fot. unsplash.com
1. Rafał Niemczynowicz, UX Designer, GoldenSubmarine
2. Piotr Wojciechowski, CEO, FUZERS Service Design
3. Gabriela Bryndal, Junior UX Tester w FreshMail
4. Mateusz Bober, Ekspert ds. użyteczności, Ideo Sp. z o.o.
5. Magdalena Białaczewska, UX Consultant, Co-founder, Agnieszka Urbańska, Junior UX Designer w Overlap Studio
Pierwszą część podsumowania w kategorii web design/UX przeczytasz tu >
Trzecią część podsumowania w kategorii web design/UX przeczytasz tu >
Zobacz również
Rafał Niemczynowicz
UX Designer, GoldenSubmarine
Najważniejszy sukces 2017
Wzrost popularności interfejsów konwersacyjnych.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
„Chatbot” jest teraz jednym z najgorętszych terminów w naszej branży. Technologia ta zintegrowana z aplikacjami dla konsumentów pomaga odciążyć użytkownika podczas wykonywania ogólnych zadań, takich jak: zamawianie pizzy, kupowanie biletów, wybór produktów w sklepie i wiele innych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Największa porażka 2017
Było ich kilka w tym roku – brak natomiast spektakularnych porażek kalibru Samsunga note 7. Pod kątem doświadczeń użytkownika za porażkę można uznać aktualizacja IOS 11.
Liczne błędy oraz niedoróbki w najnowszej odsłonie systemu Apple mogą dać do myślenia. Czyżby wszechobecna opinia o niezawodności IOS była już tylko legendą? Nowa wersja systemu jest jedną z najbardziej niedopracowanych od lat. Mówiąc to, mam na myśli nie tylko kwestie designu i obsługi interfejsu, ale też same błędy systemu, które uniemożliwiają sprawne korzystanie z urządzenia, m.in. problem z literą „i”, który dorobił się mnóstwa memów, trudności z odbieraniem i wysyłaniem wiadomości, wysokie zużycie baterii, problem z lokalizacją i wiele innych przypadków, szeroko opisywanych przez użytkowników. Ze względu na skalę problemu (miliony osób) uważam to za największą porażkę w dziedzinie doświadczenia użytkowników.
Najważniejsza zmiana w 2017
Wiąże się bezpośrednio z największym sukcesem. To sposób, w jaki komunikujemy się z klientem w internecie. Służy do tego już nie tylko strona internetowa i social media, ale też sztuczna inteligencja – chatboty oraz czaty online umieszczane na stronach internetowych. Daje to zupełnie nowe możliwości wchodzenia w interakcje z osobami odwiedzającymi strony. Dla samych użytkowników jest to dodatkowa możliwość komunikacji, która skutecznie może zastąpić telefon lub e-mail, w celu otrzymania dodatkowych informacji na temat produktu lub usługi.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
W porównaniu z rokiem poprzednim (2016), nie wydarzyło się nic, co zasługiwałoby na szczególną uwagę. UX Awards 2017 zostało rozdane, ale w obszarach, które są w fazie ciągłego rozwoju (AI,VR, AR itp.). Rok 2017 upłynął raczej na obserwowaniu rozwoju trendów z poprzednich lat.
Najciekawsze trendy w 2017
Mają bezpośredni związek ze wcześniej wspomnianymi sukcesami, czyli wzrostem popularności interfejsów konwersacyjnych i zmianach w interakcji między serwisami internetowymi a ich użytkownikami. Na stronach masowo pojawiają się chatboty, a niektóre serwisy (alior, r.pl) stają się jednym wielkim interfejsem opartym na konwersacji i przekazywaniu przez użytkowników swoich intencji. Marki na całym świecie zwróciły uwagę na ogromny potencjał tych rozwiązań, także możemy przypuszczać, że trend ten będzie rozwijał się w kolejnych latach.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Z punktu widzenia UX najtrudniejszym wyzwaniem 2017 roku i najprawdopodobniej również w 2018 roku jest i będzie edukacja klientów w temacie projektowania doświadczeń użytkowników, które nie ograniczają się jedynie do prawidłowo zaprojektowanej strony lub aplikacji. Dążymy do tego, aby marki spojrzały szczerzej na całe zagadnienie i zwracały uwagę na to, że doświadczenie użytkownika to suma wszystkich doznań osoby mającej kontakt z produktem / usługą / marką. Dlatego właśnie cały proces projektowania doświadczeń powinien obejmować nie tylko pojedyncze elementy, ale też całe środowisko, w którym porusza się potencjalny odbiorca podczas kontaktu z marką.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Najciekawszymi kampaniami w tym roku były kampanie IKEA – Virtual Reality Showroom oraz IKEA Where life happens. W pierwszym przypadku IKEA stworzyła wirtualny showroom, w którym dzięki wirtualnej rzeczywistości pokazuje swoje produkty. Ten nowy sposób eksploracji doskonale wpływa na Klientów i otwiera ich umysły na nowe możliwości. Drugi przypadek to stworzenie przez IKEA reklam niekonwencjonalnych. Zamiast utrzymywać uwagę widza, zachęca do tego, aby pominął reklamę, co wzbudza u odbiorcy znacznie większą ciekawość. Sama reklama przedstawia banalne scenki z życia codziennego: zmywanie naczyń, zawody w siłowaniu na rękę podczas męskiego wieczoru i chwilę prywatności pewnej pary.
