fot. unsplash.com
1. Mea Group, Marta Dunin-Michałowska, Prezes Zarządu Mea Group
2. Janusz Jabłoński, Prezes Zarządu BERM Creative Production Group
3. Wojciech Zbroja, Prezes Rent Design
4. Wojciech Cłapiński, Wiceprezes agencji El Padre
5. Paweł Haberka, General Manager w agencji eventowej PowerEvents
Drugą część podsumowania w kategorii eventy przeczytasz tu >
Zobacz również
Mea Group
Marta Dunin-Michałowska, Prezes Zarządu Mea Group
Najważniejszy sukces 2017
Rok 2017 można zaliczyć do udanych pod względem wzrostu profesjonalizmu branży eventowej. Wymagania co do współpracy, oczekiwania partnerów biznesowych, wszystkich uczestników rynku wydarzeń są coraz wyższe, więc niewątpliwie niezbędne są też precyzyjne uregulowania.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Na pewno pomogą w tym przyjęte przepisy prawne, a zwłaszcza Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych oraz podpisanie Białej Księgi Branży Komunikacji Marketingowej. Jestem dumna, że Stowarzyszenie Branży Eventowej – którego pracami kieruje jako Prezes Zarządu SBE – jest ważnym partnerem w dyskusjach branżowych, a także konsultacjach społecznych przepisów, takich jak np. ww. Biała Księga. Nowe przepisy stanowią odpowiedź na najpilniejsze potrzeby branży. Jest z czego się cieszyć, ale też bardzo wiele jest jeszcze do zrobienia, aby przepisy były faktycznie stosowane.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Największa porażka 2017
Niestety zdarzało się, że polityka miały wpływ na branżę eventową. Kontrowersje wokół Festiwalu Woodstock 2017, a właściwie próba zbojkotowania wydarzenia, utrudnianie organizatorom uzyskania koniecznych zgód… O tym, czy wydarzenie się odbędzie powinny decydować odpowiednie władze w oparciu o przepisy, precyzyjne zapisy… a w przypadku Festiwalu Woodstocku z przykrością muszę stwierdzić, że w pewnym momencie względy pozamerytoryczne wzięły górę.
Najważniejsza zmiana w 2017
Jestem przekonana, że przyjęcie Ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych oraz Białej Księgi Branży Komunikacji Marketingowej będzie miało znaczny wpływ na całą branżę. Ważna jest solidarność branżowa. Potrafimy już wypracowywać wspólne rozwiązania, ale nieco gorzej jest potem z praktyką. Stosujmy przepisy na co dzień, stawiajmy na solidarność branżową i podchodźmy z szacunkiem do pracy koleżanek i kolegów. Od nas samych zależy czy zmiany wprowadzane za sprawą Białej Księgi i ww. Ustawy będą trwałe, czy na dobre staną się standardem w naszym kraju.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Event jest jedynym narzędziem komunikacji marketingowej, umożliwiającym osobisty, bezpośredni kontakt z marką, produktem, usługa czy ideą. Coraz więcej klientów to dostrzega, chce być jak najbliżej swoich odbiorców. Aby osiągnąć cele biznesowe, wydarzenie musi być unikalne, zapadające w pamięć. I takim eventem była Flesz Fashion Night 2017. To najważniejsze wydarzenie modowe roku miało charakter jesiennego spaceru. Historia, na którą składały się kolekcje 10 najlepszych polskich projektantów, została opowiedziana poprzez stworzone specjalnie na ten jeden wieczór, kreowane w czasie rzeczywistym obrazy, muzykę i scenografię. Koncept kreatywny oraz działające na zmysły, a dotąd nie stosowane rozwiązania autorstwa Mea Group, pozwoliły gościom eventu poczuć klimat jesieni, jej blask.
Punktem wyjściowym scenografii był klasyczny wybieg, otoczony przez zatopione w czerni miejsca dla kilkuset gości. Czerń – podkreślająca teatralność i elegancję wydarzenia – została zastąpiona przez 12 odsłon scenografii, tworzonych na żywo poprzez oryginalne wykorzystanie systemu kilkudziesięciu zmieniających kolory kinetycznych kul. Każdy projektant pokazywał swoje kreacje w wybranym dla niego otoczeniu kolorystycznym i scenograficznym – zgodnie ze stworzonymi i wyreżyserowanymi przez agencję sekwencjami ruchu – za sprawą zmieniających położenie, funkcje, układ oraz kolor kulek. Goście Flesz Fashion Night 2017 mogli podczas pokazu zobaczyć i usłyszeć, także dzięki muzyce na żywo wprowadzającej w nastrój, zmienne jesienne klimaty: od wiatru, poprzez deszcz, burzę, a skończywszy na słonecznym, jesiennym popołudniu. Przy tworzeniu, zaskakującej widzów pod wieloma względami, formy wizualno-muzycznej pokazu tak rozłożono akcenty, żeby zachować właściwe proporcje, tj. aby na pierwszym planie były kolekcje i ich autorzy.
Najciekawsze trendy w 2017
Polska branża eventowa chętnie sięga po nowości, chce nieustannie zaskakiwać gości organizowanych przez siebie wydarzeń. Za przykład niech posłuży wykorzystanie w 2017 r. systemu kinetic lights. Nieliczne eventy, podczas których zastosowano to rozwiązanie pokazały, że nowe narzędzia mają sens wtedy, kiedy ich użycie poprzedza koncept kreatywny. Kiedy agencja naprawdę wie, czemu ma służyć dane rozwiązanie, jak ma się wpisywać w całość eventu.
Coraz częściej polskie agencje organizują wydarzenia zagranicą, bowiem klienci chętnie powierzają im realizacje w innych europejskich krajach. Wiedzą, że mogą liczyć na kreatywne podejście do eventu, a także produkcję i obsługę na najwyższym poziomie. Wiąże się to również z rozwojem oferty agencji eventowych – klienci oczekują od nich wszechstronnej opieki w ramach komunikacji marketingowej, coraz chętniej powierzają im kwestie dotyczące np. komunikacji wew., employer brandingu itp.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Event to spotkanie, spędzone razem chwile. Przy jego kreowaniu i planowaniu – w odpowiedzi na brief klienta – niepowtarzalnego wydarzenia niezbędne jest wzajemne zaufanie i partnerstwo. Czasem tego brakuje… bowiem nadal dochodzi na naszym rynku do nieuczciwych praktyk, przetargów, które niestety mają niewiele wspólnego z profesjonalnym procesem przetargowym. Do tego dodajmy jeszcze ceny dumpingowe. Tylko sama branża, m.in. stosując zapisy Białej Księgi, może doprowadzić do sytuacji, kiedy niewłaściwe praktyki będą już tylko wspomnieniem, chorobą wieku dziecięcego polskiej branży eventowej.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Wybór nie jest prosty, bo trudno wskazać zaledwie jedno, dwa wydarzenia, które zasługują na miano tego najciekawszego. To powinien być event, dzięki któremu można o naszej branży powiedzieć coś nowego, dać klientom dostęp do nietypowych przeżyć, a u gości wydarzenia wywołać silne emocje. O takim efekcie na pewno można mówić w odniesieniu do The World Games Wrocław 2017. Dziesiąta edycja światowych zawodów odbyła się w lipcu br., a jej uczestnicy rywalizowali w 33 dyscyplinach sportowych. Dzięki doskonałej organizacji, wydarzenie odbiło się szerokim echem, promując nie tylko rywalizację sportową, ale także Wrocław, województwa dolnośląskie i Polskę. Europejskie i światowe media wielokrotnie informowały o zmaganiach sportowych, przy okazji prezentując wszechstronnie polską kulturę, przyrodę, zwyczaje i atrakcje turystyczne. Każdy zadowolony zawodnik The World Games Wrocław 2017 to potencjalny ambasador Wrocławia, a w szerszym kontekście naszego kraju. Życzę nam wszystkim jak najwięcej takich wydarzeń, budujących rangę Polski jako doskonałego miejsca dla branży MICE.
Drugim wydarzeniem, które zasługuje moim zdaniem na wyróżnienie jest Flesz Fashion Night 2017 – Autumn Glow. Niespotykane dotąd rozwiązania, m.in. kinetic lights, skomponowana specjalnie na ten wieczór i wykonywana na żywo przez autorów muzyka sprawiły, że udało się zaskoczyć gości eventu. Sposób w jaki zaprezentowano we wrześniu kreacje 10 polskich projektantów pokazał, że jeżeli ma się przyjemność pracować z klientem otwartym na nowości, zmiany, to wówczas można stworzyć jedyne w swoim rodzaju wydarzenie, które żadnego z uczestników nie pozostawia obojętnym. Jestem dumna, że klient – Edipresse Polska – nam zaufał i mogliśmy razem pokazać gościom Flesz Fashion Night 2017 aż 12 odsłon jesieni.
Ocena obecnej kondycji branży
Rodzima branża eventowa osiągnęła już pewną stabilizację. Działania edukacyjne, prowadzone m.in. przez SBE – przynoszą efekty. Klienci wiedzą, że jakość – począwszy od kreacji, poprzez produkcję, a na realizacji skończywszy – ma swoją cenę. Obserwujemy powrót budżetów, które pozwalają na realizację bardzo ciekawych wydarzeń. Rośnie też zrozumienie unikalnej roli eventu jako jedynego sposobu w szeroko rozumianej komunikacji marketingowej na bezpośrednie spotkanie, osobiste uczestnictwo, wywołanie emocji.
Współpraca ze sprawdzonymi agencjami, podwykonawcami, wszelkimi partnerami wydarzenia (np. członkami organizacji branżowych, takich jak SBE) to gwarancja sukcesu. Zaufanie, partnerstwo, szacunek – to klucz do tego, aby branża mogła się w przyszłości rozwijać równie dynamicznie jak w 2017 roku.
Jakie zmiany i wyzwania czekają nas w 2018
Nowe przepisy, regulacje branżowe. Mamy powody do dumy jako branża, ale przed nami jeszcze sporo pracy. Wiele do zrobienia pozostaje w obszarze edukacji wszystkich uczestników branży eventowej, w tym np. stron postępowania przetargowego. O sukcesie będziemy mogli mówić wtedy, kiedy przepisy będą rzeczywiście stosowane i przestrzegane. Czas agencji poświęcony na kreację, przygotowywanie ciekawych, konkurencyjnych cenowo ofert, itd. pochłania wiele energii, a także pieniędzy uczestników rynku MICE. Agencje w ramach przetargów ponoszą zarówno koszty wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Oby odeszły w niepamięć przetargi, do których zaprasza się kilkanaście firm…
Jeśli uda nam się – m.in. za sprawą Białej Księgi – ograniczyć ilość nierozstrzygniętych przetargów, czy np. takich, których prawdziwym celem jest zgromadzenie kreatywnych pomysłów, a potem ich realizacja np. przez samego klienta, to będziemy mogli mówić o sukcesie.
Życzyłabym nam wszystkim, aby w Polsce, tak jak się to dzieje np. na dojrzałych europejskich rynkach, panowały partnerskie relacje, popularne były rekomendacje. Aby jedna firma polecała inną w sytuacji, kiedy ona nie może się podjąć realizacji, bo np. brakuje jej doświadczenia w organizacji sportowych imprez masowych. Moje doświadczenie pokazuje, że warto współpracować, to się po prostu opłaca.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Zaskoczenie, niestandardowe rozwiązania – to one będą jeszcze w większym stopniu kształtować eventy w 2018 roku. Oryginalność konceptu kreatywnego będzie przejawiać się poprzez robienie eventów w bardzo nietypowych miejscach. Jedynym ograniczeniem będzie wyobraźnia… no i uzyskanie właściwych zgód 🙂 na organizację wydarzenia. Osiągnięciu efektu WOW będą tez sprzyjać nowoczesne technologie, czyli m.in. wspomniane już kinetic lights oraz multiscreeny.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Niezmiennie najważniejsze jest, aby uczestników wydarzenia mocno angażować, wywoływać u nich emocje, zaskakiwać. Agencje, które mogą pochwalić się silną Kreacją, są otwarte na nowości i inwestują w stały rozwój pracowników, doskonale odnajdą się w przyszłym roku i kolejnych latach. Efektywne połączenie eventu jako tradycyjnej formy spotkania z równoczesnym wykorzystaniem nowych technologii, rozwiązań digitalowych – w tym przypadku zachowanie właściwych proporcji między tymi elementami będzie kluczowe.
————————————————-
Janusz Jabłoński
Prezes Zarządu BERM Creative Production Group
Najważniejszy sukces 2017
Myślę, że sukces naszej branży to sukces wszystkich międzynarodowych wydarzeń, które odbywały się w Polsce. Należy wspomnieć tu World Game we Wrocławiu czy 41 Sesję Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO w Krakowie. Każde z nich można przedstawiać jako wzorcowo przygotowane i co warto podkreślić, bardzo dobrze odebrane na arenie międzynarodowej.
Za największy sukces naszej agencji w mijającym roku postrzegamy to, że tak jak przez ostatnie kilka lat, również i w 2017 zachowaliśmy trend wzrostowy. Z każdym rokiem poszerzamy liczbę naszych stałych klientów, jednocześnie zdobywamy nowych, zagospodarowujemy nowe rynki. W roku 2017 podpisaliśmy kilka dużych umów na obsługę wieloletnią, co świadczy o stabilnej, silnej pozycji firmy. To powoduje, że możemy pewnie patrzeć w przyszłość i inwestować w rozwój nowych kompetencji.
Warto podkreślić, że w mijającym roku mocno poprawiliśmy naszą kreację, dzięki czemu firma kojarzona jest nie tylko ze sprawnym i bezproblemowym zarządzaniem projektami, ale też ciekawymi i kreatywnymi pomysłami na eventy.
Największa porażka 2017
Myślę, że największą porażką jest przegranie walki o Expo w 2022 roku. Była to ogromna szansa dla branży i samej Łodzi. Niestety tak się dzieje, jeśli działania nie są spójne. Teraz nie ma już co szukać winnych, ale mam nadzieję, że będzie to dobra lekcja na przyszłość, z której wyciągniemy wnioski.
Najważniejsza zmiana w 2017
W kontekście całej branży myślę, że warto podkreślić zmiany w podejściu zamawiających, którzy rozumieją, że cena nie jest najlepszym kryterium wyboru. I dla wielu projektów waga tego kryterium rzeczywiście spada, nawet rynek publiczny przestaje się tym kierować. Obecnie zdecydowanie większe znaczenie ma doświadczenie wykonawcy i pomysł na konferencję czy event, jaki przedstawi.
Najistotniejsze zmiany w naszej Agencji w 2017 roku dotyczyły systematyki prowadzenia projektów. Jednocześnie wprowadziliśmy modyfikacje w strukturze zespołu, szczególnie położyliśmy nacisk na rozbudowę działu kreacji. Poza tym rozpoczęliśmy działania w kooperacji z zewnętrznymi ekspertami. Przy projektach wspieramy się specjalistami z różnych dziedzin, co pozwala już na etapie planowania realizacji odnaleźć i zneutralizować wszystkie słabe punkty. Ten model doskonale sprawdza się przy wielkich wydarzeniach, ale również pomocny okazuje się przy tych drobnych eventach.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Rok 2017 obfitował w duże wydarzenia. Coroczne fora gospodarcze właśnie w tym roku zanotowały największą liczbę gości. Forum Gospodarcze w Krynicy, które odbyło się we wrześniu i listopadowy Kongres 590 odwiedziło ponad 4 tys. osób z całego świata. W mijającym roku Polska mogła zaprezentować się także na arenie międzynarodowej na kolejnym Expo, które odbyło się w Kazachstanie. We Wrocławiu odbyła się świetnie przygotowana olimpiada sportów nieolimpijskich World Games.
Dla naszej agencji najważniejszym wydarzeniem ze względu na zakres działań oraz prestiż imprezy jest 41 Sesja Komitetu Światowego Dziedzictwa UNESCO w Krakowie. Odpowiadaliśmy za przygotowanie i kompleksową realizację tego wydarzenia. Warto podkreślić, że działaliśmy pod presją czasu i ze świadomością jak wielki wpływ na wizerunek Polski na świecie będzie miała nasza praca. Ponad stuosobowy zespół złożony ze specjalistów z różnych dziedzin codziennie dbał o scenografię, technikę, catering, transport oraz obsługę dwóch tysięcy gości kongresu.
W ciągu jedenastu dni poza organizacją i kompleksową obsługą sesji plenarnych zrealizowaliśmy prawie sześćdziesiąt dodatkowych imprez, tzw. side eventów: prelekcji, seminariów, wystaw, wydarzeń kulturalnych i koncertów. Oczywiście jednak najbardziej doniosłym wydarzeniem była Ceremonia Otwarcia, która odbyła się na Zamku Królewskim na Wawelu.
Rozplanowanie w najdrobniejszym szczególe, a następnie koordynacja całego wydarzenia oraz fantastyczny, pracowity zespół stanowił klucz do sukcesu. Tym samym okazało się, że współpraca ekip z Warszawy i Krakowa jest nie tylko możliwa, ale przynosi również doskonałe efekty.
Najciekawsze trendy w 2017
Jednym z ciekawych trendów i przede wszystkim ważnych dla dużych agencji jest wzrost świadomości sektora publicznego. Administracja coraz mocniejszy nacisk kładzie na jakość otrzymywanych produktów. Cena w przetargach przestaje się liczyć, a w przypadku ważnych wydarzeń zamawiający korzystają z nowej formy zamówienia, jakim są zamówienia społeczne, które dają zamawiającemu pełną swobodę. To powoduje, że duże agencje coraz chętniej współpracują z sektorem publicznym. Także i my z racji tych zmian w mijającym roku mocno powróciliśmy na ten rynek i wciąż pozyskujemy nowe projekty.
Już nie musimy walczyć ceną, co powodowało, że większość przetargów wygrywały małe agencje posiadające małe koszty stałe. Teraz klienci z sektora publicznego wymagają, aby ludzie realizujący kontrakt byli zatrudnieni na umowę o pracę i dostarczany produkt był wysokiej jakości. Wszystko wskazuje, że rok 2018 przyniesie dalsze zmiany ustawy, które przyniosą kolejne korzyści dla agencji upraszczając procedury.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Najtrudniejszym wyzwaniem dla agencji było dostosowanie się do zmieniających zasad w zamówieniach publicznych. Wprowadzono wiele znaczących zmian, pojawiła się kategoria zamówień społecznych, które bardzo ułatwiły proces zamawiania, ale również wzbudziły wiele kontrowersji. Z racji wielkości rynku zamówień publicznych, agencje musiały szybko sprostać temu wyzwaniu, wdrożyć nowe zasady i zmienić sposób działania.
Najtrudniejszym wyzwaniem roku 2017 było opanowanie szybkiego wzrostu i umiejętne zarządzanie wieloma projektami, tak aby każdy był zakończony pełnym sukcesem. W roku 2017 zrealizowaliśmy dwukrotnie więcej eventów, niż rok wcześniej, co wymagało koordynacji działań w wielu obszarach i tworzyło znacznie trudniejsze warunki logistyczne. Były miesiące, w których realizowaliśmy kilka eventów tego samego dnia. Dla firmy, która dąży do 100% sukcesu i zadowolenia klienta, stanowi to duże wyzwanie.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Rok obfitował w wiele ciekawych kampanii i trudno wskazać tę najciekawszą, zwłaszcza, że wciąż może nas zaskoczyć jakaś akcja świąteczna, na miarę zeszłorocznej głośnej kampanii Allegro.
Jako najciekawszą kampanię tego roku w naszej Agencji, poza oczywiście wspomnianym już wydarzeniem UNESCO, wskazalibyśmy organizację cyklu warsztatów w całej Polsce w ramach programu Sukces to JA, mającego na celu wzmocnienie aktywności zawodowej kobiet oraz projekt dla Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, który rozpoczęliśmy w drugiej połowie roku i będziemy kontynuować w kolejnym. Nasza Agencja została wybrana do realizacji działań promocyjnych, informacyjnych oraz edukacyjnych przy trzech projektach realizowanych przez GUGiK w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa: CAPAP, K-GESUT oraz ZSIN 2. Projekty te mają ułatwiać obywatelom dostęp do danych gromadzonych w ramach krajowej infrastruktury informacji przestrzennej. Efektem ich wdrożenia będzie szereg e-usług, które dadzą większą możliwość łatwego wykorzystania danych przestrzennych w codziennym życiu.
Jest to bardzo złożony temat, dotykający wielu sfer z codziennego życia, dlatego też szeroki jest zakres naszych działań. Będziemy realizować wiele aktywności promocyjno-edukacyjnych na różnych polach. Chcemy nie tylko wyjaśniać, na czym polegają te trzy projekty i informować o postępach w ich realizacji, ale przede wszystkim pokazywać jak są przydatne, jakie niosą korzyści oraz w jaki sposób mogą być wykorzystywane. Podejmowane przez nas aktywności mają podnosić świadomość społeczeństwa w zakresie geoinformacji. Współpraca z GUGiK z racji złożonej natury projektów to dla nas ciekawe zadanie, a jednocześnie duże wyzwanie. Cieszymy się, że powierzono je właśnie nam.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża już dawno nie wyglądała tak dobrze. Rynek eventów w 2017 roku bardzo urósł w porównaniu do lat poprzednich, a 2018 z pewnością przyniesie kolejne wzrosty.
Firmy kończą realizację projektów unijnych, co powoduje, że czas zacząć wydawać pieniądze na ich promocje. Kolejny rok będzie pod tym względem szczególny.
Warto podkreślić, że bardzo duże środki na organizację różnego rodzaju konferencji i eventów przeznacza obecnie administracja publiczna. Wynika to z konieczności wydatkowania środków unijnych, przy którym obligatoryjne jest przeznaczenie określonej sumy na działania promocyjne. Dodatkowo Polska realizuje coraz więcej wydarzeń międzynarodowych i stara się o kolejne, a to powoduje, że cała branża ma co robić.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
W roku 2018 znów będziemy musieli się zmierzyć z kolejną zmianą ustawy o zamówieniach publicznych. Będzie to ogromna zmiana, ponieważ mamy całkowicie odejść od formy pisemnej ofert. Czy to się uda? Czas pokaże i efekty będziemy oceniać w przyszłorocznym podsumowaniu.
Dla naszej agencji będzie to rok zmian organizacyjnych, poszerzymy zespół i z racji tego, że stale się rozrastamy planujemy zmienić siedzibę na większą.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Niezmiennie wyzwaniem będzie umiejętna komunikacja z klientem oraz sprostanie jego oczekiwaniom. Obecnie klienci są już bardziej doświadczeni w kwestii czy organizacji, czy uczestnictwa w eventach, dlatego też mają konkretne wymagania. Bywa, że są one mało realne lub niemające racji bytu i wtedy wyzwaniem jest przedstawienie klientowi alternatywy. Nie możemy obiecywać rzeczy niemożliwych, tylko po to, żeby klient usłyszał akcept swojego pomysłu. Naszym zadaniem jest przedstawienie pomysłu, który zapewni 100% satysfakcji.
W tym kontekście warto też podkreślić, że coraz trudniej w sytuacji, gdy na rynku jest już wiele technik i rozwiązań, znaleźć takie, które zapewni słynny „efekt wow”.
Już teraz wiemy, że w zbliżającym się 2018 roku czekają nas niemałe wyzwania. Przede wszystkim będziemy organizować kilka wydarzeń poza granicami Polski, a za tym idą oczywiście inne warunki pracy oraz nowi podwykonawcy. Jest to jednak bardzo ekscytujące wyzwanie, na które czeka cały zespół.
Za cel na rok 2018 postawiliśmy sobie również organizację dużej imprezy sportowej. Mamy w swojej ekipie kilku zapalonych sportowców i moją ambicją byłoby zorganizowanie wydarzenia na miarę ich oczekiwań, dodajmy, że wysokich. Oczywiście bardzo liczymy także na możliwość zorganizowania po raz kolejny wielkiego kongresu na miarę tegorocznej Sesji UNESCO.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Z pewnością 2018 rok przyniesie zmiany w kwestii technologii, które można wykorzystać podczas eventu. Już teraz ten zakres możliwości jest szeroki, ale jednocześnie obserwujemy szybki rozwój i pojawianie się kolejnych. Nowy rok na pewno przyniesie kolejne nowinki.
Według mnie powinniśmy jednak pamiętać, aby nowoczesne rozwiązania były rozwijane w kierunku budowania wspólnych emocji, a nie ich zabijania, ponieważ to emocje tworzą event.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Mam nadzieję, że w roku 2018 branża zauważy, że wzajemne udowadnianie sobie, że „można taniej” do niczego nie prowadzi i że więcej można zyskać wzajemnie współpracując. Przez szybki rozwój gospodarki i ogromne środki unijne, które w roku 2018 w dużej mierze będą wydatkowane na działania promocyjne, rynek ten mocno urośnie.
Branża powinna rozpocząć wspólne działania ukierunkowane na pozyskanie dużych wydarzeń na kolejne lata, tak aby nie tylko rok 2018 był czasem dużych wzrostów, ale także, żeby odnotowywać je w latach następnych.
————————————————-
Wojciech Zbroja|
Prezes Rent Design
Najważniejszy sukces 2017
Rok 2017 był dla nas kolejnym rokiem zmian, niezwykle prężnego rozwoju i co najważniejsze wysokich wzrostów. To dla nas największy sukces, gdyż wzrosty odnotowujemy niezmiennie od sześciu lat, odkąd tylko powstała firma, a mimo tego nie zwalniamy tempa. Co ciekawe, nawet je zwiększamy. To cieszy i napędza do dalszej pracy. Jako Rent Design mamy dziś poczucie, że współtworzymy branżę eventową i mamy realny wpływ na jej kształt.
Największa porażka 2017
Na szczęście nie ma jednej, spektakularnej, którą bym zapamiętał. Staram się skupiać na sukcesach i tych pozytywnych aspektach dotyczących działalności naszej firmy, jak również całej branży eventowej. Oczywiście zdarzają nam się potknięcia, ale zawsze wyciągamy z nich wnioski i traktujemy je jako naukę.
Najważniejsza zmiana w 2017
Bezdyskusyjnie największą zmianą dla całej załogi Rent Design była przeprowadzka. Już po raz drugi zmieniliśmy naszą siedzibę w związku z tym, że przestaliśmy się w niej mieścić. Magazyn przystosowany jest do logistyki zgodnej z najwyższymi standardami i pozwala nam wprowadzać procedury, na które nie pozwalała nam poprzednia siedziba. Cały proces przeprowadzki był dla nas ogromnym wyzwaniem, ale muszę przyznać, że obecny efekt był wart tego wysiłku. To krok, który pozwoli nam iść jeszcze dalej, jeszcze szybciej.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Nie przypominam sobie jednego, spektakularnego wydarzenia godnego wyróżnienia. Myślę jednak, że z punktu widzenia przyszłości branży istotny jest fakt, że na rok 2017 przypadło wiele zmian w stowarzyszeniach i organizacjach branży MICE w Polsce. W lutym Klub Agencji Eventowych wybrał nowy zarząd, w czerwcu zmienił się zarząd MPI Poland Chapter, zaś w grudniu kończy się kadencja obecnego zarządu Stowarzyszenia Branży Eventowej. Zmienił się także Prezes Polskiej Organizacji Turystycznej. Ponadto na rynku pojawiły się nowe magazyny branżowe takie jak Think Mice czy Event Management Polska. To wszystko pokazuje dynamikę rynku z jaką mamy na co dzień do czynienia.
Najciekawsze trendy w 2017
Myślę, że jednym z ciekawszych trendów jest łączenie się sfery online z offlinową. Świadomość tego, jak dany event będzie żył w internecie oraz jak istotna jest jego komunikacja w wirtualnym świecie, ma duże znaczenie w szeroko pojętym event marketingu i bezpośrednio przekłada się na jego efektywność. Ponadto rozwój technologiczny sprawia, że zarówno uczestnicy, jak i ci nieobecni mogą, dzięki różnym kanałom komunikacji, przeżywać wydarzenia razem, niezależnie od tego, gdzie obecnie przebywają. Świat internetu już dawno otworzył przed nami te możliwości, ale mam wrażenie, że jako branża dopiero uczymy się z nich umiejętnie korzystać.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
W minionym roku jako Rent Design postawiliśmy sobie wiele poprzeczek bardzo wysoko. Począwszy od najistotniejszej, wspomnianej wyżej przeprowadzki, która była dla nas wyzwaniem nr 1, poprzez nieustanne rozszerzanie oferty firmy, wprowadzanie nowych produktów i szukanie rozwiązań, których Klienci nie znajdą nigdzie indziej. Udało nam się również uruchomić pierwszy w historii naszej firmy program lojalnościowy dla Klientów – Dobry Zwyczaj Punkty Zliczaj. Byliśmy ciekawi ich reakcji na tego typu działanie i nie zawiedliśmy się. Odzew jest ogromny, a ilość uczestników programu rośnie z tygodnia na tydzień. To kolejny dowód na to, że warto inwestować w nowatorskie i nietypowe dla danego rynku rozwiązania. Należy bowiem zaznaczyć, że programy lojalnościowe są w naszej branży rzadkością.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
W minionym roku miało miejsce kilka naprawdę ciekawych kampanii godnych polecenia. Tym razem jednak pozwolę sobie pominąć świetne komercyjne akcje, a chciałbym wymienić jedno niekomercyjne wydarzenie, które wspieramy jako Rent Design kolejny rok z rzędu i które w naszej ocenie jest godne wyróżnienia. Mam tu na myśli Fundację One Day i organizowaną przez nią inicjatywę społeczną. W ramach akcji Fundacja zbiera i przekazuje wymarzone prezenty dla dzieci z 25 Placówek opiekuńczo wychowawczych i domów dziecka z całej Polski oraz organizuje finałową imprezę gwiazdkową w Warszawie. To wielkie wydarzenie i przygoda życia dla wielu dzieciaków. Inicjatywę wspiera sztab popularnych osób ze świata filmu, muzyki, tańca czy sportu oraz dużych firm, które jednoczą siły i na ten jeden dzień zamieniają się w Świętego Mikołaja. W 2017 roku Fundację One Day zdecydowała się wesprzeć Politechnika Warszawska. My jako Rent Design aranżujemy naszymi meblami wnętrza auli, tak by było tam wszystkim przytulnie, świątecznie i wygodnie.
Ocena obecnej kondycji branży
Jeżeli miałbym oceniać kondycję branży przez pryzmat działania i rozwoju naszej firmy, to ośmielę się przyznać, że jest ona dobra. Rosnąca świadomość klientów w obszarze event marketingu pozwala na realizację coraz większej ilości coraz ciekawszych zleceń.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Liczę na to, że będzie to dalszy rozkwit. Jesteśmy na dobrej ścieżce i najlepszą zmianą będzie zrównoważony rozwój w towarzystwie profesjonalizacji działań i wzajemnego szacunku.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Jako szef rosnącej organizacji bacznie obserwuję rynek pracy. Myślę, że to właśnie on będzie naszym największym wyzwaniem w najbliższym czasie. Nie tylko w naszym sektorze, ale również w innych branżach, zauważam widoczny niedobór specjalistów i sprawdzonych pracowników. Firmy nieustannie szukają nowych mocy przerobowych, co wynika z rosnącego zapotrzebowania rynku i ich rozwoju, a o sprawdzonych, solidnych specjalistów nie jest łatwo. To wyzwanie, z którym będziemy musieli się zmierzyć w najbliższym czasie.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
To zweryfikuje już nadchodzący rok. Życzyłbym sobie, aby takim trendem była po prostu dobrze wykonana robota. W dziedzinie scenografii i aranżacji przestrzeni, którą się specjalizuję wierzę, że będą to odważne realizacje, pełne ciekawych struktur i nowych materiałów, w których to nie budżet, a oryginalny pomysł będzie wiódł prym.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Tu jestem konsekwentny i nie zmieniam swojego zdania sprzed roku. Na kontynuację i pielęgnowanie dobrych relacji z naszymi partnerami biznesowymi, podwykonawcami i klientami. Należy też być proaktywnym i ciągle szukać inspiracji aby oferować klientom nowe, niespotykane dotąd rozwiązania, co w dzisiejszym świecie jest nie lada wyzwaniem. Są to jednak główne czynniki stymulujące rozwój zarówno nasz, jak i całej branży.
————————————————-
Wojciech Cłapiński
Wiceprezes agencji El Padre
Najważniejszy sukces 2017
Najważniejszy sukces to umocnienie się pozycji event marketingu, który powoli staje się integralną częścią strategii komunikacyjnej. Rośnie też świadomość potencjału i korzyści płynących z organizacji wydarzeń – event coraz rzadziej bywa postrzegany jako niepotrzebna nikomu imprezka i zbędny wydatek. W mediach marketingowych znaleźć można coraz więcej artykułów z obszaru event marketingu i organizowanych jest coraz więcej branżowych wydarzeń.
Największa porażka 2017
Branżowe porażki to wciąż się niestety zdarzające nierozstrzygnięte przetargi, postępowania ciągnące się miesiącami, lub czasem ponad rok, i nierzadko kończące się… brakiem informacji zwrotnej. Takie praktyki dotyczą także największych spółek w Polsce.
Najważniejsza zmiana w 2017
Zmiana zarządu Klubu Agencji Eventowych. Zarząd w nowym składzie działający od lutego 2017 r., sprawia wrażenie aktywniejszego i podjął już kilka ważnych dla branży inicjatyw. Jednym z sukcesów jest m.in. opublikowanie Białej Księgi Komunikacji Marketingowej.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
W kontekście wspomnianych wcześniej branżowych porażek, najważniejszym wydarzeniem, które ma szansę zmienić oblicze przetargów marketingowych jest Dialog Branżowy i powstała w jego efekcie Biała Księga Komunikacji Marketingowej. Dokument zawiera kodeks dobrych praktyk przetargowych, opisuje standardy współpracy i przedstawia narzędzia przetargowe. To ważny krok w stronę profesjonalizacji rynku marketingowego, w tym także event marketingu.
Najciekawsze trendy w 2017
Coraz powszechniejsze angażowanie w wydarzenia influencerów, live streaming eventów i wciąż postępująca digitalizacja. Nowe technologie i media społecznościowe stawiają przed eventami nowe, nieograniczone możliwości.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Wyzwaniem była i będzie branżowa solidarność i świadomość, że gramy do jednej bramki. Wyznawanie tych samych zasad służy profesjonalizacji i wypracowaniu wysokich standardów pracy. Co prawda konkurujemy w tych samych przetargach, ale nie powinniśmy wyłamywać się i psuć rynku, oferując klientom np. zerowe prowizje, czy nie wyceniając własnej pracy, np. kreacji.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
W 2017 miało miejsce kilka ciekawych wydarzeń – żadne z nich jednak nie było na tyle kreatywne, unikatowe i niepowtarzalne, żeby wyróżnić się na tle innych eventów.
Ocena obecnej kondycji branży
Niewątpliwie nasza branża się rozwija i profesjonalizuje. Rynek to najlepsza weryfikacja dla poszczególnych eventowych graczy – klienci stawiają na solidne i doświadczone agencje potrafiące doradzić, jak skutecznie korzystać z organizacji wydarzeń i jak spożytkować event w optymalny sposób. Umacniają się więc profesjonalne agencje, które najlepiej rozumieją istotę eventów, jako narzędzia mającego spełnić określone cele komunikacyjne i osiągać realne korzyści biznesowe. Ma miejsce swoiste „oczyszczanie się” branży, bo agencje dostosowują się do rosnących wymagań rynkowych.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Cały 2018 rok w Polsce upłynie pod znakiem obchodów 100-lecia odzyskania niepodległości. To będzie ważny kontekst komunikacyjny wielu działań marketingowych. W przyszłym roku odbędą się także Mistrzostwa Świata w piłce nożnej – wydarzenie, które od zawsze inspiruje marketingowców. W miesiącach trwania imprezy inne eventy zdecydowanie zbledną.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Podobnie jak w 2017 roku, wyzwaniem będzie solidaryzowanie się branży, wspólne stosowanie się do wysokich standardów i wcielanie w życie wypracowanych dobrych praktyk przetargowych.
Agencje, jak zawsze, stawać też będą przed wyzwaniem, by zaskakiwać klientów nowymi rozwiązaniami i innowacyjnymi koncepcjami eventów. W naszej branży chodzi o to, by być o krok do przodu.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Spodziewam się dalszego umocnienia pozycji branży eventowej. Wydarzenia pozwalają coś przeżyć i doświadczyć świata marki. Taka forma komunikacji z konsumentem zdecydowanie ma przyszłość.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Jak zawsze szczególną uwagę należy zwrócić na… szczegóły. Nie bez przyczyny mottem całego zespołu El Padre jest, by dbać o każdy event jak o swoje dziecko.
