1. Dorota Woźniak, Media Team Head Group Manager, Fenomem, Konrad Dybka, Senior Performance Specialist, Fenomem
2. Martyna Smak, Head of Lemon Sky Always On należącym do J. Walter Thompson Group Poland
3. Piotr Adamczyk, Digital Strategy Lead, Zenith
4. Tomasz Szulkowski, Head of Mobext, Havas Media Group
5. Darek Skrzypkowski, CEO/Partner w Warappa
6. Kinga Okólska, Mobile & Emerging Platforms Specialist, MEC
7. Łukasz Kaczmarek, Partner, OSOM STUDIO
Drugą część podsumowania w kategorii mobile przeczytasz tu >
Zobacz również
Dorota Woźniak, Media Team Head Group Manager, Fenomem
Konrad Dybka, Senior Performance Specialist, Fenomem
Najważniejszy sukces 2016
Wydarzeniem roku w mobilu jest spektakularny sukces Pokémon GO. W lipcu cały świat oszalał na punkcie tej gry mobilnej, która po premierze pobiła wszystkie rekordy ilości pobrań na Androidzie i iOS. Wg danych podanych przez producenta – firmę Niantic, w ciągu dwóch miesięcy od premiery aplikacja zanotowała 500 mln pobrań i wygenerowała przychód na poziomie około 500 mln dolarów. Pokémon GO kompletnie odmieniła sposób grania na telefonie, zamiast siedzieć na przysłowiowej kanapie, użytkownicy musieli wyjść z domu i chodzić po swojej okolicy wpatrzeni w ekrany smartfonów. Sukces Pokémon GO pokazuje, jak wielka siła kryje się w trochę zapomnianej technologii rozszerzonej rzeczywistości (Argued Reality), którą wykorzystuje silnik gry.
Największa porażka 2016
Najbardziej spektakularną porażkę zanotował Samsung, gdy okazało się, że z powodu wadliwego akumulatora ich najnowszy telefon Samsung Galaxy Note 7 może wybuchnąć. Skończyło się tym, że firma była zmuszona wycofać wszystkie egzemplarze tego modelu z rynku i zamknęła linię produkcyjną. Olbrzymie straty finansowe i jeszcze większe wizerunkowe – tak wygląda dla Samsunga rok 2016. Prawdopodobnie, gdyby chodziło o mniejszego producenta, to tego typu wpadka byłaby gwoździem do trumny, ale Samsung powinien sobie z tym jakoś poradzić.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Najważniejsza zmiana w 2016
Dane StatCounter za październik wskazują, że 51,3% światowego ruchu w Internecie jest generowane przez mobile, tym samym nastąpiło to, co od dawna było zapowiadane – ruch mobilny przerósł desktopowy. Jest to raczej zmiana nieodwracalna związana z coraz większą digitalizacją – przewaga mobile’a będzie się tylko powiększać w kolejnych miesiącach i trend ten będzie się uwidaczniał na wszystkich rynkach. Oznacza to dla marketerów konieczność przeanalizowania sposobu planowania kampanii w internecie z większym naciskiem na kanał mobilny lub wręcz traktowanie go jako podstawę komunikacji.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Android Pay w Polsce! Google wprowadziło długo wyczekiwaną usługę płatności mobilnych. Wyprzedzili tym samym Apple, który wciąż pomija Polskę z tą usługą i Samsunga, który nadal pracuje nad swoim systemem płatności. Jest to rozwiązanie jeszcze prostsze niż BLIK czy aplikacje bankowe, co więcej dostarczane przez twórcę systemu operacyjnego dostępnego na większości telefonów w Polsce – co gwarantuje łatwą dostępność. Google tym ruchem mocno przyczyni się do rozwoju płatności za pomocą smartfonów.
Najciekawsze trendy w 2016
Trendów było sporo. Wykorzystanie w kampaniach dostępnych technologii – Big Data oraz dokładna analityka, które pozwalają na badanie potrzeb klientów oraz precyzyjną realizację założonych celów.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Umiejętne korzystanie z możliwości, które daje nam technologia w odpowiednim wykorzystaniu kanału mobilnego. Mnogość rozwiązań powoduje, że bardzo łatwo „przedobrzyć” i zawęzić kampanię pod tyloma czynnikami, że efekt będzie odwrotny od zamierzonego.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Podobała mi się kampania dla FOX, premiera serialu The Walking Dead. Co prawda kampania była pod koniec 2015 roku, ale dopiero po Golden Arrow miałem okazję zapoznać się z case study tej kampanii. Agencja wykorzystała niezwykle proste rozwiązanie, targetowanie na określonych operatorów internetowych, w określonych godzinach z zastosowaniem kreacji umożliwiającej zapisanie premiery serialu w kalendarzu systemowym. Kilkudziesięcioprocentowe wzrosty oglądalności w stosunku do poprzedniej kampanii pokazały, jak dużo można zyskać odpowiednim pomysłem na mobile.
