Pozostałe podsumowania roku 2020 przeczytasz tu >
Zobacz również
O roku 2020 dla marki Henkel opowiada Patricjus Ziecik, dyrektor marketingu, Henkel Polska.
Największy sukces dla marki Henkel w 2020 roku
Rok 2020 był dla nas bardzo dobry – odzyskaliśmy pozycję lidera w kategoriach rynkowych, w których działamy, nasze kapsułki do prania Persil Disc 4w1 odniosły duży sukces – nie tylko zyskały uznanie konsumentów, ale także otrzymały nagrodę Najlepszy produkt 2020 – wybór konsumentów – wynik ogólnopolskiego badania konsumenckiego przeprowadzanego przez instytut GfK Polonia oraz, przyznany przez firmę Nielsen, tytuł „Breakthrough Innovation 2019”. Ale to nie wszystko – nasz płyn do prania Perwoll został nagrodzony „Złotą Innowacją FMCG & Retail 2020”, której laureaci zostali wyłonieni w internetowym badaniu konsumenckim zrealizowanym przez firmę Territory Influence oraz brązową statuetką Effie za kampanię #Rethinkfashion, zachęcającą do odpowiedzialnej konsumpcji mody. Natomiast marka E zdobyła tytuł i certyfikat Rodzinna Marka Roku 2020 przyznawany przez Polski Instytut Rozwoju Marki.
Najtrudniejsze wyzwanie dla marki Henkel w 2020 roku
Chyba to, że rośniemy szybciej, niż rynek. To wymaga błyskawicznego dostosowywania się do nowej sytuacji przy jednoczesnym pozostaniu wiernym wartościom naszych marek.
#NMPoleca: Jak piękny design zwiększa konwersję w e-commerce? Tips & Tricks od IdoSell
3 najciekawsze akcje w 2020 roku
W marketingu Henkla działamy bardzo intensywnie i mamy bardzo dużo świeżych pomysłów, ale kilka akcji, które bym zdecydowanie wyróżnił, to:
Słuchaj podcastu NowyMarketing
1. Stworzenie kanału na Instagramie „ASKTEAMCLEAN”, który oferuje przydatne wskazówki i podpowiedzi, jak dbać o czystość w naszych domach.
2. Stworzenie filtra AR na Instagramie: „Co dzisiaj posprzątam?”.
3. Loteria z nagrodami dla konsumentów, którzy zakupią produkty z linii ProNature, RECYKLOTERIA.
4. Loteria z okazji 50-lecie marki E – Wielkie pranie, Wielkie wygrywanie!
Akcja z najbardziej zaskakującymi efektami
To 50-te urodziny marki E. W latach 70. wszyscy Polacy robili pranie w proszku E i ducha tych czasów właśnie odtworzyliśmy w naszej akcji promocyjnej. Obchodom półwiecza marki E towarzyszyło wprowadzenie na rynek produktu w nowej odsłonie.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2020 roku
Z jednej strony trzymamy się tradycyjnych kanałów, dlatego inwestowaliśmy w reklamę telewizyjną i kampanie billboardowe. Z drugiej strony podążamy za trendami i staramy się być tam, gdzie są nasi konsumenci, stąd kampanie na YouTube, Instagramie, Facebooku, Allegro i współpraca z Frisco.
Najważniejsze kanały komunikacji marketingowej w 2021 roku
W dużej mierze będziemy kontynuować naszą tegoroczną taktykę. Niemniej z pewnością będziemy także dalej badać potencjał działań digitalowych w takich kanałach na przykład jak TikTok, Glovo czy Blix.
Najbardziej obiecujące trendy marketingowe
Mówiąc w wielkim skrócie – wygoda w parze z dbaniem o środowisko naturalne, a to przyprawione szczyptą digitalizacji. Wygoda, bo konsumenci oczekują, że nasze produkty będą im ułatwiały życie i wykonywanie codziennych czynności związanych z dbaniem o siebie i o czystość w domu. Dobrym przykładem są kapsułki do prania. Jedna kapsułka na spód bębna pralki i gotowe. Dbanie o środowisko, bo to temat dzisiaj dla nas wszystkich super-ważny, w obliczu zmian klimatycznych, zanieczyszczenia powietrza, masy plastikowych odpadów, zaśmiecających morza i oceany. Konsumenci chcą korzystać z takich produktów, dzięki którym mogą ograniczać swój środowiskowy ślad. Oczywistym przykładem jest nasza linia produktów ProNature. A na koniec digitalizacja, bo nowoczesne kanały i narzędzia komunikacji cyfrowej pozwalają nam skutecznie dotrzeć do naszych konsumentów.
Budżet na działania digitalowe
Na ten nowoczesny segment marketingowy przeznaczamy ok. 30% środków budżetowych. Zamierzamy utrzymać wydatki na już wypróbowane kanały promocji a także przeznaczać dodatkowe środki na nowe rozwiązania marketingowe. Jeśli chodzi o strukturę budżetu, to sprawdza się podejście dwutorowe – właściwie wykorzystywać możliwości już znanych kanałów reklamowych oraz eksplorować nowe, świeże pomysły.
Ocena obecnej kondycji branży marketingowej w Polsce
Myślę, że polski rynek marketingowy ma jeszcze wciąż duże niewykorzystane możliwości wzrostu, powinniśmy stawiać sobie więcej wyzwań. Na przykład, gdyby nie stosować tak bardzo promocyjnych cen, to musielibyśmy włożyć w promocję naszych świetnych produktów dużo więcej kreatywności. A to, w połączeniu z wartościami, jakie symbolizują nasze marki, musiałoby sprawić, że wybiją się one na tle światowej konkurencji.
3 najważniejsze cele i plany na 2021 rok
Chciałbym, żebyśmy:
- utrzymali i wzmocnili pozycję lidera w tych kategoriach rynku, w których jesteśmy aktywni
- stali się najlepszym zespołem marketingowym w Polsce
- mieli dużo zabawy i radości – 2 x więcej, żeby zrekompensować to, czego nam zabrakło w tym roku