W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak od wewnątrz wyglądają działania związane z najciekawszymi akcjami i kampaniami: jak w praktyce wygląda ich realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce. Tym razem przedstawiamy kulisy realizacji akcji #DobraRobotaChallenge.
Zobacz również
Firma Wawel wraz z Fundacją Wawel z Rodziną przygotowały program edukacyjny, któremu towarzyszy konkurs oraz akcja #DobraRobotaChallenge. Jej celem jest zachęcenie młodzieży do poznania specyfiki pracy różnych profesji oraz odpowiedzialnego planowania swojej ścieżki zawodowej i edukacyjnej. O przygotowaniu i realizacji pierwszej edycji programu i challenge’u z udziałem znanych przedstawicieli różnych branż opowiada Sylwia Warnecka, wiceprezes Fundacji Wawel z Rodziną.
Autorzy i pomysłodawcy
Autorem akcji #DobraRobotaChallenge jest Fundacja Wawel z Rodziną, która od 2008 roku aktywnie kontynuuje działalność dobroczynną firmy Wawel. W swoich działaniach Fundacja wspiera inicjatywy poszerzające wiedzę, zdolności dzieci, tak, żeby było im łatwiej wejść w dorosłe życia. Aktywnie angażuje się w pomoc społeczną i edukacyjną oraz wspieranie polskich rodzin, osób i instytucji sprawujących opiekę zastępczą nad dziećmi. Fundacja aktywnie wspiera także świetlice środowiskowe.
Pomysł
W maju 2020 roku, kiedy szkoły przeszły na formę nauki zdalnej, a młodzi ludzie z dnia na dzień zostali zmuszeni do przystosowania się do nowych warunków, czuliśmy, że potrzebne jest działanie, które w realny sposób zmotywuje dzieci i młodzież do dalszej nauki i myślenia o przyszłości.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Inspirując się poruszającymi koncertami online i różnymi challenge’ami, które krążyły wtedy w sieci, wpadliśmy na pomysł zorganizowania własnego challenge’u, spójnego z działalnością naszej Fundacji. Epidemia koronawirusa zmieniła też sposób pracy w wielu zawodach, dlatego uświadomiliśmy sobie, jak mało wiemy nawzajem o swojej pracy. Było to impulsem do rozpoczęcia #DobraRobotaChallenge. Uznaliśmy, że warto pokazać dzieciom i młodzieży, na czym polega praca w poszczególnych zawodach.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Zaprosiliśmy przedstawicieli różnych zawodów do nagrania krótkich filmików, w których opowiedzieli o swojej pracy. Każda osoba, która nagrała film, nominowała następną. W ten sposób chcieliśmy zachęcić jak najwięcej osób do udziału w challenge’u.
Przygotowania
W pierwszej fazie przygotowań – po stworzeniu wstępnej koncepcji całej akcji – musieliśmy zachęcić przedstawicieli różnych zawodów do nagrania filmów. Stąd też zdecydowaliśmy się na mechanizm nominacji. Pierwszy film nagrał Prezes Fundacji Wawel z Rodziną – Tomasz Schimscheiner, który opowiedział o zawodzie aktora oraz pokazał, jak jego praca wygląda na co dzień. Na końcu filmu nominował kolejne osoby do nagrania kolejnych materiałów – w tym Prezydenta Miasta Krakowa, Profesora Jacka Majchrowskiego.
Po tym, jak baza filmów zrobiła się całkiem spora – prawie 30 publikacji, które można znaleźć pod hashtagiem akcji #DobraRobotaChallenge – uruchomiliśmy program edukacyjny i konkurs dla szkół i placówek opieki dziennej i całodobowej w całym kraju. Wybranie tematów i opracowanie skryptów do programu edukacyjnego zajęło nam niespełna 2 miesiące. Efektem naszej pracy były materiały dydaktyczne do zrealizowania 3 zajęć pod tytułem: Zawody wczoraj, dziś, jutro”, „Jak wygląda dzień pracy w różnych zawodach” i „Pasja, a zawód”. Zajęcia te miały na celu wsparcie młodzież do zaplanowania ścieżki zawodowej i trafnego podjęcia decyzji dotyczącej wyboru szkoły, uczelni, w której będą kontynuować naukę.