Ocena obecnej kondycji branży
Rok mobile’a jak nie naszedł, tak już nie nadjedzie. Ale biorąc pod uwagę, że mobile jest najszybciej rosnąca kategorią w raportach adEx pod względem wydatków, to trzeba powiedzieć, że branża mobilna ma się dobrze. Patrząc na perspektywy wzrostu to będzie jeszcze lepiej.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Wzrost udziału płatności dokonywanych za pomocą urządzeń mobilnych. Wprowadzony już Google Pay oraz planowane Samsung Pay i Apple Pay jeszcze bardziej uproszczą zakupy, których dokonujemy przy użyciu smartfonów. Wszystkie karty płatnicze, kredytowe, a w dalszej perspektywie również podarunkowe, użytkownicy będą mieli dostępne w aplikacji systemowej telefonu. W ciągu najbliższych kilku lat powinniśmy być świadkami niemałej rewolucji w tym obszarze naszego życia.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Migracja użytkowników do kanału mobilnego będzie wiązała się dla wydawców z wyzwaniem jakim są adblocki. W Polsce w mobile’u tylko kilka procent użytkowników korzysta z programów blokujących reklamy, podczas gdy w desktopie jest to ok 40%. Dla wydawców może być to szansa, wzrost ruchu mobilnego niekoniecznie wiązał się ze wzrostem ilości blokowanych reklam w tym kanale.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Tak jak ma to miejsce od wielu lat — cały czas będzie wzrastać udziału mobile’a względem desktopu. Jedyna różnica jest taka, że teraz mobile już nie goni, tylko skutecznie ucieka i z każdym miesiącem będzie już tylko powiększał przewagę nad dużym Internetem. Liczę, że będzie się to wiązało z nowymi, ciekawymi formatami, ponieważ klienci i agencje będą chciały się wyróżnić wśród większej ilości reklam.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Zwróciłbym szczególną uwagę na Apple, które w przyszłym roku będzie wprowadzać na rynek iPhone 8. Ostatnie lata nie przyniosły żadnej większej rewolucji w ich urządzeniach, ale 2017 rok może to zmienić. Krytykowane z każdej strony Apple jest zmotywowane, żeby na dziesiątą rocznicę premiery pierwszego iPhone’a zrobić produkt, który spowoduje opad szczęki. Mam nadzieję, że im się uda, bo od pewnego czasu czuć stagnację w tym obszarze. Nowości polegające na większym ekranie, większej ilości pamięci, lepszym aparacie stały się nudne, co Apple odczuło, gdy pierwszy raz od 15 lat zanotowali niższe zyski niż w roku poprzednim.
————————————————-
Martyna Smak
Head of Lemon Sky Always On należącym do J. Walter Thompson Group Poland
Najważniejszy sukces 2016
Blik – sukces płatności mobilnych i zbudowanie polskiej firmy o takim potencjale.
Największa porażka 2016
Największą porażką jest dla mnie brak kampanii mobile opartej o ibeacony.
Rozłożenie i powszechność ibeaconów daje nam możliwości, ale mam wrażenie, że nikt nie wykorzystał tego potencjału w kampaniach 360 oraz Snapchat jako Święty Graal reklamy 2016.
Najważniejsza zmiana w 2016
M-commerce. Bardzo się cieszę, że m-commerce rośnie w siłę i że coraz więcej konsumentów kupuje za pomocą smartfona. Widzimy coraz więcej funkcjonalnych aplikacji, które skracają proces robienia zakupów. A to dopiero początek.
Najciekawsze trendy w 2016
Chat Boty. Jestem pod wrażeniem tempa jakie zostało narzucone w tym temacie. Boty stają się bardzo powszechne i coraz bardziej „sprytne”. Czy będziemy w stanie rywalizować z moderatorami w social mediach? A może sprzedaż naszych produktów całkowicie przeniesie się na messengera.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Kampanie na Snapchacie.
Widziałam wiele, ale żadna nie dała rady zaangażować tak, jak mogłoby się wydawać. Mimo ogromnych starań i chęci nie udało się zaskoczyć konsumentów na Snapchacie. Czekamy dalej.
Mobile Rich Media i formaty reklamowe mobile świadomie wykorzystywane. Udało się przetłumaczyć klientom i agencjom, że mobile to co innego niż digital i formaty muszą się znacznie różnić.
Ocena obecnej kondycji branży
Mobile ma się bardzo dobrze. Nie potrzebował „roku mobile”, żeby udowodnić, że większość konsumentów loguje się do mediów społecznościowych przez smartfon.
Kupujemy, jeździmy, share’ujemy, płacimy, wypłacamy gotówkę, słuchamy muzyki, czytamy, monitorujemy samych siebie. Rośnie świadomość mobile wśród konsumentów, a „dzieci tabletów” zaczynają sami decydować o zakupie.
A przy tym procesie, towarzyszą nam brandy, które pomagają nam cieszyć się wygodą mobilności.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Przede wszystkim zmiana świadomości marketerów.
Połączenie trade + mobile, trade + VR w punktach sprzedaży pozwoli zmienić ścieżkę zakupową konsumenta.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Wykorzystanie w kampaniach reklamowych nowych formatów w MSM (mobile social media).
Technologia ibeaconów w trade marketingu.