Z naszego podwórka na uwagę zasługuje konkurs ŠKODA Auto Muzyka, w którym zastosowany został model Skip Ad Challange. Internauta oddawał głos poprzez obejrzenie do końca spotu nagranego przez artystów. Zwyciężał zespół z najniższym współczynnikiem odrzuceń, a nagrodą było nagranie profesjonalnego teledysku do najlepszego utworu.
Ocena obecnej kondycji branży
Z pewnością nie mamy się czego wstydzić. W Polsce tworzone są projekty, które podbijają zagraniczne rynki i doskonale sobie na nich radzą. Jakość oferowanych usług również stoi na wysokim poziomie. Oczywiście poziom prezentowany przez agencje jest bardzo zróżnicowany, ale ogólnie na arenie międzynarodowej wypadamy dość korzystnie.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Ciężko mówić o zmianach, raczej będzie to rozwój obecnie panujących trendów. Na pewno większą popularnością będą cieszyły się interfejsy konwersacyjne, VR i AI. Na tych mechanizmach budowane będą w większym stopniu nowe produkty i usługi. Oczywiście nie możemy zapominać o BiG Data, które coraz większą rolę odgrywa przy projektowaniu coraz nowszych i skuteczniejszych rozwiązań.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Poprawa bezpieczeństwa użytkowników w sieci. Budowanie świadomości użytkowników i informowanie ich o zagrożeniach wynikających z lekkomyślnych działań w sieci.
Wejście w życie rozporządzenia RODO i dostosowanie się do nowych wytycznych będzie dużym wyzwaniem dla wielu firm.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
W Polsce na pewno dalej rozwijać skrzydła będą rozwiązania i sposoby projektowania wymieniane na listach trendów już od paru poprzednich lat. Wśród polskich klientów spotykamy dużo większą świadomość w temacie użyteczności i dbałość, w popartym badaniami, projektowaniu doświadczeń użytkownika, a terminy takie jak „mobile-first” nie wywołują już na twarzy klienta oznak paniki 🙂 Wszystko wskazuje na to, że polska branża internetowa w przyszłym roku dalej będzie rozwijała tę edukację w dobrym kierunku.
Wśród rozwiązań, które prawdopodobnie najciekawiej wpłyną na branżę UX w 2018 roku są interfejsy konwersacyjne i interfejsy głosowe. Alexa, głosowy asystent Amazona, jest już w 4% amerykańskich domów, co pokazuje, że jest to technologia, która rzeczywiście znajduje zastosowanie u użytkowników i nie jest już taką niewiadomą, jak np. branża VR. Dynamiczny rozwój botów i sztucznej inteligencji sprawia, że użytkownicy mogą eksplorować treści i korzystać z aplikacji w zupełnie inny sposób. To z kolei tworzy dla nas zupełnie nowe wyzwania w projektowaniu doświadczenia użytkownika – w kontakcie z aplikacją czy wirtualnym asystentem.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Na pewno warto zwrócić uwagę na wzrost zainteresowania wykorzystaniem Big Data – zarówno w marketingu, jak i w projektowaniu interakcji. W najbliższych latach będzie miało to ogromny wpływ na powstające projekty i pomoże budować przewagę przedsiębiorstwa na tle konkurencji.
————————————————-
Piotr Wojciechowski
CEO, FUZERS Service Design
Najważniejszy sukces 2017
Wzrost względem 2016 roku. Tak pod kątem zespołu, przychodów, jak i zakresu oraz skali realizowanych działań. Uważam, że niezależnie od biznesu, jaki prowadzisz, jeśli na koniec roku możesz powiedzieć, że widzisz choćby niewielki wzrost rok do roku, to jest to najważniejszy sukces. Znaczy to, że mimo wielu błędów, które z pewnością popełniamy, nasz biznes kolejny rok dostarczał komuś realną wartość.
Największa porażka 2017
Nieudane odpalanie własnego formatu konferencji. W oparciu o moje doświadczenia z 5 lat organizacji konferencji TEDxLublin przygotowaliśmy projekt autorskiej konferencji o Service Design pod nazwą Reinvent. Zainwestowaliśmy czas i pieniądze w jego przygotowanie oraz promocję i nie poszło. Nie potrafiliśmy chyba wystarczająco skutecznie pokazać jej wartości, mimo ciekawych prelegentów i bardzo kameralnego formatu. Odwołaliśmy wydarzenie z uwagi na zbyt małą liczbę zgłoszeń. Ale z czasem do niego wrócimy, bo wierzę, że ten koncept ma potencjał. Trzeba tylko poprawić kilka założeń.
