycji w Meksyku, były kluczowymi czynnikami sukcesu.
- Odzież: Nike zachowuje pierwszą pozycję w kategorii odzieży, ale dystans dzielący tę markę od konkurencji się zmniejszył. Dzięki 47% wzrostowi Zara znalazła się na drugim miejscu pod względem osiągniętego wzrostu w rankingu Global Top 100, awansując o 24 miejsca na pozycję nr 70. Innowacyjne podejście marki Lululemon w kategorii odzieży sportowej do noszenia na co dzień (athleisure) i zdecydowane dążenie do zapewnienia wysokiej jakości zapewniły tej marce wzrost wartości o 24%, dzięki czemu po raz pierwszy znalazła się ona w rankingu Global Top 100.
- Dobra luksusowe: Najcenniejszą marką w kategorii produktów luksusowych pozostaje Louis Vuitton z wyceną na poziomie 130 mld USD. Sukces osiągnął również Hermès, zwiększając ekskluzywność i ceny premium oraz osiągając doskonałe rezultaty zarówno na rynku amerykańskim, jak i chińskim, co przyniosło tej marce wzrost wartości o 23%.
- Media i rozrywka: Netflix wspiął się na nowy poziom, awansując na 4. miejsce z 6. w kategorii. Wzrost wartości tej marki o 51% wynikał z bezprecedensowego wzrostu liczby subskrybentów, a także walki ze zjawiskiem współdzielenia haseł dostępu przez użytkowników. Podkreśla to przekonanie tego serwisu streamingowego o tym, że jest silnie preferowany przez odbiorców.
- Handel detaliczny: Amazon utrzymuje swoją pozycję najcenniejszej marki detalicznej, odnotowując wzrost wartości o 6%. Innowacyjność w zakresie dostępności produktów, a także wrażliwość cenowa na zmieniające się zachowania konsumentów zapewniły doskonałe wyniki markom takim jak Lowe’s, Aldi czy TJ Maxx oraz regionalnym gigantom branży e-commerce: Pinduoduo i Mercado Libre.
Pełny raport z badania można znaleźć tutaj.
Z kolei dla tych, którzy chcą szybko zapoznać się z wynikami danej marki i porównać ją z konkurencją w określonej kategorii, Kantar oferuje bezpłatne interaktywne narzędzie BrandSnapshot powered by BrandZ, które dostarcza informacji na temat 14 000 marek. Więcej informacji można znaleźć tutaj.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko
PS Raport Brand Finance Global 500: Apple najbardziej wartościową marką na świecie
Znaczący wzrost wartości marki Apple, spadek znaczenia Tesli, przywództwo marki NVIDIA w sektorze AI i Deutsche Telkom z mianem najsilniejszej marki telekomunikacyjnej świata to najważniejsze wnioski płynące z raportu Brand Finance Global 500 2024.