Datareportal we współpracy z We Are Social oraz Meltwater prezentują Raport Digital 2025, czyli swoją coroczną publikację na temat mediów społecznościowych oraz trendów cyfrowych na świecie. Tegoroczne wydanie jest największe ze wszystkich dotychczas. Liczy ponad 630 stron.
Jak AI zmienia świat cyfrowy? Z jakich aplikacji najczęściej korzystają użytkownicy? Jak ewoluowały zakupy online? Jak ludzie odkrywają marki i produkty w 2025 roku? To i wiele innych danych znajdziesz w raporcie.
Zobacz również
Pełny raport:
„Stan cyfryzacji” świata
- 5,78 miliarda ludzi korzysta dziś z telefonu komórkowego, co stanowi 70,5% całkowitej populacji świata. Liczba unikalnych abonentów telefonii komórkowej wzrosła o 112 milionów w ciągu ostatnich 12 miesięcy, co oznacza wzrost rok do roku o 2 % . Tymczasem dane pokazują, że smartfony stanowią obecnie prawie 87% telefonów komórkowych używanych na całym świecie.
- Na początku 2025 roku 5,56 miliarda ludzi korzystało z Internetu, co daje wskaźnik penetracji na poziomie 67,9%. Liczba użytkowników Internetu zwiększyła się o 136 milionów (+2,5%) w ciągu 2024 roku, ale 2,63 miliarda ludzi pozostało offline na początku 2025 roku.
- Globalne tożsamości użytkowników mediów społecznościowych wynoszą obecnie 5,24 miliarda, co stanowi 63,9% wszystkich ludzi na Ziemi. Całkowita globalna liczba wzrosła o 4,1% w ciągu ostatnich 12 miesięcy, dzięki dodatkowym 206 milionom nowych tożsamości użytkowników.

- W Polsce te liczby prezentują się następująco:

Playbook #1: Influencer marketing. Twórcy, marketerzy, agencje – gra o sukces
Motywacje do korzystania z Internetu
- Wyszukiwanie informacji pozostaje najważniejszą motywacją korzystania z Internetu na początku 2025 r. – 62,8% dorosłych użytkowników Internetu stwierdziło, że jest to jeden z głównych powodów korzystania z Internetu.
- 6 na 10 użytkowników Internetu twierdzi również, że utrzymywanie kontaktu ze znajomymi i rodziną jest ich główną motywacją cyfrową.

Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Wiek odgrywa ważną rolę w określeniu, czy ludzie będą chętniej szukać rozrywki czy wiadomości w internecie – młodsi ludzie przywiązują większą wagę do filmów i muzyki, podczas gdy starsze pokolenia wydają się kłaść większy nacisk na bieżące wydarzenia.

Czas spędzony online wzrasta
- Najnowsze badania GWI wskazują, że dorośli użytkownicy Internetu spędzają obecnie średnio 6 godzin i 38 minut dziennie online.

Najczęściej pobierane aplikacje
- W TOP5 najczęściej pobieranych w 2024 roku aplikacji pojawiły się: TikTok, Instagram, WhatsApp, Facebook, Threads.
- Analizy data.ai pokazały także, że ChatGPT zbudował imponującą dynamikę, a aplikacja mobilna firmy odnotowała średnio ponad ćwierć miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie w okresie od września do listopada 2024 roku. Zajął ósme miejsce w globalnym rankingu.

Najczęściej odwiedzane strony www
- W TOP5 najczęściej odwiedzanych stron internetowych znalazły się: Google, YouTube, Facebook, Instagram oraz WhatsApp.
- ChatGPT w tej kategorii również zyskał wysoką pozycję. Dane Similarweb pokazują, że w okresie od września do listopada ChatGPT odwiedzało średnio 310 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie, co łącznie wygenerowało 3,5 miliarda wizyt na domenie .com platformy.

Sztuczna inteligencja dominuje
Zgodnie z raportem:
- ChatGPT nadal jest dominującym narzędziem AI (dane z raportu kompletowano, zanim na rynku pojawił się DeepSeek).
- Dane dotyczące kliknięć z Similarweb wskazują, że Gemini od Google było drugą najpopularniejszą usługą AI w sieci w okresie od września do listopada 2024 r., a witrynę gemini.google.com odwiedzało średnio ponad 60 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie w tym okresie.
- Copilot od Microsoft również osiągnął najlepsze wyniki pod koniec 2024 r., ale Similarweb podaje, że średnio od września do listopada witrynę copilot.microsoft.com odwiedzało zaledwie 18 milionów unikalnych użytkowników miesięcznie.
- Skupiona na wyszukiwarkach witryna Perplexity.ai przyciągnęła w tym samym okresie około 12,7 mln unikalnych użytkowników miesięcznie.
- Witryna Claude.ai przyciągała nieco ponad 10 mln użytkowników miesięcznie.
Internet nie „zabił” telewizji
Pomimo powtarzających się twierdzeń, że Internet „zabije” telewizję, aż 97,5% użytkowników Internetu ogląda co najmniej jedną formę telewizji miesięcznie. Liczby te wskazują, że telewizja nadal jest bardziej popularna niż media społecznościowe – choć tylko o ułamek.