Najważniejsza zmiana w 2017
Mocne wyjście poza obszar szkoleń z obszaru Service Design Thinking. Jeszcze w 2016 roku, 70% naszych przychodów generowały działania szkoleniowe. Dziś stanowią one ok 30% i wciąż są oczywiście ważnym elementem naszego biznesu. Zwiększyliśmy jednak znacząco udział w przychodach coraz bardziej kompleksowych działań projektowych. Cieszę się, że krok po kroku zmieniamy FUZERS z firmy szkoleniowej (którą jednak był na samym początku) w firmę konsultingową, która realnie wspiera, a nie tylko edukuje biznes.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Service Design Global Conference 2017 w Madrycie. Udział w tym spotkaniu, poza solidną porcją najnowszej wiedzy i inspiracji w naszym obszarze tematycznym uświadomił mi dwie rzeczy. Pierwsza to potwierdzenie, że kierunek, w którym zmierzamy, jako FUZERS Service Design jest dobry. Patrząc na skalę tego, co dzieje się w UK, USA, Belgii, Holandii czy Skandynawii – w kwestii Service Designu – jestem przekonany, że najlepszy czas dopiero przed nami. Druga myśl jest taka, że zanim ten najlepszy czas nadejdzie, to firmy takie jak moja (włącznie z moją) muszą wykonać jeszcze ogromną ilość pracy w kwestii nauczenia się tego, jak budować świadomości i komunikować wartości tego typu usług dla biznesu. Bo z tym jest jeszcze słabo.
Najciekawsze trendy w 2017
Pierwszy to digitalizacja wchodząca na salony. Wszyscy chcą się digitalizować i robić cyfrowe transformacje. Druga to zastosowanie w biznesie metod projektowych takich jak (Service) Design Thinking czy Agile. W 2017 roku fajnie było powiedzieć “znamy to i zaczynamy w oparciu o takie podejścia pracować”. Trzeci trend, to projektowanie doświadczeń (customer experience). Na fali popularności tego obszaru coraz więcej firm zaczyna podejmować pierwsze działania mające na celu poprawę doświadczenia klientów.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Przejście z działalności głównie szkoleniowej w działalność konsultingową. To wymagało zmiany podejścia, komunikacji, przebudowania treści, ofert i sposobu myślenia o naszej roli w projektach klientów. Poza tym ogarnięcie przejścia z praktycznie jednoosobowej firmy, do pracy z zespołem. Musiałem zmienić swoje podejście, sposób dystrybucji zadań oraz wprowadzić do firmy wiele elementów, które jeszcze jakiś czas temu nie były konieczne (np. system premii, oceny pracy, ramowe zakresy obowiązków, zarządzanie zadaniami, wiedzą etc.).
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Jeden z najciekawszych projektów zrealizowanych w 2017 dotyczył zaprojektowania doświadczenia uczestników wydarzenia, otwarcia pierwszego na świecie punktu IKEA dla firm, który powstał w Warszawie. Wspólnie z zespołem IKEA opracowaliśmy 3 ścieżki uczestników (dla pracowników, mediów i przedsiębiorców) opisujące jakie działania z perspektywy uczestników powinni podjąć organizatorzy, aby te spotkania były ciekawe, angażujące i choć trochę inne do tego, co firma robiła w tym zakresie dotychczas.
Ocena obecnej kondycji branży
Moim zdaniem nasza branża wciąż się tworzy i kształtuje. Podejścia takie jak (Service) Design Thinking zyskują na popularności, dlatego też jest coraz więcej osób i firm, które oferują tego typu usługi. To dobrze. Jednocześnie wciąż brakuje po stronie biznesu szerokiej świadomości wartości tego, co robimy. Wciąż mamy bowiem problem ze sprzedawaniem i tłumaczeniem service designu na twardy język biznesu.
Mam także wrażenie, że nasza branża składa się głównie z freelancerów i mniejszych firm działających przede wszystkim lokalnie. Nie ma póki co na naszym rynku dużych agencji stricte Service Designowych typu Engine, czy LiveWork. Choć wiem, że ich przedstawiciele wpadają do Polski na spotkania z potencjalnymi klientami. Także to pewnie tylko kwestia czasu, kiedy zaistnieją one u nas mocniej, a sama branża zacznie się specjalizować i konsolidować.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Wewnętrznie dużą zmianą w 2018 będzie stopniowe przechodzenie na zupełnie zadaniowy tryb pracy. Marzy mi się, choć według prawa pracy nie jest to takie proste, firma, w której nie ma sztywnych godzin pracy. Są zadania, które realizujemy, tam gdzie chcemy i tak, aby jak najlepiej dostarczyć wartości naszym klientom.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Wyjście za granicę. Podejmujemy pierwsze kroki w kierunku zaistnienia na rynkach zagranicznych. Wymaga to od nas jednak kolejnej serii zmian i przygotowania firmy do ekspansji pod kątem m.in. produktów czy komunikacji. To jedno z naszych największych wyzwań na 2018 rok.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Moim zdaniem będą rozwijać się wszelkie technologie oparte na VUI (Voice-user interface), które za jakiś czas prawdopodobnie zastąpią interfejsy graficzne. W kontekście np. projektowania interfejsów będzie to ciekawe wyzwanie.
Kolejne to oczywiście rozwój sztucznej inteligencji, botów, chatbotów i robotów. Z perspektywy takiej firmy jak FUZERS już widzimy, że lada moment będziemy projektowali usługi dla zupełnie nowych klientów – botów i robotów, które będą wchodziły w interakcje już nawet nie z nami, ale przede wszystkim między sobą.