————————————————-
Paweł Haberka
General Manager w agencji eventowej PowerEvents
Najważniejszy sukces 2017
Rok 2017 to przede wszystkim nasze 10-lecie i duża część naszej codzienności kręci się wokół tego tematu. Kolejnym dużym sukcesem było pozyskanie 25 nowych klientów, m.in. Siemens i Idea Leasing.
W branży zwróciliśmy uwagę na Kongres 590. Event został bardzo dobrze przygotowany, nie tylko pod kątem wizualnym. Również cała „otoczka” wydarzenia podana była w bardzo nowoczesnej formie. Zasługuje na uznanie tym bardziej, że jest to impreza polityczno-gospodarcza.
Największa porażka 2017
The World Games – niekoniecznie porażka, ale mocno niewykorzystany potencjał. O ile samą imprezę można uznać za udaną, to – szczerze mówiąc – mało kto o niej wiedział, zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Tego typu wydarzenia powinny być dumą narodową i profitować przez kilka następnych lat.
Najważniejsza zmiana w 2017
Zauważalne i odczuwalne docenienie przez klientów potencjału eventowego. Przywiązują oni coraz większą wagę do jakości wydarzeń i tzw. „wkładu”. Co najciekawsze, odblokowały się fundusze na tego typu działania. Jeżeli koncepcja wydarzenia przekraczała założony budżet, ale zostawała rozsądnie uzasadniona i spójnie przedstawiona, klienci bardzo często decydowali się na proponowane rozwiązania.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Jeżeli chodzi o skalę – z pewnością The World Games we Wrocławiu. Ważnymi wydarzeniami na przestrzeni całego 2017 roku, które oceniamy pozytywnie, są inicjatywy wszelkiego rodzaju spotkań branży. Mamy już kilka liczących się konferencji. Od strony merytorycznej są bardzo dobrze dobierane tematy i z pewnością wpłynie to na całą branżę.
Najciekawsze trendy w 2017
Zaobserwowaliśmy, że dominującym trendem w 2017 roku były imprezy eko z dużym naciskiem na chillout. Eko a jednocześnie bez przepychu, z prostymi dekoracjami. Nazwaliśmy je „imprezami paletowymi”, ponieważ właśnie palety i elementy z nich zrobione były bardzo często przez nas wykorzystywane do wszelkiego rodzaju imprez plenerowych. W kwestii cateringu, nie da się pominąć faktu, że najprostsze rozwiązania przestały satysfakcjonować klienta: kuchnia musi być bardziej wyszukana, a potrawy orientalne i niespotykane.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Coraz częściej byliśmy zapraszani do udziału w przetargach na organizację wydarzeń z ilością uczestników powyżej 500 osób. Niektóre daty eventów mocno się nakładały, a wciąż nie mamy wystarczającej ilości obiektów, które zaspokajają potrzeby organizatorów. Poniekąd zdajemy się na łaskę istniejących miejsc, przez co ceny są mocno wygórowane i na cześć kreatywną lub artystyczną pozostają już niewielkie kwoty.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Dla nas z pewnością była to całoroczna kampania celebrująca nasze 10-lecie istnienia na rynku eventowym. Na przestrzeni roku przeprowadziliśmy 10 akcji skierowanych do różnego typu odbiorców. Dzieliliśmy się swoją wiedzą i naszą codziennością. Każde wydarzenie było inne i nie było nachalną reklamą agencji. Wielkim finałem był nasz jubileuszowy, szalony krasnal, który zdobi już wrocławski rynek.
Ocena obecnej kondycji branży
Oceniamy ją na plus. 2017 rok pokazał, że rynek mocno się ustabilizował i otworzył na innych. Po zapytaniach, jakie do nas spłynęły, widać było, że duże firmy szukają nowych rozwiązań i dają kredyt zaufania innym agencjom. Coraz to nowe spotkania branżowe i działania na rzecz poprawy relacji klient – organizator z pewnością zaowocują w niedalekiej przyszłości.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Rewolucji nie będzie. Czeka nas kolejny rok ofertowania, wielkich nadziei i czasami rozczarowań. Najważniejsze, że tych pozytywnych emocji jest zawsze o wiele więcej niż tych gorszych.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Jesteśmy agencją, która chce dzielić się wiedzą i doświadczeniem. Z pełną świadomością otwieramy się na kontakty z innymi przedstawicielami branży, żeby budować potencjał tego sektora rynku.
Po cichu liczymy też na jeszcze mocniejsze zaistnienie naszej agencji na rynku warszawskim, który jest eventową mekką. Podsumowując 2017 rok widzimy, że bycie agencją spoza stolicy nie przeszkadza w realizacji wyjątkowych wydarzeń.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
W pierwszej połowie roku z pewnością tematykę imprez zdominują Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Mocny nacisk kładziony będzie na wartości dodane w wydarzeniu: takie, które będą – swoim przebiegiem, jak i „wkładem” – działały na identyfikację uczestnika z firmą. Zwłaszcza w typowych eventach pracowniczych.
Czekamy też na brief, w którym klient poprosi o prowadzącego w języku polskim i ukraińskim.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Warto obserwować, jaką niespodziankę może nam zaserwować scena polityczna. Zmiana przepisów itp., gdzie niekoniecznie może to być nasza niekorzyść. Tendencje i planowane kierunki są dobre i może jakaś ustawa poluzuje nam „krawat”.