Zobacz grafiki w pełnym rozmiarze: 1, 2, 3.
W II edycji programu, która została uruchomiona 13 października 2021 roku, przygotowaliśmy scenariusze kolejnych zajęć pod tytułem: „Otwartość”, „Kompetencje zawodowe”, „Doświadczenie”, „Rozmowa Kwalifikacyjna” oraz „Pierwszy dzień w pracy”. Wszystkie materiały edukacyjne z I i II edycji programu dostępne są na stronie: fundacjawawel.pl/dobrarobota.
Sam proces tworzenia programu edukacyjnego wymagał od nas analizy potrzeb wśród dzieci i młodzieży z najbliższego otoczenia oraz wielu rozmów z pedagogami i przedstawicielami kultury i oświaty.
Dodatkowo obu edycjom towarzyszy konkurs polegający na wykonaniu zadań z gwiazdką. W przypadku II edycji wystarczy zrealizować 3 z 5 oznaczonych jako „Zadania z gwiazdką – konkursowe”, które znajdują się na końcu każdego skryptu. Zdjęcia powstałych prac należy przesłać na adres mailowy Fundacji. Na zwycięzców czekają pyszne słodycze marki Wawel.
Osoby zaangażowane w akcję
W realizację akcji w pierwszej kolejności zostali zaangażowani pracownicy Fundacji „Wawel z Rodziną”, w tym również jej prezes – Tomasz Schimscheiner, który jako pierwszy opowiedział o zawodzie aktora.
Nasz pomysł konsultowaliśmy również z osobami ze świata kultury i oświaty oraz branży rozrywkowej.
Największe wyzwania
Największym wyzwaniem były kwestie prawne związane z publikacją filmów. Jako Fundacja nie mamy praw autorskich do nagranych materiałów. Jest to w pełni własność właścicieli nagrań. W związku z tym rozwiązaniem nie możemy zapisać filmów i przesyłać od razu z materiałami edukacyjnymi. Jedyna możliwość to znalezienie nagrań pod hashtagiem #DobraRobotaChallenge i komunikowanie tego hashtagu.
Sporym wyzwaniem okazało się zachęcenie jak największej liczby osób do nagrania materiału filmowego o tym, czym na co dzień się zajmują. Zależało nam, aby do akcji przyłączyło się jak najwięcej reprezentantów różnych zawodów. Na szczęście na nasz challenge odpowiedziała duża grupa. W efekcie zostało nagranych prawie 30 filmów, a ponad 255 placówek pobrało materiały.
Niespodzianki i nieplanowane sytuacje
Bardzo miłą niespodzianką było to, że przedstawiciele tak różnych zawodów zgodzili się opublikować nagrania, w których opowiadali o tym, jak wygląda ich praca. O swoim zawodzie, oprócz wspomnianego Pana Prezydenta Profesora Jacka Majchrowskiego, opowiedziała też Pani Beata Ostrowicka – autorka książek dla dzieci, Piotr Kupicha – wokalista zespołu Feel, Irek Jakubek – dziennikarz radiowy oraz Przedstawicielka Kopalni Soli w Wieliczce czy dr Lech Kucharski – Ordynator Oddziału Chorób Wewnętrznych ze Szpitala Specjalistycznego im. Stefana Żeromskiego w Krakowie.
Efekty i kolejne kroki
Do I edycji programu zgłosiło się aż 255 szkół i placówek opiekuńczych. Co więcej, dzieci, wykonując zadania z gwiazdką, mogły wziąć udział w konkursie, w którym zostały nagrodzone 3 placówki, jury konkursu przyznało także jedno wyróżnienie. W sumie pod hashtagiem #dobrarobotachallenge dostępnych jest prawie 30 filmów, w których różni ludzie opowiadają o swoich niezwykłych zawodach.
Aktualnie do końca stycznia 2022 roku trwa II edycja programu.