Trzeci trend, który w mojej ocenie będzie w 2018 coraz bardziej widoczny, to zmiana modeli biznesowych firm tradycyjnie produkcyjnych. Coraz częściej będą stawały się one (choćby częściowo) firmami usługowymi. To zjawisko nazywa się z ang. “servitization”. Przykładem jest np. Philips i to, że od 2015 roku dostarcza lotnisku Schiphol światło w modelu “light as a service”. Takich przykładów jest coraz więcej i ten trend będzie się nasilał.
————————————————-
Gabriela Bryndal
Junior UX Tester w FreshMail
Najważniejszy sukces 2017
Myślę, że dużym sukcesem jest ewolucja UX/UI Designerów w Product Designerów i rozprzestrzenienie się tej ewolucji; koniec z ograniczaniem pracy jednej osoby tylko do projektowania doświadczeń użytkownika, interakcji czy interfejsu. Product Designerzy biorą udział w całym procesie projektowym – od zdefiniowania problemu, poprzez research, badania, projektowanie, prototypowanie, wizualizację, testowanie, ewaluację.
Według firmy Adobe:
“Product Desginer is a person who’s champion of a user’s needs”;
“Product Designer is responsible not only how the experience looks, but also how it works and what it does. “
Największa porażka 2017
Jeśli chodzi o Webdesign – po internecie krążą długie listy ze stronami, które mimo wprowadzanych w ekspresowym tempie zmian zgodnie z trendami, wciąż wyglądają jak pozostałości po Web 2.0 lub jak strony internetowe z 1994 roku. Część z nich, co prawda, robiona jest specjalnie w ten sposób, ale przy takim dostępie do informacji, tutoriali czy narzędzi, każdy jest w stanie zrobić dobrze wyglądającą stronę.
Na szczególne wyróżnienie zasłużył Uniwersytet Yale i jego oficjalna strona Wydziału Sztuki – to naprawdę ciekawe zjawisko.
W przypadku UX – myślę, że sam ogromny wzrost zainteresowania UX-em i branie pod uwagę użytkowników na każdym etapie projektowania jest bardzo dobrą zmianą już od 2016. Jednak porażką jest często powierzchowne podchodzenie do tematu, mimo jego globalnego zasięgu i niezliczonej ilości źródeł wiedzy. Wielu osobom wydaje się, że UX to bardzo fajny i prosty temat, przy którym więcej jest zabawy niż pracy. Po części to prawda, jednak dobry UX wiąże się tak naprawdę z długą, solidną pracą i wykorzystywaniem wiedzy, której nie zdobędzie się w przeciągu roku (tak jak niektórym się to wydaje), lecz nabywa się ją latami. UX to nie jest tylko ładny wygląd i animacje, lecz strzał prosto w potrzeby odbiorców, o czym niestety wciąż się zapomina.
Najważniejsza zmiana w 2017
Progressive Web App i Mobile-first Design
Wciąż rośnie liczba użytkowników, którzy generują ruch, używając głównie smartfonów. Korzystamy ze smartfonów przez większość naszego czasu, w każdej wolnej chwili – w tramwaju, stojąc w kolejce w sklepie, leżąc w łóżku itd. To narzuca na designerów pewne ograniczenia i wymusza określony sposób projektowania stron (o ile chcą uzyskać sukces w tym, co robią), który nastawiony jest na format mobilny. Istotnym czynnikiem jest responsywność i wygląd stron, które w 2017 r. w większości przypadków wyglądały jak aplikacje na telefon; takie, do których przyzwyczajeni są użytkownicy mobilni.
Czy było to dobre rozwiązanie – cóż, zdania są podzielone.
źródło: mofluid.com/blog/10-best-progressive-web-apps
Oprócz tego, wzrost popularności Chatbotów, czyli wykorzystania sztucznej inteligencji oraz VR – wciąż rozwijane, wciąż na topie.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
Infinity Display w Samsungu i iPhone X będący ekranem
Więcej. Piękniej. Bardziej intuicyjnie.
Oba modele mogą poszczycić się niesamowitymi wyświetlaczami i użytymi technologiami. Jednak w tym konkursie piękności moim zdaniem wygrywa Samsung z racji tego, że najnowsze dziecko Apple posiada nie do końca ładne i przemyślane wycięcie, które nie tylko zaburza nieco estetykę telefonu, ale również stawia wyzwanie dla programistów. Muszą oni wziąć pod uwagę sposób wyświetlania stron i aplikacji na najnowszym modelu iPhone’a, uwzględniając tzw. safe-area, co wiąże się z dodatkowymi linijkami kodu, żeby użytkownicy dziesiątki nie czuli się poszkodowani.
Samsung Galaxy S8
źródło: www.samsung.com/global/galaxy/galaxy-s8/design/
iPhone X
źródło: www.apple.com/pl/iphone-x/
źródło: css-tricks.com/the-notch-and-css/
Najciekawsze trendy w 2017
Do pracy designerów, oprócz kontynuacji i rozwoju trendów z poprzedniego roku, należy zaliczyć też zwiększenie nacisku na pozytywne i angażujące doświadczenia użytkownika związane z przeglądaniem strony.
