PIAAC 2023: Wyzwania dla Polski w zakresie kompetencji dorosłych [RAPORT]

PIAAC 2023: Wyzwania dla Polski w zakresie kompetencji dorosłych [RAPORT]
10 grudnia 2024 roku opublikowano wyniki Międzynarodowego Badania Umiejętności Dorosłych PIAAC, koordynowanego przez OECD. Badanie zrealizowano w latach 2022-23. Objęło ono 31 krajów, w tym Polskę.
O autorze
2 min czytania 2025-01-03

W badaniu mierzono trzy kompetencje podstawowe dorosłych (16-65 lat):

  • rozumienie tekstu,
  • rozumowanie matematyczne,
  • rozwiązywanie problemów.

Polska uplasowała się w grupie krajów o najniższych średnich wraz z Włochami, Portugalią, Litwą i Chile. W czołówce rankingu znalazły się kraje skandynawskie oraz Japonia.

Ponadto, w porównaniu z 2012 rokiem Polska odnotowała jeden z największych spadków w wynikach:

  • w rozumieniu tekstu aż o 31 punktów,
  • w rozumowaniu matematycznym o 21 punktów. 

Wysokie spadki odnotowano również w Korei, Litwie i Nowej Zelandii.

LinkedIn logo
Na LinkedInie obserwuje nas ponad 100 tys. osób. Jesteś tam z nami?
Obserwuj

Sprawdź pełny raport:

Wysoki odsetek osób z niskimi umiejętnościami

Odnotowano niepokojąco wysoki odsetek osób z niskimi umiejętnościami.

Słuchaj podcastu NowyMarketing

  • 39% badanych nie rozwiązało prostych zadań mierzących rozumienie tekstu. 38% badanych nie rozwiązało zadań dotyczących umiejętności matematycznych. 48% badanych nie rozwiązało zadań z zakresu rozwiązywania problemów. 

NowyMarketing logo
Mamy newsletter, który rozwija marketing w Polsce. A Ty czytasz?
Rozwijaj się

To znacznie gorsze wyniki niż, np. w Niemczech (16-17%), Czechach (18-19%) czy Estonii (8-9%). Nawet, kiedy wziąć pod uwagę prawdopodobne niedoszacowania wyników, wyraźnie widać, że spora część dorosłych w Polsce nie radzi sobie z zadaniami mierzącymi umiejętności podstawowe.

Sprawdzanym umiejętnościom przypisano odpowiednie poziomy i zakres umiejętności, jaki posiadają dorośli w odpowiednich obszarach.

  • Umiejętność rozumienia tekstu.

  • Umiejętność rozwiązywania zadań matematycznych.

  • Umiejętność rozwiązywania problemów.

Polacy osiągają następujące poziomy w poszczególnych umiejętnościach:

  • rozumienie tekstu,

  • zadania matematyczne,

  • rozwiązywanie problemów.

Kobiety lepsze w rozumieniu tekstu, mężczyźni w matematyce

W większości krajów europejskich kobiety osiągają lepsze wyniki w rozumieniu tekstu, a mężczyźni w matematyce. W Polsce średni poziom umiejętności kobiet i mężczyzn jest podobny we wszystkich dziedzinach. 

W Polsce, podobnie jak w wielu innych krajach, zaobserwowano systematyczny spadek umiejętności wraz z wiekiem, szczególnie w grupie wiekowej 55-65 lat. Najlepiej w badaniu wypadły osoby najmłodsze.

We wszystkich krajach znacznie lepiej radziły sobie z zadaniami osoby z wyższym wykształceniem – w Polsce ich przewaga względem innych kategorii wykształcenia była największa w matematyce.

Polskie wyniki mogą być niedoszacowane

Analizy ekspertów OECD i Instytutu Badań Edukacyjnych wskazują, że polskie wyniki mogą być znacząco niedoszacowane, mimo spełnienia przez Polskę standardów metodologicznych realizacji badania. Problemem był niski poziom zaangażowania respondentów w rozwiązywanie zadań, czego przejawem było szybkie udzielanie odpowiedzi i częste pomijanie pytań w badaniu umiejętności. Mogło to również wpłynąć na wyniki innych krajów, ale w Polsce ich wpływ był najprawdopodobniej większy.

– Badanie PIAAC 2023 ujawnia wyzwania związane z umiejętnościami rozumienia tekstu, matematyki i rozwiązywania problemów. Wyniki badania pokazują, że wielu dorosłych Polaków ma trudności z rozumieniem tekstu, matematyką i rozwiązywaniem problemów. Potrzebne jest inwestowanie w edukację dorosłych i wsparcie grup z niskimi kompetencjami – powiedział Michał Sitek, kierownik polskiej edycji badania.

źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko

PS Pracuj.pl: noworoczne postanowienia zawodowe Polaków [BADANIE]