W jaki sposób ludzie odkrywają marki?
Badania GWI pokazują, że typowy dorosły użytkownik Internetu odkrywa marki i produkty średnio za pośrednictwem 5,8 różnych źródeł.
- Wyszukiwarki pozostają głównym źródłem świadomości marki dla globalnych konsumentów korzystających z Internetu. 32,8 procent ankietowanych przez GWI stwierdziło, że odkrywa nowe marki i produkty za pośrednictwem wyszukiwania online.
- Niewiele gorzej radzą sobie reklamy telewizyjne – na ten kanał wskazało 32,3 proc. respondentów.
- Rekomendacje przekazywane ustnie zajęły trzecie miejsce – tę opcję odpowiedzi wskazało nieco mniej niż 3 na 10 respondentów.
- Reklamy w mediach społecznościowych znalazły się na czwartym miejscu z wynikiem 29,7%.
- Strony internetowe marek zamykają pierwszą piątkę źródeł świadomości marki i produktu – kanał ten wskazało 25,8% respondentów.

Wydatki na reklamy
- Dane Statista pokazują, że światowi marketerzy wydali na reklamy blisko 1,1 biliona dolarów amerykańskich w 2024 r., a globalne wydatki wzrosły o 75 miliardów dolarów, czyli o 7,3 procent, w porównaniu z poziomami z 2023 r.
- Co więcej, dane wskazują, że globalne wydatki na reklamę wzrosły o ponad 50 procent od 2019 roku, przy czym za zdecydowaną większość tego wzrostu odpowiada reklama cyfrowa.

- Wielka Brytania odnotowuje jeden z najwyższych poziomów wydatków, a inwestycje w reklamę stanowią 1,66 proc. całkowitego PKB kraju.
- Podobnie, wydatki na reklamy w USA stanowią prawie 1,5 procent PKB, podczas gdy Japonia i Chiny również odnotowują stosunkowo wysokie wskaźniki inwestycji.
- Z drugiej strony, w Pakistanie wydatki na reklamy stanowią zaledwie 0,18 procent PKB, podczas gdy w Arabii Saudyjskiej i Turcji liczby te nie przekraczają jednej czwartej procenta.

- Kanały cyfrowe odpowiadają obecnie za 72,7 procent światowych inwestycji reklamowych, a wydatki online przekroczą 790 miliardów dolarów w 2024 roku.

- Wyszukiwarki zarobiły ponad 316 miliardów dolarów z tytułu przychodów z reklam w 2024 r., co stanowi kwotę o ponad 12 procent wyższą od tej samej kwoty za 2023 r.

- Wzrosła liczba reklam na platformach sprzedaży detalicznej online, takich jak Amazon. W zeszłym roku reklamy na platformach handlu detalicznego online odpowiadały za ponad 1 na 5 dolarów wydanych na reklamę cyfrową na całym świecie, a w 2024 r. kanały te będą odpowiadać za 21,2 procent globalnych wydatków na reklamę cyfrową.

- Globalne wydatki na reklamy w mediach społecznościowych wzrosły o 15 procent w porównaniu z rokiem 2023. Szacuje się, że w 2024 r. marketerzy wydali blisko ćwierć biliona dolarów na reklamy w mediach społecznościowych.

Zasięg reklam – TikTok czy Instagram?
- Instagram odzyskał trzecie miejsce od TikToka w światowym rankingu zasięgu reklam w mediach społecznościowych. Zasięg Instagrama wzrósł o ponad 5% w ciągu ostatniego roku, co znacznie przewyższa roczny wzrost netto o 2%.

- Dane dotyczące globalnego potencjalnego zasięgu wskazują na spadek o prawie 100 milionów kont między październikiem 2024 r. a styczniem 2025 r., co oznacza spadek o 5,7 procent w porównaniu z poprzednim kwartałem. Zasięg reklam TikToka obejmuje obecnie mniej niż 20 procent światowej populacji.

Użytkownicy Internetu a platformy społecznościowe
Najnowsze dane wskazują, że na świecie jest obecnie 5,24 miliarda aktywnych użytkowników mediów społecznościowych, a ich liczba wzrosła o 4,1 procent w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

- 97,3 procent dorosłych użytkowników Internetu korzysta co najmniej z jednej sieci społecznościowej lub platformy do przesyłania wiadomości miesięcznie.

- 22 procent aktywnych użytkowników mediów społecznościowych obserwuje influencerów i innych ekspertów w kanałach społecznościowych.

- Przeciętny użytkownik Internetu spędza w mediach społecznościowych 2 godziny i 21 minut dziennie, czyli o 10 minut krócej niż podano w raporcie dwa lata temu.

Ulubione media społecznościowe
- Instagram okazał się najlepszą platformą społecznościową. 16,6% dorosłych użytkowników wskazało go jako swoją ulubioną.
- WhatsApp zajmuje drugie miejsce na świecie z wynikiem 16%, zaś Facebook jest na trzecim miejscu z wynikiem 13,1%.
- WeChat znalazł się na czwartym miejscu z wynikiem 12%, choć warto podkreślić, że zawdzięcza to niemal wyłącznie popularności tej platformy w Chinach, jej ojczystym kraju.
- Pierwszą piątkę zamyka również TikTok – 8,1% dorosłych na świecie wskazało serwis z krótkimi filmami ByteDance jako swoją ulubioną platformę społecznościową.

- Jednak tak naprawdę to YouTube dominuje. Nie pojawia się w zestawieniach, ponieważ nie jest zaliczany do kategorii mediów społecznościowych, ale platform wideo. Nie mniej, to na oglądaniu filmików w tym serwisie użytkownicy przeznaczają najwięcej czasu.

PS Raport Digital 2024 Global Overview: Jaki był 2023 rok w Internecie i mediach społecznościowych