VR jako zastosowanie w reklamie.
Marketing Automotion + Mobile jako wbudowana w nasze ręce informacja o preferencjach.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Vertical Video. Reklamy na Snapchacie, Instagram Stories, FB live – wszystko jest pionowe. Widzę olbrzymi potencjał rozwijania produkcji video pod te formaty.
Myślę, że pojawi się również trend związany z bezpieczeństwem. Coraz więcej mówi się o tym, jakie dane można wyciągnąć z naszego smartfona, a my faktycznie coraz więcej w nim zostawiamy informacji.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
M-Commerce, UX, elastyczność.
Mobile jest jak joystick, który ułatwia nam życie i oszczędza czas. Ponieważ dziś już nie ważne jest, kto ma aplikację, tylko liczą się detale, szczegóły i UX jak nigdy wcześniej. Konkurencja nie śpi, a tylko jakością jesteśmy w stanie wygrać.
————————————————-
Piotr Adamczyk
Digital Strategy Lead, Zenith
Najważniejszy sukces 2016
Powstanie indaHash – platformy ułatwiającej reklamodawcom prowadzenie akcji na Instagramie, a niedługo również na Snapchacie. Automatyzacja procesu współpracy z influencerami to kamień milowy. Wcześniej prowadzenie podobnych akcji wymagało kontaktowania się i ustalania warunków z każdym z „instagramerów” osobno. Każdy kto robił to choć raz, wie, że to niełatwa praca. Nowa platforma sprowadza cały skomplikowany proces do kilku kroków, przez co zdecydowanie obniża próg wejścia. Przede wszystkim pozwala na dotarcie do tzw. długiego ogona influencerów, nadanie komunikacji bardziej lokalnego i bezpośredniego charakteru. Istnieje niestety ryzyko zaśmiecenia Instagrama reklamami oraz słabymi akcjami i w efekcie szybkie wysycenie tego kanału. Platforma nie umożliwia też na razie zaawansowanej analityki, ale bez wątpienia jest dobrym startem.
Największa porażka 2016
Druga generacja Apple Watch. Konsekwentnie, Apple cały czas nie przyjmuje do wiadomości, że nie ma pomysłu na smartwatcha. Mimo to brnie w produkt, który jest drogą, zupełnie zbędną zabawką. Innowacje wprowadzane do nowego modelu raczej mu nie pomogą. Podobnie jest z konkurencją. Co to oznacza? Wygląda na to, że branża jako całość nie ma pomysłu na smartwatch. Któż inny miałby to zmienić, jeśli nie Apple.
Najważniejsza zmiana w 2016
Reklamy w Facebook Messenger. W kwietniu ten dotychczas niezagospodarowany obszar stał się powierzchnią reklamową. Reklamy mogą być wyświetlane osobom, które w ciągu ostatnich 6 miesięcy miały aktywną „rozmowę” z marką w Messengerze. Standardowe reklamy to dopiero początek, w kolejce już stoją już tzw. Enhanced Mobile Websites, płatności w wiadomościach oraz boty. Co to oznacza? Wnioski są dwa: Po pierwsze: rozpoczyna się era monetyzowania komunikatorów. W kolejce czeka już WhatsApp. Po drugie: największy gracz w kategorii mobile i social zaczyna tworzyć ze swojego komunikatora samowystarczalny ekosystem komunikacyjno-transakcyjny. Czyżby Facebooka zainspirował chiński WeChat?
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Premiera smartfona Google Pixel. Po niej jasne jest już, że Google chce być nie tylko firmą software’ową, ale również hardware’ową. W ostatnim czasie portfolio urządzeń Google jest coraz większe. Oprócz Nesta – który z termostatu ewoluuje w coraz bardziej zaawansowany system smart home z czujnikami dymu i kamerami) – oraz Chromecasta (teraz w wersji ultra), mamy smartfona Pixel, asystenta Google Home, system Google Wi-Fi czy Cardboarda ewoluującego do wersji Daydream View. Co to oznacza? Po pierwsze czeka nas nowe rozdanie na rynku urządzeń. Oferta Google wsparta ich rozwiązaniami systemowymi, zdecydowanie wyznaczy nowe kierunki. Druga sprawa to konkurencja. Google z medium staje się bezpośrednią konkurencją dla – kolejnych po Apple -największych producentów urządzeń jak Samsung czy LG.
