W badaniu mierzono trzy kompetencje podstawowe dorosłych (16-65 lat):
- rozumienie tekstu,
- rozumowanie matematyczne,
- rozwiązywanie problemów.
Polska uplasowała się w grupie krajów o najniższych średnich wraz z Włochami, Portugalią, Litwą i Chile. W czołówce rankingu znalazły się kraje skandynawskie oraz Japonia.
Zobacz również
Ponadto, w porównaniu z 2012 rokiem Polska odnotowała jeden z największych spadków w wynikach:
- w rozumieniu tekstu aż o 31 punktów,
- w rozumowaniu matematycznym o 21 punktów.
Wysokie spadki odnotowano również w Korei, Litwie i Nowej Zelandii.
Sprawdź pełny raport:
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
Wysoki odsetek osób z niskimi umiejętnościami
Odnotowano niepokojąco wysoki odsetek osób z niskimi umiejętnościami.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
- 39% badanych nie rozwiązało prostych zadań mierzących rozumienie tekstu. 38% badanych nie rozwiązało zadań dotyczących umiejętności matematycznych. 48% badanych nie rozwiązało zadań z zakresu rozwiązywania problemów.
To znacznie gorsze wyniki niż, np. w Niemczech (16-17%), Czechach (18-19%) czy Estonii (8-9%). Nawet, kiedy wziąć pod uwagę prawdopodobne niedoszacowania wyników, wyraźnie widać, że spora część dorosłych w Polsce nie radzi sobie z zadaniami mierzącymi umiejętności podstawowe.
Sprawdzanym umiejętnościom przypisano odpowiednie poziomy i zakres umiejętności, jaki posiadają dorośli w odpowiednich obszarach.
- Umiejętność rozumienia tekstu.
- Umiejętność rozwiązywania zadań matematycznych.
- Umiejętność rozwiązywania problemów.
Polacy osiągają następujące poziomy w poszczególnych umiejętnościach:
- rozumienie tekstu,
- zadania matematyczne,
- rozwiązywanie problemów.
Kobiety lepsze w rozumieniu tekstu, mężczyźni w matematyce
W większości krajów europejskich kobiety osiągają lepsze wyniki w rozumieniu tekstu, a mężczyźni w matematyce. W Polsce średni poziom umiejętności kobiet i mężczyzn jest podobny we wszystkich dziedzinach.
W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, zaobserwowano systematyczny spadek umiejętności wraz z wiekiem, szczególnie w grupie wiekowej 55-65 lat. Najlepiej w badaniu wypadły osoby najmłodsze.
We wszystkich krajach znacznie lepiej radziły sobie z zadaniami osoby z wyższym wykształceniem – w Polsce ich przewaga względem innych kategorii wykształcenia była największa w matematyce.
Polskie wyniki mogą być niedoszacowane
Analizy ekspertów OECD i Instytutu Badań Edukacyjnych wskazują, że polskie wyniki mogą być znacząco niedoszacowane, mimo spełnienia przez Polskę standardów metodologicznych realizacji badania. Problemem był niski poziom zaangażowania respondentów w rozwiązywanie zadań, czego przejawem było szybkie udzielanie odpowiedzi i częste pomijanie pytań w badaniu umiejętności. Mogło to również wpłynąć na wyniki innych krajów, ale w Polsce ich wpływ był najprawdopodobniej większy.
– Badanie PIAAC 2023 ujawnia wyzwania związane z umiejętnościami rozumienia tekstu, matematyki i rozwiązywania problemów. Wyniki badania pokazują, że wielu dorosłych Polaków ma trudności z rozumieniem tekstu, matematyką i rozwiązywaniem problemów. Potrzebne jest inwestowanie w edukację dorosłych i wsparcie grup z niskimi kompetencjami – powiedział Michał Sitek, kierownik polskiej edycji badania.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko