W cyklu #OdKulis pokazujemy, jak od wewnątrz wyglądają działania związane z najciekawszymi akcjami i kampaniami: jak w praktyce wygląda ich realizacja, z jakimi najtrudniejszymi wyzwaniami muszą się zmierzyć twórcy oraz jakie nieplanowane i zaskakujące zdarzenia miały miejsce.
Jak narodził się pomysł na taką akcję?
Pierwszym etapem kampanii były „Nieśmiertelne słowa”. Dlaczego akurat słowa? Ich moc pokazują nasze doświadczenia w pracy z chorymi i ich bliskimi. To słowa zostają z nami na zawsze. Często wspominamy nieobecnych już bliskich, przytaczając ich cytaty, powiedzenia.
Zobacz również
Słowa pokazują relacje – takie, jakie budowaliśmy przez całe życie. W kolejnej, tegorocznej odsłonie, skupiliśmy się na „Nieśmiertelnych gestach”, bo kiedy jesteśmy blisko, często to gesty mówią wszystko. Zarówno pierwszą, jak i drugą odsłoną, chcieliśmy zwrócić uwagę na to, jak ważne są relacje, które budujemy tu i teraz. To, co dajemy innym, nasze słowa, nasze gesty – to wszystko jest nieśmiertelne.
Kto odpowiada za działania związane z akcją?
Nie jest tajemnicą, że praca związana z poprowadzeniem tego typu kampanii wiąże się z ogromem pracy. Z Puckiego Hospicjum za działania odpowiadał 4-osobowy zespół. Na szczęście mogliśmy liczyć na współpracę z agencją – 38 Content Communication. Towarzyszyli nam w tej kampanii od samego początku – od pomysłu, poprzez kreację, kończąc na realizacji. Oparliśmy swoją współpracę na dużej otwartości, szczerości i zaufaniu. Dzięki temu pogodziliśmy dwa pozornie odległe światy i ważny dla nas przekaz ubraliśmy w taki sposób, aby był przystępny, a jednocześnie zatrzymujący i skłaniający do refleksji.
Ile trwały przygotowania i jak przebiegała realizacja?
Przygotowania zaczęliśmy pod koniec jesieni 2022. Z pierwszym etapem – „Nieśmiertelne słowa”, wystartowaliśmy od marca następnego roku, jednak intensywne prace trwały aż do maja, bo sukcesywnie tworzyliśmy kolejne elementy. Takie też były założenia, jednak finalnie kampania była z nami dłużej. Wciąż spotykaliśmy się z dużym zainteresowaniem, kontynuowaliśmy więc działania PR-owe. Powstawały też nowe pomysły i tak pojawiliśmy się z aktywacją w strefie NGO na Open’er Festival. Można więc powiedzieć, że kampania towarzyszy nam przez cały ten czas, bo jesienią 2023 zaczęliśmy pracować nad kolejną odsłoną, którą są „Nieśmiertelne gesty”.
Movember/Wąsopad: jak marki zachęcają do profilaktyki męskich nowotworów [PRZEGLĄD]
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Nieplanowane zdarzenia, które miały miejsce podczas realizacji
Na landing page’u www.niesmiertelneslowa.pl odwiedzający mogą wygenerować grafikę, plakat lub zakładkę z wpisanym przez siebie cytatem. Początkowo zachęcaliśmy do dzielenia się cytatami bliskich osób, których już przy nas nie ma. Zaczęły się jednak pojawiać głosy, że niektórzy chcieliby w ten sposób przekazać swoje słowa np. dzieciom, partnerowi, przyjaciółce, rodzicom… Zobaczyliśmy w tym szansę, aby jeszcze bardziej zachęcić do dbania o relacje. Dostosowaliśmy copy i całą komunikację w taki sposób, aby zamieszczać zarówno cytaty bliskich, jak i własne.
Niespodzianki, które pojawiły się podczas tworzenia projektu
Wiele radości u odbiorców pojawiło się, kiedy mogli usłyszeć zamieszczony przez siebie cytat, wyczytany przez Marię Pakulnis lub Piotra Trojana w filmikach w naszych social mediach. To było ogromnie wzruszające zarówno dla nich, jak i dla nas jako autorów całego zamieszania.
Niespodzianką było też duże zainteresowanie kampanią w social mediach. Nieśmiertelne słowa niewątpliwie obudziły wspomnienia. W swoich mediach społecznościowych, na Facebooku czy Instagramie publikowali m.in. Agata Młynarska, Marta Żmuda Trzebiatowska i Mariusz Szczygieł. Zachęcali w ten sposób do refleksji i zostawiania swoich „nieśmiertelnych słów”, ale także dzielili się własnymi.
Efekty i kolejne kroki
Kampania w pierwszej odsłonie spotkała się z dużym zaciekawieniem odbiorców. Nie tylko przyniosła duże zainteresowanie w mediach, ale także w świecie marketingu. Otrzymaliśmy kilka nagród: Golden Arrow w kategoriach Kampania idei oraz Non-profit oraz Złote Spinacze w 4 kategoriach. To pokazuje dużą otwartość branży na tematy społeczne.
Jednak nie nagrody są najważniejsze. Jesteśmy w trakcie drugiej odsłony kampanii: „Nieśmiertelne gesty”. Poza odświeżonym spotem wideo, na stronie www.niesmiertelnegesty.pl, przygotowaliśmy Słownik gestów, wyrysowany przez Annę Mikołajczak. Wkrótce dostępne będą też Karty bliskości „Nieśmiertelne gesty”, które można wykorzystać do samorozwoju jak i do budowania relacji w grupie lub z bliskimi.
Zachęcamy do śledzenia mediów społecznościowych Puckiego Hospicjum oraz do odwiedzenia strony www.niesmiertelneslowa.pl/niesmiertelne-gesty/, na której pojawiają się kolejne elementy tej układanki.
PS #OdKulis: program edukacyjny „Gotuj się na zmiany” Winiary
Marka Winiary już po raz 12. zaangażowała szkoły i przedszkola do udziału w programie edukacyjnym „Gotuj się na zmiany”, który ma na celu kształtowanie u najmłodszych prawidłowych nawyków żywieniowych, podkreślenie wagi niemarnowania żywności oraz zapoznanie dzieci ze zdrową kuchnią.
PS2 #OdKulis: Kampania #EkoMordko marki Brit
Dla wielu z nas jedzenie owadów to ekstremalne i wręcz egzotyczne zachowanie, które bardzo często budzi poczucie niechęci, ale także fascynuje. Tymczasem dzięki swoim właściwościom odżywczym białko owadzie stanowi dobrą i ekologiczną alternatywę, do której warto się przekonać. Dlaczego?