W ramach projektu pilotażowego, Poczta Polska dokonała zmian w 30 placówkach w celu poprawy standardu obsługi klienta, estetyki prezentacji towarów oraz zwiększenia efektywności sprzedaży. Inicjatywa przyniosła wymierne rezultaty: średni wzrost prowizji netto plasuje się na poziomie 116,59% – w porównaniu do wyników osiąganych przed wdrożeniem zmian.
Skuteczność wprowadzonych zmian potwierdzają nie tylko konkretne liczby, ale także pozytywne opinie klientów. Niemal 96% badanych osób (jak wynika z wewnętrznych badań Poczty Polskiej) pozytywnie oceniło nową estetykę ekspozycji handlowej, a 91,5% uważa, że dostępny w placówkach asortyment jest zróżnicowany i wysokiej jakości.
Zobacz również
Założenia projektu obejmowały szereg kluczowych innowacji, w tym:
- utworzenie specjalnych stref na produkty z różnych kategorii,
- aranżowanie regałów w nowy sposób,
- skrupulatną selekcję towaru, aby uniknąć wizerunku tzw. bazarku.
Artykuły w poszczególnych placówkach mają być jednak zróżnicowane: w zależności od potrzeb w danym miejscu. Z założenia w mniejszych miejscowościach, gdzie dostęp np. do galerii handlowych jest trudniejszy, asortyment musi się znacznie różnić od tego oferowanego w większych miastach.
Placówki będą również wyposażone w standy przeznaczone dla wybranych dostawców. Obecnie swoje produkty prezentują w ten sposób: Garmond Press, Duracell, Meteor, Floslek, Herbapol, Disney, Sonko, Wyjątkowy Prezent.
Playbook NM #2: Cross-border e-commerce. Dołącz do gry! [ZAPOWIEDŹ]
– Nasze dotychczasowe doświadczenia wskazują, że należy postawić na produkty pocztowe, takie jak: koperty, kartki, kartony, artykuły piśmiennicze, prasę i książki, artykuły dla dzieci, przekąski i napoje oraz wszelkiego rodzaju produkty kupowane pod wpływem impulsu – mówi Piotr Szajczyk, wiceprezes zarządu Poczty Polskiej ds. sprzedaży.
Słuchaj podcastu NowyMarketing
Kolejne etapy rozwoju
Zachęcona pozytywnymi wynikami pilotażu Poczta Polska SA zamierza wdrażać kolejne zmiany.
– Tam, gdzie to możliwe, wprowadzamy nowe stanowisko – frontmana, czyli osoby, która będzie aktywnie wspierać klientów w procesie zakupowym, polecać produkty z oferty handlowej oraz pomagać w odnalezieniu pożądanych artykułów – dodaje Szajczyk.
źródło: mat. prasowe, opracowanie: Agata Drynko