Najciekawsze trendy w 2016
Internet rzeczy i wearables – kategoria, która rozwija się bardzo dynamicznie. Nas – konsumentów zaczyna otaczać coraz większa sieć połączonych ze sobą, inteligentnych urządzeń. Inteligentne domy to nie pieśń przyszłości a codzienność. Dla nas – agencji i reklamodawców – wyzwaniem jest jak wykorzystać te urządzenia w komunikacji. Rozważania te bynajmniej nie ograniczają się do tego, jak na coraz mniejsze ekrany wcisnąć baner. Urządzenia te bowiem przede wszystkim zmieniają zachowanie konsumentów – ich przyzwyczajenia i oczekiwania.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Jak co roku – brak uniwersalnego badania kategorii mobile. To wyzwania na wszystkich etapach planowania działań – od doboru narzędzi aż po analizę ich efektywności. Rynek cały czas czeka na wiarygodne badanie, które pomoże w planowaniu oraz narzędzia, które pomogą analizować nasze działania. Szczególnie ważny jest kontekst kilku ekranów. Optymalizacja działań pomiędzy ekranami to obecnie kluczowa kwestia. To już ten czas, kiedy koncepcja „mobile first” odeszła do lamusa – dziś działania są „screen agnostic”.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Rzeczą rewolucyjną było wykorzystanie inteligentnych botów w Facebookowej aplikacji Messenger. Najbardziej zaawansowanym przykładem jest SkyScanner. Automat jest na tyle „inteligentny”, że potrafi przeprowadzić klienta przez cały proces poszukiwania i zakupu biletów lotniczych za pośrednictwem Messengera – zupełnie bez zaangażowania „ludzkiego” z działu obsługi. To jeden z pierwszych tego typu projektów, bardzo odważny i doskonale przeprowadzony. Zdecydowanie przyszłość, jeżeli chodzi o obsługę klienta.
Ocena obecnej kondycji branży
Na polskim rynku na mobile przypada 21,8% wydatków na reklamę internetową. Oferta wydawców cały czas się poszerza, niestety głównie w obszarze reklamy display. „Nowe formaty” pozostają w gruncie rzeczy tymi samymi pełnoekranowymi, dość intruzywnymi banerami, które zwyczajnie przeszkadzają użytkownikom w korzystaniu z internetu mobilnego. Uspokoił się natomiast rynek aplikacji, po euforii „lat mobile” marketerzy i mediowcy zrozumieli chyba, że aplikacja to przede wszystkim narzędzie biznesowe a nie komunikacyjne.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Przede wszystkim zmiana algorytmu Google. Kolejna, tym razem mogąca zamieszać na rynku reklamowym. Serwisy wyświetlające pełnoekranowe, intruzywne formaty będą „karane” przez Google. Zarówno dla wydawców jak i reklamodawców oznacza to zmianę myślenia. Tak jak w Internecie czasy top layerów mamy już dawno za sobą, wygląda na to, że tak też stanie się w internecie mobilnym. Trzeba będzie zmienić myślenie: dobra reklama = pełnoekranowe intruzywne formaty.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Dane. Ogromna ilość danych generowanych przez użytkowników, internet rzeczy, wearables itd. Problemem jest bowiem nie tyle niedostateczna ilość danych, co ich nadmiar. Wyzwaniem jest – co z tymi danymi mamy począć i jak przekuć je w wartościowe insighty. Ponieważ często mamy do czynienia z danymi wrażliwymi, wyzwaniem staje się również ich przechowywanie i ochrona.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Rok 2017 to rok komunikatorów. Whatsapp, Snapchat biją rekordy popularności. Funkcje My Day i Story pokazują wyraźnie, że Facebook oraz Instagram rozwijają się w kierunku instant messaging. To właśnie w funkcjonalności komunikatorów inwestują najwięksi gracze. Dodajmy jeszcze do tego zalążki sztucznej inteligencji w celu lepszego obsłużenia i zaangażowania użytkowników za pośrednictwem tychże komunikatorów. To zdecydowanie przyszłość w obsłudze klienta. 2017 rok to pewnie jeszcze nie apogeum AI, ale na pewno coraz szybszy wzrost.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Na to, co zwykle. Na rolę kanału mobile w całościowej strategii komunikacji. Na trzeźwą ocenę narzędzi mobile pod kątem ich przydatności. Pojawiają się coraz to nowe możliwości i rozwiązania – jeszcze więcej Internet of Things, wearables, AR, VR, lokalizacji i innych rozwiązań opartych o beacony. Będzie więc coraz trudniej odnaleźć się w ofercie. W kolejnym „roku mobile” przede wszystkim trzeba być powściągliwym i jak zwykle pragmatycznym.
————————————————-
Tomasz Szulkowski
Head of Mobext, Havas Media Group
Najważniejszy sukces 2016
W tak dynamicznym środowisku, jakim jest mobile advertising, trudno jest wskazać jednoznaczny sukces. Z pewnością miarodajnym parametrem będzie wzrost przychodów odnotowanych dla tej kategorii (wg IAB AdEx dla H1’2016 jest to 70% *), ale cieszy również fakt, że mobile uzyskał już praktycznie stały share w mediaplanach reklamodawców, u niektórych praktycznie równy z udziałem desktopu.
Największa porażka 2016
Brak pełnych badań PBI Megapanel dotyczących mobile – dostępny jest wycinek ogólnych statystyk zasięgowych na temat stron mobilnych, ale właściciele aplikacji nie są zainteresowani implementacją kodów pozwalających na analizę zachowań użytkowników. W dobie rosnącej popularności mobile to spore ograniczenie w przygotowywaniu rekomendacji dla marketerów.
Najważniejsza zmiana w 2016
Najważniejsza zmiana nastąpiła w październiku – ruch mobilny w Polsce jest wyższy niż na tzw. desktopie! Co ciekawe, Polska w tym przypadku jest znów zieloną wyspą na tle Europy. To tłumaczy zainteresowanie największych globalnych graczy e-commerce naszym rynkiem.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Istotnym wydarzeniem jest symboliczne rozpoczęcie ery Internet of Things w Polsce. Temu zagadnieniu było poświęcone mnóstwo konferencji, nie tylko mediowych. Autonomiczna komunikacja między różnymi urządzeniami, sterowanymi przez podręczny smartfon wkrótce zrewolucjonizuje nasze życie.
Najciekawsze trendy w 2016
Programmatic i marketing automation, czyli automatyzacja działań w branży reklamowej – począwszy od zakupu mediów poprzez algorytmy budujące spersonalizowaną komunikację i promocje. Żeby nie być gołosłownym przytoczę cytat jednego z polskich producentów obuwia: Chcemy, żeby w ciągu najbliższych 2 lat, 50 proc. decyzji było podejmowane przez algorytmy. Dzięki naszemu rozwiązaniu jesteśmy w stanie punktowo celować z rabatami, obniżkami cen i specjalnymi ofertami.*
Rozwój płatności mobilnych – Polska jest jednym z liderów w Europie*, co stanowi istotny atut w rozwoju m-commerce i rozwoju modeli atrybucji [dzięki Device ID będzie można spasować informacje o kliknięciu w banner z transakcją zakupu w POS opłaconym via smartfon].
Virtual Reality – w 2016 roku nastąpił wysyp technologii do korzystania z wirtualnej rzeczywistości z użyciem smartfona. Począwszy od Samsung Gear VR, poprzez HTC Vive do całej masy producentów oferujących w elektromarketach sprzęt w kwocie ok 200 zł. To otwiera spektakularne możliwości komunikacji dla marketerów.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Wyzwaniem, które wciąż pozostaje Świętym Graalem dla branży mobile jest analiza konwersji z działań online w przypadku zakupów offline w POS. Wciąż brakuje systemowego rozwiązania, które potwierdzałoby, że kampanie mobile skutecznie wspierają sprzedaż w centrach handlowych. To jedna z istotnych barier rozwoju tego medium. Wizje zastosowania beaconów są ciekawe, ale wciąż nie odnotowano case’u wdrożenia na masową skalę.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Interesujących kampanii z pewnością było sporo, o czym świadczy rosnąca ilość nominacji w konkursach branżowych. Sięgając do własnego podwórka – ciekawe działania, będące pewną konsekwentną kontynuacją podejmuje marka Red Bull od początku 2016 roku. Mechanizm opiera się na geolokalizacji i Big Data, wykorzystuje istotną cechę mobile: dopasowanie komunikatu nie tylko w kontekście miejsca i czasu, ale również nastroju [kierowcy znużeni długą trasą]. Przekaz, początkowo w postaci bannera, a później elementu natywnego w aplikacji Yanosik [ikona prezentu] wyświetlała się tylko osobom, które przebyły określony dystans [min 200 km] i znajdowały się w pobliżu stacji paliw, gdzie można było odebrać darmową puszkę napoju po zeskanowaniu kodu [walidacja transakcji]. Ten case pokazuje, jak bardzo selektywnie można użyć mobile marketingu, aby dotrzeć nie tylko do ogólnej grupy kierowców, ale dokładnie kierowców w określonym nastroju [znużenie], którym w danym momencie oferowany produkt może być naprawdę przydatny.
Ocena obecnej kondycji branży
Mobile rozwija się w Polsce całkiem nieźle:
- dostęp do szybkiego internetu jest coraz lepszy, a koszty coraz niższe,
- dużo lokalnych wydawców oferuje ciekawe i skuteczne rozwiązania reklamowe,
- rozwijają się platformy z obszaru programmatic i DMP,
- intensywnie rozwijają się płatności mobilne, które stanowią istotny element rozwoju m-commerce (rosnąca popularność Blika)
- marketerzy są skłonni odważnie inwestować w ten obszar,
- pojawia się też sporo ciekawych startupów, które zmieniają dotychczasowy mobile biznesowy branż uznanych za stricte offline (np. zapowiedź aplikacji pozwalającej na zakup paliwa w najkorzystniejszej cenie)
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Przede wszystkim zmierzenie się metodologią pomiaru mobile w panelu PBI Megapanel. Lepsze poznanie zachowań użytkowników kanału mobile pozwoli uporządkować rynek i planować bardziej dostosowane kampanie reklamowe.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
- dalszego rozwoju segmentu programmatic i marketing automation z wykorzystaniem AI
- intensywnego rozwoju m-commerce stymulowanego przez globalnych graczy zainteresowanych polskim rynkiem:
– Amazon testuje polską wersję serwisu*,
– Aplikacja AlliExpress jest w TOP5 kategorii Shopping rankingu zarówno AppStore jak i Google Play, tuż za Allegro.*
– eBuy*
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Z pewnością istotnym wyzwaniem jest przemyślane zarządzanie powierzchnią reklamową w aplikacjach i serwisach mobilnych, aby nie popełnić tych samych błędów co w desktopie, które spowodowały rozwój technologii z kategorii adblock…
————————————————-
Darek Skrzypkowski
CEO/Partner w Warappa
Najważniejszy sukces 2016
Na świecie – ekspansja Huawei i Xiaomi jako producentów smartfonów.
