Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) to strategia, która polega na dobrowolnym uwzględnieniu przez przedsiębiorstwa interesów społecznych oraz aspektów środowiskowych w swoich działaniach. Firmy, które angażują się w działania ekologiczne i społeczne, mogą poprawić swój wizerunek oraz przyciągnąć klientów ceniących zrównoważony rozwój.
Ekologiczne podejście do biznesu staje się coraz bardziej istotne, a konsumenci oczekują od marek aktywnego udziału w ochronie środowiska. Między innymi takie działania jak recykling, zmniejszenie emisji CO2 czy wsparcie lokalnych inicjatyw są postrzegane jako wartościowe przez konsumentów.
Zobacz również
W związku z tym, NowyMarketing oraz K+Research przeprowadziły badanie, które ma na celu dostarczenie informacji na temat preferencji zakupowych konsumentów względem marek ekologicznych i odpowiedzialnych społecznie.
W badaniu udział wzięło 1000 osób w wieku między 18 a 64 lat. Respondentom zadaliśmy takie pytania, jak:
- Czy jesteś skłonny/a zapłacić więcej za produkt, który wyprodukowany jest z dbałością o środowisko/z poszanowaniem społeczności?
- Czy chętniej kupujesz produkty marek/firm odpowiedzialnych społecznie i/lub środowiskowo?
- Który z poniższych obszarów opisujących działania marek ma dla Ciebie największe znaczenie? (ekologiczna marka, pomoc charytatywna, wsparcie mniejszości, dbałość o pracowników, wsparcie lokalnych społeczności)
- Czy rozumiesz (wiesz czym jest) ślad węglowy?
- Czy rozumiesz (wiesz czym jest) ESG?
- Czy rozumiesz (wiesz czym jest) inkluzywność?
- Czy rozumiesz (wiesz czym jest) impactowość marki?
Wyniki szczegółowe
- Na pytanie: „Czy jesteś skłonny/a zapłacić więcej za produkt, który wyprodukowany jest z dbałością o środowisko/z poszanowaniem społeczności?” (skala 1-5, gdzie 1 oznacza „zdecydowanie nie”, a 5 oznacza „zdecydowanie tak”) respondenci odpowiedzieli:
- zdecydowanie nie – 10%,
- 2 – 10%,
- 3 – 37%,
- 4 – 24%,
- zdecydowanie tak – 19%.
- Na pytanie: „Czy chętniej kupujesz produkty marek/firm odpowiedzialnych społecznie i/lub środowiskowo?” (skala 1-5, gdzie 1 oznacza „zdecydowanie nie”, a 5 oznacza „zdecydowanie tak”) respondenci odpowiedzieli:
- zdecydowanie nie – 8%,
- 2 – 8%,
- 3 – 40%,
- 4 – 24%,
- zdecydowanie tak – 20%.
- Na pytanie: „Który z poniższych obszarów opisujących działania marek ma dla Ciebie największe znaczenie? (ekologiczna marka, pomoc charytatywna, wsparcie mniejszości, dbałość o pracowników, wsparcie lokalnych społeczności)” respondenci odpowiedzieli:
- ekologiczna marka – 21%,
- pomoc charytatywna – 12%,
- wsparcie mniejszości – 3%,
- dbałość o pracowników – 35%,
- wsparcie lokalnych społeczności – 16%,
- żaden z powyższych nie ma dla mnie dużego znaczenia – 13%.
- Na pytanie: „Czy rozumiesz (wiesz czym jest) ślad węglowy?” respondenci odpowiedzieli:
- tak – 76%,
- nie – 24%.
- Na pytanie: „Czy rozumiesz (wiesz czym jest) ESG?” respondenci odpowiedzieli:
- tak – 19%,
- nie – 81%.
- Na pytanie: „Czy rozumiesz (wiesz czym jest) inkluzywność?” respondenci odpowiedzieli:
- tak – 40%,
- nie – 60%.
- Na pytanie: „Czy rozumiesz (wiesz czym jest) impactowość marki?” respondenci odpowiedzieli:
- tak – 26%,
- nie – 74%.
Najważniejsze wnioski i komentarz eksperta
Prezentujemy kilka najważniejszych wniosków z badania wraz z komentarzem Katarzyny Zwolak-Szwechowicz, ESG Managerki w K+Group.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
- Aż 76% respondentów deklaruje, że rozumie pojęcie śladu węglowego, co pokazuje, że ochrona środowiska staje się coraz ważniejsza w świadomości społecznej.
– To ważny sygnał dla firm – konsumenci rozumieją to pojęcie, więc coraz częściej zwracają uwagę na to, jak ich działania wpływają na środowisko, co sprawia, że odpowiedzialność za zmniejszenie emisji CO2 staje się zarówno wymogiem prawnym, jak i oczekiwaniem rynku – mówi Katarzyna Zwolak-Szwechowicz.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- Pomimo wzrostu zainteresowania tematami ekologicznymi, ponad 80% badanych nie zna pojęcia ESG.
– Zwiększenie świadomości na temat wartości ESG mogłoby wpłynąć na decyzje zakupowe klientów, a jednocześnie wspierać bardziej zrównoważone strategie firm. Przedsiębiorstwa, jak i konsumenci mogą działać razem na rzecz walki z kryzysem klimatycznym. Będzie ona o wiele skuteczniejsza, jeśli zrozumiemy, że to nasza wspólna odpowiedzialność – komentuje ekspertka.
- Jedynie 3% badanych wskazuje wsparcie mniejszości jako ważne.
– To zaskakujący wynik w kontekście rosnącej liczby pracowników zagranicznych i coraz większej różnorodności społecznej. Konsumenci wciąż nie w pełni dostrzegają znaczenie różnorodności i inkluzywności w biznesie – podkreśla ekspertka.
- Badania pokazują, że 35% konsumentów uważa dbałość o pracowników za kluczowy aspekt opisujący działania marek.
– Klienci zwracają uwagę nie tylko na produkty, ale także na to, jak firmy traktują swoich pracowników. Dbałość o warunki pracy, prawa pracownicze czy zapewnienie równych szans staje się dla konsumentów wskaźnikiem, czy firma postępuje zgodnie z wartościami, które mają dla nich znaczenie. Ten trend może skłonić marki do większego zaangażowania w tworzenie zrównoważonego i sprawiedliwego środowiska pracy, a to z kolei może zwiększyć lojalność klientów – tłumaczy ekspertka.
- Termin inkluzywność nieznany dla 60% respondentów.
– Brak znajomości takich terminów jak inkluzywność pokazuje, że firmy muszą nie tylko wdrażać te wartości w organizacji, ale też efektywnie komunikować je swoim klientom. Większa świadomość na temat inkluzywności mogłaby mieć pozytywny wpływ na ich wybory. To wymaga jednak edukacji i lepszego zrozumienia, dlaczego różnorodność i równość są ważne – dodaje ekspertka.