#NMInsights: Według „Roli AI w MŚP” AI Chamber, już 90% MŚP stosuje sztuczną inteligencję [RAPORT]

#NMInsights: Według „Roli AI w MŚP” AI Chamber, już 90% MŚP stosuje sztuczną inteligencję [RAPORT]
Najnowszy raport AI Chamber donosi, że już 9 na 10 przedsiębiorstw w CEE staosuje AI oraz Machine Learning. Ponadto niemal 63% badanych MŚP postrzega AI jako wsparcie, a 15% widzi w tej technologii konkurencję.
O autorze
3 min czytania 2024-09-24

Z raportu AI Chamber wynika również, że tylko 4% pracowników MŚP obawia się AI. Ponad 40% firm przewiduje pozytywne skutki finansowe wynikające z wdrożenia sztucznej inteligencji, takie jak wzrost przychodów i redukcja kosztów. Prawie 2/3 firm jest przekonana o korzystnym wpływie AI i ML na ich pracę. Wśród najczęściej wskazywanych obszarów, na które AI i ML mają korzystny wpływ, znalazły się: IT,
marketing/tworzenie kreacji i obsługa klienta.


50% przedstawicieli MŚP wyraża przekonanie, że konkurencja już teraz wyprzedza ich firmę w wykorzystaniu nowych technologii. Raport „Rola AI w MŚP” bazuje na wynikach badania przeprowadzonego na podstawie odpowiedzi pracowników decyzyjnych MŚP (kadra zarządzająca oraz specjaliści posiadający wpływ na podejmowanie decyzji w firmie) z Polski, Czech, Estonii i Rumunii.

Według wyników badania, aż 9 na 10 małych i średnich przedsiębiorstw stosuje sztuczną inteligencję (AI) i uczenie maszynowe (ML), przy czym prawie co czwarta firma – w znacznym stopniu. Ponad 40% firm przewiduje również pozytywne skutki finansowe wynikające z wdrożenia AI/ML, takie jak wzrost przychodów i redukcja kosztów.

Ponad 50% przedstawicieli MŚP, które korzystają z AI/ML, przewiduje również znaczące zmiany w swojej branży w wyniku dynamicznego rozwoju tych technologii. Wpływ sztucznej inteligencji ma obejmować głównie wprowadzenie nowych produktów opartych na AI, poprawę obsługi klienta dzięki chatbotom, zautomatyzowanie procesów oraz redukcję błędów.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Z raportu „Rola AI w MŚP” wynika, że prawie 63% badanych MŚP postrzega sztuczną inteligencję oraz uczenie maszynowe jako wsparcie, 15% widzi w tej technologii konkurencję, a jedynie 4% wyraża obawy przed AI.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

Według raportu MŚP najczęściej wykorzystują AI/ML do: przewidywania sprzedaży (56%), targetowania w ramach kampanii (55%), analizy zużycia zasobów (51%), dynamicznego kształtowania cen (51%), analizy sprzedaży krzyżowej (48%), analizy danych (36%), automatyzacji zadań (30%), zarządzania ryzykiem (23%), tworzenia reklam (23%) i grafik social media (21%), rozwoju nowych produktów lub usług, wykrywania oszustw i nadużyć (20%) oraz wsparcia w podejmowaniu decyzji biznesowych (19%).

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

MŚP w większości stawiają na wdrożenia inhousowe, przy wykorzystaniu własnych zasobów kadrowych (38%). Mniej, bo 27% firm decyduje się na wdrożenie nowych technologii przez firmy zewnętrzne, które przekażą gotowe rozwiązanie lub też będą je utrzymywać (24%). Z konsultingu zewnętrznych ekspertów korzysta 26% badanych.

Jak wynika z raportu, kluczowe dla rozwoju AI w MŚP były ostatnie 2 lata – to właśnie wtedy prawie 60% małych i średnich przedsiębiorstw zaczęło korzystać z przełomowej technologii. Jednocześnie, mimo iż innowacje nie są im obce, 50% przedstawicieli MŚP wyraża przekonanie, że konkurencja już teraz wyprzedza ich firmę w wykorzystaniu technologii AI/ML.

Raport AI Chamber 2024 „Rola AI w MŚP” bazuje na badaniu przeprowadzonym na 350 pracownikach decyzyjnych (kadra zarządzająca oraz specjaliści posiadający wpływ na podejmowanie decyzji w firmie) pracujących w małych i średnich przedsiębiorstwach w Polsce, Czechach, Estonii, Rumunii.

Pełna wersja raportu do pobrania TUTAJ lub do przejrzenia poniżej.

AI Chamber (Izba AI) – to instytucja zrzeszająca już kilkadziesiąt startupów, firm, organizacji i ngos-ów AI w Polsce, a docelowo w całym regionie CEE. Za główny cel Izba obrała propagowanie odpowiedzialnego rozwoju AI w Europie Środkowo-Wschodniej poprzez różnorodne działania – od badań rynku CEE, poprzez pomoc we wdrażaniu rozwiązań AI w różnych obszarach gospodarki, po budowanie dla ekspertów platformy do współpracy i dzielenia się doświadczeniami. Celem AI Chamber jest pełnienie roli lidera myśli promującego i wspierającego działania związane z rozwojem AI, a także zachęcającego do wdrażania i promowania AI w projektach organizacji pozarządowych. AI Chamber stawia nacisk na etyczne wykorzystanie i wdrażanie AI, regularnie pojawiające się w debacie publicznej. Izba koncentruje swoje wysiłki na budowaniu ekosystemu pomiędzy organizacjami pozarządowymi a sektorem prywatnym. Instytucja reprezentuje także interesy członków w dialogu z instytucjami polskiej administracji rządowej i samorządowej, Unią Europejską oraz organizacjami pozarządowymi na całym świecie.

PS NMInsights: 20 lat badania Mediapanel. Internet wczoraj i dziś [RAPORT]

Jak wygląda internet dziś, a jak prezentował się 20 lat temu? Komu pierwszego miejsca pod względem aktywności online ustąpili przedstawiciele grupy wiekowej 15-25 lat? Ile osób korzysta dziś w Polsce z sieci? M.in. na te pytania odpowiedzi znajdziesz w porównaniu opublikowanym z okazji 20-lecia badania Mediapanel.