W Polsce – sukces gry mobilnej Landlord, polskiego studia Reality Games LTD, znanego wcześniej z „serious games”. Landlord przyciągnęło graczy, wykorzystując jako planszę do gry realny świat i korzystając z rzeczywistości rozszerzonej.
Największa porażka 2016
Ex aequo Apple i Samsung – Apple za najnowszego iPhone’a, który nie okazał się niczym przełomowym i Samsung za totalną wpadkę przy Galaxy Note.
Najważniejsza zmiana w 2016
Pokemon GO i dalszy gwałtowny rozwój augmented reality na rynku B2C na urządzeniach mobilnych. Pokemony pokazały, że możliwe jest wykorzystanie augmented reality zarówno w reklamach, jak i w produktach.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Konferencja Apple’a – pokazująca, że Apple goni konkurencję, zamiast nadawać ton.
Najciekawsze trendy w 2016
Samsung Gear i próba używania telefonów jako narzędzi do obsługi rzeczywistości wirtualnej. Gry wykorzystujące rzeczywistość rozszerzoną, takie jak wspomniany wcześniej Pokemon GO.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Premiery nowych generacji urządzeń, łatanie luk w oprogramowaniu smartfonów.
Coraz większa liczba producentów gier i aplikacji.
Próba dopasowania się do nowych rynków, w szczególności z biednych krajów azjatyckich, w których boom na smartfony niedawno się rozpoczął, przez co są bardzo łatwo dostępne.
Szukanie sposobów na zapewnienie bezpieczeństwa transakcjom płatniczym dokonywanym za pomocą telefonów.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Ponownie Pokemon GO i jego premiera – szczególnie systematyczne włączanie w poszczególnych krajach. Stworzyło to dodatkową otoczkę niedostępności, elitarności i wyczekiwania, co z pewnością wpłynęło na końcowy sukces.
Ocena obecnej kondycji branży
Cała branża mobile rozwija się dynamicznie, w niemal każdym segmencie. Dużymi nadziejami są wschodzące rynki azjatyckie.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Roszady na rynku producentów, w szczególności Android.
Spadek popularności iOS – traci swoje zalety, czyli unikalność, stabilność ekosystemu oraz jego integralność.
Więcej prostych, tanich i bardziej wciągających gier mobilnych tworzonych przez małe studia.
Coraz częstsze użycie urządzeń mobilnych i aplikacji do budowania baz danych i używania big data przez korporacje pod przykrywką promocji, prostszego dostarczania contentu etc.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Co zrobić z tabletami – zapotrzebowanie spada, urządzenia nie do końca spełniają swoją rolę. Zwiększanie zapotrzebowania na gry i aplikacje przy niewspółmiernie mniejszej liczbie developerów. Błędy koncepcyjne i produkcyjne największych producentów na rynku. Dopasowywanie się nowych producentów do potrzeb rynku.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Dalszy rozwój augmented reality – konsumenci mają w kieszeniach urządzenia, które są w stanie obsłużyć tę technologię. Reszta jest już w rękach kreatywnych developerów.
Dalszy wykładniczy wzrost rynku gier mobilnych – w tym użycia gier w reklamie (50 proc. ludzi gra). Powyższe punkty sprowadzają się też do głównego trendu – coraz więcej produktów będzie bezpośrednio angażowało użytkownika, czyli będzie się upodabniać do gier.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
W szczególności na to, co zrobi Microsoft z linią produktów Surface – czy i kiedy pojawi się nowy model Smartfone’a i jak będzie wyglądał ich powrót na rynek mobile.
Ciekawą koncepcją jest też używanie ekranów e-ink do urządzeń Smart – warto śledzić rozwój kolorowych e-inków, które wykorzystywane są np. w zegarkach Pebble.
Nie widać na horyzoncie oszałamiających zwrotów w dziedzinie nowych baterii, stąd super oszczędne ekrany mogłyby być alternatywą dla tradycyjnych, ledowych urządzeń.
————————————————-
Kinga Okólska
Mobile & Emerging Platforms Specialist, MEC
Najważniejszy sukces 2016
Sukces aplikacji PokemonGo, która w ciągu kilkudziesięciu dni od premiery podbija serca użytkowników na całym świecie. Aplikacja wykorzystując technologię Augmented Reality (AR), spopularyzowała tym samym technologię obecną na rynku już od kilku lat.
Najważniejsza zmiana w 2016
Popularyzacja smartfonów w Polsce sprawiła, że użytkownicy coraz chętniej korzystają z tych urządzeń również do zakupów online. Coraz popularniejsze płatności mobilne oraz zmiany w portalach społecznościowych typu „kup teraz” na Instagramie sprzyjają rozwojowi m-commerce.
