Od „absztyfikanta” do „delulu” – Tyskie łączy językiem w Międzypokoleniowym Słowniku Slangu

Od „absztyfikanta” do „delulu” – Tyskie łączy językiem w Międzypokoleniowym Słowniku Slangu
Tyskie znów stawia na to, co łączy – nie dzieli. W ramach kampanii „Z pokolenia na pokolenie jesteśmy na TY” marka prezentuje Międzypokoleniowy Słownik Slangu – projekt, który w humorystyczny i refleksyjny sposób pokazuje, że mimo różnic językowych, wszyscy możemy mówić jednym językiem.
O autorze
1 min czytania 2025-10-15

Nowa inicjatywa Tyskiego to coś więcej niż zbiór popularnych zwrotów – to językowa podróż przez dekady. W słowniku spotykają się „absztyfikanci” z „ziomalami”, a „lol” i „delulu” odnajdują wspólny kontekst z dawnymi „dyrdymałami”. Każde hasło opatrzone jest luźną definicją, przykładem użycia i tłem kulturowym, które pozwala zrozumieć ducha epoki.

– Zauważyliśmy, że różnice w języku to często źródło nieporozumień, ale też ogromny potencjał do śmiechu, refleksji i dialogu. Dlatego stworzyliśmy słownik, który nie tylko tłumaczy słowa, ale przede wszystkim łączy ludzi – mówi Wojciech Szerszeń, Brand Manager marki Tyskie.

Język, który łączy pokolenia

Projekt powstał przy współudziale internautów – przedstawicieli różnych pokoleń, którzy dzielili się swoimi ulubionymi zwrotami i historiami. Międzypokoleniowy Słownik Slangu dostępny jest w wersji papierowej oraz online. Drukowana edycja trafi do bibliotek w 39 miastach w Polsce, a obie wersje wzbogacono o ilustracje polskich artystów: Przemysława Sokołowskiego, Pawła Szlotawę, Aleksandrę Szmidę i Bartosza Żubera.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Słownik Tyskiego to lekka, nieco ironiczna opowieść o tym, jak bardzo język potrafi nas zbliżać – nawet jeśli mówimy różnymi kodami. To zaproszenie do rozmowy, pytania „A co masz na myśli?” i odkrywania wspólnego mianownika mimo różnic pokoleniowych. Tu nie ma miejsca na moralizowanie i tłumaczenie, jak mówić poprawnie. Jest za to przestrzeń, aby znajdować nić porozumienia nawet na przekór różnicom.

Za pomysł i realizację odpowiada zespół marki Tyskie oraz Grupa Przestrzeń, która zajęła się projektem graficznym i opracowaniem wizualnym. Konsultację językoznawczą przeprowadziła Malwina Łozińska.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

PS „Z pokolenia na pokolenie jesteśmy na TY”: Linda i Gierszał w kampanii Tyskiego, która łączy pokolenia