Niewątpliwe do najgorętszych trendów 2017 roku, będących wciąż na ustach specjalistów można zaliczyć:
1. Ostateczne pożegnanie ze sławnym Hamburgerem – na początku 2017 roku zapowiedziany został koniec hamburger menu:
źródło: www.slideshare.net/LukaszPrzywarty/hamburgerless-on-creative-mobile-navigation
Bardzo dużo designerów odeszło od jednej, wszechobecnej ikony menu, zastępując ją większą ilością bardziej intuicyjnych ikon, dostępnych bezpośrednio z poziomu interfejsu:
źródło: medium.com/@kollinz/hamburger-menu-alternatives-for-mobile-navigation-a3a3beb555b8
2. Material Design Lite – nawiązując do hamburgerowej ikony, designerzy chcieli zachować maksymalną spójność i ujednolicenie doświadczeń użytkowników, operujących na różnych urządzeniach i systemach operacyjnych. MDL to “lżejszy” następca Material Design, który wykorzystuje znane grafiki i ikony kojarzące się wszystkim odbiorcom w podobny sposób.
źródło: getmdl.io
3. Age-responsive Design – dostosowanie całości doświadczeń, czyli między innymi grafik, animacji czy treści witryn, do określonych użytkowników będących w różnych grupach wiekowych. W założeniu użytkownik powinien się czuć tak, jakby witryna była zaprojektowana specjalnie dla niego. Była to bardzo ciekawa zapowiedź nowego trendu, jednak odnoszę wrażenie, że nie przyjęła się jeszcze w znaczącym stopniu. Póki co, dobrym i prostym przykładem jest TAURON, który na swojej witrynie ma opcję zwiększania i zmniejszania wielkości czcionki oraz zmianę kolorystyki strony.
źródło: edukacja.bezpieczniki.tauron.pl
Duotone – zachowanie równowagi pomiędzy minimalizmem a rozpraszaniem na stronie internetowej. Zabieg ten łączy w sobie najczęściej dwa kolory, z których jeden jest stonowany, a drugi żywy, które razem tworzą przyjemne dla oka grafiki, składające się na lepsze doświadczenia użytkownika. Najczęściej połączone są również z tłustą, widoczną typografią oraz gradientem.
źródło: www.lpk.com
5. Mikrointerakcje – przejścia i animacje działające w sposób nienachalny, upiększające interfejs, czy to aplikacji czy www, sprawiające, że użytkownik mówi: TAK, to jest piękne! TAK, właśnie dlatego używam tej aplikacji/wchodzę na tę stronę! TAK, wrócę tu!
Dobre web-praktyki:
- www.uxnewzealand.com
- www.apple.com/macbook/
- huncwot.com
Aplikacja Peak (zachęcam do pobrania i sprawdzenia)
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Virtual Reality – wzrost popularności oraz wszechobecność wirtualnej rzeczywistości zmuszała i wciąż zmusza designerów do większej kreatywności, a także coraz to nowszych, lepszych pomysłów dotyczących responsywności dla różnych urządzeń.
Równie dużym wyzwaniem jest odpowiedź na potrzeby wymagającego użytkownika w czasie rzeczywistym. Użytkownik się zmienia, zmieniają się trendy, jak i również jego oczekiwania – kluczem do sukcesu jest przewidywanie tych zmian i szybkie reagowanie.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Czego szukasz?
Rok 2017 był rokiem Allegro. Co prawda nie bezpośrednio pod względem Webdesignu (chociaż ich strona przeszła naprawdę dobre modernizacje ostatnimi czasy, podkreślając na każdym kroku, że zmieniają się dla ludzi), ale za to pokazuje, jak za pomocą odpowiednio zaplanowanych działań oraz zrozumienia potrzeb społeczności można świetnie trafić do odbiorców i zbudować z nimi relację, co przekłada się na świadomość i przywiązanie do marki. Storytelling wraz z zapewnieniem pozytywnych doświadczeń opanowano praktycznie do perfekcji. Kampania trafia do odbiorców w każdym wieku, za każdym razem opowiadając historię odwołującą się do najważniejszych wartości, w której każdy może odnaleźć siebie.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża UXowo-Webdesignowa ma się bardzo dobrze – coraz rzadziej spotyka się słabo zaprojektowane strony czy nieużyteczne aplikacje (choć zawsze będą one częścią składową designu – w końcu uczymy się dobrego, patrząc na złe), ponieważ użytkownik staje się z dnia na dzień bardziej wymagający, co stawia przed designerami nowe wyzwania, w których muszą wykazać się nie tylko doświadczeniem czy wiedzą, ale i są zmuszeni otworzyć umysł, żeby wyjść poza ramy dotychczasowych trendów i zapewnić użytkownikom fajerwerki.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Top Sticky Elements vs. Bottom Sticky Elements – czyli gdzie umieszczać nawigację?
Skoro powiedzieliśmy już, że główną grupą docelową designerów są użytkownicy mobilni, istotną nadchodzącą zmianą jest umiejscowienie nawigacji – w 2018 r. deweloperzy i designerzy muszą zadbać o to, aby elementy menu ich stron znajdowały się zawsze w dolnym pasku nawigacyjnym, nie górnym. Powodem tej zmiany jest wspomniany już wcześniej trend Progressive Web Design, czyli strony przypominające aplikacje mobilne, w których użytkownicy są przyzwyczajeni do ikon nawigacyjnych znajdujących się właśnie w dolnym pasku.