Najciekawsze trendy w 2016
W 2016 roku mogliśmy obserwować wzrost zainteresowania Virtual Reality (VR) oraz Augemnted Reality (AR), najwięksi gracze tacy jak Facebook czy Google widzą w tej technologii obiecującą inwestycję. Na rynku pojawiają się kolejne firmy, które ulepszają technologie VR, a z drugiej strony pojawiają się urządzenia, które są dostępne dla większego grona odbiorców za przystępną cenę.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Jak co roku największym wyzwaniem jest: edukacja, edukacja i jeszcze raz edukacja rynku, zwłaszcza jeśli o nowych rozwiązaniach i technologii. Każda innowacja, nowe rozwiązania technologiczne oznaczają wysiłek zapoznania z nimi konsumentów, a następnie reklamodawców.
Ocena obecnej kondycji branży
Obecna kondycja branży jest niezła, kampanie w kanale mobile w większości nie są już tylko małym dodatkiem, a integralną częścią media miksu. Pojawia się coraz więcej ciekawych i przemyślanych działań wykorzystujących potencjał tego kanału.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Google od 10 stycznia zapowiada kolejne zmiany w swoim algorytmie wyszukiwania, tak aby pokazywać użytkownikom przyjazne im strony. W roku 2017 Google zapowiada zmiany, które mogą uderzyć w strony zasłaniające treści inwazyjnymi reklamami (pop-upy)
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Jednym z wyzwań będzie gromadzenie danych i wykorzystywanie ich następnie w komunikacji. Chodzi tu przede wszystkim o łączenie danych pochodzących z kilku ekranów – tabletu, smartfona czy komputera. Przechodzenie z jednego ekranu na drugi jest naturalną rzeczą dla konsumenta. Aby go lepiej zrozumieć i poznać etapy, jakie pokonuje na swojej ścieżce zakupowej, powinniśmy analizować dane z różnych urządzeń i łączyć je w jedną całość, aby w odpowiednim momencie docierać z ofertą dopasowaną do potrzeb konsumenta.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Rok 2016 miał należeć do wirtualnej rzeczywistości i tak było, jednak aby technologia na dobre się rozwinęła potrzeba jeszcze trochę czasu. Osobiście będę się przyglądać rozwojowi zarówno AR, VR oraz MIX Reality. Nie powinniśmy też zapominać o jeszcze jednym trendzie związanym z Artificial Intelligence (AI), rozwiązania z tego zakresu są już wprowadzane na rynek – chociażby Boty na Facebook Messenger, czy Amazon Echo.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Nie tylko branża reklamowa dostrzega siłę mobile. Dostrzegła ją również i administracja publiczna (tak, nasza polska). W 2017 ma zostać wprowadzony program mID, dzięki któremu już nie będziemy potrzebowali nosić wszystkich dokumentów w portfelu. Wystarczy smartfon. Będę kibicować rozwojowi tego programu, ale wtedy chyba każdy z nas będzie dodatkowo musiał zaopatrzyć się w dodatkowe źródło energii – power bank.
————————————————-
Łukasz Kaczmarek
Partner, OSOM STUDIO
Najważniejszy sukces 2016
W tym roku, po raz pierwszy w historii, ruch z urządzeń mobilnych był większy niż ruch desktopowy. Można zatem mówić o wygranej mobile nad desktopem. Należy jednak mieć na uwadze fakt, że w Europie wciąż więcej ruchu generowanego jest przez urządzenia desktopowe, a do globalnego zwycięstwa mobile przyczynił się ruch generowany m.in. Indie, gdzie ruch mobilny stanowi aż 75% całego ruchu.
Największa porażka 2016
Sądzę, że największą porażką mijającego roku jest niezmiennie wysoki odsetek firm, które nie posiadają bądź to strony internetowej dostosowanej do urządzeń mobilnych, bądź własnej aplikacji mobilnej. Choć nie ma jeszcze oficjalnych statystyk na ten rok, myślę, że będą równie rozczarowujące, co w latach ubiegłych. Pod koniec 2015 roku na rynku amerykańskim tylko 33% stron internetowych było zoptymalizowanych pod kątem mobile. Jestem przekonany, że ten wynik się poprawił, jednak nie zauważyłem diametralnej zmiany.
Najważniejsza zmiana w 2016
Za najważniejszą zmianę w 2016 roku można z pewnością uznać rozwój m-commerce. Dotychczas zwykło się uważać, że urządzenia mobilne służą konsumentom przede wszystkim do researchu zakupowego, natomiast nie doprowadzają do finalnego zakupu. Jak jednak pokazują statystyki z tegorocznej edycji Black Friday, podczas której przychody z kanału mobilnego przekroczyły 1 miliard dolarów, trend ten uległ zmianie – coraz więcej osób kupuje za pomocą mobile. To z kolei zmusza właścicieli e-sklepów do oferowania dedykowanych rozwiązań użytkownikom mobilnym.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Sądzę, że bardzo ciężko wskazać pojedyncze wydarzenie, które można by uznać za najważniejsze w 2016 roku. Właściwie mieliśmy okazję obserwować serię pojedynczych, mniejszych wydarzeń, które na pierwszy rzut oka nie wydawały się wprowadzać imponujących zmian, jak chociażby wprowadzenie przez Facebooka dedykowanych urządzeniom mobilnym formatów reklamowych canvas czy też zmian Google’a dotyczących ilości znaków w reklamie tekstowej (ilość znaków w reklamie tekstowej dopasowana pod kątem mobile). Te i bardzo duża liczba innych zmian, które wprowadzono pod kątem mobile, były powodowane jednym – coraz więcej userów korzystało i chciało korzystać z urządzeń mobilnych. Potwierdzenie tego mogliśmy zauważyć w listopadzie, kiedy ruch z mobile’a był wyższy, niż ten na desktopie.
