W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak od wewnątrz wyglądają działania związane z najciekawszymi akcjami i kampaniami: jak w praktyce wygląda ich realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Tym razem o kulisach kampanii „Teraz mnie widzisz?” opowiada Helena Szczuka – kierowniczka działu komunikacji i promocji Fundacji Avalon.
Jak narodził się pomysł na taką akcję?
Fundacja Avalon już od kilkunastu lat działa na rzecz osób z niepełnoprawnościami i przewlekle chorych z całej Polski. Drugim elementem naszej misji jest zmiana społecznego postrzegania i odbierania niepełnosprawności. Od sześciu lat prowadzimy ogólnopolskie kampanie społeczne. Jednym z elementów działalności Fundacji Avalon jest również edukacja społeczeństwa w zakresie niepełnosprawności, dlatego co roku podejmujemy działania, które poruszają istotne tematy dla środowiska osób z niepełnosprawnościami.
Zobacz również
Kampania „Teraz mnie widzisz?” oddaje głos 5 milionom osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności i skupia się na ich perspektywie. Daje możliwość mówienia we własnym imieniu, samorzecznictwa w sprawie swoich potrzeb i uczuć. Pokazuje, jak naprawdę widzimy niepełnosprawność i daje proste rozwiązania, czy i w jaki sposób powinniśmy ją postrzegać. Pomysł na kampanię wyrósł z doświadczeń samych osób z niepełnosprawnościami. Bo kto najlepiej będzie mówił w ich imieniu, jak nie oni sami? A ich doświadczenia są bardzo różne, choć mają kilka wspólnych mianowników. Między innymi to, że ludzie w pierwszej kolejności, zazwyczaj, skupiają się na ich niepełnosprawności, zaś ci, którzy jej doświadczają, usuwają się w cień, stając się niewidzialnym.
Kto odpowiada za działania związane z akcją?
Kampania „Teraz mnie widzisz?” została zrealizowana we współpracy z agencją Allegro Brand Experience Agency. Koordynatorem kampanii po stronie Fundacji Avalon była Kierowniczka Działu Komunikacji i Promocji Helena Szczuka. Za współpracę z mediami odpowiedzialna była Paulina Liberadzka – Główna Specjalistka ds. PR i marketingu. Do realizacji kampanii na drodze konkursu zaangażowana została Allegro Brand Experience Agency, reprezentowana przez Urszulę Pietraszek (lider) oraz Patrycję Markowską i Karolinę Kowalską (komunikacja). Kampania jest współfinansowana ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Ile trwały przygotowania i jak przebiegała realizacja?
Pracę nad kampanią społeczną rozpoczęliśmy już w wakacje 2023 roku. Wtedy opublikowaliśmy zapytanie ofertowe i szukaliśmy agencji, która pomoże nam w odpowiednim oddaniu w kreacji danego tematu i dotarciu do jak najszerszej liczby odbiorców. Po wyborze agencji rozpoczęliśmy konkretną pracę – wybraliśmy bohaterów kampanii, zaprojektowaliśmy kreacje różnego typu, zaplanowaliśmy komunikację. W październiku przyszedł czas na kręcenie spotów radiowych i telewizyjnych. Wtedy powstała cała identyfikacja wizualna kampanii i wszystkie formaty, z którymi spotyka się odbiorca.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
W okresie świątecznym rozpoczęliśmy całą kampanię, leciały spoty telewizyjne w największych stacjach, w rozgłośniach radiowych brzmiały nasze spoty, outdoor w największych miastach prezentował nasze kreacje. Do końca lutego 2024 roku działaliśmy w social mediach i pojawialiśmy się w mediach tradycyjnych, mówiąc o podmiotowym życiu osób z niepełnosprawnościami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Niespodzianki, które pojawiły się podczas tworzenia projektu
Najbardziej poruszające były nagrania tzw. testimoniali – krótkich wypowiedzi naszych bohaterów, w których opowiadali o swoich doświadczeniach. Zrealizowaliśmy bardzo dużo materiałów i doświadczyliśmy wtedy całego wachlarza emocji. Czasami się śmialiśmy, często byliśmy poruszeni, pojawiły się też łzy. To były bardzo ciekawe i wzbogacające spotkania. Uświadomiły nam, jak złożonym zjawiskiem jest niepełnosprawność i jak mała jest wiedza społeczna na jej temat.
Efekty i kolejne kroki
Przez trzy miesiące głośno mówiliśmy o potrzebach osób z niepełnosprawnościami. Zwracaliśmy uwagę na to, że ta grupa liczy ponad 5 milionów, a ich potrzeby bywają niezauważalne. Naszą misją było uwrażliwienie społeczeństwa na problem niewidoczności osób z niepełnosprawnością. I rzeczywiście udało się dotrzeć do szerokiego grona odbiorców!
Kampania telewizyjna zrealizowana w trzech największych grupach telewizyjnych wygenerowała 35,1 miliona kontaktów reklamowych do 9 mln osób z grupy docelowej. Kampania prowadzona była zarówno w radiostacjach tradycyjnych jak i radiu internetowym i dotarła do 1 669 858 osób. Powstały 92 posty w różnych kanałach mediów społecznościowych oraz 16 publikacji na TikToku.
Nasze spoty wyświetlone zostały blisko 830 tysięcy razy na samym Facebooku i Instagramie, zaś wszystkie posty w tych dwóch kanałach wygenerowały ponad 835 tysięcy aktywności. Łączna liczba wyświetleń naszych materiałów wynosi 8 mln 300 tys. 218!
Na kanale Fundacji Avalon na YouTube nasze spoty zostały wyświetlone 3 288 866 razy. Kampania „Teraz Mnie Widzisz?” reklamowana była w sieci Google oraz na licznych portalach internetowych, oraz aplikacjach mobilnych, gdzie łącznie zebrała 7 051 851 wyświetleń oraz blisko 80 tysięcy kliknięć.
Po raz pierwszy pojawiliśmy się z kampanią społeczną w kinach – osiągnęliśmy w nich ponad 500 tys. kontaktów. W ośmiu największych miastach Polski pokazaliśmy reklamę na 177 nośnikach zewnętrznych, gdzie dotarliśmy do 1 269 87 osób, generując ponad 7,2 milionów kontaktów.
Zdjęcia: mat. pras.
PS #OdKulis: program edukacyjny „Gotuj się na zmiany” Winiary
Marka Winiary już po raz 12. zaangażowała szkoły i przedszkola do udziału w programie edukacyjnym „Gotuj się na zmiany”, który ma na celu kształtowanie u najmłodszych prawidłowych nawyków żywieniowych, podkreślenie wagi niemarnowania żywności oraz zapoznanie dzieci ze zdrową kuchnią.
PS2 #OdKulis: kampania „GenZ” Rocketjobs.pl
Portal pracy Rocketjobs.pl postanowił oddać głos młodym pracownikom – przedstawicielom pokolenia Z. W ramach kampanii „Gen Z” powstała seria filmów o charakterze dokumentalnym #Rozmowyopracy. Teraz pokazujemy, jak #OdKulis wyglądała realizacja tej inicjatywy.