„on/jego”. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę edukuje, jak wspierać młode osoby LGBT+

„on/jego”. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę edukuje, jak wspierać młode osoby LGBT+
O autorze
2 min czytania 2024-09-20

Nowa odsłona kampania LGBT+Ja koncentruje się na promowaniu szacunku dla tożsamości płciowej, seksualnej i relacyjnej młodzieży LGBT+.

Według raportu Komisji Europejskiej „Legal gender recognition in the EU. The journeys of trans people towards full equality” z 2020 roku, aż 69% uczniów w Polsce doświadczyło lub było świadkiem negatywnych komentarzy i działań wobec osób LGBT+ w środowisku szkolnym. Młode osoby LGBT+ często obawiają się ujawnienia swojej tożsamości przed rówieśnikami, nauczycielami i rodzicami, z powodu strachu przed dyskryminacją, przemocą psychiczną lub fizyczną oraz innymi formami prześladowania.

Badania pokazują, że młodzież LGBT+ podejmuje mniej prób samobójczych, gdy ich tożsamość jest uznawana i respektowana, a zaimki są używane zgodnie z ich identyfikacją. Wspierające środowisko, które akceptuje różnorodność tożsamości płciowych i seksualnych, ma ogromny wpływ na poprawę zdrowia psychicznego i poczucia własnej wartości młodych ludzi.

– W Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę podejmujemy działania na rzecz budowania społeczności w których wszyscy młodzi ludzie, niezależnie od swojej tożsamości płciowej czy seksualnej będą mogli rozwijać się w poczuciu akceptacji, bezpieczeństwa i zrozumienia. Żeby to było możliwe potrzebujemy działać wszyscy razem, bo tylko kolektywne działania mogą przełożyć się na realną zmianą. Dlatego edukujmy dzieci i młodzież, oraz siebie, na temat różnorodności seksualnych, relacyjnych i płciowych, modelujmy i wspierajmy postawy sojusznicze wobec osób LGBT+ oraz reagujmy na wszelkie oznaki przemocy i dyskryminacji – mówi Ewa Dziemidowicz, psychoterapeutka w trakcie szkolenia, Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 97 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Osią kampanii LGBT+Ja jest krótkometrażowy edukacyjny film fabularny w reżyserii Jakuby Wendy. „on/jego” to pełna emocji opowieść o tożsamości, akceptacji i otwartości na różnorodność. Przedstawia historię młodej osoby, która stara się znaleźć swoje miejsce w świecie, gdzie często spotyka się z brakiem zrozumienia i wsparcia.

Dodatkowo, przewidziano serię webinarów dla profesjonalistów oraz szeroką kampanię w mediach społecznościowych. Na dalszym etapie kampanii udostępnione zostaną scenariusze zajęć lekcyjnych oraz kurs e-learningowy poszerzający wiedzę na temat różnorodności płciowych, seksualnych i relacyjnych oraz postaw sojuszniczych.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

– Często postrzegamy młode osoby ze społeczności LGBT+ jako grupę jednorodną, posiadającą problemy związane tylko i wyłącznie z kwestiami dotyczącymi orientacji czy tożsamości seksualnej, płciowej, relacyjnej. Tymczasem są to bardzo różni ludzie, mierzący się także z wyzwaniami normatywnymi dla wieku nastoletniego. Dlatego tak ważna jest nasza postawa sojusznicza, zrozumienie, tworzenie atmosfery otwartości – aby redukować dodatkowe czynniki ryzyka i dawać możliwość, aby każda osoba nastoletnia czuła się chciana, wystarczająca i akceptowana – mówi Katarzyna Talacha, psycholożka Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

– Różne formy przemocy, brak akceptacji, podważanie i dezawuowanie tego kim są, odrzucenie wśród rówieśników, w internecie, w szkole, często również w rodzinie – to przykłady powszechnych i chronicznych reakcji środowiska w jakim dorasta większość osób LGBT+. Niesie to za sobą poważne konsekwencje dla ich zdrowia i życia. Szczególnie silnie dotyka to młode osoby transpłciowe i niebinarne. Wśród zdrowej młodzieży, a ani transpłciowość, ani niebinarność nie są stanami chorobowymi, to właśnie te nastolatki należą do grupy najbardziej zagrożonej m.in. myślami i próbami samobójczymi. Otoczenie bezpieczne dla różnorodnej młodzieży ratuje nastoletnie życia – dodaje Basia Baran, seksuolożka, psycholożka, w trakcie szkoły psychoterapii.

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę zaprasza wszystkich do aktywnego udziału w nowej odsłonie kampanii oraz do wspierania inicjatywy. To wyjątkowa okazja, aby lepiej zrozumieć wyzwania, przed którymi stoi młodzież LGBT+, oraz dowiedzieć się, jak każdy z nas może przyczynić się do budowania bardziej akceptującego i wspierającego społeczeństwa. Dzięki wspólnym działaniom możemy stworzyć świat, w którym każda młoda osoba, niezależnie od swojej tożsamości płciowej, czuje się akceptowana, bezpieczna i szanowana.

PS Jak mówić i pisać o osobach LGBT+ [PORADNIK]

PS2 NMInsights: Wavemaker: Polacy coraz bardziej wyrozumiali dla aktywizmu marek, jednak tęczowy marketing wciąż polaryzuje [BADANIE]

PS3 Monika Czaplicka i Grzegorz Miecznikowski (Priders): W Polsce można robić dobry marketing inkluzywny i nie jest to trudne