Najciekawsze trendy w 2016
Jednym z ciekawszych trendów na rynku mobile był (i nadal jest) rozwój wszelkiego rodzaju komunikatorów, które stają się platformami z własnym ekosystemem. Wystarczy przywołać chociażby wprowadzenie możliwości tworzenia aplikacji do iMessage. W związku z tym trendem możemy zauważyć inny, który jest z nim związany. Mam na myśli rozwój botów. Są one wprowadzane w dużej mierze właśnie do komunikatorów, dzięki czemu wspierają wyżej wspomniany rozwój.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Sądzę, że najtrudniejszym wyzwaniem w mijającym roku było biznesowe wykorzystanie wszystkich wdrożonych nowości dotyczących mobile’a. Mam na myśli usprawnień takich jak kolejne funkcjonalności w komunikatorach, video 360, wykorzystanie VR na mobile’u czy też rozwój botów. 2016 rok stanowi w moim odczuciu swego rodzaju rok niezbyt drastycznych eksperymentów polegających na testowaniu potencjału biznesowego różnego rodzaju nowości.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Z dużym entuzjazmem przyjęliśmy aplikację stworzoną przez Nintendo – Pokemon Go. Jej początkowy brak dostępności na wszystkich rynkach (na początku tylko w Australii i Nowej Zelandii, a następnie w Stanach Zjednoczonych) dodatkowo podsycał chęć przetestowania aplikacji.
Za ogromnym sukcesem gry mobilnej przemawiają kolejne pobijane rekordy. Pokemon Go jest aplikacją, której w najszybszym czasie udało się zarobić 600 mln dolarów. Zajęło jej to tylko 90 dni.*
Ocena obecnej kondycji branży
W ostatnich latach mieliśmy okazję obserwować bardzo dynamiczny rozwój kanału mobilnego. Pojawiło się wiele różnego rodzaju rozwiązań, nowości etc. Odnoszę wrażenie, że w chwili obecnej dynamika wzrostu osłabła i obserwujemy moment, w którym nowości przestają stanowić ciekawostki sensu stricto, tylko zaczynają być traktowane jako zwyczajne usprawnienia dotychczasowym rozwiązań. Innymi słowy, nastał czas stopniowej i rozsądnej implementacji kolejnych rozwiązań na potrzeby biznesowe.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
Moje podejście wydawać się może sceptyczne, jednak sądzę, że nie będziemy świadkami wielu zmian w kanale mobilnym. Sądzę, że 2017 rok przyniesie nam ugruntowanie pozycji tego kanału oraz coraz szersze jego wykorzystanie. Co zupełnie zrozumiałe, biorąc pod uwagę, jak wielu userów jest mobile-first bądź mobile-only. Na topie bez zmian pozostanie technologia VR czy AR, wideo 360 czy boty.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Nieustannie wyzwaniem pozostaje zrozumienie zachowań użytkowników mobilnych, a co za tym idzie myślenie o mobile’u w innych kategoriach, niż w przypadku tradycyjnych mediów czy innych urządzeń. Istnieje ogromna potrzeba mierzenia i analizowania danych wyłącznie pod kątem urządzeń mobilnych. Tego rodzaju działania powinny pchnąć rynek do przodu; uświadomić wszystkim graczom konieczność oderwania się od kalkowania rozwiązań wykorzystywanych na desktopie.
Konieczne wydaje się również wypracowanie metody monetyzacji mobile’a, bowiem, jak już wspominałem, kalkowanie rozwiązań desktopowych, nawet tych najbardziej efektywnych, jest nieskuteczne na urządzeniach mobilnych.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Tak, jak wspomniałem nieco wyżej, sądzę, że podstawowym trendem w przypadku kanału mobilnego będzie z jednej strony ugruntowanie jego pozycji poprzez wykorzystywanie i dostosowywanie do potrzeb userów, z drugiej natomiast wypracowanie efektywnej metody monetyzacji tego kanału.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Sądzę, że powinniśmy bacznie obserwować Snapchata i wprowadzane przez niego kolejne rozwiązania, ponieważ zdaje się, że najlepiej rozumie on zachowania i potrzeby młodych odbiorców, czyli userów w dużej mierze mobile-first. Co więcej potrafi je efektywnie kreować. Większość wprowadzonych przez niego funkcjonalności jest do granic eksploatowana, nie mówiąc o tym, że inne platformy, chcąc nadążyć za tymi zmianami, powielają je (chociażby Instagram).