W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak wyglądają najciekawsze kampanie i działania od wewnątrz: jak w praktyce wygląda ich realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Tym razem przedstawiamy kulisy realizacji akcji #TeamFantasia, w ramach której marka Fantasia w swoich mediach społecznościowych opowiada o utalentowanych kobietach i pokazuje je jako inspirację dla innych. O projekcie opowiadają Monika Maria Mach, senior copywriter, Maciej Staszek Tomaszewicz, copywriter oraz Adrianna Filimoniuk, art director w NAV agency.
Zobacz również
Pomysł i inspiracje
Żeby wystartować z pracami nad samą koncepcją kreatywną, należało najpierw zrozumieć, co leży u podstaw marki, z którą mieliśmy współpracować. Poczuć jej brand essence, dokonać analiz i zaplanować dalsze kroki.
Fantasia jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek w portfolio grupy spółek DANONE, a jej wyróżnikiem jest to, że w centrum stawia kobiety. Jest na nich skupiona, dlatego chętnie podejmuje współpracę z innymi markami kobiecymi oraz artystkami, od lat wielopoziomowo wspierając kreatywność i swobodę w wyrażaniu siebie. Dowodem są zapoczątkowane akcje o takim charakterze, jak chociażby współpraca z Femi Stories – której efektem było stworzenie kolekcji ubrań czy wspólne działania z marką Ania Kruk. Inny przykład to wsparcie Akademii Mocy Kobiet, której Fantasia przekazała część zysku ze sprzedaży wybranego wariantu.
Brand manifesto marki Fantasia brzmi: To celebrate beauty of women self expression, because femininity has million meanings and being a woman can be anything! Fantasia inspires you to choose and do things as you like them the best.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Postanowiliśmy rozwinąć ten manifest, co jest związane z tym, że dzisiaj sama kobiecość zyskuje milion znaczeń. Kobiecość to dla nas wolność wyrażania siebie, siła wyobraźni i nieskończony ocean możliwości. Wszystko zależy od fantazji. A gdzie ponosi ona współczesne kobiety? Mogą poszukiwać inspiracji albo stać się inspiracją dla innych.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kolejnym etapem było zagłębienie się w potrzeby społeczne. W tym celu przeprowadziliśmy szeroko zakrojony research, który miał stać się bazą do zrealizowania działań wynikających z brand manifesto Fantasii.
W toku poszukiwań zainteresował nas obraz współczesnej Polki, jaki wyłonił się z badań. Aż 34% badanych chce prowadzić własne firmy, a 9% z nich już się tym zajmuje. Wniosek? Polki to urodzone przedsiębiorczynie, a przodują tu matki Polki. W tej grupie badanych aż 42% chce być i działać „na swoim”*.
Co więcej, Polska znalazła się na 5. miejscu w rankingu krajów oferujących najlepsze warunki do prowadzenia własnej działalności przez kobiety (biorąc pod uwagę takie czynniki jak: otoczenie biznesowe, uwarunkowania kulturowe i działania instytucjonalne)**.
Analiza badań stworzyła podstawę myśli kreatywnej, na której oparliśmy cały koncept komunikacyjny. Kobiety Fantasii stale poszukują dróg samorealizacji. To młode przedsiębiorczynie realizujące się na wielu kreatywnych i bardzo różnorodnych polach. Odkrywając to, wiedzieliśmy, że chcemy oddać w ich ręce media społecznościowe marki Fantasia i pozwolić im przez nie przemówić do większej grupy odbiorców.
Za tą decyzją stał jeszcze jeden ważny czynnik społeczny: 61% kobiet uważa, że największa trudność przy prowadzeniu biznesu online to silna konkurencja, a niemal 50% z osób uruchamiających taką działalność obawia się trudności w dotarciu do klientów***. Tutaj znaleźliśmy miejsce dla zaoferowania wsparcia płynącego od marki Fantasia, która reaguje na realne potrzeby.
Przygotowania
Przygotowania obejmowały działania na dwóch poziomach, oba bazowały na poszukiwaniach.
-
Poziom pierwszy, czyli odnalezienie bohaterek, które dołączą do TeamFantasia. Nasze poszukiwania udowodniły, że kobiety, które walczą o siebie, swoje biznesy i ich zaistnienie w świecie – w tym w przestrzeni wirtualnej – jest naprawdę wiele. Wiedzieliśmy już zatem, że potrzeba jest aktualna i chcieliśmy na nią odpowiedzieć, poszukując osób chętnych do zaangażowania się w akcję.
-
Poziom drugi, czyli poszukiwania odpowiedniej oprawy konceptu. Chcieliśmy znaleźć rozwiązanie, które pozwoli nam połączyć te dwa światy – kreatywnych kobiet i marki Fantasia w nienachalnej, wyróżniającej się i autentycznej formie.
Osoby zaangażowane w realizację akcji
Do zespołu Fantasia dołączyły już m.in.: Iza Bułeczka, której ilustracje promują pozytywne nastawienie do ciała, feminizm i siłę kobiet; Ola Wasiak, która tworzy dekoracje kwiatowe (i nie tylko) na każdą ważną chwilę w życiu; Kasia Wojciechowska z projektu Laba, której leżaki cieszą się nie tylko dużą funkcjonalnością, lecz także pięknymi i nietuzinkowymi wzorami. Lista kolejnych gości i kierunków rozwoju projektu jest długa.
Największe wyzwania
Jednym z większych wyzwań było nawiązanie dialogu z artystkami i przekonanie ich do tego, że współpraca z marką Fantasia może pomóc nieco bardziej rozwinąć skrzydła. Koncept musiał być zatem tak silny, by mógł obronić się… sam. I to się udało.
Niespodzianki i nieplanowane sytuacje
W pewnym momencie idea „zaciągnęła” organicznie i rozpoczął się jej naturalny, samodzielny rozwój. Osoby, które dołączyły do zespołu Fantasia, zapraszały do niego inne kobiety i w ten sposób grupa naturalnie się rozrastała.
Kolejną niespodzianką był etap, w którym ten zasięg zaczął budować się jeszcze silniej, gdy wiele osób, widząc efekty dotychczasowych działań, zaczęło kontaktować się z nami z chęcią nawiązania współpracy. Ten potencjał został zatem dostrzeżony i doceniony.
Efekty i kolejne plany
Koncept #TeamFantasia został ciepło przyjęty zarówno przez influencerów, z którymi współpracujemy, jak i przez internautów, do których docieramy z naszymi treściami. Zaangażowanie pod naszymi postami wzrosło, pozytywnych komentarzy również jest więcej. Stworzyliśmy miejsce, w którym kobiety inspirują się wzajemnie, wspierają i wymieniają informacjami o pasjach i realizowanych przedsięwzięciach. Mamy już zaplanowanych kilka inspirujących współprac, ale szczegółów jeszcze nie możemy zdradzić. Wkrótce uchylimy rąbka tajemnicy na naszym Instagramie.
* „Siła Kobiet. Jakie są współczesne Polki?”, Raport Mobile Institute
** Badania Mastercard Index of Women Enterpreneurs (MIWE)
*** Raport Potencjał kobiet w e-biznesie.www.kobietyebiznesu.pl/raport-potencjal-kobiet-w-e-biznesie-wiedza-o-e-commerce/