Navigation is conversation.
źródło: uxplanet.org/perfect-bottom-navigation-for-mobile-app-effabbb98c0f
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Bardziej zaawansowane animacje wyzwalane przez scrollowanie strony (ciężko znaleźć polskie ładne tłumaczenie dla More advanced scroll triggered animations 😉 ). Widzieliśmy już animacje, które pojawiały się na stronie po scrollowaniu, jednak ten trend stał się… nudny. Wszystkie strony wyglądają tak samo. Dlatego przed designerami stoi duże wyzwanie, aby sprawić, że te animacje staną się powodem, dla którego użytkownicy będą chcieli wracać na stronę, poczują jej “flow”, a w najlepszym przypadku poznają historię i utożsamią się z marką.
Przodownikiem w tym trendzie jest wszystkim znana firma Apple. Od zawsze wyznaczają i wyprzedzają trendy, które dla reszty są dopiero czymś nowym.
Równie dobrym przykładem jest strona: vintage.agency, zarówno w kwestii animacji przy scrollu, jak i wcześniej wspomnianych mikrointerakcji.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Oprócz rozwijania trendów z 2017 roku, w wielu artykułach powtarzają się pewne trendy – nacisk na mikrointerakcje, wyraziste, tłuste napisy i kolory, chatboty, machine learning, VR, animacje, IoT… Nie chciałabym bezczelnie robić kopiuj-wklej, więc odsyłam do naprawdę fajnych artykułów:
- merehead.com/blog/web-design-trends-2018/
- www.theedesign.com/blog/2017/top-web-design-trends-2018
- digitalmarketinginstitute.com/blog/2017-11-07-11-web-design-trends-to-watch-in-2018
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Według NNgroup:
”Devices which include screens, but employ voice as the primary input method point the way towards a more integrated and useful holistic user experience.”
Czyli, aby zapewnić sobie UXowy sukces, trzeba połączyć dwa podejścia – screen-first oraz voice-first, z naciskiem na główną komunikację poprzez interfejsy głosowe (właściwie: interfejsy głosowe połączone z dobrze zaprojektowanymi interfejsami aplikacyjnymi/webowymi).
————————————————-
Mateusz Bober
Ekspert ds. użyteczności, Ideo Sp. z o.o.
Najważniejszy sukces 2017
100 milionów pobrań w Google Play, aktywność na poziomie 20 milionów użytkowników dzienne oraz średni czas gry posiadaczy Androida wynoszący 43 minuty, a wszystko to rozpoczęło się 6 lipca 2016 roku. Pokemon Go to zgrabne połączenie grywalności oraz rozpoznawalności Pokemonów. Skuteczna budowa zaangażowania poprzez oddziaływanie na ośrodek przyjemności odbiorców sprawia, że twórcom wybacza się potknięcia na polu UI. Nie bez znaczenia dla user experience jest także element społecznościowy, który wychodzi poza ramy tego standardowego, dzięki możliwości spotkań z innymi użytkownikami w realnym świecie. Bez wątpliwości mamy do czynienia z produktem, który w znacznym stopniu przyczynił się do popularyzacji Augmented Reality i doświadczeń płynących z jego użytkowania na masową skalę.
Największa porażka 2017
40 milionów USD – tyle kosztowała Snapchata próba zaistnienia na rynku ze swoim produktem Spectacles. Przyczyn porażki może być kilka. Marketing? Pewnie tak. Rozwiązywanie problemu, który nie istnieje? Z pewnością. Kilka drobnych zalet np. możliwość filmowania bez użycia rąk, perspektywa p.o.v. nie przysłania marginalnej użyteczności produktu oraz ceny 629,99 zł. Szczególnie, że z łatwością do tego celu możemy użyć smartfona.
Najważniejsza zmiana w 2017
W lipcu 2017 roku prawie połowa odsłon stron internetowych w Polsce została wygenerowana z urządzeń mobilnych. Trend nie jest niczym zaskakującym, zwłaszcza, że na świecie ruch ze smartfonów był większy niż z desktopów już 2016 roku. Oznacza to, że potrzebujemy trochę więcej czasu na nabycie pewnych przyzwyczajeń. Z kolei dla właścicieli stron internetowych jest to ostatni dzwonek na przystosowanie stron internetowych pod urządzenia mobilne. Nie bez znaczenia jest tu również zaufanie samych użytkowników do płatności za ich pośrednictwem. Gdy stanie się to bardziej powszechne, wówczas możemy spodziewać się wzrostu udziału tych urządzeń w ogólnej sprzedaży w sklepach internetowych.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
2017 rok to dziesiątki globalnych, wartych uwagi wydarzeń. Jednym z nich bez wątpienia jest dwudniowa konferencja Awwwards Los Angeles Conference 2017, na której omawiano gorące tematy VR Web, storytellingu, przyszłości interakcji człowiek-komputer oraz wkładu AI w kreatywność.
