- Apple osiągnął zawrotny, 74-procentowy wzrost wartości marki, odzyskując tym samym tytuł najcenniejszej marki na świecie z ogromną marżą.
- Sektor sztucznej inteligencji przeżywa rozkwit, a wartość marki NVIDIA wzrosła o 163%, stając się najszybciej rozwijającą się marką na świecie.
- Najbardziej wartościowa marka Europy — Deutsche Telekom, okazuje się najlepszą marką telekomunikacyjną świata, jednocześnie utrzymując pozycję w czołowej dziesiątce wszystkich światowych marek.
- Tesla wypadła z zestawienia TOP 10, zajmując w raporcie dopiero 18. miejsce.
Źródło: brandirectory.com
Apple osiągnął w tym roku wyjątkowy wzrost wskaźnika brand value, z kwoty 219 miliardów dolarów (74%) do 517 miliardów dolarów, odzyskując z ogromną przewagą tytuł najcenniejszej marki na świecie.
Zobacz również
-
#PrzeglądTygodnia [27.09-03.10.24]: suszonki września, przegląd kampanii na Pink October, alkohol w saszetkach znika z półek sklepowych
-
#PolecajkiNM cz. 26: Narodowe Archiwum Cyfrowe, strefa marki CeraVe i Foresight.edu
-
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Co roku Brand Finance — wiodąca firma konsultingowa zajmująca się wyceną marek, poddaje testowi 5000 największych marek i publikuje ponad 100 raportów, oceniających marki we wszystkich sektorach i krajach. 500 najcenniejszych i najsilniejszych światowych marek świata znajduje się w corocznym rankingu Brand Finance Global 500.
– Apple zwiększyło wartość swojej marki poprzez strategiczną dywersyfikację i premiumizację, odchodząc od sprzedaży iPhone’ów na rzecz sprzedaży gadżetów do codziennego noszenia oraz usług, takich jak Apple TV. Z naszych badań wynika, że ponad 50% respondentów uznało Apple za drogie, ale warte swojej ceny, co wzmacnia zdolność marki do żądania wyższej ceny — tłumaczy David Haigh, prezes i dyrektor generalny Brand Finance.
Źródło: brandfinance.com
Pink October: jak marki zachęcają do badań profilaktycznych w kierunku raka piersi [PRZEGLĄD]
Badania Brand Finance wykazały znaczny wzrost wśród marek, które poczyniły inwestycje w sztuczną inteligencję, dzięki czemu NVIDIA (wzrost wartości marki o 163% do 44,5 miliarda dolarów) stała się najszybciej rozwijającą się marką na świecie. Microsoft (wzrost wartości marki o 78% do 340,4 miliarda dolarów) również odnotował imponujący wzrost brand value, awansując o dwa miejsca, na 2. lokatę.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Firma NVIDIA, kluczowy dostawca chipów w obszarze sztucznej inteligencji, jest postrzegana jako wysoce innowacyjna — wynika z badań Brand Finance. Ogólne wyniki marki pozycjonują firmę NVIDIA jako lidera na rynku chipów AI, wykazując skuteczną równowagę pomiędzy innowacją a adaptacją rynkową.
Źródło: brandfinance.com
Deutsche Telekom (wzrost wartości marki o 17%) zdobył tytuł najcenniejszej marki telekomunikacyjnej świata, wyprzedzając Verizon (wzrost wartości marki o 6% do 71,8 mld dolarów). Uplasowany na 9. miejscu na świecie Deutsche Telekom okazał się jednocześnie najcenniejszą marką europejską w zestawieniu.
Dynamika wzrostu liczby klientów Deutsche Telekom zwiększyła przychody z usług grupowych, a pomyślne wdrożenie światłowodów w Europie wraz z wiodącą pozycją 5G w USA poprawiło postrzeganie łączności przez użytkowników. Badania Brand Finance podkreślają czołową pozycję Deutsche Telekom w zakresie wskaźników zadowolenia klientów, powodując wzrost wskaźnika siły marki do 83%. Taką postawę dodatkowo wzmacnia wprowadzenie jednolitego globalnego hasła Deutsche Telekom: „łączymy swój świat”.
Źródło: brandfinance.com
Tesla, której wartość spadła o 12% do 58,3 mld dolarów, wypadła z pierwszej dziesiątki, spadając na 18. miejsce w rankingu. Firma ucierpiała w wyniku dużej ekspozycji na chiński rynek pojazdów elektrycznych, a BYD (wzrost wartości marki o 20% do 12,1 miliarda dolarów) wyprzedził Teslę i stał się największym na świecie producentem pojazdów elektrycznych. Chociaż siła marki Tesla pozostaje ogólnie wysoka i uzyskała ocenę AAA-, badania Brand Finance wskazują na znaczny spadek reputacji firmy. Bliskie powiązania Tesli z Elonem Muskiem stwarzają dodatkowe ryzyko dla jej reputacji.
Źródło: brandirectory.com
Ta sytuacja udowadnia, że pomimo wyższego stopnia produkcji BYD, wartość marki Tesli jest pięciokrotnie większa niż konkurenta. Podkreśla to trwałe znaczenie marek jako aktywów korporacyjnych, umożliwiając Tesli uzyskanie wyższej ceny, wspieranie wartości firmy i potencjalnie napędzanie ponownego wzrostu.
Przeczytaj cały raport Brand Finance Global 500 2024.