>>> Więcej zestawień, topów i raportów znajdziesz w NM Insights.
Niemal połowa (49%) respondentów spośród reszty społeczeństwa nieprowadzących działalności gospodarczej wyraża się pozytywnie na temat małych i średnich polskich przedsiębiorców. Jedynie 7% pytanych ocenia ich negatywnie. Ponadto uczestnicy badania zdają sobie sprawę z faktu, że polska gospodarka jest ściśle powiązana z kondycją właśnie małych i średnich przedsiębiorstw (66%).

Prowadzenie małej firmy w Polsce jest duże wyzwanie
Z treści badania wynika, że prawie trzy czwarte badanych (70%) uważa prowadzenie niewielkiego biznesu w Polsce za trudne zadanie i oczekują ułatwiania takiej działalności przez państwo. Osoby, które nie prowadzą działalności gospodarczej, zostały dodatkowo zapytane o to, dlaczego nie zdecydowałyby się na założenie własnej firmy. Najczęściej wskazywaną przyczyną są:
- wysokie podatki i składki społeczne (32%)
- i brak odpowiedniego kapitału na start (27%).
Aby osiągnąć sukces, prowadząc małe lub średnie przedsiębiorstwo w naszym kraju, należy przede wszystkim wykonać ciężką pracę i wykazać się wytrwałością (tak twierdzi 59% badanych), a także wdrażać innowacyjne pomysły (51%). Badani dostrzegają również konieczność posiadania odpowiedniego zaplecza finansowego (46%) oraz powiązania z innymi uczestnikami rynku (43%).

Przedsiębiorczy i pracowity, ale kombinator…
Co ciekawe, autorzy badania przyjrzeli się również odpowiedziom na pytanie o to, jakie określenia pasują zdaniem badanych do polskiego przedsiębiorcy. Również w tym przypadku badaną grupę podzielono na dwie części: przedsiębiorców oraz osoby nieprowadzące własnej działalności.
Okazuje się, że wśród właścicieli małych lub średnich przedsiębiorstw oni sami najczęściej opisywani są jako pracowici, przedsiębiorczy i odpowiedzialni. Jeśli natomiast to samo pytanie zadać osobom, które nie prowadzą działalności, najczęściej powtarzane odpowiedzi to kolejno: pracowici, przedsiębiorczy i kombinatorzy.


Negatywne stereotypy obecne w społeczeństwie
Jeden z rozdziałów badania został poświęcony stereotypom dotyczącym przedsiębiorców w Polsce. Jak się okazuje, z krzywdzącymi opiniami na swój temat spotkało się ponad 50% pytanych spośród właścicieli MŚP, jednak w większości (66%) stereotypy te nie wpłynęły negatywnie na funkcjonowanie firmy.

Wśród osób decydujących się na założenie własnej firmy w Polsce dominuje pragnienie niezależności (59% badanych). Na kolejnych miejscach w rankingu motywacji znalazły się: pasja wobec danej dziedziny (36%) oraz motywacja finansowa (21%).

Pełną treść badania zobaczysz >>TUTAJ lub poniżej.
O badaniu
Badanie opinii przedsiębiorców na próbie liczącej N=579 osób prowadzących działalność gospodarczą w sektorze Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Badanie opinii reszty społeczeństwa nieprowadzących działalności gospodarczej: na próbie liczącej N=1074 osób.