Najciekawsze trendy w 2017
Kończący się rok to kontynuacja trendów zapoczątkowanych w poprzednich latach. Zauważyć można postępujący minimalizm w designie, sprawiający wrażenie czystych oraz przejrzystych przestrzeni. Nie słabnie także popularność przekazu audiowizualnego w formie wideo, które w dalszym ciągu możemy spotkać na stronach internetowych, w miejscu klasycznych sliderów. Content stron internetowych coraz częściej wzbogacany jest o ilustracje HD, które same w sobie dostarczają wartościowych informacji na temat danego zagadnienia. Coraz większą rolę odgrywają także detale – szczególnie w przypadku urządzeń mobilnych, projektanci zwracają dużą uwagę do animacji, zwiększających satysfakcję z użytkowania, podczas dziesiątek mikrointerakcji, jakie odbywa użytkownik podczas korzystania z aplikacji.
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Pomimo rosnącej popularności urządzeń mobilnych wciąż wiele e-commerców traktuje ten segment użytkowników z lekkim przymrużeniem oka. Co prawda nie stanowią one znacznego udziału w przychodzie e-sklepów, jednak generują bardzo duży odsetek odwiedzających. Często poszukują produktu na urządzeniu mobilnym aby sfinalizować go na desktopie. Jak zatem skutecznie sprzedać produkt jeżeli nasz sklep nie jest w pełni dostosowany do smartfonu?
Ocena obecnej kondycji branży
Właściciele stron internetowych coraz większą wagę przykładają do ergonomii swoich stron. Zdając sobie sprawę z realnego wpływu tego czynnika na efektywność realizowania zakładanych celów biznesowych. Z kolei większa świadomość wpływa pozytywnie na jakość stron, które codziennie odwiedzamy podczas naszej internetowej wędrówki. Dzięki popularyzacji narzędzi umożliwiających przeprowadzenie np. zdalnego moderowanego badania na użytkownikach, zmniejszyły się koszty, a co za tym idzie wzrosła dostępność tego typu badań nawet dla mniejszych sklepów internetowych.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
Na użytkowników oddziałuje coraz większa ilość bodźców, na które nie jest zawsze w stanie reagować. O sukcesie rozwiązań w 2018 r. na pewno będzie decydowało to, jak bardzo jest w stanie zaoszczędzić czas użytkownika. Z powyższym wiąże się pośrednio wzrost znaczenia personalizacji do indywidualnych potrzeb i wymagań danego użytkownika. Możemy spodziewać się postępu biometrycznej weryfikacji użytkowników, który sukcesywnie będzie wypierał tradycyjne formy weryfikacji tożsamości.
Jakie wyzwania czekają nas w 2018
Coraz większa popularność urządzeń mobilnych wymusza dostosowanie rozwiązań w wymiarze dynamicznym w kontekście omnichannel. Dla użytkownika nie ma znaczenia jak albo gdzie interakcja zachodzi, ważne jest jedynie czy może zrealizować swój cel za pomocą dostępnego w danym momencie narzędzia. Doświadczenia użytkownika muszą być więc stałe, niezależnie od urządzenia, z jakiego aktualnie korzysta. Zapewnienie dobrych doświadczeń w omnichannel wymaga także umożliwienia użytkownikowi łatwego przejścia pomiędzy urządzeniami podczas interakcji z serwisem.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Na pewno przeniesienie Augmented Reality do mainstreamu. Biorąc pod uwagę wysiłki Google, Apple, Facebook i Microsoft jest to coraz bliższe w czasie. Jeżeli dominacja urządzeń mobilnych nie ulegnie nagłej zmianie, to możemy spodziewać się wzrostu aplikacji wykorzystujących Augmented Reality w ciągu kilku najbliższych lat.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
Na użytkowników urządzeń mobilnych. Projektowanie interfejsów zorientowane na poprawę ich doświadczeń z pewnością będzie jednym z istotnych czynników stanowiących determinant sukcesu strony lub aplikacji.
————————————————-
Magdalena Białaczewska, UX Consultant, Co-founder w Overlap Studio
Agnieszka Urbańska, Junior UX Designer w Overlap Studio
Najważniejszy sukces 2017
W zeszłym miesiącu AirBnb przedstawił koncept zamiany szkiców narysowanych na kartce w kod aplikacji przygotowany do wdrożenia… w ciągu chwili! Dzięki wyuczonym umiejętnościom komputer rozpoznaje ręczne rysunki, klasyfikuje i używa opracowanego przez AirBnb systemu projektowania (Design Language System) do zbudowania gotowej do testowania prawdziwej aplikacji. Ten natychmiastowy przeskok od mockupu do gotowego produktu skłania do refleksji nad przyszłością designu i dewelopmentem produktów cyfrowych.
Największa porażka 2017
W ostatnich miesiącach nasza firma Overlap Studio przeprowadziła badania w celu sporządzenia raportu o stanie użyteczności kont korporacyjnych sześciu czołowych polskich banków. Niestety największą porażkę 2017 roku widzimy właśnie w sektorze bankowości. Rynek bankowości korporacyjnej jest bardzo duży, świadczy o tym chociażby wartość udzielonych dużym firmom kredytów, która dwukrotnie przewyższa te udzielone klientom indywidualnym. Zadziwiające jest więc, że tak duże instytucje nie kładą wystarczająco dużego nacisku na całość doświadczeń swoich klientów (nie tylko podczas korzystania przez nich z cyfrowych narzędzi, ale także w całym procesie komunikacji z bankiem). Jeśli banki nie zainicjują większych przemian, ich kondycja finansowa może znacznie się pogorszyć. Dlaczego? Ponieważ na rynku pojawiają się gracze z sektora fintech, którzy potrafią najlepiej wykorzystać nowe technologie i rewolucję mobilną. Wiedzą, że muszą inwestować w zaawansowane narzędzia cyfrowe, które spełnią wszystkie oczekiwania klientów.
Najważniejsze wydarzenie w 2017
W Polsce pojawia się coraz więcej cyklicznych spotkań i szkoleń dla UX designerów, za których organizację odpowiedzialne są takie inicjatywy jak Tipi UX, czy Ladies that UX. Jednak wciąż największym wydarzeniem, które sprowadza do Warszawy tłumy ludzi z całego świata jest UX POLAND. W tegorocznej edycji mogliśmy posłuchać m.in. Alana Coopera, który jest nazywany w środowisku projektantów „ojcem Visual Basic”, niezwykłe było spotkać go na żywo i porozmawiać z nim!
Najtrudniejsze wyzwania w 2017
Świat ciągle zachwyca się technologią VR i AR. Są one dostępne teraz praktycznie dla każdego. Powstają salony gier VR zapewniające rozrywkę i aplikacje AR, które ułatwiają codzienne czynności. UX designerzy są więc zmuszeni do zmian. Powinni patrzeć na projekty z jeszcze szerszej perspektywy, wychodzić poza interfejs standardowego ekranu i uczyć się nowych technik projektowych.
Najciekawsza kampania/akcja 2017
Z zapartym tchem śledzimy wyścig między Adobe a InVision. Adobe XD w październiku wyszło już z fazy beta i wypuściło na rynek wersję 1.0, natomiast InVision tego samego dnia ogłosiło, że w styczniu swoją premierę ma mieć InVision Studio. Czekamy na rozwój akcji i możliwość porównania obu systemów. 🙂
Ocena obecnej kondycji branży
Ostatnie lata to ciągłe zmiany, które dzięki nowym technologiom zachodzą coraz szybciej. Wiele mówi się o marketingu przyszłości. Z roku na rok branża marketingowa szuka coraz nowszych rozwiązań, które efektywniej pozwolą sprzedać dany produkt lub usługę. Zauważamy jednak ciągły brak zrozumienia metod UX. Przedstawiciele marketingu nie doceniają i nie rozumieją korzyści, jakie niesie współpraca z UX designerami. Firmy odnoszące sukcesy, takie jak Amazon, Google i Apple, inwestują duże sumy pieniędzy w budowanie pozytywnych doświadczeń swoich klientów. Mamy nadzieję, że w Polsce niebawem również będziemy mieli ten sam poziom świadomości wśród przedsiębiorstw czy instytucji.
Jakie zmiany czekają nas w 2018
W 2013 roku Brad Frost przedstawił koncepcję tworzenia stron internetowych, którą nazwał Atomic Design. Jej założeniem jest zmiana sposobu tworzeniu interfejsów, polegająca na przejściu od myślenia hermetycznego do otwartego, systemowego. Wkrótce potem podejście to zaczęło się popularyzować wśród dużych firm, które w systemowym podejściu do tworzenia swoich produktów zauważyły szansę, chociażby na ich uspójnienie i ułatwienie kolaboracyjnej pracy nad nimi. Powstały systemy projektowe (design systems), które pozwoliły na realizację tych celów. Świetnymi przykładami takich firm są chociażby AirBnB, Mail Chimp czy Salesforce. Systemowe podejście pozwala spojrzeć holistycznie na produkt, który może pojawić się na różnego rodzaju punktach styku z użytkownikiem: strona www, aplikacja webowa czy aplikacja mobilna. System pozwala łatwo budować spójny user experience, przy jednoczesnym łatwym zachowaniu kontroli współpracy całych zespołów zarówno projektowych jak i deweloperskich. Warto powiedzieć, że Design Systems często są utożsamiane z dokumentami opisującymi styl danego produktu (styleguide). Jednak dojrzałe systemy mogą obejmować również inne elementy, takie jak biblioteki wzorców (pattern libraries), czy skodyfikowane podejście opisujące tone&voice firmy.
Design Systems w roku 2017 zyskały znaczny rozgłos. W przyszłym roku ich popularność będzie jeszcze większa za sprawą narzędzi, które ułatwiają ich tworzenie tj. UXPin, czy InVision Design Systems Manager, który ma być wprowadzony na rynek w tym miesiącu.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2018
Należy zastanowić się, jaka przyszłość czeka obecnie znane nam zawody. UI Designer, Front-end Developer, Back-end Developer? Zawody te będą ewoluować. Ich przedstawiciele będą musieli być czujni, by nadążyć za zmianami ciągle rozwijającego się świata technologii. Jeśli spojrzymy w przeszłość zobaczymy, że ewolucja technologiczna nie tylko trwa od dawna, ale również postępuje coraz szybciej. W XVIII wieku Rewolucja Przemysłowa zmieniła strukturę społeczeństwa. Elektryczność stała się siłą napędową u zarania nowych technologii. Internet zupełnie zmienił sposób, w jaki się komunikujemy, współpracujemy, prowadzimy firmy etc.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2018
InVision Studio i InVision Design Systems Manager.